Spuneam într-un
articol precedent că singura prezență internațională la Târgul de TurismTouristica, organizat de către Agenția Libero Events în perioada 21-23 martie
2014, a fost cea a țării vecine: Ungaria. Prezența Oficiului de Turism al
Ungariei sau a unor localități din țara vecină la târg, nu surprinde pe nimeni,
cunoscute fiind conexiunile istorice, lingvistice sau culturale între românii
și ungurii din Transilvania. Unde mai pui și faptul că zone turistice ale
Ungariei sunt apreciate de turiștii români sau că rutele spre țările din vestul
Europei trec prin Ungaria.
Ungaria a venit la Târgul de Turism Touristica cu un concept bine
definit, cu un slogan ”Ungaria destinația vacanța” și cu o
prezentare profesionistă din care nu au lipsit materialele de promovare în
marea lor majoritate editate în limba maghiară. Standul generos are un fundal
ce ilustrează Budapesta cu Dunărea cea albastră, vestitul pod cu lanțuri și
cetatea Budei. Standul este deschis pe trei laturi, fiind deservit de personal
ce cunoaște alături de limba maghiară și limba română. Chiar dacă se simte
accentul unguresc, personalul este amabil, gata să răspundă întrebărilor
vizitatorilor.
Aici am stat de vorbă cu doamna Júlia Soós director al
reprezentanței Oficiului de Turism al Ungariei (Magyar Turizmus ZRT) în Romania.
Discuția noastră a început printr-o întrebare a mea referitoare la existența
unui material de promovare a localității Hollókő - aflată pe lista UNESCO. Cum
maghiara mea nu seamănă deloc cu cea vorbită de nativi, a fost nevoie de o
explicație privind localizarea și legăturile cu satul Torockó (Rîmetea) din
județul Alba. Amabilă, doamna Júlia Soós nu s-a lăsat până nu s-a lămurit
despre ce este vorba și până nu a găsit în broșuri informațiile solicitate.
Asta spune mult despre ceea ce înseamnă promovare turistică, despre ce înseamnă
profesionalism și grija pentru fiecare vizitator, potențial turist în Ungaria.
Mi-a umplut brațele cu pliante și broșuri în limba română și a acceptat să stea
de vorbă cu mine despre modul în care Ungaria s-a prezentat la acest târg.
Materiale de promovare a destinațiilor din Ungaria |
Foto
Travel: De câți ani se află Oficiul de
Turism al Ungariei în România?
Júlia
Soós: Suntem în România, cu sediul
la Cluj din 1998, intrăm în al 16-lea an. Reprezentanța noastră este pentru
toată România.
Júlia
Soós: Noi am participat cred la
toate edițiile Touristica, clujenii vin cu mare drag și interes la standul nostru. Se caută Ungaria, Clujul este aproape de
graniță. Lumea vine să se intereseze de posibilitățile de wellnes şi de programe pentru familiile cu copii, ofertele
pentru sfârșit de săptămână, cele pentru Paște și 1 Mai. Agreate sunt în special
destinațiile mai apropiate de graniță,
hotelurile, centrele balneare și aquaparcurile unde se poate ajunge în
câteva ore. Cele mai cunoscute de clujeni sunt Debrecen, Hajdúszoboszló și Gyula. Mai nou a crescut interesul pentru
regiunea Ungaria de Nord –regiunea faimosului vin de desert, Tokaji Aszú, dar şi al unor vinuri albe și roșii de
excepție. Cele mai cunoscute localități
sunt Eger, Egerszalók, Miskolctapolca cu băile din peșteră. Budapesta
este una dintre destinațiile preferate și bine cunoscute de mulți din această
regiune. Aproape la fiecare târg de turism reușim să prezentăm
ceva nou, noi investiții, apar noi hoteluri, se deschid sau se modernizează centre balneare. Ungaria
este cunoscută și necunoscută, mulți care au vizitat de mai multe ori Ungaria,
descoperă noutăți cu ajutorul nostru și al colegilor. De fapt unul din
prospectele noastre în limba română poartă numele ”Ungaria, o cunoștință necunoscută” .
Foto Travel: Ce caută vizitatorii, potențialii turiști?
Júlia Soós: Cel mai mult caută weekend-urile lungi, de două trei nopți pentru familiile cu copii, aqua-parcurile. De asemenea băile termale sunt foarte agreate. Pentru perioada verii, este clar că Ungaria nu este destinația principală a turiștilor români, care caută litoralul din Grecia, Turcia sau Bulgaria. Ungaria este a doua sau a treia destinație.
