luni, 1 iunie 2020

Agustin Montero - spaniolul cu suflet de român


L-am cunoscut pe Agustin Montero în urmă cu mai bine de 6 ani. Era perioada în care promovam intens tradițiile și obiceiurile Sălajului. Nu mică mi-a fost mirarea când, de pe un număr cu prefix de Spania, mă sună cineva care vorbea limba română mai bine decât mulți români din țară. A fost de ajuns o conversație de o jumătate de oră pentru a realiza că spaniolul cu care vorbeam simțea și gândea românește. Apoi, în martie 2014 am început prietenia pe rețelele de socializare, iar de atunci îl urmăresc cu admirație. La fiecare postare pe care o face în limba română - pe pagina ”Agustin Montero, un spaniol îndrăgostit de România”  sau în limba spaniolă - pe pagina ”Descubre Rumania” Agustin Montero vorbește cu admirație de țara lui de suflet. La începutul anului 2018 am avut șansa să-l cunosc în carne și în oase, fiindu-i ghid timp de o zi în câteva locuri din Sălaj. Mi-am dat seama încă o dată că Agustin este cel mai bun ambasador al culturii românești autentice, a tradițiilor și portului popular românesc. Iată de ce, am considerat necesar să public un interviu cu spaniolul cu suflet de român. 




Nu este prima dată pentru publicul din România când aude vorbindu-se de Agustin Montero. Are deja câteva apariții în presa scrisă și cea audio-vizuală. Nici pentru sălăjeni nu va fi prima dată când vor citi despre el și despre vizita lui în Sălaj. În Anul Centenar, 2018, au apărut o serie de articole despre vizita lui pe meleaguri sălăjene:
Agustin Montero și Iulian Duma la Borza (Sălaj) - ianuarie 2018
De când a fost în Sălaj, Agustin Montero și-a dorit mereu să revină în aceste locuri. Însă nu s-a mai ivit ocazia. De fiecare dată când vine în România, și asta se întâmplă cel puțin de două ori pe an, de Sărbători și în concediu, nu știe în ce locuri să meargă, atât este de solicitat. 

Personal mi-am dorit mereu să-i iau un interviu, ocazia s-a ivit acum, de când pandemia ne ține mai mult în case. Așadar, iată un interviu cu Agustin Montero - spaniolul cu suflet de român.


Foto-Travel: Agustin, spune-ne ceva despre tine, despre pasiunile tale.

Agustin Montero: Mă numesc Agustin Montero Martinez și sunt originar din regiunea Castilla la Mancha. Am crescut într-un sat foarte mic numit Abengibre de mai puțin de 1000 de locuitori, unde am învățat de mic cum este viața la țară și în timp ce făceam școala obligatorie îi ajutam și pe părinții mei în treburile agricole, pentru că așa era viața la sat în Spania, toata lumea trebuia să ajute la treburile familiare. Satul meu aparține de județul Albacete, iar numele Abengibre este de origine musulmană de pe vremuri, când aceștia au ocupat teritoriul spaniol, pentru o perioadă de 800 de ani. Am crescut într-o  atmosferă frumoasă de relații bune între vecini, oamenii erau harnici și se ajutau mult între ei. De mic am fost învățat să dovedesc un respect față de oameni, să respect natura, să iubesc animalele, să mă bucur de lucrurile simple. Îmi amintesc cu nostalgie de vremurile când mă jucam cu prietenii, când mergeam la școală toți copii pe jos, când ne întâlneam cu vecinii la o poveste, când tăiam porcul crescut acasă de către părinții mei, sau când mergeam la colindat și ne așteptau oamenii cu bucurie și primeam ciocolată și niște bănuți. Sunt multe amintiri din această frumoasă etapă în care am trăit la țară. La vârsta de 14 ani părinții mei au hotărât să ne mutăm într-un oraș la 60 de km de Barcelona, unde locuiesc și în ziua de azi împreună cu soția mea.

Imaginea satului Abengibre, locul copilăriei lui Agustin.

Foto: colecția personală Agustin Montero

Panoramă asupra ținuturilor natale.
Foto: colecția personală Agustin Montero

Foto: colecția personală Agustin Montero


Foto-Travel: Cum te-ai apropiat de România?

Agustin Montero: Am început să mă apropiu de România în anul 2003. Am cunoscut pe cineva de cetățenie română și așa am început să cunosc români stabiliți aici în orașul unde locuiesc. În momentul când am început să cunosc români am intrat în această comunitate și s-a deșteptat în mine dorința de a cunoaște România, pentru că până atunci era o țară absolut necunoscută pentru mine. Știam ceva lucruri pe care orice străin care nu a fost niciodată în țară putea să le știe, auzeam de la părinții mei de Ceaușescu, știam un pic despre Nadia Comăneci și bineînțeles, auzisem de Dracula. Dorința de a cunoaște România a fost din ce în ce mai mare, așa că în iulie 2004 a început aventura mea de a cunoaște această țară, așa că am plecat cu mașina să o descopăr. A fost un drum lung dar foarte frumos și cred că așa a rânduit Bunul Dumnezeu să ajung pe pământul românesc. Mereu o să îmi amintesc de faptul că am intrat prin vama Nădlac și am stat ceva ore bune la coadă, nu înțelegeam de ce se stă atât timp acolo și de ce e așa de multă lume la coadă. Dar a meritat așteptarea pentru că nu știam ce mă așteptă după graniță și cât de importantă va deveni această experiență pentru mine. După ce am intrat în Romania am mers până la Cluj și de acolo am ajuns la Bran. Când am văzut zona Brașovului am crezut că visam. Cât era de frumos, am zis că așa ceva nu e posibil să exista. Acolo la Bran am cunoscut o familie deosebită de prieteni, familia Ghinea, cu care păstrez o relație specială și îi port mereu în sufletul meu. În prima mea călătorie am vizitat așadar Cluj, Brașov, Sinaia, Delta Dunării, Bucovina, Maramureș și am rămas încântat de tot ce am vizitat dar în special de modul în care am fost primit de către oameni, în special la țară, pentru ca mi-am amintit de vremurile copilăriei mele. A fost o experiență pe care nu o să o uit niciodată, deși până în ziua de azi sunt deja 20 de călătorii prin România.


Foto-Travel: Care sunt locurile tale preferate din România?

Agustin Montero: Sunt multe locuri impresionante de vizitat în România: Maramureș, Bucovina, Transilvania, Dobrogea etc. pe care tot străinul care vizitează țara dorește să le cunoască, dar eu vă sfătuiesc să vizitați și locuri mai puțin cunoscute care ne-ar putea surprinde mai mult și asta pentru că nefiind atât de cunoscute, atât de vizitate, nu avem de la ele așa de mari așteptări. Sunt iubitor de tradiții, în mod special, pentru mine acestea sunt un element de bază a culturii românești. Tot așa si religia mea ortodoxă, pe care am descoperit-o și am simtit-o tot datorită României. Toată lumea știe despre frumusețea mănăstirilor din Bucovina sau despre cunoscutele biserici de lemn din Maramureș. Dar sunt și alte zone cum am menționat, mai puțin cunoscute foarte interesante de vizitat, de exemplu puțină lume vorbește din punct de vedere turistic despre frumoasele bisericii de lemn din Sălaj; puțini știu că acestea sunt mai multe decât cele din Maramureș. Precizez că sunt multe locuri necunoscute pentru turist, locuri care ne pot impresiona enorm. Toate aceste cuvinte sunt spuse din suflet si este experiența mea în România, dar cel mai bine este să vizitați această frumoasă țară și să intrați în contact cu oamenii. Va fi o experiență care o să vă schimbe părerea despre România în bine.


Foto-Travel: Știu că ai decis să faci nuntă tradițională românească. Povestește-ne cum ai ajuns la această decizie și cum a decurs nunta?

