Din
punct de vedere cultural, Zalăul
surprinde din nou, prin organizarea unei expoziții inedite dedicată sașilor și
rânduielii acestora. Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău în colaborare cu
Muzeul de Etnografie Săsească ”Emil Sigerus” din Sibiu, propune vizitatorilor o
expoziție ce îndrăznește să recompună prin intermediul patrimoniului, ca
într-un puzzle, spiritul de ordine și rânduiala, considerate specifice
comunităților săsești din sudul Transilvaniei.
Expoziția ”Rânduiala săsească”, a cărui
vernisaj a avut loc marți 17 septembrie 2013 și care va fi deschisă publicului până
la data de 15 octombrie 2013, aduce în spațiul cultural zălăuan, exact ceea
ce-i lipsește societății românești de azi: ordinea, disciplina, rigoarea.
Potrivit curatorului expoziției, Simona Malearov ”spiritul de ordine al comunității sașilor
ardeleni devine vizibil și pentru ceilalți și prin rânduiala mersului la
biserică, purtatul straielor de sărbătoare, ordinea ocupării locurilor în
biserică, rânduiala butoaielor din pivniță, rânduiala bucăților de slănină din
Turnul Slăninii dar și prin rânduiala broderiilor și a mobilierului pictat din
camera cea bună”.
În cele trei săli în care este amenajată
expoziția de la Zalău, vizitatorul poate admira costume populare și
îmbrăcăminte din zona Sibiu, un interior de casă săsească cu mobilă pictată și
decorată cu obiecte textile dar și semne de vecinătate specifice comunităților
săsești.
|
case săsești din Viscri |
|
Prima sală a expoziției |
În prima sală, atenția vizitatorului este
atrasă de trei costume, două femeiești și unul bărbătești, din Slimnic și
Vurpăr (județul Sibiu). Impresionează coloritul și broderiile de pe cojocul
femeiesc sau de pe mantaua bărbătească. Sala este decorată pe pereți cu postere
care prezintă în limbile germană și română aspecte din istoria și cultura
sașilor. Pe unul dintre pereți, un poster reproduce o casă săsească cu elemente
ale arhitecturii baroce din Viscri (județul Brașov). Este atât de realistă
imaginea încât pentru moment ai impresia că te afli chiar pe ulițele satului. În
imagini de epocă sunt redate satele săsești, organizate în jurul școlii și a
bisericii – cele două instituții fundamentale ale sașilor. La fel de interesant
este și posterul cu Turnul Slăninii, unde fiecare familie avea un cui unde își
agăța bucățile de slănină. Tăiatul unei bucăți din slănină a unei familii nu se
făcea după bunul plac al acesteia ci după o rânduială bine stabilită. O dată pe
săptămână, sătenii erau anunțați prin trasul clopotelor că pot veni să-și taie
bucata de slănină dorită. Fiecare slănină era marcată cu o ștampilă cu numărul
casei, așa încât orice fraudă era înlăturată.
|
port popular femeiesc de biserică, Slimnic - sec.XIX |
|
broderie cu motive florale |
|
port bărbătesc de biserică, Slimnic - 1896 |
|
port femeiesc de biserică garnisit cu blană de jder, Vurpăr - sec.XIX |
|
față de pernă brodată, zona Sibiului - sec.XIX |
Din acestă primă sală, se deschid alte
două săli, cea din stânga recrează un interior săsesc. Un credenț de lemn
pictat are câteva ulcele și farfurii. Pe ușa deschisă a acestuia atârnă un
ștergar pe care se disting cuvinte săsești. Pe un lădoi de lemn, pictat și el
cu motive florale, se află un costum
bărbătesc alături de o pălărie și un brăcinar din piele decorat cu superbe
broderii. Cizmele înalte cu tureac, stau lângă lădoi. Foarte frumos este
scaunul de lemn, cu șezut și spătar neregulat și pictat cu buchete de flori.
Datează conform unei inscripții din 1929. În vitrine se află câteva podoabe
femeiești: o vălitură din localitatea Șura Mică (județul Sibiu) datând din 1897
sau fețe de pernă brodate din secolul XIX.
|
sală expozițională ce recrează un interior săsesc |
|
Lădoi cu cămașă bărbătească, pălărie și brăcinar |
|
scaun de lemn pictat |
|
brăcinar de piele decorat cu broderii |
|
căciulă bărbătească |
În cea de a treia sală, accentul este pus
pe viața socială și spirituală a comunităților săsești. Este cunoscut faptul că și din acest punct de vedere, sașii erau bine organizați, rigoarea și
ordinea era prezentă în toate aspectele vieții sociale. Tinerii sași făceau
parte din ”Organizația feciorilor” respectiv ”Organizația fetelor”, ambele
organisme aflate sub tutela bisericii și a comunității. Tinerii erau îndrumați
de la vârsta de 14 ani, după confirmare, până în momentul căsătoriei când
intrau în rândul vecinătăților. Aceste organizații ale tinerilor aveau ca scop
integrarea socială a acestora, păstrarea obiceiurilor tradiționale precum să
participarea la evenimente sociale în perioada amintită.
|
a treia sală a expoziției de la Zalău |
|
Biserica joacă un rol important în viața socială a sașilor |
Și la biserică, exista o anumită ordine de
ocupare a locurilor, respectându-se reguli stricte. Astfel, primele bănci erau
destinate fetelor confirmate, care purtau pe cap, ca semn distinct, un cilindru
de catifea numit borten și celor logodite care aveau pe borten fixată
o coroniță cu flori. În spatele lor se așezau tinerele căsătorite și femeile în
vârstă. Mersul la biserică reprezenta în viața comunităților de sași un moment
solemn, când toți se îmbrăcau în cele mai frumoase haine de sărbătoare. Exista
de asemenea o ordine după care se intra în biserică, în funcție de vârstă și de
statutul social. Primul era preotul, urmat de slujbașii bisericii și enoriași. Prin
intermediul unor postere uriașe, publicul zălăuan poate admira un altar baroc
datând din 1760 din localitatea sibiană Miercurea Sibiului sau un interior de biserică evanghelică din
Gârbova (județul Alba). O manta bărbătească de biserică provenind din Prejmer
(județul Sibiu) datând din secolul XIX, este de asemenea expusă.
|
Borten - ul purtat de fetele confirmate și de cele logodite |
|
manta bărbătească de biserică, Prejmer - sec.XX |
Însă ceea ce mi s-a părut cu adevărat
interesant, este organizarea sașilor pe vecinătăți.
Vecinătatea a apărut la începutul
secolului XVI după răspândirea protestantismului, inițial în mediul urban și
ulterior și în cel rural. Comunitatea vecinilor a avut un rol major în
păstrarea valorilor morale și pedepsirea acelora care le încălcau. În sistemul
de valori ale sașilor ardeleni, în regulamentul
scris sau nescris al Vecinătăților, un rol important este ocupat de onestitate,
credibilitate, onoare și cinste. În cadrul expoziției ”Rânduiala săsească” sunt expuse și câteva semne de vecinătate și o
copie după statutul de vecinătate din Cisnădie (județul Sibiu) din 1804.
|
statutele de vecinătate, Cisnădie - 1804 |
|
semne de vecinătate |
Sașii transilvăneni (în germană Siebenbürger Sachsen) reprezintă acel grup etnic de origine germană, colonizați de
către regii maghiari în Transilvania începând cu prima jumătate a secolului al
XII-lea. Colonizarea a fost inițiată de regele Ungariei Géza al II-lea (1141 – 1162) și s-a continuat până la începutul secolului al
XIV-lea. Timp de câteva decenii, sarcina sașilor era aceea de a apăra granița Regatului
Ungariei din sudul Transilvaniei. Încă de la așezarea lor, regii maghiari le-au
promis sașilor o serie de privilegii cum ar fi: folosirea neîngrădită a
pământului, a bogăției solului și subsolului, scutirea de taxe vamale pe întreg
teritoriul regatului, dreptul de a ține târguri, de bate monedă proprie (pentru orașul Sibiu)și
dreptul de organizare a meșteșugarilor în bresle începând din 1376.
Cel de-al doilea război mondial și anii
comunismului care au urmat, au făcut ca populația sașilor transilvăneni să
scadă dramatic, mulți dintre ei alegând să-și părăsească locurile natale.
Conform recensământului din 2011, în România mai locuiesc doar aproximativ
60.000 de etnici germani, ceea ce reprezintă 0,2 % din populația țării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu