miercuri, 15 aprilie 2020

Atelier de fotografie creativă (1): Paharul cu apă

Actuala situație de criză sanitară profundă, dată de pandemia de coronavirus, a întrerupt practic orice activitate. Sunt multe categorii sociale care au avut de suferit, printre ele numărându-se și fotografii. Mai ales aceia care iubesc fotografia de natură și peisaj, cei care iubesc birdwatching-ul și ieșirile în Natura. Din experiență vă spun, e un chin să nu poți să te exprimi prin fotografie. Însă, din punct de vedere al responsabilității față de semenii noștri, (auto)izolarea se impunea. Așa că, nu ai de ales, trebuie să improvizezi. Vă prezint în cele ce urmează experiența mea în ce privește fotografia creativă.




Nu am deloc pretenția că aș aduce ceva nou în domeniu. Departe de mine gândul să dau lecții cuiva. Există pe internet nenumărate tips & tricks când vine vorba despre fotografie, mai ales în ce privește fotografia creativă. Câutând inspirație, am dat de un gen de fotografie ce se putea pune ușor în practică. Ai nevoie doar de un pahar cu apă, ceva carton colorat și de ...imaginație. 

Ideea mi-a venit de la o fotografie văzută undeva, în mulțimea de galerii din on-line. Este vorba despre efectul de refracție a luminii printr-un pahar cu apă. Apa din pahar acționează ca o lentilă convexă, schimbând imaginea din stânga, cu cea din dreapta. Iar în cazul a două culori, ce se văd cu ochiul liber într-un fel, prin ”lentila” dată de apa din pahar, acestea apar inversate.

Și cum aveam timp berechet, m-am pus pe treabă. Am găsit paharul potrivit, unul simplu, cu picior. Paharele cu picior au eleganța lor, nu cred că ar fi mers cu un altfel de pahar. Desigur, paharul trebuie să fie curat. Aș recomanda folosirea mănușilor pentru a nu lăsa amprente pe pahar în urma manevrării lui. Să nu vă închipuiți că veți pune paharul într-un loc și că acolo va rămâne...Îl veți muta de zeci de ori până veți găsi cadrul potrivit.

Apoi, aveți nevoie de apă curată. La început am folosit apă de la robinet, dar după câteva minute apar mici bule de aer. Îți ia mult timp să tot încerci să disipezi bulele de aer. Desigur, pentru variațiuni pe aceeași temă, poate ar merge chiar și apă carbogazoază. Eu nu am încercat încă...Știu că vă gândiți la șampanie, însă am experimentat la început cu vin alb, dar culorile pe care voiam să le surprind au ieșit modificate. Până la urmă am folosit apă plată îmbuteliată, din comerț. ca și în cazul paharului se aplică aceeași regulă: apa să fie curată!

Vinul, chiar și cel alb, schimbă nuanțele

Apa curată păstrează culorile

Apoi, am avut nevoie de un ”studio”, de un loc unde să pun în scenă cadrul dorit. Am folosit biroul meu unde mi-am creat decorul. Cum înainte de instituirea stării de urgență am fost inspirat să mă aprovizionez cu carton colorat, l-am folosit pe acesta. Pentru început am folosit cartonul pe care-l aveam deja lipit pe perete: galben și albastru. Chiar dacă sunt culori ce pot fi considerate ”țărănești”, mie imi place efectul creat de contrastul dintre ele. Recunosc, cu alb și roșu este mai elegant, iar cu alb și negru ar fi fost perfect. Plus că așa te-ai apropia și de fotografia minimalistă. Însă, chiar și în fotografie, gusturile nu se discută. 

”Studioul” improvizat acasă
Mai aveam nevoie de ceva extrem de important în fotografie: lumina! În lumina naturală nu a mers, asta pentru că geamul era în partea stângă și ”pătratul de lumină” se reflecta în sticla paharului. Desigur, pentru cei experimentați în tehnicile de editare foto, nu ar fi fost o problemă, însă e vorba iarăși de timp prețios pentru a retușa fotografia. Așa că am renunțat la lumina naturală și am apelat la lumină artificială. Însă și aici au fost ceva probleme. Aveam nevoie de o lampă care să bată unde trebuie. Noroc că aveam una cu led, cu diferite intensități ale luminii și cu un racord flexibil. Acum apare o altă problemă, pe care fotografii o înțeleg perfect: compromisul între valoarea ridicată ISO, timpul de expunere și valoarea diafragmei. Am rezolvat problema abia după ce am apelat la un trepied. Desigur, trepiedul limitează mișcarea, obstrucționează ”ochiul fotografului”, însă cum imaginea era una statică, a meritat din plin. Astfel am putut scădea valoarea ISO până la 200, am putul închide diafragma la F13 - F16 și am putut mări timpul de expunere la 8 - 15 secunde. Ba mai mult, am putut folosi modulul wi-fi al aparatului și aplicația de pe telefonul mobil pentru a-l declanșa.

Acum că am descris procedura folosită, intervine imaginația și ”ochiul” fotografului. Câtă apă să fie în pahar? Ce culori să folosească? Ce alte elemente să mai adaug în cadru? Am folosit și corpuri geometrice construite din hârtie colorată prin tehnica origami; am folosit și o tablă de șah; am folosit și un glob de sticlă și bucăți colorate de sticlă. Trebuie să precizez că globul de sticlă nu a dat efectul dorit. Asta pentru că reflectă totul din jur. La un moment dat nu știam unde să pun lampa ca să nu se vadă reflectată în glob. În fotografia creativă nu există reguli, sau dacă există, ele se cer a fi încălcate. Totul depinde de felul în care vrei să arate produsul final, fotografia.


Aici am folosit și paharul dar și globul de sticlă

Globul de sticlă va feflecta absolut tot ceea ce este în jur, în special sursele de lumină

In sfertul din stanga sus, se vede reflexia lampii...
În fine, după multe cadre trase, în care am schimbat mereu setările, au iesit fotografii acceptabile. Sunt sigur că fotografii experimentați care au dotări de studio, vor scoate fotografii profesioniste. Nici mie nu mi-e rușine cu acestea. 

Puțină geometrie nu stică...

Caroiajul unei table de șah poate aduce ceva nou...

...iar tabla de șah folosită ca fundal crează un efect interesant
În final, vreau să mulțumesc doamnei Adela Lia Rusu, de la care am învățat arta și tehnică fotografică în cadrul unui curs acreditat. Îi mulțumesc pentru sfaturile date în timpul experimentului, dar și pentru cele date în timpul redactării acestui material. 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...