marți, 1 aprilie 2014

Ungaria - prezență activă la Touristica

Spuneam într-un articol precedent că singura prezență internațională la Târgul de TurismTouristica, organizat de către Agenția Libero Events în perioada 21-23 martie 2014, a fost cea a țării vecine: Ungaria. Prezența Oficiului de Turism al Ungariei sau a unor localități din țara vecină la târg, nu surprinde pe nimeni, cunoscute fiind conexiunile istorice, lingvistice sau culturale între românii și ungurii din Transilvania. Unde mai pui și faptul că zone turistice ale Ungariei sunt apreciate de turiștii români sau că rutele spre țările din vestul Europei trec prin Ungaria.


Ungaria a venit la Târgul de Turism Touristica cu un concept bine definit, cu un slogan ”Ungaria destinația vacanța” și cu o prezentare profesionistă din care nu au lipsit materialele de promovare în marea lor majoritate editate în limba maghiară. Standul generos are un fundal ce ilustrează Budapesta cu Dunărea cea albastră, vestitul pod cu lanțuri și cetatea Budei. Standul este deschis pe trei laturi, fiind deservit de personal ce cunoaște alături de limba maghiară și limba română. Chiar dacă se simte accentul unguresc, personalul este amabil, gata să răspundă întrebărilor vizitatorilor.

Aici am stat de vorbă cu doamna Júlia Soós director al reprezentanței Oficiului de Turism al Ungariei (Magyar Turizmus ZRT) în Romania. Discuția noastră a început printr-o întrebare a mea referitoare la existența unui material de promovare a localității Hollókő - aflată pe lista UNESCO. Cum maghiara mea nu seamănă deloc cu cea vorbită de nativi, a fost nevoie de o explicație privind localizarea și legăturile cu satul Torockó (Rîmetea) din județul Alba. Amabilă, doamna Júlia Soós nu s-a lăsat până nu s-a lămurit despre ce este vorba și până nu a găsit în broșuri informațiile solicitate. Asta spune mult despre ceea ce înseamnă promovare turistică, despre ce înseamnă profesionalism și grija pentru fiecare vizitator, potențial turist în Ungaria. Mi-a umplut brațele cu pliante și broșuri în limba română și a acceptat să stea de vorbă cu mine despre modul în care Ungaria s-a prezentat la acest târg.

Materiale de promovare a destinațiilor din Ungaria

Foto Travel: De câți ani se află Oficiul de Turism al Ungariei în România?

Júlia Soós: Suntem în România, cu sediul la Cluj din 1998, intrăm în al 16-lea an. Reprezentanța noastră este pentru toată România.

Foto Travel: Cum vi s-a părut această ediție a Târgului de Turism Touristica comparativ cu cea de anul trecut?
Júlia Soós: Noi am participat cred la toate edițiile Touristica, clujenii vin cu mare drag și interes  la standul nostru. Se caută Ungaria, Clujul este aproape de graniță. Lumea vine să se intereseze de posibilitățile de wellnes şi de programe pentru familiile cu copii, ofertele pentru sfârșit de săptămână, cele pentru Paște și 1 Mai. Agreate sunt în special destinațiile mai apropiate de graniță,  hotelurile, centrele balneare și aquaparcurile unde se poate ajunge în câteva ore. Cele mai cunoscute de clujeni sunt Debrecen, Hajdúszoboszló și Gyula. Mai nou a crescut interesul pentru regiunea Ungaria de Nord –regiunea faimosului vin de desert, Tokaji Aszú,  dar şi al unor vinuri albe și roșii de excepție. Cele mai cunoscute localități sunt Eger, Egerszalók, Miskolctapolca cu băile din peșteră. Budapesta este una dintre destinațiile preferate și bine cunoscute de mulți din această regiune. Aproape la fiecare târg de turism reușim să prezentăm ceva nou, noi investiții, apar noi hoteluri, se deschid sau se modernizează centre balneare. Ungaria este cunoscută și necunoscută, mulți care au vizitat de mai multe ori Ungaria, descoperă noutăți cu ajutorul nostru și al colegilor. De fapt unul din prospectele noastre în limba română poartă numele ”Ungaria,  o cunoștință necunoscută” . 

Foto Travel: Ce caută vizitatorii, potențialii turiști?
Júlia Soós: Cel mai mult caută weekend-urile lungi, de două trei nopți pentru familiile cu copii, aqua-parcurile. De asemenea băile termale sunt foarte agreate. Pentru perioada verii, este clar că Ungaria nu este destinația principală a turiștilor români, care caută litoralul din Grecia, Turcia sau Bulgaria. Ungaria este a doua sau a treia destinație.

Foto Travel: Ce spun statisticile despre turiștii care vizitează Ungaria?

Júlia Soós: În 2013 au fost 410.000 de nopți de cazare a turiștilor români în spațiile de cazare comerciale din Ungaria. Acest număr nu include cazările private, foarte căutate de turiştii din România, care sunt greu de cuantificat. Este un exemplu interesant, stațiunea Hajdúszoboszló atât de apreciată de români a înregistat 70.000 de nopți de cazare în timp ce în întreaga regiune a Câmpiei Maghiare de Nord, care include orașele Debrecen, Nyíregyháza, Szolnok apar înregistrate ceva mai mult de  80.000 de nopți de  cazare în spațiile de cazare comerciale. Dacă am avea o statistică referitoare si la cazările private, am vedea clar că sunt mult mai multe nopţi de cazare  petrecute de turiștii din România. România este printre primele zece importante piețe de incoming ale Ungariei.

Foto Travel: Cum s-a prezentat Ungaria la Târgul de Turism al României de la București?
Júlia Soós: La București participăm în fiecare an la edițiile de toamnă şi de primăvară. Acolo avem un stand mai mare. Avem de obicei două tipuri de standuri, acesta este mai mic și mobil, ușor de construit și de decorat, iar celălalt este un stand înalt, mult mai atrăgător, cu el participăm și la celelalte târguri internaționale ca cel de la  Londra, sau de  la Berlin. Pentru noi cel mai important este să deservim publicul, cei care vin și se interesează despre destinațiile din Ungaria să aibă oferte foarte bune și cât mai multe informații. Din acest motiv ne prezentăm întotdeauna împreună cu parteneri din Ungaria. Se apropie Paștele, vacanța școlară, 1 Mai, - avem oferte pentru toate aceste ocazii, dar și pentru concediile de vară. În general în Ungaria se călătorește individual, cu mașina personală, nu sunt căutate la noi ofertele cu autocarul. Ultimele două ediții ale Târgului de Turism al României - București au înregistrat creșteri importante, cu peste 30.000 de vizitatori. S-a schimbat puțin şi mentalitatea odată cu introducerea și promovarea intensivă a conceptului de Early Booking. Turistul din România a început să-și planifice din timp vacanțele,  caută oferte cu mult înaintea concediului și profită de reducerile foarte avantajoase oferite  de agențiile de turism. Deja la târgul din noiembrie se puteau rezerva pachetele pentru vara 2014.          

Foto Travel: Ungaria este tranzitată și de către turiștii ce merg în țările din vestul Europei. Este important acest aspect?
Júlia Soós: Este foarte important tranzitul prin Ungaria.Cam 35 % din tranzitul Ungariei este dinspre România. Toată lumea care traversează Ungaria se oprește fie imediat ce intră, după Oradea, fie la Budapesta sau înainte de intrarea în Austria sau Slovenia. La Budapesta unii aleg shopingul, alții o croazieră pe Dunăre sau o plimbare. Sunt căutate cazările mai ieftine, doar pentru o noapte, dar și cele de la hotelurile wellness de 3 și 4  stele. În medie, turiştii din România se opresc 2-3 zile în Ungaria. 

Foto Travel: Ce metode de promovare aveți? Aici puneți accent pe metodele standard, cele tipărite?
Júlia Soós: Nu neapărat, dar România este o piață unde se cer aceste materiale tipărite. Ne folosim toate metodele de promovare print și online. Campaniile de promovare în mare parte sunt concentrate pe online. Materialele tipărite, prospectele noastre au multe informații generale şi descrieri, conțin hărți și idei de vacanță. Am încercat să traducem cât mai multe în limba română. Avem prospecte și în limba maghiară sau în engleză, însă am ținut foarte mult să traducem cât mai multe în limba română. În foarte multe hoteluri mai ales în zona mai apropiată de graniță se vorbește limba română, există meniuri în limba română, hotelurile caută și angajează personal vorbitor de limba română. La Hajdúszoboszló de exemplu se organizează cursuri pentru angajații hotelurilor pentru a învăța limba română. Oaspetele este oaspete, noi credem foarte mult în ospitalitate.

Foto Travel: Ce destinații promovați la acest târg? 

