Alături de Marsilia-Provence, orașul slovac Košice este în acest an desemnat de
către Consiliul de Miniștri al Uniunii Europene, să fie Capitală Culturală
Europeană. Încă de la debutul programului, în 1985, acest statut a adus pentru
fiecare oraș desemnat, nenumărate beneficii în primul rând culturale dar și
turistice. Conform unor studii, titlul de Capitală Culturală Europeană are
impact pe termen mediu și lung din punct de vedere cultural dar și
socioeconomic, atât pentru orașul în cauză dar și pentru regiunea în care
acesta se află. Afluxul de turiști a crescut în în medie cu 12 % în acele zone în care orașele aveau statut de capitală Culturală Europeană. Dar poate cel
mai important impact, este cel al vizibilității pe plan extern pe care orașul
în sine și de cele mai multe ori regiunea și chiar țara, îl obțin.
|
Logo-ul Programului Košice - Capitală Culturală Europeană. Sursa foto: www.http://www.kosice2013.sk |
A vizita un oraș în anul în care este desemnat drept Capitală Culturală
Europeană, este un privilegiu. Cu atât mai mult dacă participi la Ceremonia de
Deschidere a proiectului. Aflat la Košice week-end-ul
trecut, am avut ocazia să asist la o parte din evenimentele programate să
marcheze debutul unui an cultural de excepție.
Inițial mă așteptam ca peste tot, inclusiv la hotel, să găsești pliante
informative, programul evenimentelor. Spre dezamăgirea mea, hotelul la care am
fost cazat, deși era amplasat în zona centrală la doi pași de zona pietonală
Hlavná Ulica (Strada Mare) nu dispunea de nici un pliant de
promovare a evenimentului. În schimb, tot orașul era înțesat cu panouri
stradale, bannere și afișe amplasate peste tot: în stațiile de autobuz și
tramvai, pe stâlpii de telegraf, în fața clădirilor unde urmau să se desfășoare
diferite evenimente culturale, în vitrinele magazinelor sau în info-point-uri.
Sunt multe panouri stradale, un fel de bannere înalte de aproximativ 2 metri,
și late de aproximativ 50-60 de centimetri, ca niște paralelipipede. Toate au
logo-ul evenimentului și sunt scrise fie în slovacă, fie în engleză. Pe una din laturi este desenată harta orașului și sunt marcate locurile unde au loc evenimentele culturale. Chiar și
locurile publice de afișaj, pe care toate marile orașe le au, sunt pline de
afișe care anunță programul evenimentelor.
|
Panouri stradale de promovare a evenimentelor culturale |
|
Logo-ul Capitalei Culturale Europene, în vitrina restaurantului Slávia |
|
Banner în vitrina unui magazin |
Îmi place strategia de marketing adoptată de organizatori. Se vede că s-au gândit la toate detaliile. Există un logo general al programului ”Kosice 2013 - Capitală Culturală Europeană” ce folosește patru romburi colorate, dispuse în așa fel încât formează între ele un pătrat. Am văzut în jurul catedralei Sfânta Elisabeta și în jurul Teatrului de Stat, aceste romburi în formă tridimensională (poligon cu 8 laturi - octahedron). Dacă ai fi avut o imagine de sus, ai fi obținut logo-ul proiectului.
|
Octohedron, parte din logo-ul proiectului - lângă Teatrul de Stat |
Există apoi un logo creat special pentru Ceremonia de Deschidere și care apare pe toate materialele informative și pe toate panourile stradale.
|
Logo-ul Ceremoniei de Deschidere. Sursa foto: www.kosice2013.sk |
Logo-ul futurist, face parte dintr-un concept unitar ce face referire la ”Planeta Košice”. Așa cum se precizează în broșura ce cuprinde toate evenimentele ce au avut loc cu ocazia Ceremoniei de Deschidere, din perioada 19-20 ianuarie 2013, ”în mințile noastre, am legat ideea proiectului Košice - Capitală Culturală Europeană 2013, cu începutul a ceva special. Nașterea unei noi planete! Planeta Košice. O planetă, care ar deveni o muză, și o sursă de inspirație pentru locuitorii săi și pentru alți vizitatori. O planetă care chiar aici și acum se naște și își începe călătoria prin spațiu, condusă de imaginația noastră, de dorințele și speranțele noastre, precum și de creativitatea și entuziasmul nostru, ca să nu mai vorbim de umorul nostru special, de detașarea și curajul - esența cea mai de preț a oamenilor din Košice care iubesc orașul lor și sunt pe bună dreptate mândri de trecutul și de prezentul său. Bine ați venit pe Planeta Košice”.
|
Broșuri cu programul Ceremoniei de Deschidere |
S-au editat pentru Ceremonia de Deschidere mii de broșuri în slovacă și în
engleză pe care le găseai în locațiile care organizau diferite evenimente dar
și în info-point-uri. Nu mică mi-a fost mirarea să le găsesc inclusiv în
Catedrala Sfânta Elisabeta. Evident, sunt distribuite gratuit.
|
Materiale de promovare a evenimentelor culturale, în catedrala Sfânta Elisabeta |
În centru am găsit trei info-point-uri. Unul era un punctul de informare
turistică al orașului, care pe lângă pliantele, broșurile și flyerele pe care
le găsești peste tot, cu informații legate despre obiectivele turistice,
distribuia și oferea informații legate de ceremonia de deschidere. Aveau și
alte souveniruri pe care le puteai achiziționa contra cost. Celelalte două erau
info-point-uri amenajate special pentru evenimentele ce se desfășurau sub egida
”Košice 2013 – Capitală Culturală Europeană”. Erau amplasate
strategic, unul în partea de sud a zonei pietonale, aproape de Hotelul Slovan
(DoubleTree Hilton) și de mall-ul Aupark. Aici, doi tineri, probabil voluntari
distribuiau trecătorilor broșuri cu programul manifestărilor.
|
Info-point lângă Mall-ul Aupark |
Celălalt info-point, mai mare și mai bine aprovizionat, se găsea în zona
pietonală, dincolo de Teatrul de Stat și de Immaculata – coloana dedicată sfârșitului
epidemiei de ciumă. Aici, doi tineri extrem de amabili, având tricouri
personalizate cu textul ”Can help you”, nu m-au lăsat să plec până nu mi-au dat
câte un exemplar din toate materialele informative pe care le aveau. M-am
bucurat ca un copil ce primește daruri.
|
Info-point-ul din Piața centrală |
|
Personalul info-point-ului din Hlavná Ulica, gata să-ți sară în ajutor |
Printre materiale, o carte în
adevăratul sens al cuvântului, având aproape 200 de pagini conține toate informațiile
legate de pregătirile orașului din perioada 2009-2012 precum și despre absolut
toate evenimentele culturale ce vor avea loc în acest an. Am aflat de aici,
sumele investite de Guvernul Slovac prin Ministerul Culturii din Republica
Slovacia, în organizarea și pregătirea evenimentului. Astfel, în 2009 au fost
alocați 166.000 euro, pentru ca sumă să crească progresiv în anii următori:
1.162.000 euro (2010), 1.992.000 euro (2011) și 3.320.000 euro (2012). Pentru
acest a fost aprobat un buget de 3.320.000 euro.
|
Materiale informative despre evenimentele culturale |
De asemenea a existat o
strategie de promovare turistică și culturală a orașului, asociată cu
promovarea orașelor din Slovacia de Est. Programul numit Pentapolitana, are ca scop cooperarea economică și culturală a cinci orașe: Košice, Prešov, Levoča, Bardejov și Sabinov. Este un concept unic de cooperare în regiune prin folosirea potențialului spiritual și cultural.
|
Afiș de promovare a evenimentelor din cadrul proiectului Pentapolitana |
În Hlavná Ulica, se află amplasate două scene. Una este chiar
lângă info-point, și este amplasată cu spatele la Teatrul de Stat. Toată zona
pietonală din fața scenei, poate să cuprindă după estimarea mea aproape 1000 de
persoane. Aici, repetau de zor componenții unei formații rock. Cealaltă scenă,
este imensă. Se află amplasată în zona sudică a Pieței, cu spatele la Capela
Sfântul Mihail. Nu am văzut niciodată o scenă atât de mare. Zeci de mașini și
tiruri și autoutilitare cu echipamente erau parcate pe cele două laturi ale
pieței, până aproape de Catedrala Sfânta Elisabeta. Sute de muncitori, ingineri
de sunet și de lumini se străduiau, în ciuda ninsorii să asigure cele mai bune
condiții tehnice. În fața scenei se amplasau gardurile ce despărțeau zonele.
Mi-a plăcut că totul era organizat, fiecare părea că știe ce face. Existau
afișe care delimitau zonele, pregătite pentru cei care duminică seara vor umple
până la refuz piața. Din când în când se făceau probe de sunet sau de lumini.
Din câte am înțeles se pregătea un impresionant spectacol de sunet și lumină,
din care nu vor lipsi focurile de artificii și laserele.
|
Scena mare din Hlavná Ulica |
|
Scena mică din spatele Teatrului de Stat |
|
repetitii pe scena mică |
Manifestările dedicate Ceremoniei de Deschidere, au debutat în diverse
locuri din oraș cu o mulțime de proiecte culturale, pentru toate gusturile și
vârstele. Momentul oficial s-a consumat la Teatrul de Stat, la ora locală 11,
în prezența oficialităților locale, regionale și naționale și a însuși
comisarului european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, Androulla Vassiliou. Desigur, accesul a fost
restricționat, sute de polițiști asigurând discret securitatea delegațiilor
oficiale.
|
Teatrul de Stat din Košice |
Spre prânz dar mai ales după amiază, orașul a început să se însuflețească.
Într-o parte oameni îmbrăcați în costume de epocă chemau copii la unul dintre
evenimentele ce le erau dedicate.
La câțiva metri mai încolo, într-un parc, un
tânăr a întins o plasă de nailon între doi copaci din parc. Pe această ”pânză”
a început să picteze, cu spay-uri colorate un tablou, sub privirile curioase
ale localnicilor și turiștilor. Mi-a plăcut ideea de artă scoasă în stradă.
Aveam să mai văd o astfel de lucrare într-un alt parc.
Ce mi-a plăcut însă cel mai mult, a fost aspectul intercultural și
interetnic pe care le-au avut unele manifestări. Orașul este situat la doi pași
de granița cu Ungaria și mai puțin de 70 de kilometri îl despart de orașul
maghiar Miskolc. Nu este de mirare faptul că orașul ”vecin” participă cu
diverse programe culturale la marele eveniment cultural din Košice. La parterul
unui mall uriaș, numit Aupark, am văzut o formație de muzică folk interpretând
în maghiară o serie de melodii, gustate de publicul ce s-a adunat să-i asculte.
Banner-ul din spate conținea numele celor două orașe Miskolc și Košice și logo-urile
acestora. Mi-a plăcut aranjarea literelor ce formau denumirea orașelor. Litera
”O” era jumătate în componeța numelui orașului maghiar și cealaltă jumătate în
a celoi slovac. Ca și când ar fi vrut să spună că ”împreună suntem un întreg”.
|
Formație din Miskolc concertând la Aupark, un mall din Košice |
|
Colaborare culturală Miskolc-Košice |
La câțiva metri mai încolo, un stand turistic al celor din Miskolc. Produse de
artizanat confecționate sub ochii tăi de meșteri populari îmbrăcați în costume
tradiționale sau broșuri și pliante de promovare a orașului erau împărțite de
organizatori. La întrebarea ”de unde sunteți” i-am răspuns ”din Ardeal, din
Zalău”. Am încercat să pronunț numele orașului în maghiară și nu mică mi-a fost
mirarea când doamna ce părea a fi liderul grupului mi-a rostit două nume: Petőfi
Sándor și Wesselényi. Asta dovedește din punctul meu de vedere o bună
cunoaștere a istoriei, artei și culturii maghiare. Tot respectul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu