Multe din marile orașe ale lumii,
mai cu seamă cele europene, au centrul istoric în jurul unei biserici, al unei
catedrale. Nici Valencia nu face excepție. În centrul orașului, în imediata
vecinătate a piețelor Plaza de la Reina, Plaza de la Virgen și Plaza Almoina, se
înalţă una dintre cele mai frumoase lăcașe de cult pe care le-am văzut
vreodată.
Îmi plac catedralele maiestuoase,
în stil gotic, cu portaluri sculptate, cu contraforți, cu turle înalte. Dar la
fel de mult îmi plac și bisericile în stil baroc, cu altare încărcate de
ornamente, cu opere de artă, cu picturi superbe. Cele două stiluri se regăsesc
îmbinate armonios în Catedrala Valencia.
|
Fațada barocă a Catedralei din Valencia |
Catedrala ”Sfânta Maria” din
Valencia, este cel mai mare lăcaș de cult din Spania și este celebră atât
datorită îngemănării de stiluri arhitectonice dar și pentru că adăpostește una
dintre cele mai sacre relicve ale creștinismului: Sfântul Graal. Din punct de vedere arhitectonic,
Catedrala Valencia este faimoasă prim faptul că are trei porți în trei stiluri
diferite: Poarta Apostolilor este în stil gotic, Poarta Palatului este în stil
romanic, iar poarta principală, Poarta de Fier este în stil baroc.
Poarta Palatului, datând din
secolul al XIII-lea, este simplă, sub formă de boltă, având de fiecare parte
câte șase coloane încrustate în piatră ce se continuă cu șase frize circulare,
fiecare având o formă geometrică diferită. Dacă lângă ușă sunt imagini cu îngeri și sfinți, înspre exterior sunt fiare exuberante și monștri printre
frunze. Combinația de arcuri și colonade mici, pline de detalii, crează o
imagine de excepție. Ușa este masivă, de lemn prinsă în balamale de fier.
Nituri mari de fier o decorează într-un mod spectaculos. Un mic gemuleț cu
zăbrele din fier o face și mai enigmatică. Deasupra Porții Palatului sunt
figurile a 14 capete de femei și bărbați, primii locuitori ai Leridei, celebrul
oraș unde s-au întâlnit armatele lui Cezar și Pompei. Există de asemenea o
minunată fereastă ogivală din 1692.
|
Poarta Palatului - stil romanic |
|
Fereastră ogivală deasupra Porții Palatului |
Poarta Apostolilor, în stil gotic
din secolul al XV-lea, are forma unui arc frânt – element erhitectural
definitoriu pentru acest stil. Poarta dă înspre Plaza de la Virgen și a fost
intrarea principală în Moscheea peste care s-a construit catedrala. De o parte
și de alta sunt 14 statui, câte șapte pe fiecare parte. Ca o ciudățenie, în
partea stângă, primele două statui sunt decapitate iar a treia lipsește cu
desăvârșire. La fel, în partea dreaptă, lipsește a cincea statuie iar a șasea
este decapitată. Primele două statui din partea stângă și ultimele două din
partea dreaptă sunt încadrate în câte o nișă, în timp ce celelalte sunt în
relief, în afara zidului, având desupra capetelor un acoperiș la fel ca la
majoritatea catedralelor gotice. Deasupra a șase dintre statui, câte trei de
fiecare parte, continuă trei frize în arc frânt. Desupra ușii, timpanul conține
un super basorelief cu Fecioara Maria cu Pruncul Isus în brațe, înconjurată de
îngeri care aduc slavă lui Dumnezeu. Deasupra Porții Apostolilor se află o
fereastră sub formă de roză cu un diametru de 6,45 metri. Se distinge fără prea mare greutate Steaua lui David. Este o construcție
grațioasă și solidă în același timp, având eleganța unui ornament, delicatețea
unui filigram gotic și tenacitatea unei construcții romane. Fereastra luminează
unul din transepturile bisericii și are un vitraliu superb. Construcția
acesteia a fost terminată în 1354.
|
Poarta Apostolilor - stil gotic |
|
Poarta Apostolilor - detaliu |
|
Poarta Apostolilor - timpanul |
|
Poarta Apostolilor - detaliu |
|
Poarta Apostolilor - detaliu |
Însă cea mai frumoasă și mai
spectaculoasă poartă a Catedralei este Poarta de Fier. Este poate cea mai
frumoasă fațadă în stil baroc al unei biserici, pe care am văzut-o vreodată.
Este opera arhitectului Konrad Rudolf și a fost construită între anii
1713-1728. Are o formă semicirculară, curbura înspre interiorul Catedralei
și se desfășoară pe trei nivele.
Primul, susținut de câte două
perechi de coloane are în centru deasupra ușii de intrare o minunată sculptură
reprezentând adorarea îngerilor. Există și o monogramă de bronz, cu literele A
și M de la Ave Maria. Statuile de la primul nivel, fiecare aflată în câte o
nișă, îi reprezintă pe Sf. Pedro Pascual (dreapta) și Sf. Tomas de Villanueva
(stânga). Statuile sunt în mărime naturală. Primul nivel se încheie cu o friză
cu trofee ecleziastice. Cel de-al doilea nivel are tot două perechi de coloane.
Pe partea dreaptă este reprezentată prin sculptură în marmură Speranța, este o alegorie a Credinței și statuile lui Sf. Lorenzo și
Papa Alexandru VI. În partea stângă este reprezentată Caritatea, este o alegorie a Justiției
și sunt statuile lui Sf. Martir Vicente și Papa Callisto III. În mijlocul celui
de-al doilea nivel se află o fereastră rotundă cu un vitraliu superb
reprezentând Fecioara Imaculată.
|
Poarta de Fier - stil baroc |
|
Fațada barocă a Porții de Fier |
|
Monograma de bronz - ”Ave Maria” |
|
Nișa cu statuia lui Sf.Tomas de Villaneuva |
|
Poarta de Fier - detaliu |
Cel de al treilea nivel conține în centru
sculptura reprezentând Vestirea Fecioarei și statuile Sf. Luis Bertran (dreapta)
respectiv Sf. Vicente Ferrer (stânga). În fine, chiar sus este reprezentat
Sfântul Duh, Adorarea Îngerilor și se găsește o cruce pe o sferă din bronz.
Înălțimea întregii fațade este de 36,66 metri. La bază, de o parte și de alta
sunt statuile a doi lei, având medalioane cu numele Maria înscrise pe
ele. Fațada este protejată de un gard din fier forjat, sub formă semicirculară
având curbura înspre piață. Curburile fațadei și a gardului închid un cerc.
|
Nișa cu statuia lui Sf.Pedro Pascual |
În partea stângă a intrării
principale, există un turn clopotniță sub formă hexagonală. Construcția
acestuia a început în anul 1381, fiind numit secole la rând ”Campanar Nou” –
turnul nou, astfel încât să-l diferențieze de ”Campanar Vell” – turnul vechi,
un turn romanic pătrat, situat la câteva străzi distanță. Încetul cu încetul,
din cauza clopotului denumirea i se schimbă în ”Torre del Miquelete”. Construcția
turnului a fost finalizată în anul 1425, turla fiind adăugată între 1660 și
1736. În turn sunt 13 clopote constituite în trei grupe. Prima grupă conține
două colopote: Quart (1736) și Micalet (1536) care sunt automatizate pentru a
marca ora. Au fost folosite de către Casa regală de Aragon. Celelalte 11
clopote dintre care cinci clopote mari
și șase mai mici sunt folosite pentru a marca diverse evenimente. Fiecare
clopot are un nume, cel mai vechi fiind Caterina (1305) iar cel mai nou este Violant
(1735). Clopotele Catedralei Valencia reprezintă cel mai mare grup de clopote
gotice din Spania.
|
Torre del Miquelete |
Un alt element arhitectonic
interesant al Catedralei îl reprezintă Galeriile, situate în imediata
vecinătate a Porții Apostolilor, înspre Plaza de la Virgen. Galeria este
formată din trei rânduri de arcade suprapuse sprijinite de coloane dorice
(primul rând) și de coloane ionice (celelalte două rânduri). De aici, în
Duminica Floriilor este rostită predica de către arhiepiscop.
|
Galeriile - Catedrala Valencia |
Planul Catedralei este sub formă
de cruce, având o navă principală susținută de două rânduri de câte patru
coloane și arce. Tavanul este în arc frânt, în cel mai pur stil gotic. De o
parte și de alta a navei principale, dar și de jur împrejurul altarului
principal, se află 28 de capele. Îmbinarea de stiluri arhitectonice este
vizibilă și aici, capelele fiind în stil gotic, neoclasic sau baroc. Majoritatea
capelelor sunt din secolul al XVIII-lea și sunt realizate în stil neoclasic,
dar există și capele în stil baroc din secolul al XVII-lea sau în stil gotic
din secolele XIII-XV. Multe dintre capele adăpostesc mormintele prelaților care
au slujit aici. Capelele sunt adevărate opere de artă conținând sculpturi sau
picturi extrem de valoroase.
|
capela în Catedrala Valencia |
|
Capela Sf.Vincent Martirul - sec.18 |
|
Bolta Capelei Sf.Vincent Martirul |
|
catedrala Valencia - interior |
Desigur, cea mai celebră capelă
este Capela Sfântului Potir ce adăpostește Santo Caliz - Sfântul Graal. În
capelă este o liniște de mormânt, turiștii și credincioșii găsind aici un loc
de reculegere. Rămâi impresionat de structura în stil gotic al Capelei sub
formă pătrată cu latura de trei metri și înălțimea de 16 metri. Impresionează
tavanul traversat de nervuri transversale magnifice în formă de stea. Altarul este din alabastru în stil gotic
flamboiant. În spatele unui geam blindat
se află Santo Caliz – Sfântul Potir sau Sfântul Graal. În fața
altarului, zi și noapte, doi călugări rostesc neîncetat rugăciuni.
|
Capela Sfântului Potir |
|
Capela Sfântului Potir - nervuri în formă de stea |
|
Capela Sfântului Potir - vitraliu cu Santo Caliz |
|
Capela Sfântului Potir - altarul de alabastru |
Această cupă de agat cu mânere de
aur, din secolul I, se crede că a fost folosită de Isus la Cina cea de Taină.
Conform legendei, potirul a fost adus la Roma de către apostulul Petru și îngrijit
de către papi. Papa Sixtus al II-lea a ordonat ca potirul să fie dus la Huesca
în Spania în casa diaconului său Sf. Laurențiu, pentru a-l proteja de împăratul
Valerian care în acea perioadă persecuta creștinii. După anul 1100, potirul a
fost găsit la mănăstirea San Juan de la Pena. Potrivit istoricilor spanioli, în
anul 712 când maurii au invadat Peninsula Iberică, potirul a fost ascuns în
zona muntoasă din nordul creștin. În anul 1399, Regele Martin I, la insistenţa
anti-Papei spaniol Pedro de Luna (alias Benedict al XIII-lea), a ordonat
transferarea potirului în capela reşedinţei lui de la Zaragoza, apoi la
Barcelona şi în final, în anul 1437, a ajuns la Valencia. Se află în catedrala
din Valencia din 14 iulie 1504, fiind de atunci în grija canonicilor
Catedralei. Dacă din punct de vedere istoric, lucrurile încă nu sunt clare,
cert este faptul că mitul Sfântului Graal a treversat întregul Ev Mediu,
pocalul fiind poate cel mai căutat și râvnit obiect. Uneori este confundat cu o
altă relicvă sacră, potirul în care ar fi picurat sângele lui Isus răstignit. Potirul
este scos afară din capelă doar de două ori pe an: în
Joia Sfântă și în Sărbătoarea Sfântului Potir, din ultima zi de joi a lunii
octombrie, când este purtat în procesiune solemnă la altarul principal al
Catedralei, unde Arhiepiscopul de Valencia celebrează Sfânta Liturghie în
prezenţa acestei preţioase relicve. Interesant este faptul că Potirul este păzit
de prestigioasa "Frăţie a Cavalerilor Sfântului Potir", condusă de
Contele de Villafranqueza, un văr al Regelui Juan Carlos al Spaniei, şi de Don
Ignacio Carau, comandor al Ordinului Papal Sf. Grigore cel Mare şi fost
guvernator al provinciei Valencia. De-a lungul timpului, înalți prelați
printre care și Papa Ioan Paul al II-lea (în 1982) și Papa Benedict al XVI-lea (în 2006) au
folosit Santo Caliz în celebrarea Mesei.
Catedrala mai are și alte elemente ce o
fac să fie una excepțională. Există aici un muzeu în care sunt adunate obiecte
de artă ecleziastică de mare valoare. Prima sală conține printre altele
statuile originale ale Porții Apostolilor dar și pictură gotică din secolele
XIV-XV. În cea de a doua sală a muzeului am admirat picturi ale maeștrilor
renașterii dar și o vitrină cu obiecte din teracotă poleite cu aur. Sălile
patru și cinci ale muzeului conțin piese importante ale artei renașterii dar și
racle de aur și argint. Impresionează două pânze mari, viu colorate atribuite
lui Goya.
