miercuri, 16 martie 2022

Eseul fotografic ”Viața este viață” în expoziție la Zalău

În evoluția fiecărui fotograf, vine momentul în care, își expune public lucrările. Așa se întâmplă și în cazul meu. Deși am mai avut expoziții ocazionale, în diverse împrejurări, ele au fost subsumate unor proiecte culturale sau educaționale. Pot aminti aici: expoziția ”Case vechi și rosturi bătrânești” montată în cadrul Muzeului etnografic ”Alexandra Ligia Bodea” din Iaz - 2015; expozițiile de la Casa Corpului Didactic Sălaj și filiala Zalău a Universității ”Vasile Goldiș” - 2015; expozițiile sub genericul ”Hoinar prin Sălaj” montate cu ocazia Zilelor Europene ale Patrimoniului, Zilelor revistei ”Caiete Silvane” - 2016; expoziția ”Sălaj 100” montată la Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj - 2018; expoziția ”Delta Dunării - Emoție și culoare” - 2019. Dar cu toate acestea, abia acum, consider că este debutul meu expozițional.



Proiectul fotografic „Viața este Viață” a avut ca punct de plecare tema examenului de absolvire a cursului cu specializarea fotograf, la care am avut onoarea de a o avea ca lector pe doamna Adela-Lia Rusu (EFIAP/p), cunoscut artist fotograf de renume internațional. Atunci, în vara anului 2019, când cuvântul „pandemie” nu era în dicționarul nostru curent, am creionat acest eseu fotografic. Au fost 10 fotografii cu ajutorul cărora am încercat să spun povestea Vieții.

Ulterior, când Viața a fost pusă la grea încercare, l-am dezvoltat, adăugându-i noi definiții. Am meditat profund la fragilitatea vieții, la frumusețea ei, la sensurile pe care le are pentru fiecare dintre noi.

La începutul acestui an, de Ziua Artei Fotografice în România (11 ianuarie) și de Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie), am expus 20 de fotografii la Casa Corpului Didactic Sălaj. Expoziția, despre care am scris aici s-a bucurat de aprecierea elevilor și cadrelor didactice care au participat la vernisaj, sau a celor care au ajuns pe la CCD Sălaj. 

Dezvoltând în continuare acest proiect, am ajuns acum la 35 de definiții fotografice ale vieții.

Vernisajul expoziției „Viața este Viață. Eseu fotografic” va avea loc, miercuri, 23 martie 2022, la ora 18:00, în foaierul Casei Municipale de Cultură. Momentele muzicale vor fi susținute de elevul Bogdan Ștefan din clasa a X-a de la Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău, coordonat de domnul profesor Cristian Niculaș, iar prezentarea va fi realizată de jurnalistul Adrian Lungu. Evenimentul este susținut de Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj. Parteneri media: Magazin Sălăjean, ZTV și blogul Foto-Travel.

Întrucât tema expoziției este viața, am conceput acest eveniment ca unul caritabil. Cei interesați, pot primi albumul expoziției sau cărți poștale ilustrate cu fotografiile expuse, în schimbul unei donații de suflet în contul Asociației Prader Willi din România. Vom încerca astfel să aducem culoare în ochii celor pentru care viața nu a fost atât de darnică.



La începutul lunii aprilie, expoziția va poposi la Castelul Károlyi din Carei, iar la începutul lunii septembrie, la Biblioteca Județeană „Octavian Goga” din Cluj-Napoca.

„Ce este Viața? Cu certitudine este mai mult decât timpul scurs între două singularități – naștere și moarte. Viața este un cumul de sentimente trăite sau închipuite, este emoție, este culoare. Și, da, este Iubire! Căci ce ar fi lumea aceasta fără iubire? Prin proiectul de față încerc să dau câteva definiții ale vieții. Încerc să spun o poveste țesută din Lumină și Cuvânt. Dacă am reușit sau nu, te las pe tine, iubitorule de frumos, să spui asta. Eu voi postula totuși, spunând că Viața este...Viață!”


Albumul expoziției se deschide cu un cuvânt al doamnei Adela-Lia Rusu, artist al Federației Internaționale de Artă Fotografică având titlul de Excelență în rang de platină, vicepreședintele Varadinum Foto Club Oradea și lector al Varadinul Photo School. Îi mulțumesc și pe această cale pentru că a acceptat să fie curatorul expoziției!




Se cuvin aduse mulțumiri și prietenului meu, Kulcsár Ferenc, căruia i se datorează designul afișului, a albumului și a cărților poștale!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...