miercuri, 5 aprilie 2023

Cogito Ergo Sum: omul în fața Inteligenței Artificiale

Azi am interferat pentru prima dată cu celebrul (deja) "Chat GPT". Nu știu cum am ajuns ca după o oră de matematică la o clasă de a IX-a, unde am discutat despre "semnul funcției de gradul I", să-l întreb pe GPT 4 despre acest subiect.



Am scris, pur și simplu, în fereastra de dialog "semnul funcției de gradul I". A fost ceva reflex, ca și cum ai scrie în fereastra Google aceste cuvinte, cu intenția ca motorul de căutare să-ți caute acele site-uri relevante pentru subiectul în cauză. Doar că GPT 4 nu e motor de căutare. Fără să stea prea mult pe gânduri, a început "să scrie", adică să înșire caractere care păreau să fie un text coerent, integrat. Citindu-l, am zâmbit și mi-am spus în gând: "nu-i atât de inteligent pe cât se spune". M-am grăbit în emiterea acestei judecăți. Dar pe ce m-am bazat totuși când am gândit asta? Mi s-a părut că nu "traduce" corect anumiți termeni. De exemplu GPT 4 vorbește de "funcție crescută" în loc de funcție crescătoare. Mi-a stat pe limbă să-i spun că eventual despre cozonac poți spune că e crescut... Că tot vine Paștele cu cozonaci, ouă roșii și miel. Apoi am mai observat ceva: că "amestecă" noțiuni cum ar fi "semnul funcției" și "monotonia funcției".
Puțin dezamăgit că "s-a făcut de râs" în fața elevilor mei, am dat să plec de la oră (se sunase deja) dar tot am apucat să le spun acestora că rezultatul folosirii tehnologiei trebuie trecut prin filtrul gândirii critice. Chiar m-am bucurat că s-a întâmplat așa. Unii dintre elevi (nu toți, desigur) prea iau de-a gata tot ce le spune "prietenul Google" sau "atotștiutoarea Wikipedia". Nu vi s-a întâmplat ca elevii să vină cu un referat în care să ia de-a gata (chiar și cu linkuri cu tot" un text de pe wiki? Acesta este și motivul pentru care, nu le mai dau referate elevilor mei...
În sala profesorală, le arăt colegilor isprava lui GPT 4. (cum se pronunță? Așa cum se scrie, Ge Pe Te? Sau "Gi Pi Ti"? În română sau în engleză?). Și apropos de asta, cum să scriem când vorbim de inteligența artificială? IA - inteligență artificială, sau AI - așa cum spun americanii? Dar mă rog, asta e mai puțin important.
În prima fază nu găsesc captura de ecran cu răspunsul noului meu prieten, așa că deschid din nou pagina celor de la Open AI și scriu în fereastra de dialog, din nou, "semnul funcției de gradul I". Mă așteptam să-mi spună că a confundat funcția cu cozonacul, când colo ce să vezi? Mi-a servit un răspuns elaborat, cizelat în care nu mai folosește termenii greșiți. Am avut o revelație și mi-am amintit că înainte de pandemie l-am citit pe Max Tegmark cu "Viața 3.0" - una dintre cele mai bune cărți pe care am citit-o. Autorul, unul dintre adepții "supravegherii" IA, în sensul elaborării unui cod de etică adaptat IA, spunea la un moment dat ca inteligenta artificiala va ajunge, repede, sa invete singura. Sa se autoeduce, sa invete sa-si corecteze singura greselile. Ei bine, acel moment, despre care Tegmark se întreba dacă va avea loc în timpul vieții noastre, a sosit!
Recunosc, nu sunt fan înrăit al tehnologiei, aș putea fi considerat mai degrabă conservator din acest punct de vedere. E drept, de vină e background-ul cultural și educațional pe care-l am. Dar, nici nu am rămas de căruță... Folosesc frecvent tehnologia, nu sunt străin de ea. Însă ceea ce au reușit să facă acești Chetboți, in doar câțiva ani, este remarcabil. Și, ne place sau nu, viitorul (nu știu cât de luminos este) ne duce în această direcție.
Am urmărit cu o oarecare atenție știrile din domeniul IA. Sunt la curent și cu "petiția" unor pionieri în domeniu, care cer o "pauză". Se pare că cineva s-a grăbit. Și în lipsa unui cod de etică, o tehnologie bună în esență, riscă să ne arunce în haos.
Oricum, azi m-am împrietenit cu GPT 4. După ce l-am luat la întrebări (cam puerile, adresate cu o oarecare stângăcie) am avut și un "dialog" pe bune, în care am discutat despre educație, despre ION - proiectul IA românesc, despre concepte grele cum ar fi "infinitul". Mi-a plăcut modul în care GPT 4 a purtat conversația, fiind amabil și politicos. Chiar diplomat pe alocuri.
E mult de povestit despre această experință, îmi trebuie câteva nopți să cuget la cele întâmplate. Apoi am să revin cu "interviul" pe care GPT 4 mi l-a dat. Dar până una, alta, m-am reapucat de citit cartea lui Max Tegmark.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...