luni, 27 martie 2017

Emoții, muzică și poezie la Zilele Caiete Silvane

De 10 ani, la început de Primăvară, Zalăul se transformă într-o veritabilă ”capitală a poeziei” odată cu zilele revistei de cultură ”Caiete Silvane” a Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj. Aflată la a X-a ediție, manifestarea dovedește, încă o dată, că în Sălaj are loc o efervescență culturală creată și susținută de această revistă. Am fost și eu onorat să particip la eveniment și vă împărtășesc câteva dintre impresiile mele.





Contactul cu revista de cultură ”Caiete Silvane” l-am luat în urmă cu câțiva ani, grație preocupărilor (sau poate mai corect ar fi să spun încercărilor) literare. De atunci urmăresc cu interes fiecare număr, chiar dacă uneori limbajul poeților sau al criticilor literari, excepționali oameni de cultură, mi se pare greu de descifrat. Mult mai greu decât enunțul unei probleme de matematică...Am admirat întotdeauna perseverența redactorilor, încăpățânarea și curajul  de a scoate lunar o revistă de cultură, în totală contradicție cu valul lumii acesteia. Nu e puțin lucru să păstrezi ștacheta sus, să ai materiale consistente, poezie, proză, cronică de carte sau critică literară ca să nu mai vorbim de alte domenii culturale prezente în paginile revistei. Pentru toate acestea, redactorii și colaboratorii merită pe deplin felicitați!




Am făcut introducerea pentru a sublinia importanța evenimentului la care am participat. Un eveniment care a reușit să adune ”lumea bună” a literaturii sălăjene alături de invitați tradiționali, unii prezenți încă de la prima ediție, veniți din județele vecine sau chiar de departe de la București. Au participat la eveniment și reprezentanți ai instituțiilor culturale cu care Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj are încheiate protocoale de colaborare: Agenția de Dezvoltare Intercomunitară Sălaj Plus, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, Direcția Județeană pentru Cultură Sălaj, Biblioteca Județeană ”Ioniță Scipione Bădescu”. Nu au lipsit desigur, reprezentanți ai autorităților locale și județene în frunte cu președintele Consiliului Județean Sălaj - domnul Tiberiu Marc, prefectul județului Sălaj - domnul Florin Florian și respectiv primarul Municipiului Zalău - domnul Ionel Ciunt. În discursurile domniilor lor s-a pus accent pe finanțarea culturii, un domeniu care după umila mea părere ar merita mult mai mulți bani alocați.





A început apoi discursul poetic, potențat periodic de reprize muzicale susținute de elevi ai Școlii Populare de Arte Zalău. Daniel Săuca - managerul Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj și redactorul șef al revistei ”Caiete Silvane”, a prezentat câștigătorul concursului anual de debut al Editurii ”Caiete Silvane”. Premiul constă în editarea cărții și lansarea ei cu ocazia Zilelor Caiete Silvane de anul viitor. Câștigătorul a fost desemnat Alexandru-Bogdan Kürti cu lucrarea ”Hamlet pe motociclete. Analiza compoarativă a serialului ”Son of Anarchy” și a tragediei shakespeariene”.





La ediția de anul trecut al competiției, au fost trei câștigători, ale căror cărți apărute la Editura Caiete Silvane au fost lansate acum. Au fost prezenți doi dintre cei premiați anul trecut: Pîrvu Ionică pentru ”Descălecătorul roz” și Voichița Lung pentru ”Jocul de-a anotimpurile”. A fost și unul dintre motivele pentru care am participat la acest eveniment, pe de o parte domnul Pîrvu Ionică m-a invitat personal atât pentru lansarea de carte cât și pentru expoziția de fotografie documentară. Pe de altă parte, doamna profesoară Voichița Lung merită aprecierea noastră, a dascălilor sălăjeni.

La un eveniment cultural de o asemena amploare era firesc să aibă loc lansări de carte, lucru care s-a și întâmplat: Carmen Georgeta Ardelean - ”Polifonii în wordissimo” (Editura Caiete Silvane 2017), Artemiu Vanca - ”Caleidoscop nostalgic. Oameni și întâmplări” (Editura Caiete Silvane 2017), ”Poeme pentru Caiete Silvane” (Editura Caiete Silvane 2017), Daniel Săuca - ”Un bou în anul maimuței” (Editura Caiete Silvane 2017), Marcel Lucaciu - ”Floreta de exercițiu” (Editura Caiete Silvane & Școala Ardeleană 2017).







M-am bucurat să fiu și eu alături de colegul și prietenul meu Marcel Lucaciu la lansarea antologiei de poezie ”Floreta de exercițiu”. Și ca răsplată am primit un volum cu autograful autorului. 



Au urmat un șir de lansări de carte a editurii ”Școala Ardeleană” de la Cluj-Napoca, dintre acre am reținut un titlu: ”Gramatematica”. Cu cele câteva definiții ale semnelor folosite în matematică, autorul m-a convins să-i citesc cartea. 

Cu ocazia Zilelor Caiete Silvane, la Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj a fost vernisată o interesantă expoziție de fotografie. Intitulată ”Împletitoarea de nuiele” și avându-l ca autor pe Pîrvu Ionică. Expoziția este de fapt un foto-documentar despre un meșteșug aflat pe cale de dispariție. Fotogarfiile, de o expresivitate aparte, redau vizual etapele realizării unui coș de nuiele, iar ceea ce este cu adevărat interesant este faptul că imaginile sunt însoțite de text care fie explică etapa respectivă, fie folosește cuvintele (pline de arhaisme și regionalisme) ale celei care face subiectul expoziției. Dacă mai spunem că foto-documentarul a fost realizat la Motiș în Sălaj, înțelegem de ce este important acest demers. Expoziția a fost realizată cu sprijinul Asociației ”Sinaptica”. 





Cam acesta a fost firul epic al evenimentului la care am asistat. Am rezistat cu stoicism până la final și chiar m-am bucurat de câteva ore de muzică și poezie. Aștept deja ediția de anul viitor. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...