Júlia Soós: Budapesta este o destinație clasică, o superbă metropolă,  acolo mereu se întâmplă ceva. În prezent are loc Festivalul de Primăvară. Colegii reprezintă orașe și hoteluri din Hajdúszoboszló și Nyiregyháza, este prezent Hotelul  Ramada cu centrul  Aquaworld din Budapeta, Tropicarium – grădina zoologică cu rechin din Budapesta,  hoteluri ale celui mai mari lanț hotelier autohton din Ungaria, Hunguest Hotels care este prezentă cu hotelurile de la Gyula, Eger și Hajdúszoboszló. Sunt prezente la acest târg, la standurile alăturate orașele Hajdúszoboszló, Gyula și Debrecen cu noutăți, oferte de pachete de vacantă şi programe pentru tot anul.

Foto Travel: Care sunt impresiile cu care plecați de la Touristica? Cum a fost acestă ediție?
Júlia Soós: Este prima zi și ca să fiu sinceră, târgul de anul acesta pare mai slab decât ultima ediție. Nu pentru că a venit mai puțină lume, anul trecut nu știai cine a venit pentru târg și cine se afla în trecere. Faptul că târgul este separat este un avantaj, eu cred în asta. Aici vine doar publicul interesat. Însă până acum sunt puţini. Este vineri, poate vor fi mai multi în weekend.
Partea costisitoare și foarte importantă este promovarea, târgul ar fi trebuit promovat și mai intens. Mai este problema că în urmă cu două săptămâni la Cluj s-a mai organizat fost un târg de turism,  la Expo Transilvania - Târgul de Vacanțe. Acesta a beneficiat de o promovare intensă și a fost sprijinit de ANAT. Probabil, foarte mulți care căutau ofertele pentru vară și cele de  Early Booking au vizitat și și-au rezervat vacanțele la acel târg. Să organizezi două târguri în Cluj, la două săptămâni diferență, este prea mult.  

Foto Travel: Ce părere aveți despre comunitățile care vin la târg grație proiectelor Regio? 

Júlia Soós: Este foarte bine, am văzut standuri frumoase, cu prospecte și materiale informative de calitate. Poate că aceste apariții ar trebui să  fie coordonate și ar important să aibă și continuitate pentru a vedea și beneficiile.  Un sat mic sau o localitate  poate fi atractiv din punct de vedere turistic, dar trebuie să mai ofere ceva turiștilor în afară de locuri de vizitat. Să ofere programe, locuri de cazare sau unde se poate lua masa, pentru ca vizitatorii să rămână câteva zile. Scopul acestor apariții în final, cred eu, ar fi creșterea numărului de turiști în localitate sau în regiune, creșterea nopților de cazare precum și creșterea veniturilor din turism. Programul Regio este o mare oportunitate, dar cu una sau două apariții la târguri de turism, cu tipărirea a câtorva prospecte și bannere, fără a continua acest proces de  promovare, șansele de succes sunt minime. 




Și pentru că am dorit să surprind și alte aspecte ale ofertanților din Ungaria, m-am oprit la micul stand al orașului Gyula (Jula) , pe care am avut șansa să-l vizitez de trei ori până în prezent. Aici am stat de vorbă cu domnul Kocsis János - ghid turistic la Biroul Tourinform din Gyula

Foto Travel:  Cu ce oferte se prezintă orașul Gyula la acest târg de turism?
Kocsis János: Am venit cu intenția de a prezenta celor interesați ce oferă orașul nostru. Avem băile termale cu un Palat Acvatic (Aqua Palota) nou deschis acum trei luni, avem o cetate medievală de 600 de ani, în oraș se organizează în fiecare an multe festivaluri și evenimente culturale. 

Foto Travel: Cum ați descrie turiștilor români orașul Gyula? 
Kocsis János: Gyula este un oraș de doar 30.000 de locuitori. Orașul este foarte frumos, plin de flori. Anul trecut am câștigat pentru a doua oară titlul de cel mai înflorit oraș din Ungaria. Există comunități importante de români și germani care dau orașului un caracter multietnic. 

Foto Travel: Am văzut un pliant de promovare a unui card turistic al orașului. Despre ce este vorba?
Kocsis János: În câteva săptămâni se vor termina tratativele cu agenții locali din turism. Se va introduce, după modelul marilor orașe Visit Gyula Card. Acesta va fi oferit gratuit de către acele pensiuni sau hoteluri în care turiștii petrec cel puțin două nopți. Numărul hotelurilor care au aderat la program este mic, însă avem multe pensiuni și apartamente care oferă cardul. VisitGyula Card oferă reduceri la muzee, restaurante sau la unele servicii de la ștrand. 


Foto Travel: De unde poate fi achiziționat cardul? 
Kocsis János: Cardul va fi disponibil la unitățile de cazare. Turiștii care vor face rezervări sunt sfătuiți să se intereseze de acest card. 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...