- Impresii de călătorie
- Sălajul Turistic
- România văzută de mine
- Interferențe culturale
- Muzeele Lumii
- Patrimoniul UNESCO
- Orașul meu...
- Cronică de carte
- Capitală Culturală Europeană
- Motive pentru a vizita...
- Colaboratori
- Interviuri
- Meșteșuguri tradiționale
- Mass-media
- Hoinar prin Salaj
- Proiecte fotografice
- Evenimente culturale
- Cogito Ergo Sum
- Istoria fotografiei
- Proiecte fotografice
- Târguri și festivaluri
- Galerie Foto
- Oameni și locuri
- Biserici de lemn
- IA
joi, 22 decembrie 2016
Turismul sălăjean (1): Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Zalău
Județul Sălaj nu este o destinație turistică, în sensul că nu are notorietatea altor destinații turistice apropiate geografic, cum ar fi Maramureșul de exemplu. Și asta nu pentru că nu ar avea ce să vadă turistul care s-ar aventura prin Sălaj, ci poate, pentru că n-a existat o strategie coerentă de promovare turistică, asumată la nivel de județ. Nu vorbim de strategiile pe hârtie, nici de proiectele turistice, ori de festivalurile de tot felul care au și ele o componentă turistică. Constat însă cu plăcere, că în ultimul an, există o încercare de a umple acest vid, venită din partea celor care au în fișa postului tocmai promovarea turistică. Vorbim de centrele de promovare turistică (le voi spune generic așa, pentru că există diferite denumiri) ce au fost înființate prin fonduri europeni în mai multe comunități sălăjene. Nu discutăm despre modul în care au fost înființate, nici de sustenabilitatea lor, ci doar de ceea ce trebuie să facă: să promoveze din punct de vedere turistic zona pe care o reprezintă. Iată de ce acest demers, axat pe activitatea centrelor de promovare turistică. Începem, firesc, cu Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Zalău.
Am avut o problemă legată de denumirea centrului de la Zalău, încă de la înființare. Nu înțelegeam de ce-i spune ”național”, și de ce sigla României cu celebra frunză trebuie să fie expusă la Zalău. Până la urmă am înțeles, există o rețea națională de centre de promovare turistică - CNIPT - care au fost create și dotate prin REGIO de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului în cadrul Axei 5: ”Dezvoltarea durabilă și promovarea turismului”, domeniul major de intervenție 5.3: ”Promovarea potențialului turistic și crearea infrastructurii necesare, în scopul creșterii atractivității României ca destinație turistică”. Iată contextul prin care și în Sălaj au fost create două Centre Naționale de Informare și Promovare Turistică la Zalău și Șimleu Silvaniei. La nivelul județelor țării stăm bine din punct de vedere al numărului centrelor naționale. În primul rând că nu toate județele țării au pe teritoriul lor CNIPT-uri, doar 22 de județe având astfel de centre. Iar în jumătate dintre aceste județe există doar câte un singur centru.
Dar să revenim la CNIPT Zalău. Locația aleasă este foarte bună, în centrul orașului, la doi pași de Primăria Municipiului Zalău, la parterul Clădirii Transilvania în aripa dinspre Casa Municipală de Cultură. Oricine trece prin centrul Zalăului va vedea semnul consacrat centrelor de informare turistică, litera ”i” de culoare albă într-un pătrat albastru. Iar dacă cineva va trece pragul centrului, va avea plăcuta surpriză să constate că acesta beneficiază de un spațiu generos, pe care angajații centrului au reușit să-l transforme într-unul plăcut.
Te va surprinde de la început atmosfera plăcută, chiar familiară. Când am vizitat eu centrul, am avut onoarea să fiu primit chiar de directorul acestuia, de doamna Bianca Viorica Pop. Chiar dacă coordonează centrul și are funcția de director, Bianca Pop este unul dintre cei trei angajați ai centrului. Așa că, nu trebuie să vă surprindă că m-a primit și m-a tratat ca pe un potențial turist. Și m-am simțit bine în acestă postură. Am fost răsfățat cu tot felul de materiale de promovare, și ceea ce contează cel mai mult, cu amabilitatea celui care vrea ”să vândă”, să promoveze zona pe care o reprezintă.
Mi-a plăcut să văd la CNIPT Zalău o vitrină cu produse ale producătorilor locali: ceramică, pălincă de Zalău, icoane, miere de albine etc. Cum centrul este găzduit de Clădirea Transilvania, iar aceasta la rândul ei a fost reabilitată printr-un proiect pe fonduri europene, există o perioadă de timp în care în aceste spații sunt interzise desfășurarea activităților comerciale. Chiar dacă produsele expuse nu se pot vinde, puțină promovare a producătorilor locali nu strică niciodată.
Am mai văzut un stand cu cărți care au ca subiect Sălajul. Au fost editate de diferite instituții culturale sălăjene, iar prezența lor aici, unde în mod normal ar trebui să ajungă turiștii care vin în Zalău, este ca o carte de vizită. Pot fi consultate, răsfoite, iar dacă cineva vrea să le achiziționeze va fi îndrumat spre acele instituții abilitate să o facă.
Mai sunt apoi materialele proprii de promovare, ralizate în cadrul proiectului. Vorbim în primul rând de broșura ”Zalău. Poarta de intrare a Transilvaniei”. Chiar dacă titlul a fost păstrat de la un alt material de promovare mai vechi, conținutul broșurii este nou și se datorează în bună măsură activității de documentare a celor de la centru. O broşură bună ca şi conţinut, ca și prezentare, însă care cred că păcătuiește prin dorința de a avea între aceleași coperți textul în trei limbi diferite. Nu e de criticat faptul că este scrisă și în maghiară sau engleză - este chiar obligatoriu acest lucur - însă cred că puteau fi trei broșuri identice ca și conținut, fiecare scrisă în limba respectivă, Probabil doar rațiuni de ordin financiar au dus la o astfel de abordare. Am mai văzut seria de cărți poștale cu obiective sălăjene, câteva din broșurile editate de către Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău prin AFCN, sau alte pliante și broșuri ale altor instituții cum ar fi de exemplu Grădina Botanică Jibou.
