duminică, 22 mai 2016

Noaptea Muzeelor 2016 la Zalău

De câțiva ani îmi tot propun să iau parte la Noaptea Muzeelor, să fiu și eu unul dintre vizitatorii unui muzeu sau a unei expoziții. Chiar dacă sunt de părere că pentru a deveni ”client fidel” al expozițiilor muzeelor nu este neapărat nevoie de o zi anume, ci mai degrabă este nevoie de o educație în acest sens, amploarea pe care a luat-o evenimentul ”Noaptea Muzeelor” m-a convins să iau și eu parte la un astfel de eveniment. Am rezistat cu greu tentației de a lua drumul Clujului, acolo unde sunt o mulțime de muzee. În acest an, la Cluj s-au suprapus trei mari evenimente: Zilele Clujului, Noaptea Muzeelor și Photo România Festival, deci oferta expozițională era vastă. Nu regret că am rămas acasă, la Zalău, pentru că realmente am avut ce vedea.




Așa cum am scris într-un alt material, în acest an Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău a împlinit 65 de ani de când există oficial. Momentul a fost marcat printr-o mini-expoziție în aer liber, pe platoul din fața Prefecturii județului Sălaj. A fost o prefață la ”Noaptea Muzeelor” eveniment național care prinde din ce în ce mai mult la public. Și până la urmă cred că și în cultură ca și în economie, se poate aplica dictonul ”clientul nostru, stăpânul nostru”. Dacă e nevoie de un pretext pentru ca lumea să se înghesuie, să stea la coadă, pentru a intra la muzeu, atunci să-i dăm pretextul.





Nu știu cum a fost în ceilalți ani, însă de data acesta am fost parte din eveniment. Am vrut neapărat să văd cu ochii mei ce se întâmplă. Nu de alta, dar în ultimul timp sunt atacuri în presă vis-a-vis de activitatea muzeului. După părerea mea, nefondate. Dar asta este o altă problemă ce nu vreau să o dezvolt aici...

Știam că la ora 18 va fi vernisată expoziția ”Istoria în Miniatură” realizată împreună cu Muzeul Național al Unirii Alba Iulia și cu sprijinul Asociației ”Amicii Muzeului”, Asociația ”Modelism” Alba și Asociația Colecționarilor din Sălaj. Însă nu-mi imaginam cât succes avea să aibă expoziția în rândul copiilor dar și al adulților. Primii încântați de machetele realizate cu acuratețe, ultimii nostalgici probabil după jocurile copilăriei. 11 machete de diferite dimensiuni, realizate la scara 1/72 poartă vizitatorul prin diferite epoci istorice: de la epoca romană la epoca modernă sau la Cel de-al Doilea Război Mondial. Impresionează acuratețea detaliilor, dar și migala cu care au fost realizate diaporamele. Chiar și cele mai mici din punct de vedere al dimensiunilor necesită câteva minute bune de atenție pentru a vedea toate detaliile. Pentru un iubitor al istoriei, acestea sunt o adevărată desfătare. Fiecare machetă era însoțită de o descriere a scenei, dar și de detalii tehnice. În afară de machetele din Alba-Iulia au mai fost expuse alte două machete realizate de specialiștii muzeului din Zalău, conținând ”soldăței” din colecția lui Dan Băcueț.








Pentru ca impactul la public să fie maxim și pentru a asigura interactivitatea expoziției, organizatorii au inițiat un inedit concurs. Copiilor participanți li s-au cerut să ”corecteze falsurile istoriei”. Concret, în fiecare machetă s-a găsit unul sau mai mulți intruși, care nu corespundeau epocii respective. Aveai nevoie de atenție și îndemânare pentru a-i găsi. Concursul, sau mai bine zis jocul, a presupus ca concurenții, repartizați fiecare la câte o machetă, să găsească intrusul. Primul care-l găsește a fost declarat câștigătorul seriei. Au fost patru serii, deci patru câștigători. Interesant a fost faptul că de regulă au câștigat copii de vârstă mică, probabil ei au privit machetele de la înălțimea lor, cei mai mari fiind nevoiți să stea aplecați. A fost și o machetă, cea mai mare, la care nu a câștigat nimeni. 











Cei patru câștigători s-au întrecut apoi într-o finală. A căștigat Illyes Zsolt de 8 ani, de la Liceul Reformat ”Wesselényi” Zalău. A venit împreună cu tatăl său și cu frățiorul mai mic, Andrei. M-am bucurat și eu de bucuria lui, când a fost declarat ”căștigătorul câștigătorilor”.




În afară de acestă expoziției și de acest concurs, care a continuat până târziu în noapte, muzeul din Zalău și-a primit oaspeții cu muzică bună și locuri de relaxare. Chiar dacă cei mai mulți adulți au venit cu copiii sau nepoții, am văzut și tineri adolescenți sau adulți care au venit să socializeze, să se bucure pur și simplu.




De la ora 20, s-a dat startul evenimentului ”Noaptea Muzeelor”. Nu am datele exacte, dar au fost sute de zălăuani care au stat la coadă pentru a intra să vadă expoziția de bază. A fost din nou un concurs de ghidaj, la fel ca anul trecut. Fiecare participant a preluat un grup și, însoțit de un reprezentant al muzeului i-a ghidat prin prima parte a expoziției de bază. Nu am aflat câștigătorii, dar știu că aceștia vor deveni voluntari la acțiunile viitoare. Așa s-a întâmplat anul trecut, când nepotul meu, Alexandru Blaga a fost desemnat câștigătorul grupei lui de vârstă. De atunci, Alexandru este nelipsit de la activitățile muzeului.





Chiar și în acest an, a acceptat să fie ghid. Doamna director Corina Bejinariu l-a solicitat, iar Alex a fost încântat. Atât de mult i-a plăcut încât după prima tură, la ieșire, a spus: ”Dacă vreți, vă mai ajut. Mai pot să intru cu un grup”. A fost lăsat, sper încântarea lui. A avut și susținători în prezența mamei, a bunicii, a unchiului și a surorii lui, Claudia Blaga. 





La primul ghidaj am participat și eu. Din curiozitate dar și pentru a-l susține pe Alex. Mi-a plăcut dezinvoltura cu care a prezentat dar și modul în care a reacționat la întrebările venite din public. Nu a mai avut emoții ca anul trecut, a fost stăpân pe sine. Ce mai, am fost mândru de el! 






Am plecat de la muzeu pe la 22,30. Încă era coadă la intrare. Nu cunosc cifrele oficiale, dar din câte am văzut, ”Noaptea Muzeelor” a fost un succes. Poate la anul se vor ralia activității și celelalte muzee sau colecții muzeale din județ. Nu de alta, dar iată că și la noi, lucrurile par să se miște. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...