joi, 3 octombrie 2019

”Făcut în Sălaj” - un alt fel de magazin

Astăzi, 3 octombrie 2019, s-a deschis un nou magazin în Zalău. Este situat în buricul târgului, pe bulevard, în zona Galeriile Meseș. Deși la prima vedere s-ar crede că este un magazin ca oricare altul, odată ce-i treci pragul constați că este vorba despre altceva. Acel ”altceva” ce lipsea, acel ”altceva” de care aveam nevoie! Numele magazinului, ales sugestiv - ”Făcut în Sălaj” - are și el darul să incite, să te facă să-i treci pragul sau cel puțin să arunci o privire în vitrină.





Știam de existența acestui magazin, firma este montată încă din vară. Însă momentul deschiderii m-a luat oarecum prin surprindere. Te-ai fi așteptat ca în alte cazuri, să fi fost o deschidere fastuoasă. Poate că merita, poate că va fi și o astfel de deschidere. Dar de azi dimineață de la ora 8.00, pe ușa noului magazin plăcuța cu textul ”Deschis” te îndeamnă să-i treci pragul. 

Cum mi-am terminat orele, am luat la pas orașul cu intenția de a ajunge să văd magazinul. Am intrat și am fost întâmpinat cu brațele deschise de doamna Ana Tudoran, proprietara magazinului, cea care a copt ideea și a materializat-o. Pe Ana Tudoran o știe mai tot județul, meseria de jurnalit i-a dat ocazia să intre în contact cu multă lume din varii domenii de activitate. Știa aproape tot ce mișcă prin județ. Așa a aflat, printre altele, că în Sălaj sunt o serie de producători locali care, din motive ce poate ar trebui cândva dezbătute, nu au reușit să se asocieze. 



Ideea ca producătorii locali să se asocieze și să-și vândă produsele în același loc nu e inedită. Sunt țări în care se practică, de exemplu în Anglia. Dar și în România există zone în care asocierea producătorilor locali dă roade, de exemplu în județul Harghita. Poate mai sunt și alte locuri, însă acestea au fost cele care au inspirat-o pe Ana Tudoran să se gândească serios la oportunitatea de a iniția un astfel de demers. 

Ana Tudoran: ”Ideea aceasta am încercat să o promovez la nivel de Zalău. În luna mai, fără să am nicio ideea despre ceea ce o să urmeze, am realizat, prin intermediul Asociației ”Sălăjenii contează”, o întâlnire cu producătorii locali. Ei au fost de acord că este nevoie de o asociere sau de un magazin care să le promoveze produsele, însă totul a rămas la stadiul de discuție.” 

Pentru Ana Tudoran a contat apoi și experiența dobândită prin participarea la o sesiune de informare pe fonduri europene Start-Up Plus. ”M-am înscris la un curs de antreprenoriat și cei de acolo m-au ajutat să-mi transpun ideea pe care încercam să o promovez în rândul producătorilor locali, într-un proiect” spune antreprenorul Ana Tudoran. Așa s-a ajuns ca după parcurgerea tuturor formalităților legale și după obținerea autorizațiilor, magazinul a putut fi deschis.






Cu suma de bani din proiect (nerambursabilă) a fost plătită chiria spațiului, s-a achiziționat mobilierul, vitrinele frigorifice și s-au creat două locuri de muncă; plata salariilor pe durata unui an de la semnarea contractului făcându-se din aceiași bani. O afacere în adevăratul sens al cuvântului. A urmat apoi stabilirea contactelor cu diverși producători locali, astfel că rafturile au început să fie umplute.

Am aruncat o privire prin magazin. Am văzut tot felul de bunătăți, de la produse alimentare (paste de casă, prăjituri de casă, celebra țuică de Zalău, vin de diferite sortimente, pâine de casă, cafea boabe etc.) la produse de artizanat sau souvenir-uri. Pâinea de casă, coaptă în tăpșie, mare cât o roată de car mi-a făcut cu ochiul. La fel m-am bucurat să văd produse cosmetice și alimentare pe bază de lavandă, sau mici tablouri realizate cu gust, cu imagini din Sălajul de altădată. 


Vă vine să credeți sau nu, toate sunt făcute în Sălaj! Asta este și partea cu adevărat inedită și valoroasă în același timp, al acestui magazin. Tot ceea ce se vede pe rafturi sunt produse realizate de producători locali autorizați. Până la urmă, magazinul ”Făcut în Sălaj” este și un mod eficient de promovare a produselor locale, ca o contrapondere la invazia mărfurilor din import, nu întotdeauna de cea mai bună calitate, pe care le găsim în supermarket-uri sau în magazinele de cartier. 





Și mai este ceva! Cafeaua pe care o poți savura, în timp ce stai în fața geamului urmărind forfota orașului. Nu puteam rata o astfel de experiență, mai ales că Ana Tudoran te îmbie la o poveste despre producătorii locali. Am aflat astfel lucruri noi, inedite. De exemplu, știați că în Sălaj există o afacere prin care cafea de cea mai bună calitate este procesată și vândută apoi în toată țara? O cafea din care am și gustat ascultând poveștile doamnei Tudoran.






Desigur, provocările unui astfel de start-up sunt uriașe. În primul rând ar trebui învinsă reticența cumpărătorului de a se orienta spre produse locale. De a crea acea mândrie locală ce te face să cumperi produse realizate acasă la tine. Apoi este prețul care, în general, este mai mare decât la supermarket. Și este normal să fie așa, majoritatea producătorilor locali au o afacere de familie, produsele fiind realizate în cantități decente. Cu toate acestea îmi place optimismul pe care Ana Tudoran îl afișează. Un optimism izvorât din cunoașterea potențialului uriaș pe care-l are acest județ. 




Nu-mi rămâne decât să-i urez doamnei Ana Tudoran mult succes! Și de a vă îndemna să treceți pragul magazinului. Credeți-mă, merită!

Un comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...