sâmbătă, 22 octombrie 2016

Pe bicicletă, din Sălaj în Alpii Dinarici și Coasta Adriaticii

Semnalăm și noi o apariție editorială aparte în peisajul publicistic sălăjean. Este vorba despre cartea ”Pe bicicletă, din Sălaj, în ALPII DINARICI și COASTA ADRIATICII” semnată de cunoscutul jurnalist Călin Pavăl. O carte pe care am așteptat-o de mult, de când am citit primele articole ale lui Călin în publicația ”Sălajul Pur și Simplu”. O carte care reprezintă de fapt jurnalul scris și ilustrat al uneia din numeroasele aventuri ale neobositului călător. Căci, Călin Pavăl este și un veritabil călător, un deschizător de drumuri în turismul sălăjean, un promotor neobosit al frumuseților acestuia. Chiar și atunci când ia lumea la pas sau o parcurge pe bicicletă.



M-am bucurat sincer când, în aceste zile, am văzut pe rețelele de socializare știrea potrivit căreia Călin Pavăl a scos o carte. M-am bucurat și mai tare când mi-am data seama că este un jurnal de călătorie. Cunosc preocupările sale literare, îi urmăresc cu interes postările. Motivul este simplu: îmi place stilul lui direct, sincer. Spune lucrurilor pe nume iar sensibilitatea lui se simte din fiecare rând.

Iar când am primit un exemplar cu dedicație direct de la Călin, am fost în al nouălea cer. Am fost de la început plăcut impresionat de calitate grafică a lucrării. Coperta superbă, hârtie de calitate, poze color. Trebuie spus de la început că acestă carte a apărut la Editura Rotipo din Iași. 

Ajuns acasă am început să citesc cartea. Introducerea are multe pasaje superbe. Iată unul dintre ele: ”Există momente în viața oamenilor care îi definesc ca ființă, prin ceea ce fac, la un moment dat, nu pentru că li s-a oferit ocazia, ci pentru că au ales să facă acel ceva, pentru că așa au simțit. Există momente în viața oamenilor care îi împlinesc ca ființă pentru că aua dat curs chemării. Și puse cap la cap, adunate, momentele ăstea sînt însăși viața.

Sau alt pasaj care sintetizează poate cel mai bine preocupările lui de până acum: ”Am plecat în călătoria asta de dragul aventurii, ca de fiecare dată când mi-am pus rucsacul în spate și am plecat în lume. O lume pe care am început să o descopăr întâi acasă, în județul Sălaj, aici unde, de mulți ani încoace, am pus în practică proiectul Descoperim Sălajul, un proiect menit a scoate la lumină locurile frumoase ale zonei (și sînt atât de multe!) [...] Am început cu Sălajul, apoi am luat la pas ori am pedalat, mulți ani, prin România. Și știi de ce? Ca să descoperi lumea, trebuie să începi prin a te cunoaște pe tine însuți, prin a îți cunoaște locurile de unde vii. Cum să mergi să vezi lume alargă, când tu nu îți cunoști rădăcinile?”

Admirând munții de pe bicicletă. Sursa: colecția personală Călin Pavăl

Da, Călin Pavăl este un călător și un povestitor înăscut. Îmbină cu succes cele două pasiuni, dacă se pot numi așa. De fapt, cred că sunt două stări, două moduri de exprimare. Par atât de diferite la prima vedere, însă nu este așa. Călătorii adevărați știu bine ce zic. Călin știe mai bine ca nimeni altul să călătorescă și apoi să povestească. O face atât de bine încât, lecturând poveștile lui ai impresia că și tu călătorești alături de el.

Așa s-a întâmplat și în cazul de față. Deși avem stiluri diferite de a călători, eu fiind ceva mai comod, citindu-i cartea, am avut de multe ori sentimentul că sunt parte din poveste, parte din călătorie.

Cartea de față conține 17 povești, descrierea etapelor aventurii pe bicicletă, efectuată în perioada 18 iunie - 10 iulie, prin Alpii Dinarici și coasta Mării Adriatice. Fiecare dintre aceste povești de călătorie, a fost publicat în timp real în publicația Sălajul Pur și Simplu. Practic la încheierea unei zile de pedalat, în timp ce ceilalți parteneri de drum se odihneau, uneori târziu în noapte, Călin se așeza la calculator și posta impresiile din ziua respectivă. Poate și de aceea sunt aceste povești atât de savuroare, au fost scrise ”la cald” când încă impresiile și emoțiile sunt puternice.  