Agustin Montero: Nunta noastră a avut loc în iulie 2015 și a fost o experiență unică în viața mea. Sotia mea este din Prundu Bârgăului, Bistrița Năsăud, o zonă în care se păstrează tradiția cu sfințenie. La fel ca în alte zone ale României, și aici  oamenii îmbină tradiția cu prezentul și este foarte frumos că nu uită de tradiții și se luptă ca acestea să fie transmise mai departe. După ce am vizitat în 2014 împreună cu soția această zonă, am considerat că ar fi foarte frumos să facem o nuntă în stil tradițional. Asta din mai multe motive, de exemplu în zona mea natală există tradiția că nunta trebuie făcută acolo unde s-a născut mireasa. Un alt motiv a fost că eu iubesc portul și tradiția strămoșească si mi s-a părut un respect pentru socrii mei să facem o nuntă așa cum au făcut și ei acum aproape 50 de ani. A fost foarte frumos și nu o să uit niciodată această experiență. Îmi amintesc cu drag cum oamenii, vecinii, au ajutat; cum femeile au făcut cozonac acasă ca pe vremuri, cum veneau cu daruri acasă, cu lapte, cu ouă. Am avut patru preoți la nuntă, cei doi din Prundu Bârgăului, un alt preot din Zărnești cu care ne cunoșteam virtual și care a dorit să participe la cununia religioasaă și un preot ortodox român stabilit în Albacete, Spania, părintele Daniel Cucul preot paroh al parohiei ortodoxe române din Villarrobledo, biserica unde am cunoscut-o pe soția mea în data de 15 august 2013. Pot să spun că a fost un vis împlinit și o bucurie de nedescris, când am văzut oameni implicându-se și ajutându-ne să realizăm nunta în stil tradițional. Niciodată nu o să pot să le mulțumesc pentru tot ce au făcut pentru noi. 


Agustin Montero și soția sa Mia - cununia religioasă la Prundu Bârgăului. Foto: colecția personală Agustin Montero

Agustin a făcut o nuntă tradițională în 2015. Foto: colecția personală Agustin Montero

Aspecte de la nunta tradițională din anul 2015.
Foto: colecția personală Agustin Montero
Foto-Travel: Iubești tradițiile românești, asta se vede din postările tale. Ce te atrage cel mai mult la aceste tradiții și obiceiuri?

Agustin Montero: Tradiția este un element esențial pentru a cunoaște un popor, dacă nu cunoaștem trecutul și nu știm de unde vine acel popor consider că nu ne putem face o părere adevărată despre cum sunt oamenii, în acest caz despre români. Pasiunea mea este tradiția românească pentru că simt o bucurie când întâlnesc bătrâni și îmi povestesc despre cum a fost viața lor și cum văd ei viața în ziua de azi. Asta mă ajută foarte mult să cunosc mai multe despre poporul român. Întotdeauna când merg în România îi vizitez pe acești bătrâni și mă surprinde pofta lor de viață, cum trăiesc și cu ce bucurie povestesc. Este un fel de conexiune între trecut și prezent. Mă impresionează foarte mult cât de luptători sunt, pentru că așa cum spun ei nu au avut parte de lux, nici o viață ușoară, dar au avut o viață simplă și frumoasă și sunt mulțumiți de tot ce le-a oferit bunul Dumnezeu. Am impresia, dar sper să greșesc, când vor dispărea acești oameni, va dispărea o lume!

La Borza, Sălaj cu diacul bisericii. Foto: Mirel Matyas

Cu tanti Iulica din Răstoci, Sălaj. Foto: colecția personală Agustin Montero

Foto-Travel: Agustin, știu că acasă la tine în Spania, ai un colț românesc. Un loc de suflet în care ai adunat lucruri ce-ți amintesc de România. Poți să ne descrii acest colț al casei tale?