Foto
Travel: Ce spun statisticile despre
turiștii care vizitează Ungaria?
Júlia
Soós: În 2013 au fost 410.000 de
nopți de cazare a turiștilor români în spațiile de cazare comerciale din Ungaria.
Acest număr nu include cazările private, foarte căutate de turiştii din
România, care sunt greu de cuantificat.
Este un exemplu interesant, stațiunea Hajdúszoboszló atât de apreciată de
români a înregistat 70.000 de nopți de cazare în timp ce în întreaga regiune a
Câmpiei Maghiare de Nord, care include orașele Debrecen, Nyíregyháza, Szolnok apar
înregistrate ceva mai mult de 80.000 de
nopți de cazare în spațiile de cazare comerciale. Dacă
am avea o statistică referitoare si la cazările private, am vedea clar că sunt
mult mai multe nopţi de cazare petrecute
de turiștii din România. România este printre primele zece importante piețe de
incoming ale Ungariei.
Foto
Travel: Cum s-a prezentat Ungaria la
Târgul de Turism al României de la București?
Júlia
Soós: La București participăm în fiecare an
la edițiile de toamnă şi de primăvară. Acolo avem un stand mai mare. Avem de
obicei două tipuri de standuri, acesta este mai mic și mobil, ușor de construit
și de decorat, iar celălalt este un stand înalt, mult mai atrăgător, cu el
participăm și la celelalte târguri internaționale ca cel de la Londra, sau de la Berlin. Pentru
noi cel mai important este să deservim publicul, cei care vin și se interesează
despre destinațiile din Ungaria să aibă oferte foarte bune și cât mai multe
informații. Din acest motiv ne prezentăm întotdeauna împreună cu parteneri din
Ungaria. Se apropie Paștele, vacanța școlară, 1 Mai, -
avem oferte pentru toate aceste ocazii, dar și pentru concediile de vară. În
general în Ungaria se călătorește individual, cu mașina personală, nu sunt căutate la noi ofertele
cu autocarul. Ultimele
două ediții ale Târgului de Turism al României - București au înregistrat creșteri importante, cu peste
30.000 de vizitatori. S-a schimbat puțin şi mentalitatea odată cu introducerea și
promovarea intensivă a conceptului de Early Booking. Turistul din România a
început să-și planifice din timp vacanțele,
caută oferte cu mult înaintea concediului și profită de reducerile
foarte avantajoase oferite de agențiile de turism. Deja la târgul din
noiembrie se puteau rezerva pachetele pentru vara 2014.
Foto
Travel: Ungaria este tranzitată și de
către turiștii ce merg în țările din vestul Europei. Este important acest
aspect?
Foto
Travel: Ce metode de promovare aveți?
Aici puneți accent pe metodele standard, cele tipărite?
Júlia
Soós: Nu neapărat, dar România este
o piață unde se cer aceste materiale tipărite. Ne folosim toate metodele de
promovare print și online. Campaniile de promovare în mare parte sunt concentrate pe online. Materialele
tipărite, prospectele noastre au multe informații generale şi descrieri, conțin
hărți și idei de vacanță. Am încercat să traducem cât mai multe în limba
română. Avem prospecte și în limba maghiară sau în engleză, însă am ținut foarte mult să traducem cât mai
multe în limba română. În foarte multe hoteluri mai ales în zona mai
apropiată de graniță se vorbește limba română, există meniuri în limba română,
hotelurile caută și angajează personal vorbitor de limba română.
La Hajdúszoboszló de exemplu se organizează cursuri pentru angajații
hotelurilor pentru a învăța limba română. Oaspetele este oaspete, noi credem
foarte mult în ospitalitate.
Foto
Travel: Ce destinații promovați la
acest târg?
Júlia
Soós: Budapesta este o destinație clasică, o
superbă metropolă, acolo mereu se
întâmplă ceva. În prezent are loc Festivalul de Primăvară. Colegii reprezintă
orașe și hoteluri din Hajdúszoboszló și Nyiregyháza, este prezent Hotelul Ramada cu centrul Aquaworld din Budapeta, Tropicarium – grădina
zoologică cu rechin din Budapesta, hoteluri ale celui mai mari lanț hotelier autohton din Ungaria, Hunguest Hotels care este prezentă cu hotelurile de la
Gyula, Eger și Hajdúszoboszló. Sunt prezente la acest târg, la standurile alăturate orașele Hajdúszoboszló, Gyula și
Debrecen cu noutăți, oferte de pachete de vacantă şi programe pentru tot anul.
