Actuala criză sanitară, cu accente de pandemie, ce pare că nu se mai termină, ne-a luat prin surprindere pe toți. După ceea ce s-a întâmplat în China la Wuchan, era previzibil că mai repede sau mai târziu, virusul se va întinde în toată lumea, însă cu toții am sperat că pe noi o să ne ocolească, că deh, noi suntem altfel. Nu a fost să fie așa, România, la fel ca mai toate țările lumii a fost lovită necruțător de acest virus care a răvășit întreaga societate. În lunile martie-mai ale anului de grație 2020, când am stat cu toții în case, iată că fotografii au fost pe teren și au reușit să surprindă în imagini, o atmosferă cum nu am mai întâlnit în această generație: frică transformată în panică, izolare și carantinare, orașe pustii, copii trimiși acasă să învețe online, poliție și armată pe străzi etc. Și cu toate acestea, viața a mers mai departe, plătind tribut morții. Oamenii au circulat doar pe bază de adeverințe, din spatele măștilor chirurgicale sau improvizate doar ochii încercau să demonstreze că speranța moare ultima.
Iată ce ne propune expoziția de fotografie documentară ”Fețele Pandemiei” ce poate fi admirată toată luna august la Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău. Expoziția a debutat însă într-un spațiu neconvențional, pe platoul de marmură din fața Prefecturii Sălaj. Aici mai poate fi admirată și astăzi!
O imagine iconică a pandemiei din România. Foto: Ionuț Teoderașcu |
Este lăudabil efortul MJIAZ de a ține pasul cu istoria ce iată, se scrie sub ochii noștri. Dacă prin definiție, muzeul este instituția ce înmagazinează relicve ale trecutului, prin această expoziție de fotografie documentară acesta își rezervă dreptul de a parte a istoriei. Prin aducerea acestei expoziții la Zalău, și mai ales prin alegerea inspirată a unui spațiu de expoziție neconvențional, publicul zălăuan are ocazia să rememoreze un moment extrem de dificil al istoriei noastre recente. Și o poate face prin imagini - unele iconice - surprinse de fotografi români.
La Zalău, expun 4 fotografi: Eli Driu, Ionuț Teoderașcu, Vlad Petri și Nicu Cherciu. Fiecare dintre aceștia explorează vizual câte o fațetă a pandemiei. Iar toate piesele puzzle-lului recompun imaginea unei societăți bulversate de acest virus nevăzut. dar cine sunt acești fotografi care au reușit să surprindă atât de bine situația din starea de urgență?
- Eli Driu lucrează în prezent la cotidianul Libertatea și colaborează cu Vice România. De câțiva ani lucrează ca fotoreporter încercând să spună povestea oamenilor cât mai apropiată de viața lor cotidiană. Fotografiile expuse au fost realizate pentru cotidianul Libertatea și au fost realizate în comunități defavorizate din Teleorman, Dâmbovița, Ilfov, Constanța și București.
- Ionuț Teoderașcu este un fotograf interesat de fenomenul migrației, de relația dintre memorie și familie, fiind totodată și un explorator al mediului rural. A absolvit ca șef de promoție ”jurnalism și Științe ale Comunicării” din cadrul Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în prezent fiind masterand la Universitatea Westminster din Londra.
- Vlad Petri este absolvent al Universității de Artă Teatrală și Cinematografică, specializarea Imagine Film și Televiziune și are un masterat de Antropologie Vizuală și Media la Universitatea Freie din Berlin.
- Nicu Cherciu este fotograful oficial al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și fotograf în cadrul unor evenimente importante (TIFF Transilvania, Untold, Neversea etc). Este un excelent documentarist vizual al unor evenimente determinate de realitățile social-politice actuale.
Expoziția ”Fețele Pandemiei” se dorește a fi prima formă de documentare în timp real a perioadei dificile pe care o parcurgem. Ideea a pornit de la apariția în social-media a unui ciclu de fotografii realizate de Ionuț Teoderașcu și numit ”șantier în pandemie”. În perioada în care cele mai multe sectoare de activitate fie și-au suspendat activitatea, fie și-au mutat-o în online, sectorul construcțiilor nu a putut face asta. Iar fotografii realizate zilnic pot deveni o excelentă sursă de documentare.
Ideea celor de la MJIAZ de a expune afară, în aer liber este salutară din cel puțin două motive. În primul rând e în ton cu vremurile. Într-o perioadă în care evenimentele culturale lipsesc, datorită faptului că spațiile convenționale nu pot întotdeauna asigura distanțarea fizică necesară, aici, în aer liber acest lucru este posibil. Pe de altă parte, ar fi cazul ca și Zalăul să urmeze trendul dat de alte orașe - Clujul de exemplu, acolo unde există un astfel de spațiu expozițional în aer liber.
Ideea celor de la MJIAZ de a expune afară, în aer liber este salutară din cel puțin două motive. În primul rând e în ton cu vremurile. Într-o perioadă în care evenimentele culturale lipsesc, datorită faptului că spațiile convenționale nu pot întotdeauna asigura distanțarea fizică necesară, aici, în aer liber acest lucru este posibil. Pe de altă parte, ar fi cazul ca și Zalăul să urmeze trendul dat de alte orașe - Clujul de exemplu, acolo unde există un astfel de spațiu expozițional în aer liber.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu