vineri, 2 martie 2012

Impresii de călătorie (1) - Italia - partea I


Viterbo

Am să încep publicarea impresiilor de călătorie cu prima țară pe care am vizitat-o în februarie 2006: Italia. De fapt, am mai avut o singură ieșire în afară, se întâmpla demult în copilărie, cred că eram prin clasa a V-a când am mers într-o excursie de o zi la Debrecen. Cum a fost foarte demult și nu-mi amintesc mare lucru, consider că prima țară vizitată a fost Italia.




Pe atunci, școala mea era într-un proiect Comenius: ''Europa fără frontiere", alături de Franța, Italia, Spania și Danemarca. În decembrie 2005 alți colegi au fost în Franța, acum era rândul nostru să mergem în Italia. Îmi amintesc perfect că înainte cu câteva săptămâni am intrat în febra pregătirilor de plecare. Aveam emoții, era firesc, era prima dată când ieșeam din țară. Pe atunci lucrurile erau mult mai complicate decât azi. Îți trebuia pașaport, o mulțime de formalități. Urma să stăm o săptămână în Viterbo, un oraș situat la 100 de kilometri de Roma. Eu și un elev de-al meu am stat la o familie de profesori într-o casă superbă într-un cartier rezidențial al orașului.

Viterbo



Pentru a junge la destinație, am fost nevoiți să mergem cu microbuzul până la Budapesta, cu avionul până la Roma și din nou cu mașina pînă la Viterbo. În Budapesta am avut ocazia să vedem centrul orașului, era un mod mai plăcut de a-ți umple timpul în cele 6 ore până la decolare. Budapesta mi s-a părut atunci foarte frumoasă, curată, părere care mi-am păstrat-o de-a lungul anilor. Am revenit cu plăcere în acest oraș ori de câte ori am avut ocazia, și nu au fost puține acele ocazii.
Viterbo - Stadă în orașul vechi

Viterbo, orașul care m-a găzduit timp de o săptămână, este cunoscut sub numele "Citta Dei Papi" - "orașul papilor", întrucât mulți dintre urmașii Sfântului Petru își aveau aici reședința de vară. Chiar și primul Conclav a avut loc aici. Este un oraș minunat, centrul său istoric este construit în stil medieval italian. Ce m-a frapat dincolo de cladirile superbe, de istoria impregnată în fiecare piatră, în fiecare piață sau biserică, a fost curățenia desăvârșită a orașului. Sau mă rog, aproape desăvârșită. Spun asta pentru că în acel an s-a introdus în Italia legea care interzicea fumatul în locurile publice, în spațiile închise. Efectul? În fața fiecărui bar, în fiecare stație de autobuz erau zeci, sute de chiștoace de țigări aruncate pe jos. Am prins un sfârșit de iarnă mediteraneană cu multă ploaie, dar timp de o săptămână nu am fost nevoit să-mi curăț pantofii și nici nu am fost stropit de vreo mașină așa cum se întîmplă pe la noi. Și asta pentru că toate drumurile sunt astfel construite încât apa nu băltește. În Viterbo am admirat centrul vechi al orașului, cu zidurile medievale, Palatul de vară al Papilor, am colindat pe străduțe înguste și întortochiate pavate cu piatră.



Viterbo - palatul papilor

Viterbo - ITC ”Paolo Savi”

Școala pe care am vizitat-o, Instituto Techico Commerciale "Paolo Savi" a reprezentat un alt șoc pentru mine. A fost prima instituție de învățământ din afara țării pe care am vizitat-o. Totul părea diferit față de ce aveam noi. Nu erau săli foarte curate, unele erau chiar "mizerabile" cu uși sparte, cu pereți mâzgăliți până aproape de tavan; dar era o școală foarte bine organizată, cu administartor pe fiecare palier, cu bufet în incintă, dotată cu aparatura necesară desfășurării în cele mai bune condiții a activității didactice. Sala de sport era mare, cu tribune, adaptată perfect desfășurării competițiilor sportive. Mai exista o sală de fitnes, cu saltele și multe oglinzi. Nu înțelegeam de ce sunt pereții sălilor de clasă atât de mâzgăliți: numere de telefon, tot felul de semne, de desene, de inimioare...Era ca și cum mai vezi prin diverse zone turistice, stânci sau copaci scrijeliți, unde fiecare "turist" trebuia neapărat să lase un semn al trecerii lui pe acolo. Gazda la care am stat m-a lămurit însă: este un fel de refulare a adolescenților, lăsați intenționat să-și verse "creațiile" pe bănci sau pe pereți pentru ca apoi, în societate, în oraș, în locurile publice să nu mai aibă imboldul să facă așa ceva.

Provincia Viterbo
Am avut ocazia să vizităm o parte a provinciei Viterbo, din regiunea Lazio. Tuscania, Bolsena, Bagnoregio sau Bagnaia sunt doar o parte din comunele vizitate.
Tuscania a fost ca o întoarcere în timp, în vremurile premergătoare Imperiului Roman. Este țara etruscilor, veche civilizație, premergătoare romanilor, care și-a lăsat amptrente puternice în artă și arhitectură, vizibile și astăzi. Muzeul de arheologie impresionează prin colecția bogată de sarcofage etrusce. Fiecare era unicat în felul său, reprezentând prin sculpturi în mărime naturală, foarte bine realizate, personalitatea celui decedat. Biserica San Silvestro impresionează prin fațada construită din varietăți de tuf vulcanic.

Tuscania

Tuscania - Biserica San Silvestro
 Bolsena a fost o revelație pentru mine, o întoarcere la natură. Lacul mare, de un albastru infinit, înconjurat de case de piatră cu străzi abrupte și înguste, cu turle de biserici medievale ce se oglindesc în el, reprezintă o imagine greu de descris în cuvinte. Îmi mai amintesc aleea cu platani imenși și cu barul în care mi-am uitat umbrela.


Bolsena - vedere asupra lacului
 
Bolsena - platan

Bagnoregio cu al său oraș vechi cocoțat pe o stâncă, înconjurat de văi adânci, la care puteai ajunge doar pe o punte lungă de 2-3 sute de metri, a constituit o imagine ce greu poate fi ștearsă din memorie. E ca și cum te-ai afla într-un mare canion, și pe un vârf de rocă neerodat, cineva ar construi un oraș, numai din piatră. Astăzi orașul e locuit doar de vânzători ambulanți de souvenir-uri ori de artiști. Pare ca un decor de film, e superb și spectaculor.

Bagnoregio - vedere de ansamblu

Bagnoregio - orașul vechi


Bagnaia este un frumos orășel situat la poalele Monte Cimino, care impresionează prin turnul ce protejează parcă intrarea în oraș și prin luxurianta grădină a Villa Lante. Aici ne-am plimbat câteva ore prin mijlocul grădinii. Fîntâni arteziene, sculpturi cu motive alegorice, labirintul de gard viu, ce creează adevărate modele geometrice - iată descrierea frumuseții desăvârșite.


Bagnaia - Villa Lante

Bagnaia - Villa Lante
 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...