|
Muzeul Catedralei - piesă de argint |
|
Muzeul Catedralei - statuile apostolilor (originale) |
|
Muzeul Catedralei - sarcofag gotic |
Nu trebuie uitat altarul principal al
Catedralei, situat în ceea ce se numește Capela cea Mare. poate cel mai elocvent exemplu al artei baroce. Altarul este
monumental, înăuntrul acestuia fiind o statuie a Fecioarei Maria, policromie pe
lemn din secolul al XVIII-lea. Ușile de argint ale altarului, sunt din secolul
al XVI-lea și sunt împodobite cu picturi superbe. Frescele cu îngeri de
deasupra altarului, în culori vii predominat albastre, au fost redescoperite în cadrul lucărilor de
restaurare din 2004. Frescele inițiale sunt din secolul al XIII-lea și au fost
găsite în stare foarte bună de conservare, după ce a fost îndepărtat pictura
barocă adăugată în 1682.
|
Domul Catedralei Valencia - stil gotic |
|
Capela cea Mare a Catedralei |
|
Capela cea Mare - vedere asupra frescelor |
|
Domul Catedralei cu statuile a doi dintre evangheliști |
|
Capela cea Mare și Altarul Principal al Catedralei |
Deasupra altarului, la întretăierea
navei principale cu cele două abside laterale, se înalță domul în stil gotic
din secolul al XIV-lea. Este de fapt un turn octogonal cu ferestre mari și
dantelărie în alabastru, care crează o imagine profund religioasă, aproape
mistică. În partea de sus a celor patru piloni ai transeptului sunt
reprezentați cei patru evangheliști în sculpturi de stuc: Sf. Ev. Luca
repreezentat cu taurul, Sf. Ev. Ioan reprezentat cu vulturul, Sf. Ev. Matei
reprezentat cu îngerul și Sf. Ev. Marcu reprezentat cu leul. De aici se văd
foarte bine vitraliile ferestrelor de deasupra Porții Apostolilor și a Porții
Palatului.
|
Catedrala Valencia - vedere spre vitraliul de deasupra Porții Apostolilor |
Desigur, Catedrala Valencia
ascunde nenumărate alte opere de artă sau elemente de arhitectură gotică sau
barocă. Este greu de descris în cuvinte tot ce se găsește înăuntru. Turiștii,
la fel ca noi, rămân profund impresionați de ceea ce văd. Sunt ajutați de
ghidurile audio pe care le primesc la intrare. Toate capelele, toate locurile
mai interesante ale Catedralei sunt numerotate, astfel că poți să le parcurgi
în ritmul propriu și poți să stai cât vrei la fiecare dintre acestea. Din
păcate, nu există audioghid și în limba română, în ciuda numărului mare de
connaționali aflați în provincia Valencia.
|
Catedrala Valencia - machetă |
|
catedrala Valencia - element de arhitectură gotică: Gargui |
Ceea ce mi se pare interesant și important din punct de vedere al marketingului
pe care spaniolii știu să-l facă, există un site foarte bine structurat în care
poți găsi detalii interesante despre comorile din Catedrală: www.catedraldevalencia.es . La ieșire am
găsit chiar și o revistă color, foarte interesantă: Revista Catedral d Valencia. Am cumpărat numărul 7 al revistei cu 2
euro. Ținuta revistei, calitatea articolelor în valenciană și engleză, pozele de
calitate, informațiile inedite și hărțile detaliate fac din aceasta o sursă de
informare extrem de prețioasă. Este pentru prima dată când văd o revistă
periodică, de o asemenea ținută, dedicată unei Catedrale.
A fost o experiență unică, cu o puternică încărcătură spirituală, aceea pe care am avut-o vizitând Catedrala. Puține au fost bisericile sau catedralele care m-au impresionat atât de mult.
Felicitari pentru postare; foarte bine documentata; am citit-o si o voi mai reciti de cateva ori deoarece s-ar putea sa am si eu un drum pana in Valencia (dar inca nu stiu sigur) si o sa-mi prinda bine. Inca odata felicitari pentru efortul depus.
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru aprecieri. Pe mine Valencia m-a fascinat, pur si simplu. Iar catedrala este...magnifica. Ma bucur ori de cate ori un articol de-al meu poate ajuta, asa cum m-au ajutat si pe mine articole scrise de altii. Apropo, ti-am adaugat blogul in lista mea. Mult Succes!
ȘtergereSe observa si din imagini maretia catedralei...atatea detalii...atata munca si migala...cine ar mai construi asa ceva in ziua de azi? Cred ca v-a fascinat Valencia...asa am patit eu cu Barcelona...;)
Ștergerepana la urma am ajuns si eu la Valencia; superb oras
RăspundețiȘtergereAsa este. Si mie mi-a placut mult. Ti-am citit si eu articolul si am lasat un comentariu...Abia astept continuarea poevstii
Ștergere