Júlia
Soós: Este
prima zi și ca să fiu sinceră, târgul de anul acesta pare mai slab decât
ultima ediție. Nu pentru că a venit mai puțină lume, anul trecut nu știai cine
a venit pentru târg și cine se afla în trecere. Faptul că târgul este separat
este un avantaj, eu cred în asta. Aici vine doar publicul interesat. Însă până
acum sunt puţini. Este vineri, poate vor fi mai multi în weekend.
Partea
costisitoare și foarte importantă este promovarea, târgul ar fi trebuit
promovat și mai intens. Mai este problema că în urmă cu două săptămâni la Cluj s-a
mai organizat fost un târg de turism, la
Expo Transilvania - Târgul de Vacanțe. Acesta a beneficiat de o promovare
intensă și a fost sprijinit de ANAT. Probabil, foarte mulți care căutau ofertele
pentru vară și cele de Early Booking au
vizitat și și-au rezervat vacanțele la acel târg. Să organizezi două târguri în Cluj, la două
săptămâni diferență, este prea mult.
Foto
Travel: Ce părere aveți despre
comunitățile care vin la târg grație proiectelor Regio?
Júlia Soós: Este foarte
bine, am văzut standuri frumoase, cu prospecte și materiale
informative de calitate. Poate că aceste apariții ar trebui să fie coordonate și ar important să aibă și
continuitate pentru a vedea și
beneficiile. Un sat mic sau o localitate
poate fi atractiv din punct de vedere
turistic, dar trebuie să mai ofere ceva turiștilor în afară de locuri de vizitat. Să ofere programe, locuri de cazare
sau unde se poate lua masa, pentru ca vizitatorii să rămână câteva zile. Scopul
acestor apariții în final, cred eu, ar fi creșterea numărului de turiști în
localitate sau în regiune, creșterea nopților de cazare precum și creșterea veniturilor
din turism. Programul Regio este o mare
oportunitate, dar cu una sau două apariții la târguri de turism, cu tipărirea a câtorva prospecte și bannere, fără a continua acest proces de promovare, șansele de succes sunt minime.
Și pentru că am dorit să surprind și alte aspecte ale ofertanților din Ungaria, m-am oprit la micul stand al orașului Gyula (Jula) , pe care am avut șansa să-l vizitez de trei ori până în prezent. Aici am stat de vorbă cu domnul Kocsis János - ghid turistic la Biroul Tourinform din Gyula
Foto Travel: Cu ce oferte se prezintă orașul Gyula la acest târg de turism?
Kocsis János: Am venit cu intenția de a prezenta celor interesați ce oferă orașul nostru. Avem băile termale cu un Palat Acvatic (Aqua Palota) nou deschis acum trei luni, avem o cetate medievală de 600 de ani, în oraș se organizează în fiecare an multe festivaluri și evenimente culturale.
Foto Travel: Cum ați descrie turiștilor români orașul Gyula?
Kocsis János: Gyula este un oraș de doar 30.000 de locuitori. Orașul este foarte frumos, plin de flori. Anul trecut am câștigat pentru a doua oară titlul de cel mai înflorit oraș din Ungaria. Există comunități importante de români și germani care dau orașului un caracter multietnic.
Foto Travel: Am văzut un pliant de promovare a unui card turistic al orașului. Despre ce este vorba?
Kocsis János: În câteva săptămâni se vor termina tratativele cu agenții locali din turism. Se va introduce, după modelul marilor orașe Visit Gyula Card. Acesta va fi oferit gratuit de către acele pensiuni sau hoteluri în care turiștii petrec cel puțin două nopți. Numărul hotelurilor care au aderat la program este mic, însă avem multe pensiuni și apartamente care oferă cardul. VisitGyula Card oferă reduceri la muzee, restaurante sau la unele servicii de la ștrand.
Foto Travel: De unde poate fi achiziționat cardul?
Kocsis János: Cardul va fi disponibil la unitățile de cazare. Turiștii care vor face rezervări sunt sfătuiți să se intereseze de acest card.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu