Ordinul
călugărilor benedictini a fost fondat în secolul al VI-lea în Italia de către Sf.Benedict din Nursia, abația mamă
fiind cea de la Monte Cassino. În Austria, prima abație benedictină a fost
înființată în secolul al VIII-lea la Salzburg, ordinul devenind o forță majoră
abia în secolul al XI-lea. Dezvoltarea sa se leagă de cea a statului Austriac
sub dominația Baberingilor. Abațiile construite de către benedictini sunt
adevărate castele fortificate construite pe culmi inexpugnabile, la umbra și
protecția acestora dezvoltându-se așezări rurale.
Dintre toate
abațiile benedictine din Austria, cea de la Melk pare a fi cea mai impozantă,
poate și datorită situării acesteia pe o terasă ce oferă o priveliște
excepțională asupra Dunării. Abația Melk (Stift Melk – în limba germană) este
vizibilă și de pe autostrada A1 (Westautobahn) ce leagă Viena de Salzburg.
Istoria Abației
Melk este strâns legată de începuturile statului austriac. Încă din perioada
carolingiană, au fost fondate teritorii cunoscute sub numele de Marca (Mark)
conduse de un principe (Graf) având titlul nobiliar de marchiz. Astfel,
conducătorii acestor teritorii se numeau Margrafi. Marca de Austria, cu
capitala la Viena a fost fondată în 976, fiind condusă inițial de ducii de
Bavaria, iar mai apoi de dinastia Babenberg . Împăratul Otto al II-lea
stabilește în 976 Marca Austriei (Marcha Orientalis – în limba latină) și îi
încredințează conducerea acesteia lui Leopold Ilustrul din Casa de Babenberg.
Leopold al II-lea (1075-1095) din aceeași Casă de Babenberg, i-a invitat la
Melk pe benedictinii din Lambach și le-a dăruit pământul și castelul pe care
aceștia l-au transformat într-o abație fortificată.
Silueta maiestuoasă a Abației Melk este vizibilă de la mare depărtare. Asta pentru că este situată pe culmea unui deal, deasupra orașului. Ca să ajungi la abație, nu-ți trebuie mai mult de 10 minute, autostrada trecând chiar pe lângă oraș. Obiectivul turistic este bine semnalizat și pe autostradă, din orice direcție ai veni. Odată ajuns în oraș, trebuie să urmezi indicatoarele care te vor duce pe strada Stiftstrasse spre parcarea de pe platoul din zona parcului. Parcarea este mare, au loc sute de autoturisme dar și zeci de autocare. Este normal, Abația Melk fiind unul dintre obiectivele turistice importante ale Austriei.
În zona parcării există o terasă de unde ai o vedere magnifică atât asupra abației cât și asupra orașului ce se întinde la poalele dealului. Câteva indicatoare mari, oferă informații despre abație, despre oraș sau despre Valea Wachau în germană, engleză dar și alte limbi de circulație internațională. Există o hartă amănunțită a complexului de clădiri ce alcătuiesc Abația Melk. Pe unul dintre panouri apare informația legată de includerea abației în Patrimoniul Mondial UNESCO.
|
vedere asupra abației de pe terasa din parcare |
|
panouri de informare pentru turiști |
Abația este deschisă spre vizitare din martie până în octombrie. În lunile martie, aprilie și octombrie accesul este permis între orele 9.00 și 16.30 (ora ultimei intrări fiind 16.00) în timp ce din mai și până în septembrie, programul de vizitare este de la 9.00 la 17.30 (ora ultimei intrări fiind 17.00). Prețul unui bilet, ce se poate achiziționa de la punctul de informare din prima curte a abației, este de 10 euro / persoană pentru adulți. Pentru copii și studenți de până la 27 de ani, biletul costă 5,5 euro / persoană iar pentru familii există un bilet ce costă 20 euro. Pentru tururile ghidate, prețul fiecărui bilet se majorează cu 2 euro. Lista completă cu toate prețurile, poate fi consultată pe site-ul oficial al abației, sau aici.
Din parcare, cobori pe scări monumentale ce duc spre intrarea în complexul de clădiri. O serie de lampadare însoțesc scările iar în partea lor superioară o structură spiralată de fier are inscripția PAX. Înainte de a intra propriu-zis în abație, adică dincolo de zidurile fortificate, există o serie de clădiri ce completează infrastructura turistică a obiectivului: restaurante, cafenele, toalete etc. O mică grădină oferă loc de relaxare.
|
Intrarea în complexul de clădiri ale abației |
|
terasă în fața restaurantului abației |
|
Scări monumentale duc din parcare spre abație |
Poarta de intrare în abației este monumentală, în stil baroc austriac. Deasupra, intrării există un superb grilaj de fier forjat aurit, iar pe fronton apare cu cifre romane anul ANNO MDCCXVIII. Intrarea este flancată de două statui impunătoare. Odată ce ai intrat pe poartă, ajungi în prima curte, cea mică. O altă poartă, de fapt un mic culoar ce amintește de cele de la Hofburg prin faptul că are plafonul pictat. Această mică sală - dacă se poate numi așa are și un nume: sala Sf.Benedict. Odată traversată acestă sală dai de o altă curte interioară, cea mai mare. Este Curtea Prelaților. În mijloc se află o superbă fântână etajată. Cele patru laturi ale curții sunt delimitate de zidurile pe trei niveluri ce adăpostesc Muzeul Abației (în partea stângă), sau gimnaziul Abației Melk (Stiftgymnasium Melk) unde studiază peste 900 de elevi. Este Școală Asociată UNESCO, așa cum rezultă dintr-o plăcuță montată la intrare.
|
Portalul de intrare în Abația Melk |
|
Fântâna din curtea interioară |
În cadrul Abației
Melk, practic se vizitează muzeul abației amenajat în 11 săli situate la etajul
aripii din stânga curții mari, cea care dă spre oraș: sala de marmură, terasa
exterioară, biblioteca abației și Biserica Abației. Toate acestea cu același
bilet de intrare. Pentru grădini și pavilionul baroc, există bilet de intrare
separat care costă 4 euro / adult. Grădinile sunt deschise doar în perioada 1
mai – 31 octombrie, iar accesul se face doar între orele 9.00 – 17.00.
Primul lucru de
care dai atunci când urci la etaj, acolo unde este amenajat muzeul abației,
este tabloul de mari dimensiuni ce-i înfățișează pe Maria Therezia – Regină a
Ungariei, care a vizitat abația de trei ori, în anii 1743, 1745 și 1764.
Tabloul, ulei pe pânză, datează din 1741 și a fost realizat de Martin von
Meytens. Alături, într-un tablou la fel de mare, este reprezentat Francisc I –
împărat al Sfântului Imperiu German. Prin căsătoria sa cu Maria Therezia a
întemeiat linia de Habsburg-Lorena a Casei de Habsburg.
|
Maria Therezia și Francisc I |
Sus la etaj, în
11 săli, este amenajat muzeul abației. Conceptul expozițional este unul
interesant: fiecare sală are o denumire care încearcă să cuprindă simbolic ceea
ce este expus; la fel fiecare sală este luminată într-o altă culoare. În
fiecare sală există panouri informative în limbile germană, engleză, italiană
și franceză. Este descrisă prin exponatele prezentate viața Sf.Benedict (480 - 543) – întemeietorul ordinului
benedictin și sfânt patron al Europei și al tinerilor studioși. Este considerat
de către creștini ca fiind patriarhul călugărilor din Occident, având un impact
major asupra monahismului occidental și asupra civilizației medievale europene.
”Ora et labora” adică ”roagă-te și muncește” este crezul după care s-a ghidat
toată viața Sfântul Benedict.
Prima sală,
dominată de culoarea albastră, se intitulează ”Listen With your Heart” (Ascultați cu inima). Aici sunt expuse Regulile
Sf.Benedict, un manuscris valoros din sec.XIII ce provine din Italia. În niște
nișe încastrate în perete se află diverse obiecte bisericești. Ușa ce dă în sala următoare, în care domină
culoarea verde și intitulată ”A House of
God and Man” (O casă pentru Dumnezeu și Om), este încadrată de un fel de
piramidă, de un fel de scări pe care sunt scrise cuvinte în germană. Camera
verde, este dedicată familiei Babenberg pentru care Melk a fost una dintre
reședințe. Sunt expuse câteva relicve creștine importante: moaște ale Sfântului
Coloman, o bucată din crucea lui Hristos sau un altar mobil ce încadrează un
pergament cu ”legenda Crucii din Melk”dar și picturi austriece din secolul al
XV-lea. Există și câteva display-uri pe care sunt redate imagini ale
diferitelor obiecte de cult.
|
carte de rugăciune în format de călătorie |
Sala următoare,
în care domină culoarea maronie, este de fapt un culoar de trecere spre cea de
a patra sală. De o parte și de alta a culoarului de trecere, delimitat de o
balustradă de inox, sunt expuse obiecte de cult (potire, crucifixe) dar și
tablouri de o reală valoare artistică și istorică. Această sală este intitulată
”The Ups and Downs of History” (Urcușuri
și coborâri ale istoriei) cu referire la perioadele de glorie sau de declin ale
mănăstirii de aici.
Cea de a patra
sală a muzeului Abației Melk se intitulează ”The
Wood of Life” (Lemnul vieții) ce trimite spre lemnul crucii pe care a fost
răstignit Mântuitorul. Mica sală expune câteva crucifixe din perioada romanică
târzie de proveniență austriacă.
|
Crucifix - cca 1200 |
Următoarea sală a
muzeului, a cincea, impresionează prin faptul că pereții acesteia sunt tapetați
cu oglinzi ce reflectă sculpturile aurite din colțuri. Practic este camera care
încearcă să ilustreze ce a însemnat contrareforma catolică: vrând să
demonstreze că Dumnezeu este viu, creștinii i-au dedicat biserici impozante,
bogat ornamentate, de parcă nimic nu era suficient de frumos și de minunat. Potire
și crucifixe de aur și argint cu pietre prețioase, sunt expuse spre deliciul
vizitatorilor.
Sala 6 – ”Heaven on Earth” (Raiul pe Pământ) în
care domină culorile albăstrui, arată puterea de care s-a bucurat Biserica
Catolică în secolele XVII-XVIII. Sunt expuse superbe veșminte preoțești din
secolul XVIII. Turiștii trec
apoi într-o altă sală ce contrastează puternic cu celelalte vizitate până acum.
Pereții sunt simpli, de cărămidă iar undeva spre fereastră este expus un
cosciug simplu din lemn. Sala este intitulată ”In the Name of Reason” (În numele rațiunii) – cu aluzie clară la
perioada domniei Mariei Therezia (1740-1780) și a fiului ei Iosif al II-lea
(1780-1790).
Următoarea sală
este atipică. Se intitulează ”The Whole person” (Omul întreg) și face referire
la perioada în care lumea externă, atee și secularizată a influențat până și
viața din mănăstiri. Din pereți parcă ies 11 oameni (realizați din mulaje de
ghips). Cea de a douăsprezecea etapă care întregește imaginea omului este chiar
vizitatorul însuși. De pe patru videoproiectoare instalate sus, pe cei patru
pereți, sunt proiectate pe pereții opuși imagini ce descriu viața din
interiorul abației. Unele videoproiectoare sunt interconectate, pentru ca
imaginile ce se succed să aibă o logică, să creeze o imagine dinamică. Foarte
interesant acest mod de abordare.
”The Path of the Future” (Calea viitorului) se intitulează următoarea sală
a muzeului. Acesta este dominată de un altar gotic târziu, constituit din 8
icoane mari ce descriu patimile Mântuitorului, realizate de Jörg Breu (1502). Interesant
este că în spatele acestora, se află alte 8 icoane, tot cu scene biblice,
realizate de Arnulf Rainer (1966).
|
Altarul gotic |
”To Glorify God in Everything” (Sa-l slăvească pe Dumnezeu în toate) – se intitulează
ce de a 10-a sală a muzeului Abației Melk. Potrivit uneia din Regulile Sf.Benedict
”totul în mănăstire ar trebui să se
întâmple într-un mod care să fie spre gloria lui Dumnezeu, chiar și
preocupările lumești”. În acestă sală sunt expuse ciocanul și mistria – ca simboluri
ale construcției mănăstirii. O pistră de hotar, ca un fel de bornă kilometrică
are sculptată pe ea heraldica abației, două chei încrucișate. Tot aici este
expusă și lada tezaurului care are un sistem complicat de închidere. Turiștii
au aruncat înăuntru, printr-o fantă, monede și bancnote de tot felul.
|
mecanism complicat pentru lada tezaurului |
Penultima sală,
intitulată ”The City of the Mountain”
(Orașul de pe munte), expune una dintre machetele abației și ale orașului Melk.