Prima întâlnire cu Marea Adriatică. Sursa: colecția personală Călin Pavăl

Și, ceea ce-mi place cel mai mult e faptul că fiecare poveste e ilustrată. Din acest punct de  vedere cartea poate fi considerată foarte bine un album fotografic. Are nu mai puțin de 110 fotografii color, de cea mai bună calitate. Câte 6 fotografii reprezentative pentru fiecare din cele 17 capitole / povești. Fotografii frumoase, expresive, ce emană emoție. Fotografii pe care mi-ar fi plăcut să le văd într-o expoziție (încă nu este târziu!). Și cum imaginea în sine nu ar fi fost îndeajuns (se zice că o fotografie face cât 1000 de cuvinte), autorul a comentat, în stilu-i inconfundabil, fiecare fotografie în parte.

Am terminat de citit cartea în două seri. Demult n-am mai citit seara înainte de culcare. Însă de data acesta am fost captivat pur și simplu de acțiune, de pasajeze superbe în care Călin face adevărate introspecții, de unele pasaje pline de umor sau de altele pline de amărăciunea comparației între cea avem noi și ce au alții. Iar în unele pasaje m-am regăsit și eu, mai ales în acele în care descrie Dubrovnik-ul sau coasta Adriaticii - locuri pe care le-am văzut și eu. 

Merită să vă rețin atenția cu un pasaj care mie mi-au plăcut foarte mult. este intitulat simplu și sugestiv ”Libertate”: ”Oricât de greu ar fi fost, sînt aici pentru că așa am ales, pentru că așa am simțit, și totul e doar o simplă problemă de aritmetică, în care dorințele, sentimentele și nevoia de a simți lumea de aproape, adunate laolată, au avut ca rezultat expediția asta pe bicicletă. Și dacă s-ar întîmpla să se termine totul brusc, fără să mai apuc să constientizez, cred că s-ar întîmpla...de fapt, sigur s-ar întâmpla cu zâmbetul pe buze. Și nu pentru peisajele superbe, nici pentru locurile deosebite, nici pentru că am reușit să fac și asta (cu niște eforturi materiale, dar mai ales sufletești uriașe, cel puțin pentru mine). Nu, ci pur și simplu pentru că sunt liber. Liber să simt totul prin prisma a ceea ce și cine sînt eu, de fapt. Iar asta se datorează, în foarte mare măsură, oamenilor extraordinari și frumoși (acei foarte puțini ca sînt) din viața mea. Și, stând acolo, pe un bolovan la margine de drum, ascuns la umbră, le-am fost și le sînt recunoscător. Pentru că am fost și sînt lăsat să fiu eu.”

Un moment de respiro. Colecția personală Călin Pavăl

Desigur, sunt multe alte pasaje superbe, adevărate lecții de viață, pe care autorul ni le dă printre rândurile scrise. Sper că am reușit să vă trezesc interesul pentru acestă carte, care costă doar 25 de lei și se poate procura comnadând-o online la adresa sălajulpursisimplu@gmail.com

Așa cum a scris și în prefată, Călin Pavăl a început prin a descoperi Sălajul, locurile lui mai puțin știute, mai puțin umblate. Începând cu 2004, la început singur, apoi împreună cu regretatul jurnalist Déak Zoltan până în 2014 când acesta din urmă ”a hotărât să vadă și alte lumi”. Prin țară a fost în 11 turnee, traseele parcurse pe bicicletă, cu bagajele după el, fără niciun suport logistic ori financiar. Traseele parcurse prin România însumează vreo 35.000 de kilometri. La început, vreo patru expediții a fost singur, apoi au venit și ceilalți parteneri. Expediția din acestă vară e a doua dincolo de granițele țării, după una similară în Grecia.   

2 comentarii:

  1. Unde as gasi cartea de cumparat? pe site-ul editurii rotipo nu am gasit-o.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scuze pentru întârzierea cu care vă răspund. Cartea se poate procura direct d ela autor. Încercați la acest link: http://www.salajulpursisimplu.ro/page/2/?s=pe+bicicleta

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...