Agustin Montero: De mult timp am avut un vis, să îmi fac aici la Barcelona un colțisor românesc fiindcă tradiția strămoșească românească este una dintre pasiunile mele și pentru că am considerat că este un lucru foarte frumos pentru a dovedi un respect pentru soția mea, o persoană care își păstrează tradiția strămoșească cu sfințenie. De-a lungul timpului am adunat obiecte tradiționale de prin multe zone ale României, la fel port tradițional pe care-l îmbrac cu mândrie. Acest colțisor este un loc de reculegere pentru mine, unde îmi petrec o parte din timpul meu liber. Merg în camera tradițională când vreau să scriu ceva sau îmi amintesc de vreo experiență trăită în România, sau în Spania cu români. Mă simt mult mai aproape de România în această camera tradițională și chiar dacă fizic sunt departe de România, aici, în această cameră trăiesc senzația că sunt acolo permanent. Este o situație nu prea ușor de explicat, poate mulți dintre dumneavoastră nu o să înțelegeti, dar de mulți ani am impresia că doar fizic sunt aici, gândul și sufletul mereu sunt cu poporul român, și nu trece nicio oră să nu vorbesc cu cineva, ba cu prieteni români, sau cu spanioli care doresc să viziteze sau au fost deja în România. Țin să menționez că sunt foarte mulți spanioli care au această pasiune pentru România, și eu păstrez o legătură cu aceștia. Este o bucurie imensă când aflu de străini ce iubesc România. De aceea această cameră tradițională este un loc binecuvântat de Dumnezeu pentru noi, și suntem mândri de acest mic și frumos colțișor. Vreau să le mulțumesc din suflet tuturor care ne-au donat obiecte tradiționale pentru această mică colecție


Colțul românesc din Spania. Foto: colecția personală Agustin Montero

Agustin Montero în costum tradițional românesc. Foto: colecția personală Agustin Montero
Foto-Travel: Ai câteva proiecte prin care promovezi România și valorile ei culturale, istorice sau pe cele ce țin de etnografie și folclor. Mă gândesc în primul rând la pagina ”Descubre Romania”. Spune-ne povestea acestui proiect.

Agustin Montero: Descubre Rumania este o pagină pe care am făcut-o în limba spaniolă, unde povestesc despre locuri de vizitat mai cunoscute și mai puțin cunoscute, pentru străini. Este în limba spaniolă pentru că am constatat un interes enorm de mare arătat de către mulți spanioli pentru a vizita România. Însă nu doar spanioli, după ce am creat pagina am observat că foarte multă lume din America de Sud este interesată să cunoască România. Am mult de lucru la această pagină, pentru că sunt multe obiective de arătat străinilor și sper să pot face acest lucru mult timp de acum încolo. După cunoștințele mele, după locurile pe care le-am vizitat, sau vorbind cu oameni care mă pot ajuta să cunosc detalii despre zonele pe care încă nu le-am vizitat, încerc să ofer posibilitatea de a cunoaște un pic mai bine România, și de a-i îndemna pe oameni, măcar să viziteze această țară ce merită să fie cunoscută. Este o pagină făcută din suflet, și toată lumea care dorește să mă contacteze pentru o informație o să îi răspund cu drag și în mod dezinteresat, pentru că eu nu mă ocup cu turismul. Este un proiect mult mai simplu, o conexiune, un început pentru a merge în România, sau pentru a trezi interesul de a vizita România. Dar în același timp este foarte frumos când observ ca oamenii intră în contact cu mine și îi ajut cu toate informațiile pe care le știu. Multe familii intră în contact cu mine pentru a obține informații,  altele pentru că deja au fost și au vizitat România și ne ajută să povestim despre experiența lor. Cred că puțin câte puțin, toți putem contribui la promovarea României. După ce am creat această pagină am observat că și alti oameni au creat pagini similare și este o bucurie pentru că consider că tot ajutorul este binevenit. Oameni din Canada, Mexic m-au contactat și i-am ajutat cu tot ce am putut. Când aceștia au fost acolo, în România, eu i-am sunat pe mesterii populari, pe directori de muzee, să îi primească. Cea mai mare bucurie este atunci când oamenii îmi povestesc despre cum a decurs vizita lor, despre experiențele lor în România. Și mă bucur când aflu că au o părerea foarte bună despre tot ce am văzut și despre poporul român.


Mia și Agustin la biserica ortodoxă din Villarobledo, Spania. Foto: colecția personală Agustin Montero

Agustin și Mia alături de Î.P.S. Macarie - Epicopul Europei de Nord, originar din Spermezeu (BN)Foto: colecția personală Agustin Montero
Foto-Travel: De câte ori vii în țară, te implici în diferite proiecte prin care iei contact cu lumea satelor, cu bătrânii ce încă le mai populează. Povestește-ne ceva despre asta.

Agustin Montero: Lumea bătranilor este pentru mine un aspect esențial și mereu când ajung prin România îmi petrec mult timp cu ei. Pentru mine bătrânii sunt cei mai buni ambasadori ai României. Eu am învățat foarte multe lucruri importante de la ei și mereu când îi vizitez învăț altele. Este o lumea parcă desprinsă din povești, o conexiune între trecut și prezent, parcă ne teleportăm într-o altă Românie. Bătrânii mereu au poftă de viață, au un drag de a povesti cum mai rar găsești în ziua de azi. Eu simt o bucurie care nu se poate transmite folosind cuvinte când merg pe la ei și mă primesc ca pe copilul lor, și văd că se bucură de faptul că cineva se interesează de ei. Din păcate, de multe ori uităm de bătrânii noștri care ne-au crescut și s-au luptat pentru a ne oferi nouă o viață mai confortabilă. Când merg în vizită pe la bătrâni observ un stil de viață atât de simplu și de frumos că de multe ori mă întreb dacă viața asta  plină de stres pe care o ducem în ziua de azi este mai bună decât viața pe care au avut-o bunicii noștri. Bătrânii din România au avut un stil de viață exact cum au avut și bunicii mei, absolut totul e la fel; oamenii se ajutau mult între ei, se bucurau de natură, de viață, de tot ce le-a oferit Bunul Dumnezeu. Sunt o lecție de viață pentru că avem multe de învățat de la ei. Sunt bucuros când observ că sunt tineri în România care se preocupă de lumea aceasta a bătrânilor și vreau să vă dau un exemplu. Un bun prieten, Iosif Ciunterei, administrează o pagină urmărită de sută de mii de oameni, ”Cu Iosif pe Coclauri”. El este un exemplu de urmat. Iosif are 25 de ani si de când era copil mic mergea pe la bătrânii din județul Bistrița Năsăud, ajutându-i, ascultându-le poveștiile și contribuind ca acestea să nu fie uitate. În ziua de azi, Iosif umblă prin toată România arătându-ne viața  bătrânilor, așa cum este ea. Respect Iosif, sunt onorat să te am ca și prieten.


Agustin Montero și Iosif Ciunterei, doi promotori ai tradițiilor românești. Foto: colecția personală Agustin Montero

Agustin Montero și Iosif Ciunterei.
Foto: colecția personală Agustin Montero
Foto-Travel: Ai vizitat și județul Sălaj. Ce ți-a plăcut cel mai mult aici?

Agustin Montero: În ianuarie 2018 am vizitat judetul Sălaj, despre care nu stiam absolut nimic, deși am o relație apropiată cu o comunitate de sălăjeni stabiliți în Villarrobledo, Castilla la Mancha. Când am ajuns în Sălaj am fost onorat cu ghidajul prietenului meu Mirel Matyas, cu care am vizitat câteva locuri care m-au impresionat foarte mult: Muzeul ”Alexandra Ligia Bodea” de la Iaz, biserica de lemn de la Creaca, muzeul satului din Borza, Șura de la Jac etc. Impresia mea a fost absolut plăcută pentru că eu nu știam despre bisericile de lemn din Sălaj, sau despre alte puncte turistice și asta m-a făcut să mă gândesc cât de frumos este Sălajul și în același timp cât de necunoscut este pentru străini. Ceva foarte important pentru mine este faptul că am cunoscut oameni în Sălaj care păstrează cu sfințenie tradiția și care se lupta pentru ca aceasta să nu se piardă. Și cel mai important este că acești oameni păstrează tradiția din suflet, fără niciun scop economic, aceasta este o valoare în plus. Cred că județul Sălaj trebuie să fie vizitat și promovat ca un obiectiv turistic național de o putere importantă pentru turismul românesc, și asta datorită a ceea ce ne poate oferi.

La Iaz, la familia Bodea. Foto: Mirel Matyas

În curtea Muzeului ”Ligia Alexandra Bodea” din Iaz. Foto:Mirel Matyas

Agustin Montero și Ligia Alexandra Bodea
Foto: Mirel Matyas

Agustin Montero în biserica de lemn din Creaca.
Foto: Mirel Matyas

Alături de învățătorul Traian Ience la școala din Borza.
Foto: Mirel Matyas

Foto-Travel: În Spania există o puternică comunitate de români. Ce spun românii din Spania despre tine?

Agustin Montero: În Spania există o comunitate foarte importantă de români, sunt peste un milion de oameni din toate colțurile României. Sunt o comunitate care s-au adaptat foarte bine aici în Spania datorită felului lor de a fi. Românii sunt un popor luptător, muncitor, respectuos, care se adaptează cu ușurință la orice situație și oriunde în lumea asta. Sunt mulți cei care mă urmăresc și mă cunosc, și le mulțumesc din suflet pentru asta. Pentru mine nu este atât de important ceea ce gândesc ei despre mine, cu siguranță că unii mă apreciază iar alții nu. Este mult mai important că datorită românilor, noi am cunoscut o cultură și o țară cu care ne identificăm în foarte multe subiecte și mult mai bine decât, de exemplu, cu vecinii noștri francezi și italieni. Nu se poate generaliza despre un popor, peste tot sunt oameni buni și oameni răi, cum zice vorba bătrânească nu există pădure fără uscături. Eu cred că nu trebuie sa-i judecăm pe români sau pe orice un alt popor stabilit în Spania, cred că trebuie să le cunoaștem istoria, să știm de unde și de ce vin, și cine sunt. Apoi să îi respectăm așa cum merită pentru că toți suntem oameni ai lui Dumnezeu, și dacă ne uităm și dăm prioritate lucrurilor care ne unesc în defavoarea care ne despart sau ne diferențiază, o să privim că sunt un popor ca noi, cu bune și rele, dar oameni care au hotărât să plece din țara lor pentru un anumit scop, lăsând cu durere și tristețe un lucru esențial: familia și casa părintească.


Foto-Travel: Întreaga lume este lovită de această pandemie ce ne-a pus la grea încercare pe toți. În Spania au fost probleme foarte mari. Cum ai trecut prin această încercare? Ce ai învățat din această experiență?

Agustin Montero: Referitor la această pandemie pe care o trăim în ziua de azi toți știți că aici la noi, în Spania, avem probleme foarte mari, cu un număr de decese exagerat de mare. Trecem prin această pandemie cu măsurile de restricție impuse de autorități, stăm izolați acasă, respectăm ordonanțe date de guvernul spaniol și suntem solidari cu cei nevoiți. Încercăm să-i ajutăm cum putem pe oamenii care nu pot ieși din casă la cumpărături, de exemplu, și mergem noi. Așa cum putem, încercăm să fim solidari. Situația prin care trecem ar trebui să ne fie o lecție de viață; ar trebui să învătăm că nu suntem mai importanți unii decât alții, că nu există diferență între bogat și sărac, că nu contează din ce țară esti sau care este religia ta, toți suntem oameni și ar trebui să ne gândim foarte bine la acest lucru, să fim mai uniți, să ne ajutăm unii pe alții, pentru că unirea face puterea.

Foto-Travel: Cum ai simțit că s-au comportat comunitățile de români din Spania în această perioadă? Au fost multe discuții în țară despre diaspora.

Agustin Montero: Comunitatea de români din Spania, în această perioadă grea de pandemie, a fost o comunitate care au dat dovadă de civism și de educație pentru că au respectat măsurile impuse de starea de alarmă, așa cum au făcut și spaniolii. Sunt conștient că în România a fost criticată comunitatea de români din diaspora, dar eu cred că totul pornește de la respect. Este foarte ușor de criticat când nu știm lucruri sau când nu trecem noi prin greutăți. Dacă am avea un pic de omenie probabil ne-am gândi înainte de a vorbi despre ceea ce vorbim, pentru că nu știm fiecare situație, nu știm dacă cineva a rămas în străinătate fără loc de muncă, fără un acoperiș sau fără mâncare, și mă întreb dacă noi ne-am afla în această grea situație, ce am face? Trebuie să începem să fim mai respectuoși și să gândim cu sufletul, uneori să ne punem în toate situațiile posibile. Așa poate ne vom da seama că și noi greșim, că și noi avem nevoie de ajutor uneori.

Foto-Travel: Știu că îți este dor de România. După ce vom reveni la normal și o să poți călători din nou, care e primul loc pe care ai vrea să-l vezi în România?

Agustin Montero: Am un dor imens de România dar am bucuria de a fi mereu în contact cu România în fiecare zi din viața mea de când am călcat în această frumoasă țară. Nu vă imaginați ce bucurie simt când vorbesc cu oamenii care locuiesc acolo și îmi povestesc. În mod special vreau să menționez când mă sună bătrâni și se interesează de mine, plâng de bucurie. Vă dați seama,  oamenii în vârstă se îngrijorează de noi toți. Câți dintre noi mai tineri ne-am întrebat cât mă costă să sun în străinătate? Și acești oameni simpli te caută fără să se gândească nici o secundă la acest aspect material. Este o lecție pe care trebuie să o învățăm toți. Când o să ajung din nou îm România o să merg bineînteles pe valea Bârgăului, Bistrița Năsăud, unde locuiesc socri. Dar mai sunt câteva locuri pe care îmi doresc să le vizitez cum sunt de exemplu Țara Moților sau Moigrad cu Porolissum din judetul Sălaj. Îmi doresc să îmi revăd cu bine toți prietenii mei.

Foto-Travel: La final, te rog să transmiți un gând românilor din țară și din diaspora.

Agustin Montero: Vreau să vă transmit tuturor românilor din întreaga lume în primul rând multă sănătate și mulțumiri pentru că mă urmăriți și datorită acestui fapt sunt în contact cu mai multă lume din România. Să fiți mândri de țara voastră, de strămoșii voștrii, pentru că sunteți un popor de admirat. Nu trece nici o zi fără să mă gândesc la România, la oameni, la prieteni și întotdeauna sunteți în sufletul meu. Cum zic eu, parcă aș trăi doar fizic aici în Spania. Datorită vouă și cunoscând România m-am îmbogățit sufletește ca om, pentru că acolo în România mi-am găsit pacea și linistea sufletească. Mi-am găsit pacea și liniștea și în religia ortodoxă, care mi-a schimbat viața în bine. Îi mulțumesc bunului Dumnezeu ca mi-a arătat calea cea dreaptă. Nu uitați niciodată de România, să o purtați cu mândrie pe acolo pe unde mergeți. Să arătați că avem multe de învățat de la voi și în special cum zice vorba aceea, un popor care nu își cunoaște trecutul, va fi un popor fără viitor. Închei aceast interviu cu o vorbă a unei bătrânici pe care o iubesc mult: ”Voie bună la toată lumea!”

Agustin Montero la Iaz. Foto: Mirel Matyas

Agustin Montero la Creaca, pe prispa bisericii de lemn
Foto: Mirel Matyas



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...