Macheta este un omagiu adus celor care au construit actualul edificiu baroc al
abației: Abatele Berthold Dietmayr (1700-1739) sau arhitecții Jakob Prandtauer
și Iosif Munggenast. Macheta este extrem de realistă, casele din oraș dar și
Abația Melk sunt redate cu acuratețe.
|
Una din machetele Abației și a orașului Melk |
În fine, ultima sală a muzeului, intitulată ”Motion Is a
Sign of Life” (Mișcarea este un semn al vieții) conține o altă machetă, de
data asta mult mai mare a abației. Macheta realizată la scara 1:100 se află sub
un patrulater de sticlă, aflat pe un suport mecanic circular. Practic macheta
se rotește mereu, turistul putând vedea abația din toate unghiurile. Tavanul de
oglinzi amplifică acestă imagine. Sala este dedicată arhitectului Jakob
Prandtauer, a cărui portret domină unul dintre pereții acesteia. Este expus și
contractul original de atribuire a lucrărilor, datat 1702.
|
Machetă a Abației Melk realizată la scara 1:100 |
|
portret al arhitectului Jakob Prandtauer |
|
Contractul din 1702, de atribuire a lucrărilor arhitectului Jakob Prandtauer |
Periplul prin
Abația Melk continuă apoi prin ”Sala de marmură”. Mare, impunătoare, a fost
sala de recepții a abției. Denumirea provine de la pereții tapetați cu marmură
provenită din carierele Adnet și Untersberg din landul Salzburg. Plafonul pictat de Paul Troger (1731)
înfățișează scene mitologice: Palas Athena pe un car tras de lei este simbol al
înțelepciunii. Hercules aflat în stânga, simbolizează forța, iar câinele cu
trei capete reprezintă Iadul, Noaptea și Păcatul. Pictura murală este o aluzie la
împăratul Karl VI și exprimă chintesența Casei de Habsburg: conducătorul aduce
oamenii de la întuneric la lumină, de la rău la bine. Inscripțiile de desupra
ușilor sunt extrase tot din Regulile lui Benedict: ”hospites tamquam Christus
suscipiantur” (oaspeții trebuie să fie primiți ca și Hristos), respectiv ”Et
omnibus congruus onoare exhibeatur” (și fiecare să primească cinstea ce i se
cuvine).
|
Sala de Marmură - sală de ceremonii |
|
Pictură murală de Paul Troger |
Din ”Sala de
Marmură”, copleșiți de ceea ce au văzut, turiștii ajung pe terasa panoramică ce
dă înspre o parte a orașului, cea dinspre valea râului Melk care se varsă în
Dunăre. Imaginea este una spectaculoasă, casele stau aranjate cuminți, iar
verdeața ce abundă în zona râului este ca o antiteză la edificiile create de
om. Nu te mai saturi să admiri peisajul, însă realizezi că mai ai de văzut alte
două obiective extrem de importante: biblioteca și biserica. Practic acestă
terasă, ca o potcoavă, leagă cele două laturi ale Abației.
|
Vedere asupra orașului Melk |
|
Confluența râului Melk cu Dunărea |
În bibliotecă, se
intră direct de pe terasă. Odată intrat în lumea cărților, nu se poate să nu
fii copleșit atât de rafturile din lemn masiv, ornate în stil baroc, în care
stau așezate șiruri lungi de cărți, îmbrăcate în piele, având cotoarele ornate.
Pe cele două laturi sunt ferestre mari prin care pătrunde lumina. Loburi mari
ale Pământului sunt așezate în fața ferestrelor, în timp ce în mijlocul
încăperii, într-o vitrină, sunt expuse cele mai importante cărți aflate aici.
