joi, 8 ianuarie 2015

Retrospectiva fotografică a anului 2014: Top 10 fotografii de peisaj

Mi-am propus să realizez o retrospectivă a anului 2014, puțin altfel. Vreau ca de data aceasta fotografiile să vorbească, de aceea am realizat o serie de clasamente de genul Top 10, pe diverse categorii. Am început, firesc, cu cele mai reușite fotografii de călătorie. Fiindcă m-am decis greu care să fie cele mai frumoase 10 fotografii realizate în călătoriile mele din anul care tocmai s-a încheiat, am extins clasamentul cu încă 5 fotografii. Credeam că în cazul celorlalte categorii, lucrurile vor sta mai simplu. M-am înșelat. Mi-am dat seama de exemplu, că în categoria Natură și Peisaj este foarte greu să aleg doar 10 fotografii. De aceea voi extinde și de data aceasta clasamentul cu încă 5 fotografii. Iată așadar, care sunt cele mai bune 10+5 fotografii care surprind natura în toată splendoarea ei.





1. Gerul dimineții
Cred că este printre ultimele fotografii realizate în 2014. Eram la bunica mea, la Băbeni în penultima zi a anului. O dimineață geroasă, poate cea mai rece din acestă iarnă, a făcut ca totul să fie acoperit de o chiciură groasă. Desigur, curenții de pe Someș și-au făcut efectul. Pe un gard, sub razele soarelui, chiciura oferă o imagine superbă.



2. Ploaia de gheață
Un fenomen meteorologic ciudat, cu efecte distrugătoare dar extrem de spectaculos a lovit și județul Sălaj. De fapt, vârful Meseșului. Acolo, la intersecția cu drumul ce duce spre Treznea, toți copacii din pădure, pe mari suprafețe sunt acoperiți cu o pojghiță groasă de gheață. E ca și cum ar fi fost glazurați. Din păcate mulți au cedat sub greutatea apei înghețate, pagubele fiind însemnate. În ultima zi a fenomenului, m-am încumetat să urc pe Meseș și am reușit să surprind câteva cadre excepționale. 




3. Pamukkale în asfințit
Mi-a fost dat să văd cu ochii mei una din minunile naturale ale lumii, "muntele de bumbac" de la Pamukkale. Am fost de două ori norocos: prima dată că am ajuns în acest loc și a doua oară că am avut parte de un spectacol total al Naturii. Soarele în asfințit, gonit de furtuna ce sta să vină, își reflectă razele în apa termală ce băltește în micile lacuri de calcar. Terasele, altădată albe ca bumbacul, capătă reflecții metalice ce încântă ochiul.


4. Natură moartă
Recunosc, am creat acest cadru. Buturuga uscată ”cerea” să fie colorată. Și n-am avut altceva la îndemână decât conuri de brad, licheni de pe un alt copac și flori de câmp. Imaginea este surprinsă la Beliș, pe pajiștile pline de ”iarbă neagră” înconjurate de pâlcuri de brazi. 




5. Cu casa în spinare
Pe când adunam material fotografic pentru prima mea expoziție de fotografie, în hotarul satului Borza am dat de această imagine. Pe tulpina unui prun tânăr, o ”familie” de melci se luau la întrecere care ajunge mai sus. Cum se mișcau cu ”viteza melcului” n-am avut răbdare să văd cine iese învingător... 





6. Raze de lumină
Într-o dimineață de vară accept provocare lansată de nașul meu de a merge la cules de ciuperci. Ne-am învârtit aproape o oră prin pădurea de la Moigrad fără să găsim nimic. Însă am fost răsplătit de Natură cu acestă imagine de vis. Soarele încerca să-și facă loc prin desișul pădurii, razele acestuia sunt puse în evidență de ceața dimineții. Am venit acasă cu găleata goală, dar cu cardul plin de fotografii.



7. Someș, cântecele tale...
Someșul reprezintă pentru Sălaj o adevărată coloană vertebrală, în jurul lui gravitează viața, oamenii, animalele, natura...Aproape că nu există colț al acestui râu care să nu-ți ofere un peisaj mirific. Imaginea surprinde malul Someșului, plin de vegetație ce se reflectă în apele molcome. A fost realizată aproape de Jibou, între confluențele văilor Almaș și Agrij cu Someșul.