De o atenție sporită se bucură, cel puțin prin spațiul dedicat, celelalte centre de informare turistică din județ. Asta înseamnă solidaritatea de breaslă sau ajutorul reciproc dat. Căci până la urmă, fiecare centru separat își promovează prin materiale specifice zona, și împreună promovează Sălajul. O hartă mare a județului Sălaj pe care sunt marcate principalele obiective turistice ale județului și un display pe care rula un film de promovare a Zalăului, vin să întregească un spațiu cu adevărat primitor.
După ce am văzut tot ce era de văzut și după ce am răsfoit o parte din materialele clasice de promovare, am stat de vorbă cu doamna Bianca Pop. Eram curios să aflu cum se vede dintr-un centru de promovare turistică, turismul sălăjean. Cu atât mai mult cu cât, o delegație a municipiului Zalău din care a făcut parte și doamna Bianca Pop (alături de directorul Casei Municipale de Cultură Zalău, doamna Gabriela Hosu și de coregraful Ansamblului de tineret ”Columna”, domnul Marin Hosu) s-a întors de la cel mai mare târg de profil din țară - Târgul de Turism al României.
Am vrut să aflu mai întâi ce activități a desfășurat CNIPT Zalău în perioada scursă de la înființare. O primă activitate care s-a bucurat de succes a fost cea prin care școlile din Zalău au putut vizita centrul. Bianca Pop: ”În perioada Școala Altfel am avut vizitatori de la câteva școli din municipiul Zalău. Am invitat toate școlile, de la clasele a V-a până la a XII-a. Am vrut să vedem cum ne descurcăm cu acest segment de public, cum reușim să-i ghidăm. Asta pentru că personalul centrelor de informare și promovare turistică trebuie să aibă în procent de 50% calificare ghid sau agent de turism.”
O altă activitate a fost cea legată de realizarea materialelor de promovare turistică. A fost editată, așa cum spuneam, o nouă ediție a broșurii ”Zalău. Poarta de intrare a Transilvaniei”, cărțile poștale și harta turistică a municipiului Zalău. Urmând exemplul oricărui centru de informare turistică de oriunde din lume, şi la Zalău există posibilitatea de a primi gratuit o hartă a orașului. ”Am realizat-o astfel încât turistul o pliază cum dorește. Avem și o hartă generală, însă turiștii preferă tipul acesta de hărți, a centrului orașului, în care sunt concentrate majoritatea obiectivelor turistice.” - explică doamna Bianca Pop.
Colaborarea cu ArtTour România, sau ZigZag prin România a fost de asemenea una din activitățile importante din acestă perioadă ale CNIPT Zalău. Bianca Pop: ”Ei promovează destinațiile turistice din România dar și activitatea centrelor de informare turistică. Sunt excelenți promotori ai destinațiilor turistice. Vom colabora și pe viitor cu ei, suntem interesați să fim promovați prin site-ul și pagina lor de facebook. În primăvară îi așteptăm atât pe cei de la ArtTour România cât și pe cei de la ZigZag prin România să ne viziteze și să începem colaborarea prin care vom promova destinațiile turistice ale județului.”
Însă poate cel mai de impact eveniment pus la cale de CNIPT Zalău în colaborare cu celelalte centre de informare turistică din Sălaj și cu spijinul Agenției de Dezvoltare Intercomunitară ”Sălaj Plus”, a fost cel organizat de Ziua Mondială a Tursimului. Intitulat sugestiv ”Haidaț pă la noi!. Deschideți lada cu zestre sălăjeană” evenimentul a avut loc în centrul municipiului Zalău în data de 24 septembrie 2016. Fiecare centru de informare turistică din județ a venit cu tot ce are zona pe care o reprezintă mai de preț: bucate tradiționale, meșteșuguri populare, port popular, pliante și broșuri etc.
Are Zalăul o strategie de promovare turistică? Este una din întrebările pe care am ținut să i le adresez doamnei Bianca Pop. Nu de alta dar, odată și odată orașul de la poalele Meseșului trebuie să-și valorifice potențialul turistic de care dispune. Drept răspuns la întrebarea mea, am primit mai mult decât mă așteptam: un document care a fost prezentat la finalul cursului organizat de CEDES - Cercetare Dezvoltare la Baia Mare și la care doamna Bianca Pop a participat. Ca dovadă că acel document în care a fost propusă o strategie coerentă de promovare turistică a Zalăului, a fost bine primit, este acordarea zilele acestea de către ANT (Autoritatea Națională pentru Turism) a ”Certificatului de acreditare pentru CNIPT Zalău”. Este primul certificat de acreditare acordat unui centru de informare turistică din Sălaj, și pentru acestă performanță merită felicitați toți angajații centrului și ceilalți care au susținut acest demers.
Iată așadar, că la Zalău există premisa derulării unor evenimente ce au ca scop creșterea numărului de turiști care vizitează orașul și împrejurimile. Căci, la fel ca peste tot în lume, turistul care ajunge la Zalău va dori să-și umple timpul vizitând și împrejurimile. Iar acestea, fie că vorbim de complexul arheologic Porolissum, de salba de biserici de lemn din satele limitrofe orașului sau chiar de drumețiile pe Meseș, pot deveni în timp puncte de atracție turistică. Însă până atunci, cei de la CNIPT Zalău trebuie să continue ceea ce au început.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu