vineri, 23 aprilie 2021

Vama deschide Vama - concert în vreme de pandemie

Pandemia de Coronavirus a lovit puternic în câteva domenii, cum ar fi cele din industria HORECA și cea de divertisment. Cultura, sub toate formele ei a avut mult de suferit. Au fost anulate sau amânate (deja de mai multe ori) concerte sau festivaluri importante. După o perioadă de derută totală, unii artiști s-au reinventat și au improvizat... Este și cazul celor de la Vama - trupa construită în jurul inegalabilului Tudor Chirilă. După ce anul trecut, în perioada de lockdown am urmărit un concert online susținut de Tudor Chirilă, iată că acum, exact în timp ce scriu, urmăresc concertul Vama, direct de pe plaja din Vama Veche. 


Seria de concerte live de pe plaja din Vama Veche - ”Vama deschide Vama” (frumos joc de cuvinte) aduce ca element de noutate ideea unui concert live, cu tot ce presupune el: lumini, joc scenic, decoruri etc. cu posibilitatea de a urmări concertul din confortul casei tale. Sigur, nimic nu se compară cu un concert adevărat, însă compromisul făcut mi se pare a fi unul rezonabil.

”Haideți cu noi în Vamă să cântăm la apus și la răsărit. Facem două concerte în aceeași zi, că nu e noapte în Vamă fără cântare la răsărit” - așa sună anunțul trupei Vama pe platforma streamerse.net. Vor fi două concerte - unul la apus (electric) pe data de 23 aprilie 2021 seara și altul la răsărit (acustic) pe data de 24 aprilie 2021. 

Ca orice trupă care se respectă și așa cum de altfel e și firesc, Vama concertează chiar și fără public (mă rog, cu public puțin, în acord cu normele epidemiologice) contra cost. E un principiu pe care noi, românii, îl pricepem greu sau ne facem că nu-l pricepem. Noi vrem totul gratis, ca și cum nu am da doi bani pe munca artiștilor. Și, Doamne, ce muncă! Sigur, sunt momente în care artiștii susțin și concerte caritabile. Însă, repet până la obsesie: munca se plătește!

Așadar am luat bilet (mă rog, soția mea a luat bilet :) ) la concertele trupei Vama din 23 și 24 aprilie. Cu o sumă modică, 49 de lei ambele concerte. Eram curioși despre ce este vorba și chiar dacă concertul ar fi fost unul pur online, sub forma unei înregistrări, tot își merita banii. Însă am fost uimit să văd că avem de a face cu un concert în toată regula.

Ne-am logat cu câteva minute înainte de ora programată, 20.00. Pe ecran a apărut o imagine aeriană, din dronă, a valurilor care se spărgeau la țărm de două bărci. Cei care îndrăgesc Vama Veche (stațiunea) sigur vor recunoaște locul... Sunetul valurilor reușește, nu-i așa, să alunge orice stare negativă. Mă gândeam că vom auzi sunetul valurilor, apoi va apărea Tudor Chirilă și trupa lui, filmați undeva pe o terasă, și vor cânta. Nu, nu mi-am închipuit nicio secundă că vor face playback - nu le stă în fire. Dar nu-mi închipuiam ce avea să urmeze...

La 20.00 fix, a apărut Tudor Chirilă filmat din spate, desculț, privind apusul peste Marea Neagră. Cred că știți cu ce piesă au început... Desigur, ”Vama Veche”! Tudor s-a întors și a pășit pe un covor persan, da ați citit bine; a trecut printr-o poartă deschisă și a cântat. Treptat, treptat am intrat în atmosferă, alături de mulți alții (sunt sigur de asta fie și după comentariile de pe chat). Scenografia, foarte bine pusă la punct, așa cum îi stă bine unui artist - și ce artist e Tudor Chirilă, a arătat efortul depus pentru a pune în scenă acest concert. Din recuzită nu au lipsit un fotoliu, o lampă cu picior și o măsuță pe care se vedea un radio de epocă. 

Microfoane ambientale care au redat în permanență sunetul valurilor, imagini de la sol și din dronă, un foc de tabără aprins la câțiva metri de scenă, o mașină Dacia 1310 ca farurile aprinse îndreptate spre scenă, făclii aprinse răspândite în jurul scenei. Ce altceva mai trebuia? Da, o scenă în toată regula, cu lumini și tot ce trebuie, amplasată direct pe nisip. Atmosferă exact ca la marile concerte Vama din vremurile bune. Doar publicul a lipsit... A lipsit fizic, căci în on-line a fost prezent. S-au cântat piese din repertoriul formației, mai vechi și mai noi. Frumos!

Aș mai scrie multe, dar vă las. Mă mut la celălalt calculator să văd concertul. Și o să stingem lumina pentru ca atmosfera să fie una...de concert. La cât e de frumos, mâine dimineață la 6 ne vom trezi să vedem și celălalt concert. Vă îndemn să cumpărați și voi bilet. Pentru un concert sau pe cel combinat. Artiștii merită să fie susținuți! 

UPDATE: Concertul a durat fix o oră și 50 de minute. A fost fabulos! Iar finalul, apoteotic: Tudor a făcut un tur al decorurilor de pe plajă, s-a așezat pe un scaun la o masă unde era un computer din acela cu ecran voluminos, bombat și cu tastatura mare. Mai țineți minte? ”Progresăm și uităm să fim fericiți, / Îngropăm bucurii, într-o mare de biți”  au fost versurile piesei ”Fericire”. Da, am fost fericit să-i reascult pe cei din trupa Vama! A urmat ”Epilog”, ultima piesă, exact când a început să plouă. În timp ce organizatorii încercau să acopere cu prelată instrumentele, Tudor Chirilă a continuat să cânte, acompaniat doar la clape... ”Binele și Rău-n jurul tău se vor juca / Lumea asta moartă va-ncerca să-ți fure / Dragostea / Niciodată să nu uiți de inima ta.”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...