8. Toamna pe Meseș
Una din revelațiile lui 2014 este Meseșul, acest munte ce străjuiește Zalăul. Am redescoperit pădurea Meseș, ori de câte ori am avut ocazia am dat o raită prin zonă. Din lipsă de timp nu m-am aventurat prea mult, însă de fiecare dată am descoperit locuri încântătoare. Poate că cel mai frumos anotimp, în care Meseșul ți se înfățișează în toată splendoarea lui, este toamna. Fotografia de față a fost făcută undeva, în pădurile de pe Meseș, într-o zi de toamnă. 





9. După ploaie
Îmi plac florile. Îmi plac florile mai ales după ce o ploaie zdravănă le udă. Atunci unele parcă prind viață, parcă renasc din nou. Trandafirii de exemplu sunt mult mai frumoși după o ploaie de vară, sunt mai luminoși, mai deschiși. Alte flori, cum ar fi gladiola din imagine, își pleacă recunoscătoare capul, mulțumind în felul ei Atotputernicului pentru Viață. Căci, la fel ca și în cazul animalelor, ploaia înseamnă viață.


10. La furat de cireșe
Una dintre puținele fotografii în care am reușit să surprind animale. Pentru a le surprinde în toată splendoarea lor, trebuie să fii mereu în locul potrivit, la momentul potrivit. Așa se face că într-o zi caldă de vară, am ”prins hoțul” care-i fura cireșele tatălui meu. Cine-și putea imagina că hoțomanul nu era decât o simpatică veveriță, care nu s-a sichisit deloc de aparatul de fotografiat și continua să savureze una dintre cireșe. 



Așa cum spuneam a fost greu să decid care dintre fotografiile din categoria Natură și Peisaj să le cuprind în acest top. Tocmai din acest motiv am extins și de data aceasta clasamentul cu încă 5 fotografii. 

11. Meseșul în ceață
Într-o zi ploioasă de noiembrie, pe când veneam de la Treznea, am avut plăcuta surpriză să văd Meseșul într-una din multiplele lui fațete. De data aceasta, valuri de ceață îi invadau pădurea, oferind una din cele mai spectaculoase imagini. Cei doi copaci desfrunziți ce par a fi singuratici completează imaginea. 



12. Liniște patriarhală
Ne-am obișnuit să credem că satele noastre nu mai sunt ce au fost cândva, că sub invazia modernismului, au rămas fade, neatractive. Nimic mai fals. Încă mai poți găsi, e drept că din ce în ce mai rar, locuri în care ai impresia că timpul s-a oprit. Ce poate fi mai frumos decât acest gard rustic și iarba deasă necosită? Imaginea a fost surprinsă în hotarul localității Borza din județul Sălaj.



13. De veghe printre ruine
Pisica este un animal venerat de către musulmani. Legenda spune că însuși Profetul Mahommed a fost salvat de către o pisică, fiind atacat de un șarpe fioros. Așa că nu mai miră pe nimeni să vadă în Turcia, pisici peste tot. Așa s-a întâmplat și în cadrul sit-ului arheologic de la Efes. Sunt pisici ce se plimbă în voie printre ruinele vechi de milenii, altele s-au obișnuit cu turiștii și nu se mișcă în ruptul capului de pe piatra pe care tocmai s-a tolănit la soare. Așa am surprins pisica din imagine care-i scrunta cu privirea pe turiștii din zonă.


14. Sălajul în ceață
Fără nicio aluzie, așa s-a întâmplat într-o dimineață răcoroasă de început de toamnă. La ieșirea din județul Sălaj, aproape de Huedin, nu am ratat acest peisaj mirific. Căpițele de fân contrastează puternic cu fundalul munților acoperiți de negura dimineții. 




15. Aliniament
Sunt unele imagini care-ți persistă multă vreme pe retină. Așa s-a întâmplat și cu fotografia de față, surprinsă undeva în Maramureș, între Ocna Șugatag și Cavnic. Văzând căpițele de lucernă (pe valea Someșului unde am copilărit eu se numesc pripilici) aliniate soldățește, nu m-am putut abține să nu le fotografiez. Mai ales că unul dintre ”soldați” se pare că a ieșit înainte, la raport.


Acestea sunt propunerile mele. Voi pe care le-ați fi clasat în fruntea topului?

Retrospectiva fotografică 2014 mai cuprinde:







Un comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...