miercuri, 21 ianuarie 2015

Retrospectiva fotografică a anului 2014: Detalii de arhitectură

Așa cum mi-am propus, voi face o altfel de retrospectivă a anului 2014. O retrospectivă fotografică. Și cum s-au adunat mii de poze, le-am grupat pe diverse categorii din care le-am selectat pe cele mai reușite. Am întocmit astfel un clasament cuprinzând 10 (plus 5) fotografii realizate sub egida Foto-Travel. După ce v-am prezentat cele mai bune fotografii (în opinia mea, desigur) la categoriile Natură și Peisaj, Fotografii de călătorie sau Etnografie și folclor, am ajuns să vă prezint una din categoriile cu care mă identific cel mai mult: detalii de arhitectură.




De când am luat aparatul de fotografiat în mână, mi-a plăcut să surprind detaliile de arhitectură. Probabil și pentru că am avut șansa de a călători prin diferite locuri în care acestea abundă. Voi da doar un singur exemplu: Toscana. Și un neavizat ar observa că în orașele cu iz medieval din Toscana, la fiecare colț de stradă găsești ceva ce-ți atrage atenția: un mâner, o poartă, un felinar etc. Extrapolând, detaliile fac diferența. Și am deja format ochiul (defect profesional?) de a fi atent la detalii. 

Anul 2014, deși nu a fost foarte generos din punct de vedere al călătoriilor, mi-a oferit ocazia să observ detaliile arhitecturale dintr-o altă parte a lumii de care m-am îndrăgostit iremediabil: Turcia. Cu atât mai mult cu cât sunt altfel de detalii, provin dintr-o altă cultură, cu care noi europenii nu prea suntem obișnuiți. Pe de altă parte, și la noi acasă, detaliile de arhitectură sunt prezente aproape la tot pasul. Trebuie doar să te oprești și să le admiri. Fără ele, arhitectura clădirilor ce ne înconjoară și în ultimă instanță ne definesc existența, ar fi mult mai seacă, mai lipsită de personalitate.  

Căutând prin arhiva mea de fotografii realizate în anul 2014, am găsit câteva, care cel puțin din punctul meu de vedere sunt reușite. Iată așadar, un clasament al celor mai frumoase fotografii cu detalii de arhitectură.

1. Arta islamică
Nu știu de ce, porțile de acces în lăcașurile de cult, sunt uneori la fel de frumoase ca și interiorul acestora. Probabil, constructorii au vrut încă de la început să ”încânte privirea”. Dacă în cazul bisericilor creștine, porțile de acces sunt pline cu scene biblice, în cazul religiei islamice locul acestora este luat de ornamentele geometrice sau florale. Și din acest punct de vedere, arta islamică tinde spre perfecțiune. Cea mai frumoasă imagine, care surprinde un detaliu de arhitectură, am realizat-o la Moscheea Albastră din Istanbul. Pe una dintre porțile de intrare în curtea moscheii, apare în relief o semisferă pe care se continuă modelul geometric al întregii suprafețe. 



2. Veșnicie
Această fotografie a fost făcută în Baia-Mare, undeva în centrul istoric. Mi-a plăcut mult simplitatea acestui mâner din fier forjat, contrastul pe care lemnul îl face cu fierul. Se vede că în ciuda folosirii repetate (de câte ori pe zi oare se deschide o poartă?) clanța își păstrează aspectul vrând să sugereze veșnicia.



3. Vulturul negru
Cui nu-i plac vitraliile? Lumina filtrată de sticla colorată, crează întotdeauna un efect vizual puternic, deosebit. De mult vitraliile au depășit funcția lor practică, devenind mai degrabă adevărate opere de artă. În 2014, am vizitat Oradea și inevitabil m-am plimbat prin celebrul pasaj Vulturul Negru, complet reabilitat. Aici am surprins această imagine spectaculoasă.



4. Moștenirea elenistică
Într-una din excursiile din Maramureș am avut inspirația de a mă opri în centrul orașului Baia Sprie. Spre surprinderea mea, impunătoarea catedrală romano-catolică ”Adormirea Maicii Domnului”, ascunde adevărate bijuterii arhitectonice. Capitelul ionic din imagine, surprinde prin simplitate și eleganță.


5. Taina lemnului
Nu cred că există un alt termen care să descrie mai bine superbele porți maramureșene. Cea din imagine datează, conform inscripției din 1999. Poarta, ce aparține unei pensiuni turistice, se află în localitatea Ocna Șugatag din Maramureș.



6. Altfel de mânere
De când am dat de frumoasele mânere ale porților din Toscana, sunt cu ochii după altele similare, oriunde m-aș duce. Nu știu de ce, dar e un element arhitectural pe care îmi place să-l imortalizez. Desigur, când am văzut că și porțile moscheilor vizitate, au mânere frumoase, am fost cât se poate de încântat. Cele din imagine le-am găsit la Moscheea Laleli, din cartierul Fatih, Istanbul.



7. Vremelnicie
Imaginea următoare va fi în curând una istorică. Asta pentru că nepăsarea și ignoranța, împletite cu neputința celor îndreptățiți să facă ceva, vor duce la distrugerea a ceea ce a mai rămas din castelul Bay din Treznea. De altfel, aceste frumoase coloane ce alcătuiau odată un portic, mai sunt vizibile doar în partea stângă (cele din imagine), jumătatea din dreapta a porticului nu mai există. Păcat!




8. Meșteșug
Multe din bisericile de lemn din Sălaj (dar nu numai acestea) conțin minunate elemente de detalii arhitecturale. Majoritatea sunt grupate în jurul portalului d eintrare, așa cum se poate observa și în acestă imagine, surprinsă la Biserica de lemn din localitatea Prodănești, județul Sălaj. Se vede clar motivul frânghiei, rozele și cuiele de lemn.



9. Patrimoniul UNESCO
O altă biserică de lemn, un alt detaliu de arhitectură. De data acesta este vorba despre ornamentele sub formă de dinți, realizate în jurul unui mic geam, decupat in peretele lateral al bisericii de lemn din Desești, Maramureș - obiectiv aflat pe lista patrimoniului mondial UNESCO. Chiar și grilajul de fier forjat, cu rol de protecție a geamului, încântă privirea.


10. Tunel
Orașele medievale - mă rog, cât au mai rămas din ele - ascund multe elemente arhitectonice spectaculoase. Nu credeam că într-un oraș ca și Baia-Mare poți găsi elemente de arhitectură de factură medievală. Însă, în centrul istoric al orașului, am fost surprins să găsesc această străduță pavată cu piatră cubică. Mi-a atras atenția acele arcade ce crează impresia de tunel.




La fel ca și în cadrul celorlalte articole din seria ”retrospectiva fotografică a anului 2014”, nu am să mă mărginesc la clasicul Top 10. Asta și pentru că fotografiile selectate conțin o mare doză de subiectivism. Tocmai de aceea, am extins clasamentul cu încă 5 fotografii, care ar putea la fel de bine să le înlocuiască pe oricare din cele de mai sus.


11. Geometrie
Arta islamică, constrânsă de interdicțiile religioase cu privire la reprezentarea persoanelor, a cunoscut apogeul de exprimare în motivele geometrice. Iată o superbă friză sculptată în piatră, imortalizată pe peretele unei clădiri din micuța localitate Uchisar, din Cappadocia (Turcia). 



12. Felinare
Primăria Municipiului Zalău, are pe fațada principală a clădirii, două felinare realizate din fier forjat, care sunt printre cele mai frumoase pe care le-am văzut vreodată. 



13. Simplitate
La Mănăstirea Strâmba din județul Sălaj, am avut inspirația să fotografiez prin decupajul sub formă de cruce, realizat în scândurile ce alcătuiesc ușile altarului de vară. Imaginea obținută (în ciuda micilor probleme de focalizare) surprinde prin simplitate și prin contrast.



14. Vitralii
Îmi plac vitraliile. Oare cui nu-i plac? Acea lumină filtrată prin sticla colorată, prin modelul realizat, crează o imagine plăcută. De regulă te-ai aștepta la vitralii pictate cu sfinți, cu motive religioase - asta dacă te referi la cele din interiorul bisericilor. Însă, la Biserica cu Lună din Oradea, am găsit vitralii simple, fără sfinți. Doar jocul geometric al culorilor sugerează crucea. 



15. Fier forjat
La imaginea următoare, nu știi unde să te uiți mai întâi. La superbul felinar lucrat cu măiestrie din fier forjat, sau la ornamentele realizate tot din fier forjat, din spate? În ciuda unei oarecare vechimi vizibile oarecum în neglijența proprietarului acestei case, ornamentele încă au puterea de a seduce. Casa cu pricina este din Budapesta, undeva în frumosul cartier medieval din jurul Cetății Buda. 




Retrospectiva fotografică 2014 mai cuprinde:
Urmează: 
  • Categoria Alb-Negru

2 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...