Esztergom,
oraș situat la 60 de kilometri nord de capitala Ungariei Budapesta, are o
poziție privilegiată. Este situat pe malul drept al Dunării, chiar înainte ca
fluviul să o cotească ba la stânga, ba la dreapta, creând unul dintre cele mai
frumoase peisaje natura din Europa. Și cum asta nu ar fi de ajuns, orașul, se
află la poalele masivului Pilis, o zonă naturală preferată de turiștii care fug
de arșița verii. Și din punct de vedere istoric, orașul este privilegiat. Este
cunoscut ca fiind cea mai veche localitate din Ungaria, denumirea sa în limba
latină fiind Strigonium. Principalul obiectiv turistic al orașului este fără îndoială grandioasa Bazilică, cea mai mare din Ungaria.
Primii
locuitori ai zonei au fost celții, urmați de romani care au stabilit aici pe
Dunăre granițele provinciei romane Pannonia. Orașul a devenit cu adevărat
important după anul 960, când Géza care
ulterior a devenit rege (între anii 970-997) și-a stabilit aici reședința. Fiul
său Vájk, ce avea
să devină ulterior prin creștinare István / Ștefan, s-a
născut aici în anul 969 în castelul construit pe ruinele castrului roman. Aici,
la Esztergom a fost încoronat rege al Ungariei, Szent István (Sfântul Ștefan) – primul rege
creștin al Ungariei, de către arhiepiscopul de Stregoniu / Esztergom
Sf.Adalbert. Anul botezului a fost stabilit undeva între 994-996, iar anul
încoronării, deci al recunoașterii ca rege creștin de către Papa Silvestru al
II-lea pe la 1000. Pe malul drept al Dunării, pe Dealul Cetății (Várhegy)
undeva sub Bazilică se află impunătoarea statuie realizată din calcar de către
Miklós Melocco - un prolific sculptor maghiar, originar din Roma. Monumentul,
înalt de 12 metri îl reprezintă pe Szent István primind
coroana de la episcopul Adalbert.
Între secolele X-XII, Esztergom a
fost capitala Regatului Ungariei, până la mutarea acesteia la Buda de către
regele Béla I. Deși a
decăzut după invazia mongolă din 1214, orașul și-a revenit rapid fiind până în
secolul al XVI-lea un centru cultural important alături de Buda sau Visegrad.
Regi importanți din istoria Ungariei printre care și regele Matia Corvin și-a
avut reședința de vară aici. Acest lucru se vede peste tot și în arhitectura Bazilicii.
Orice vizită în ”Roma Ungariei”
așa cum mai este denumit orașul Esztergom, trebuie să înceapă cu celebra
Basilică, cea mai mare biserică din Ungaria. Așa cum scrie pe frontispiciul ei,
este ”Caput, Mater et Magistra
Eclesiarum Hungariae” – adică
”Capul, mama și învățătorul bisericilor din Ungaria”. Catedrala Arhiepiscopiei Romano-Catolice de
Esztergom-Budapesta și sediul Bisericii Catolice din Ungaria are un dublu hram,
cel al Adormirii Maicii Domnului și cel al Sfântului Adalbert. În forma actuală, basilica datează
din 1869. A fost ridicată între anii 1822-1869 după planurile lui Pál
Künchel, János Pach și Jósef Hild, pe locul vechilor biserici Sfântul Ștefan și
Sfântul Adalbert din evul mediu. Din vechile biserici s-a păstrat doar capela Bákócz (construită între anii 1506-1519).
Această capelă dedicată lui Tamás Bákócz, cardinal și arhiepiscop de Esztergom,
este ilustrarea arhitecturii renascentiste de sorginte italiană. Poate fi
văzută chiar în stânga întrării turiștilor, ce se face pe latura din stânga a
bisericii, pe lângă turnul clopotniței.
De aici, de sub turn se pot
procura biletele de intrare. Un tichet combinat, ce permite vizitarea
bazilicii, a domului, a terasei domului, a tezaurului și a criptelor, costă
1400 de forinți, aproximativ 20 de lei. Odată intrat în interiorul bazilicii
vei remarca cu siguranță maiestuozitatea acesteia. Are forma de cruce, brațele
și partea din față fiind ocupate de altare, în timp ce în spate se află orga.
Acolo unde brațele descrise de cruce se intersectează, spațiul este dominat de
imensa cupolă de deasupra, având dimensiuni considerabile: 100 de metri în
înălțime și 71 de metri în diametru. Este magnifică, prin cele 13 ferestre
mari, lumina pătrunde filtrată de vitralii. Este întrecută în măreție poate
doar de cupola fostei biserici Sf.Sophia din Istanbul.
Altarul principal conține cea mai
mare pictură pe pânză din lume (13,5 metri X 6,6 metri), Adormirea Fecioarei
Maria fiind opera lui Michelangelo Grigoletti (1846-1854). Pictura este
inspirată de ”Adormirea Fecioarei Maria” lui Titian ce poate fi admirată la
Veneția. De o parte și de alta sunt stranele din lemn de mahon bogat decorate
cu figuri biblice sau ale episcopilor de Esztergom. În nișele create de brațele
laterale ale crucii (planul bisericii este sub formă de cruce) se află alte
altare mai mici. Pe latura din stânga sunt altarele Sfântului Asdalbert -
episcop de Praga și martir, cel care l-a încoronat pe Regele Ștefan, primul
rege creștin al Ungariei. Pictura murală ce reprezintă scena botezului lui Vájk
(numele inițial al lui Ștefan) aparține lui Ludwig Moralt. Dedesubt sunt
relicvele lui Zoltán Meszlényi care a
murit martir în 1951. Alături în plan central este Altarul Sfinților Maghiari
ce conține o pictură murală în care apar Sf.Elisabeta, Sf.Margareta și Sf. Márk
Kőrösi. Altarul este decorat cu sculpturile de marmură ale Sf. Kinga, Sf.
Jolánta și Sf. Martin.
După ce te saturi de admirat
interiorul baroc al Bazilicii, îți aduci aminte că biletul combinat îți dă
posibilitatea de a vizita și celelalte obiective. Direct din biserică intri în
sala tezaurului. Aici vei fi surprins să vezi adunate laolaltă numeroase
artefacte religioase: potire de aur și argint bătute cu pietre prețioase,
crucifixe, talere de aur, diferite obiecte ce au aparținut înalților prelați
sau regilor toate de o valoare inestimabilă. Spațiul expozițional este generos,
vitrinele sunt mari iar obiectele expuse sunt luminate de spoturi ce le pun și
mai bine în evidență. Ca orice muzeu ce se respectă, inscripțiile sunt în mai
multe limbi (maghiară, germană, engleză). Am fost încântat să descopăr obiecte
ce i-au aparținut ilustrului rege Matia Corvin. Am văzut un superb corn de
vânătoare, decorat cu aur și pietre prețioase; am văzut mantia regală pe care o
purta doar la biserică; am văzut un superb crucifix încastrat într-o casetă de
cristal. Și multe, multe, alte obiecte extrem de valoroase atât din punct de
vedere istoric cât și ecleziastic. Păcat că nu se pot face poze aici.
Din muzeu, traseul te conduce spre
o superbă încăpere, denumită Panorámaterem (sala panoramică) - de fapt o
cafenea amenajată deasupra intrării ce dă spre Dunăre. Printr-o fereastră
circulară de mari dimensiuni ce practic ocupă întregul perete nordic, se vede
spectaculos Dunărea cu orașul slovac Štúrovo
(Párkány în maghiară) și cu podul Marie Valerie ce leagă cele două orașe. Nu te
mai saturi de admirat peisajul până îți aduci aminte din nou că mai ai încă
multe de văzut.
De aici începe greul: ai de urcat un lung șir
de scări, 413 la număr dacă e să le socotești și pe cele pe care le-ai urcat
deja până aici. Însă efortul este răsplătit pe deplin. Sunt două locuri
exterioare de unde poți avea o panoramă completă de 360 de grade asupra
orașului Esztregom, a Dunării și a orașului de dincolo, Štúrovo. Prima
ieșire este la baza celor 12 coloane corintice ce susțin cupola. Măsurile de
protecție a turiștilor sunt maxime, balustrada de metal este înaltă și solidă.
Cei care nu au rău de înălțime pot sta cât vor pentru a admira împrejurimile,
asta dacă rezistă sub soarele arzător care frige în ciuda vântului care adie
din când în când. Evident, fac o mulțime de poze, încerc să surprind peisajul
urban ce se desfășoară la baza catedralei.
De aici se mai urcă încă aproximativ 100 de
trepte pe o scară spiralată foarte strâmtă, nerecomandată celor care suferă de
claustrofobie. Aceasta duce spre a doua terasă panoramică, exact deasupra
coloanelor descrise mai sus. De data asta, calea de acces este îngustă, accesu
pe scări se face alternativ, la intervale fixe de timp. Din acest motiv, te
poți trezi cu un grup relativ mare de turiști care în ciuda dorinței tale de a
mai sta într-un loc, te vor împinge în ritmul lor. Asta până în partea cealaltă
unde va trebui să stai la coadă și să aștepți ca să cobori. Iar dacă se
nimerește să stai pe parte pe care bate soarele, atunci te-ai ars...la propriu
și la figurat. Dar oricum, peisajul este superb, senzația de a fi sus, unde
doar păsările mai zboară este fantastică.
De la soarele puternic de afară, cobori direct
în măruntaiele catedralei, adică în cripte. Criptele au fost construite în 1831 în stil egiptean. Ar fi bine să ai o haină mai groasă căci diferența de
temperatură este destul de mare. Sau, să vizitezi criptele înainte de a urca în
dom. Criptele sunt practic un oraș subteran, construit special pentru înalții
prelați care au slujit aici, episcopi, arhiepiscopi, cardinali. Printre zecile
de morminte, marcate prin pietre funerare sculptate în stil gotic sau baroc, se
află și cele ale lui János Vitéz (1408-1472) - arhiepiscop, educator și mai
apoi cancelar al Regelui Matia Corvin. A fost episcop de Oradea în 1445, în
vremea sa orașul a devenit un important centru umanist. A fondat Academia și
biblioteca din Oradea, mutate ulterior la Esztergom când a fost numit
arhiepiscop de Esztergom și Primat al Ungariei. De asemenea aici în cripte se
găsește mormântul lui Dénes Széchy (1410-1465) - arhiepiscop de Esztergom, cel
care a fost primul Primat al Ungariei, cel care a încoronat trei regi: pe
Ladislau al V-lea Postumul la 15 mai 1440, pe Vladislav I la 17 iulie 1440 și
pe Matia Corvin la 25 martie 1464. A fost cel care a Reconstruit Bazilica din
Esztergom.
Un alt înalt prelat înmormântat aici este
Csernoch János (1852-1927) - ultimul arhiepiscop al Ungarie Mari, cea dinainte
de Trianon. A militat împotriva instaurării Republicii Sovietice Ungare în
1919. Poate și de aceea are un monument funerar maiestuos, realizat din marmură
albă, peste care stă trist un înger înaripat cu steagul în bernă.
Însă cel mai vizitat mormânt este cel al lui József
Mindszenty (1892-1975) - arhiepiscop, Primat al Ungariei și cardinal, cel care
a condus catolicismul ungar între 1945 şi 1973. După război s-a opus
instaurării comunismului în Ungaria, motiv pentru care a fost persecutat,
închis și torturat. După 8 ani de închisoare a fost eliberat odată cu Revoluția
din 1956 și a primit azil politic la Ambasada Statelor Unite din Budapesta
pentru următorii 15 ani. A fost lăsat să plece în exil în 1971, trăind la Viena
până la moartea sa în 1975. După căderea comunismului, în 1991 rămășițele
pământești i-au fost repatriate și înhumate în cripta Bazilicii din Esztergom.
Este admirat și astăzi de opinia publică maghiară pentru curajul de a se opune
atât Partidului Crucilor cu Săgeți de factură fascistă cât și Partidului
Comunist. Viața sa a fost subiectul mai multor filme turnate între anii
1950-1966. Aici la Bazilica din Esztergom, mormântul său simplu, este un
adevărat loc de pelerinaj pentru credincioșii catolici din lumea întreagă. Pe
piatra funerară apare inscripția în limba latină ”VITA HUMILIAVIT - MORS
EXALTAVIT”.
Revenit la suprafață după această interesantă incursiune în istoria
ecleziastică a catolicismului maghiar, am timp să admir Bazilica din exterior.
Abia acum observ dimensiunile impresionante dar bine proporționate. Descopăr că
fațada principală este impozantă, timpanul fiind sprijinit de 8 coloane
circulare corintice de dimensiuni impresionante. Poarta principală de acces,
folosită doar la ocazii speciale, este încadrată de patru statui și patru
blazoane. De o parte și de alta a platoului din fața fațadei stau față în față
statuile din calcar ce îi reprezintă pe arhiepiscopul Dénes Széchy (în
latină Dionysium de Szech) și pe Hunyiadi János (Iancu de Hunedoara sau Ioannes
Corvinus în latină). Ambele statui sunt semnate de Johann Hutterer (1835-1907)
și au fost realizate în 1877 respectiv 1876. Textul în limba latină, ce abia se
mai poate desluși de mâzgăliturile lăsate de ”turiști” sunt: ”DINYSIUM CARD. DE
SZÉCH / PRIMATEM HUNGARIAE / POSUIT / JOANNES CARD. SIMOR / A. MDCCCLXXVII”
respectiv ”JOANNEM DE HUNYAD / GUBERNATOREM HUNGARIAE / POSUIT / JOANNES
CARD. SIMOR / A. MDCCCLXXVI”.
Celelalte două statui, situate de o parte și de alta a porții sunt realizate
din marmură îi reprezintă pe Csanád Telegdi (1280-1349) arhiepiscop de
Esztergom între anii 1330-1349, respectiv pe Ludovic cel Mare (1326-1382) -
rege al Ungariei și Croației (1342-1382) și al Poloniei (1370-1382). Ambele
sculpturi sunt semnate de Kiss György (1852-1919) din Budapesta și au fost
realizate în 1909.
În afara celor patru statui, fațada principală este decorată cu patru superbe
blazoane ce au aparținut episcopilor Sándor Rudnay, Jüzsef Kopácsy, János
Scitovszky respectiv János Simor având inscripțțile COEPIT,
CONTINUAVIT, CONSECRAVIT şi respectiv CONSUMMAVIT. Întreaga fațadă ca de
altfel întregul edificu așa cum este el astăzi, i se datorează
arhiepiscopului Sándor Rudnay (1760-1831) de origine slovacă, fost episcop
de Transilvania între anii 1816-1819.
Tot pe vremea în care Sándor Rudnay era pe scaunul
episcopal a fost construit și Poarta Neagră sau Sötétkapu - care este de fapt
un tunel lung de 90 de metri situat sub pantele artificiale ce duc la platoul
din fața Bazilicii. Întregul tunel este boltit și construit în stil neo-clasic.
Scopul construcției lui este de a uni Seminarul cu locuințele prelaților și de
asemenea partea orașului cunoscută sub numele de Szentgyörgymezö cu centrul
acestuia. La intrarea sudică, acolo unde tronează o impunătoare statuie a
lui József Mindszenty, pe o placă de marmură roșie este gravat textul
”PRINCEPS PRIMAS ALEXANDER A. RUDNA MDCCCXXIV”. Tunelul a fost locul în care în
timpul revoluției din 1956, au murit 14 persoane, comemorate printr-o placă
montată la ieșirea dinspre nord.
Ca să completăm descrierea ansamblului Bazilicii din
Esztergom, trebuie amintite și statuile situate în piața Sf.Ștefan (Szent István tér) așa cum se numește platoul în pantă din fața catedralei. În centrul Pieței se află statuia Fecioarei Maria cu Pruncul în brațe, într-o înfățișare numită Maica Domnului de Ungaria (Magyarok Nagyasszonya în maghiară sau Patrona Hungariae în latină). Statuia din bronz are o înălțime de 2 metri și este situată pe un piedestal de 3,7 metri înălțime. A fost comandată de canonicul Pór Antal sculptorului Kiss György din Budapesta și ridicată în anul 1905 cu ocazia sărbătorii mileniului.
În partea superioară a rampei, situate de o parte și de alta a platoului, acolo unde scări monumentale fac legătura cu cele două părți ale orașului există două statui ce-i reprezintă pe doi dintre regii canonizați Szent László și Szent István. Statuile datează din anii 1770 iar cei doi regi sunt reprezentați cu însemnele puterii și în haine de nobili din secolele XVI-XVII. Sunt operele lui József Habenstreit (1719-1783).
În partea superioară a rampei, situate de o parte și de alta a platoului, acolo unde scări monumentale fac legătura cu cele două părți ale orașului există două statui ce-i reprezintă pe doi dintre regii canonizați Szent László și Szent István. Statuile datează din anii 1770 iar cei doi regi sunt reprezentați cu însemnele puterii și în haine de nobili din secolele XVI-XVII. Sunt operele lui József Habenstreit (1719-1783).
În partea inferioară a rampei, găsim statuia Fericitului Eusebiu (1200-1270) ce ține în mâna stângă o carte. Statuia datează din 1780. De cealaltă parte se află statuia Sf. Márk Kőrösi (1589-1619) unul dintre cei trei martiri din Kosice (Kassa) a cărui relicve se găsesc în interiorul Bazilicii. Sfântul Márk Kőrösi este înfățișat având ramuri de finic în mână. Toate cele patru statui au fost renovate în 2008.
În jurul Bazilicii din Esztergom mai găsim încă două statui. Una ce pare a fi foarte veche o reprezintă tot pe Fecioara Maria cu Pruncul Isus în brațe, acesta din urmă având în mână semnul puterii maghiare, orb-ul. Probabil că Maria avea în cealaltă mână sceptrul. Datează din 1710 și este cea mai veche statuie din orașÎn fine pe latura nordică a Bazilicii se află statuia ecvestră a Regelui Ștefan (Szent István Király) ridicată în 1935 de către Medgyessy Ferenc (1881-1958).
Fără îndoială, acest edificiu grandios ce-l reprezintă Bazilica din Esztergom trebuie să fie pe lista de priorități a oricărui turist ce vrea să afle aspecte din istoria Ungariei care se împletește cu istoria bisericii catolice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu