Astăzi, 18 septembrie 2013, se împlinesc 111 ani de la dezvelirea grupului
statuar Wesselényi din Zalău. Operă a sculptorului Fadrusz János
(1856 – 1903), statuia din centrul Zalăului îl reprezintă pe baronul
Wesselényi Miklós - fiul (1796 – 1850) și pe ciobanul român Samson Pop din Rona, de
lângă Jibou. Cele două personaje ce alcătuiesc grupul statuar sunt emblematice
pentru spiritul vremii și sunt unite printr-un ideal: libertatea umană.
Ca și o parte din celelalte sculpturi realizate de către Fadrusz János,
dintre care se remarcă ansamblul monumental Matia Corvin din centrul Clujului
(inaugurat în același an 1902 la aproape o lună distanță), statuia lui Wesselényi a avut o istorie tumultoasă. A fost dezvelită cu șase ani mai
târziu decât s-a dorit și a fost chiar pe punctul de a fi distrusă. De fapt a
fost demontată între anii 1935 și 1942. A traversat epoci istorice diferite, a
stârnit patimi și controverse dar a rămas până în ziua de astăzi în centrul
Zalăului.
Pentru a înțelege mai bine istoria grupului statuar și relația specială a
acestuia cu Zalăul, am apelat la cunoștințele domnului Györfi Déak György,
scriitor, om de cultură și bibliotecar la Biblioteca
Orășenească Jibou. Prin meseria pe care o are, domnul Györfi a studiat și a publicat de-a lungul anilor, atât pe
pagina de internet a bibliotecii dar și în prestigioasa revistă de cultură
Caiete Silvane, diverse articole ce au avut ca subiect principal viața
baronului Wesselényi sau aspecte legate de statuia din Zalău. Blogul
Foto-Travel vă prezintă în continuare un mini-interviu realizat cu domnul Györfi Déak György, căruia îi mulțumim și pe această cale
pentru amabilitatea de a răspunde întrebărilor noastre. Fotografiile de epocă care ilustrează acest articol, sunt din albumul omagial ”Emlékkönyv a nagy Wesselényi Miklós báró Zilahi
szobrának leleplezési ünnepségéről”, apărut la Zalău în anul 1903. Albumul, în limba maghiară, poate fi descărcat de aici.
Coperta Albumului Memorial tipărit în 1903 |
Foto-Travel: Domnule Györfi, care este istoria ridicării la Zalău a unei statui
dedicată lui Wesselényi Miklós? De ce la Zalău statuia unui nobil din
Jibou?
Györfi Déak György: La începutul ultimului deceniu
al secolului XIX, fiecare localitate din partea ungurească a monarhiei
habsburgice a început să caute o modalitate prin care să se remarce în
răstimpul Milleniumului, sărbătorirea a 1000 de ani de la coborârea celor şapte
triburi maghiare în câmpia panonică. Fiecare oraş, fiecare sătuc şi-a examinat
istoria şi a căutat un model pe care să-l perpetueze. În mod fericit, sălăjenii
l-au ales pe tânărul Wesselényi Miklós. Planul a fost pus în practică în toamna
anului 1891. Monumentul trebuia terminat în întregime şi amplasat până la 1 mai
1896; cheltuielile trebuiau să fie mai mici de 40.000 de coroane. Au fost
invitaţi să participe cu lucrări la concurs artiştii budapestani Széchy Antal,
Szenyi Károly, Bezerédy Gyula şi Holló Barnabas.
mulțimea adunată în centrul Zalăului la dezvelirea grupului statuar |
Foto-Travel: Cum s-a ajuns ca lucrarea să-i
fie încredinţată sculptorului Fadrusz János?
Györfi Déak György: Inițial, la competiţie au
participat două lucrări, cele ale lui Holló Barnabas şi Bezerédy Gyula. După
audierea opiniilor lui Zala György şi Strobl Alajos, comisia n-a acceptat
niciuna dintre operele propuse. Nu se ştie cine a venit cu ideea să se
vorbească cu Fadrusz János, care dobândise notorietate în urma realizării
statuii împărătesei Maria Tereza din Bratislava şi tocmai câştigase concursul
pentru realizarea statuii lui Matei Corvin din Cluj. Sculptorul a prezentat
modelul în miniatură al grupului statuar în ziua de 1 august 1896, care a fost
acceptat cu bucurie de comisie. În zilele următoare, comisia a semnat şi
contractul cu Fadrusz János. În temeiul acestuia, Fadrusz ar fi trebuit să
pregătească statuia pentru dezvelire până la 1 iulie 1897, adică să întocmească
modelul, să-l toarne în ghips, iar apoi în metal, muncă pentru care urma să
primească 40.000 de coroane.
Foto-Travel: Ce a
reprezentat baronul Wesselényi Miklós pentru spiritul
acelor vremuri?
Györfi Déak György: Wesselényi Miklós-fiul a fost
un aristocrat cu concepții liberale într-un Ardeal pe care perpetuarea sine die
a sistemului feudal îl condamnase la stagnare, într-o Europă modernă,
impulsionată de idealurile Revoluției franceze. El a încercat să sfarme
lanțurile vasalității și iobăgiei. Precum frații Golești în Muntenia, s-a
străduit să-i emancipeze pe țărani: a susținut financiar şcoala din localitate,
a creat prima grădiniţă din ţară, a organizat prima instituție de învățământ
agricol, unde tinerii au deprins cum să se gospodărească în stil occidental.
Wesselényi-fiul a fost primul cetăţean european din acest colţ de lume,
pionierul dezvoltării industriale a unei zone în care numai Nicolae Ceauşescu a
mai făcut câte ceva (dar prost gândit), intelectualul care a combătut
prejudecăţile unei societăţi anchilozate în apărarea privilegiilor pe care le
deţineau o mână de oameni
Foto-Travel: Baronul este înfăţişat într-o
poziţie demnă, cu mâna stângă pe umărul unui ţăran. Ce semnificaţie credeţi că
are acest gest şi cine este ţăranul?
Györfi Déak György: Ciobanul care se apropie
respectuos, însă nu servil, de seniorul cocoțat pe un țanc de stâncă, a fost
modelat de Fadrusz după chipul unui cioban din Rona, în vârstă de 80 de ani, pe
nume Samson Pop, zis Corela. Gestul baronului este unul de aducere a poporului
la nivelul nobililor. Fadrusz a redat perfect și a turnat în bronz celebrul
discurs ţinut în şedinţa din 6 iunie 1848 a Dietei clujene: „Pe cei apăsaţi
până acum să-i ridicăm alături de noi, să-i ridicăm acolo unde i-a creat Domnul
Dumnezeu. Să fie iobagii, jelerii de până aci mai mult nu țărani, plebe, misera
plebs, ci cetăţeni liberi, să fie concetăţeni egali cu noi în îndatoriri ca şi
în drepturi, fraţi chemaţi prin drept şi interes comun spre slujba şi apărarea
ţării.” (după D. Prodan)
Festivitățile prilejuite de dezvelirea statuii lui Wesselényi - 18.09.1902 |
Foto-Travel: Au fost câteva momente tulburi
în istoria de peste 110 ani a grupului statuar. La un moment dat, chiar a fost
demontată între anii 1935 şi 1942. Cum s-a ajuns aici?
Györfi Déak György: În 1935, s-a dat unda verde
manifestărilor extremiste, a fost pus în mișcare primul tăvălug, cel de
sorginte fascistă, național-socialistă. S-a călcat în picioare principiul
unității în diversitate și cutuma conviețuirii în pace. Cine nu era ca ei era
considerat automat împotriva lor. Citiți colecția revistei Școala Noastră ca să
vedeți cum îi reclamau elevii pe învățătorii care nu răspundeau la salutul legionar.
În Jibou, directorul Dumitru Ilea se mândrea cu faptul că a desființat secția
cu predare în limba maghiară. Demontarea celor două statui a reprezentat
apogeul orbirii politice, un moment de maximă intoleranță. Într-un fel,
abuzurile din 1935 au generat grozăviile din toamna anului 1940, pentru că se
cuvine s-o spunem, niciuna dintre părți nu s-a arătat mai înțeleaptă atunci
când a deținut puterea.
Grupul statuar Wesselényi - 1902 |
Foto-Travel: Astăzi la mai
bine de 110 ani de la dezvelire, grupul statuar de la Zalău nu reprezintă un simbol al oraşului. De ce
credeţi că există încă, după un secol de istorie, această stare de fapt? Nu acelaşi lucru se întâmplă cu
ansamblul monumental Matia Corvin de la Cluj; pentru toţi clujenii, statuia din
Piaţa Unirii reprezintă unul din simbolurile oraşului.
Györfi Déak György: În 1902, erau alte timpuri,
alte moravuri! În 2013, au dispărut și baronii, și țăranii. Primii au devenit
oamenii de afaceri, ceilalți s-au transformat în fermieri. Deci, în prezent,
ambele personaje au căpătat un aer oarecum vetust. Dar amândoi stau acolo de
111 ani, într-o armonie nemuritoare: tânăr și bătrân, bogat și sărman, sălăjan și
sălăjan. Sunt de-ai noștri. Au răzbit prin furtunile istoriei ca să ne arate
care sunt valorile adevărate: dragostea față de aproapele, dorința de a face ceva
împreună, credința că suntem cu toții egali în fața Judecății lui Dumnezeu.
Baronul și păstorul vor deveni un simbol sălăjan abia atunci când fiecare
dintre noi ne vom putea pune, simultan, în pielea amândurora. Este un concept
science-fiction? Mie mi se pare realist.
UPDATE:
25.09.2013: articolul a fost preluat integral de cotidianul Magazin Salajean
Acest articol face parte dintr-un demers editorial al blogului Foto-Travel de a marca, pe 25 octombrie 203, aniversarea a 11o ani de la moartea sculptorului Fadrusz János (1856-1903), cel care prin statuile sale a schimbat aspectul urban al centrelor orașelor Zalău și Cluj.
- Galerie foto. 155 de ani de la nașterea lui Fadrusz János
- Statuia lui Matia Corvin împlinește 111 ani
- 110 ani de la moartea unui mare sculptor: Fadrusz János
a aparut si in ziar, Magazin Salajean, 25 septembrie 2013, pag.4
RăspundețiȘtergere