Abia cum realizezi că plafonul bibliotecii este pictat, cu scene mitologice și
alegorice. Fresca este atribuită aceluiași Paul Troger și a fost realizată în
1731-1732. În mijloc se află Credința, iar în cele patru colțuri virtuțile
cardinale: Înțelepciunea, Dreptatea, Tăria și Cumpătarea. Cele patru sculpturi
din lemn reprezintă cele patru facultăți: Teologia, Filosofia, Medicina și
Jurisprudența. Biblioteca Abației Melk,
are 12 camere în care se află 1888 manuscrise (dintre care 750 tipărite înainte
de 1500), 1700 de lucrări din secolul XVI, 4500 din secolul XVII, 18.000 din
secolul al XVIII-lea. Toate acestea, împreună cu cărțile mai noi din secolele
XIX-XX alcătuiesc fondul de aproximativ
100.000 de volume. Dintre acestea, doar 16.000 sunt expuse în acestă
sală ce se poate vizita.
|
Magnifica Bibliotecă a Abației Melk |
Dincolo de sala
mare a bibliotecii, o altă sală mai mică tapetată tot cu rafturi pline de
cărți. Se vede că sunt ceva mai noi, din
secolul XIX. Interesant este proiectul Institutului Waldzell, prin care în urma
reuniunilor din 2004 încoace, au fost donate Bibliotecii din Melk manuscrisele
ce reprezintă lucrările din diverse domenii ale științei, filosofiei sau
literaturii. Acesta sunt încapsulate în cutii de metal, expuse pe un suport ce
seamănă cu simbolul infinit dar și cu o ”bandă Moebius”.
|
Colecția de manuscrise ale Institutului Waldzell |
De aici, prin
două scări spiralate superbe, realizate în stil roccoco, se ajunge în celelalte
săli ale bibliotecii, ce nu sunt deschise publicului. Dacă cobori, pe oricare
din aceste scări ajungi în Biserica Abației.
|
Efect vizual deosebit dat de pictura scării în stil roccoco |
Biserica reprezintă
punctul central al vizitei la Abația Melk. Fațada exterioară, vizibilă de pe
terasa panoramică, are două turnuri gemene cu orologii. Portalul este unul
modest, deasupra sa se află inscripția ”venite Adoremus”, iar unul dintre
îngerii reprezentați pare a fi Arhanghelul Mihail. În registrul superior, de o
parte și de alta inscripției ”DIVIS PETRO ET PAULO APOSTOLORUM PRINCIPIBUS” se
află statuile celor doi apostoli, Petru și Pavel. Sus, deasupra frontonului,
între cele două turnuri se află statuia Mântuitorului, flancată de doi îngeri.
|
Fațada Bisericii Sf.Apostoli Petru și Pavel din cadrul Abației Melk |
|
Apostolii Petru (stânga) și Pavel (dreapta) |
Interiorul este
pur și simplu magnific. Bogat decorat în stil baroc, având un altar pricipal și
încă șase altare laterale, interiorul acestei biserici are un impact vizual
puternic asupra vizitatorului. Nu știi unde să te uiți mai întâi: la altarul
principal operă a lui Giuseppe Galli-Bibiena; la altarele situate de o parte și
de alta a navei, câte trei pe fiecare latură; la lojele masive de lemn cu
decorațiuni aurite; la superbul amvon de asemenea bogat decorat; la magnifica
pictură murală de pe plafon sau la stranele de lemn care și acestea au
decorațiuni în stil baroc. Practic, totul te copleșește, te strivește prin
opulență și lux. Despre acestă biserică, una dintre cele mai frumoase pe care
le-am văzut, voi reveni cu un amplu articol.
|
Două din altarele în stil baroc ale bisericii |
|
Interiorul bogat ornamentat al Bisericii Abației Melk |
Întreaga vizită a
abației Melk durează aproximativ 2-3 ore, în funcție de ritmul fiecăruia. Iată
de ce, toți cei care tranzitează Austria ar trebui să se abată din drum, cu
atât mai mult cu cât, de pe autostradă până în parcarea abației nu îți trebuie
mai mult de 10 minute. Pe site-ul oficial, există o hartă care îți arată cum poți să ajungi la abației, în funcție de
mijlocul de transport ales.
Un articol despre orașul Melk, poate fi citit aici:
Exceptionala prezentare si minunate locuri!
RăspundețiȘtergereMultumim pentru materialul amplu !