Eram de 2 zile în
Valencia și orașul ni se părea fascinant, atrăgător cu mult potențial turistic.
Deși pentru Orașul Artelor și Științei am alocat două zile, acestea ni s-au
părut insuficiente pentru câte ar mai fi fost de văzut, mai ales în Muzeul de
Științe Principe Felipe. Dar era timpul să ne îndreptăm atenția spre Cita Vella
– orașul vechi.
|
Plaza de la Virgen |
Am
decis să începem explorarea orașului cu unul din turnurile care acum câteva
sute de ani asigurau intrarea în oraș: Torres
de Quart. Ne-am orientat pe hartă și pe internet în legătură cu transportul
în comun și am decis ca de data asta să mergem cu autobuzul. Rețeaua de
transport în comun a orașului este bine pusă la punct, mijloacele de transport
sunt moderne, fie că vorbim de autobuze ori metrou. Ne-a plăcut faptul că în
stațiile de autobuz, existau informații asupra traseului: descrierea stațiilor,
legăturile cu alte trasee, harta Valenciei cu marcarea obiectivelor turistice și harta zonei
în care era stația. Era facil să te orientezi, trebuia doar să știi unde vrei
să ajungi. Derutant era însă faptul că peste
tot, inscripțiile erau bilingve, în valenciană și spaniolă. În autobuze se urcă întotdeauna prin partea din față. Aici există un automat care validează VLC (Valencia Tourist Card) sau abonamentul pe care-l ai. Nu există controlor, nici nu ar trebui, călătorii sunt civilizați și-și validează abonamentul. Când vrei să cobori într-o stație, soliciți acest lucru conducătorului auto, prin apăsarea unui buton aflat lângă ușile din mijloc și din spate. Se coboară doar pe aceste uși. Excepție se face atunci când urcă sau coboară cineva care este imobilizat într-un cărucior cu rotile, atunci se deschide o trapă la mijloc care facilitează accesul. Cum aveam VLC nu aveam grija biletelor. Am mers de la hotel pe jos
aproape 500 de metri până dincolo de Parcul Turia de unde am luat un autobuz.
Acesta ne-a purtat vreo 15 minute pe străduțe înguste ori pe bulevarde largi și
ne-a lăsat foarte aproape de Torres de Quart.
|
Torres de Quart |
|
Torres de Quart |
Silueta
falnică a turnurilor gemene ce străjuiesc poarta care cu secole în urmă era una
dintre porțile de acces în oraș, se profila în fața noastră. Zidurile masive de
piatră le dădeau un aer cazon. Le-am înconjurat, am trecut pe sub arcul porții
și am găsit scări care urcau la etaj. Dar un mic grijal și o portiță barau
calea. Sosisem prea devreme, era ora 8,45 și accesul în turn era permis doar de
la 9. Ne-am mulțumit să ne învârtim prin jur preț de 15-20- minute, iar cînd s-a
deschis portița eram primii vizitatori în acea zi. Nu am plătit nimic grație
VLC. Pe măsură ce urcam, orașul se vedea în toată splendoarea sa scăldat în
razele soarelui. Era minunat să vezi aglomerația clădirilor, ca un furnicar,
care întotdeauna m-a fascinat. Terasele clădirilor, acoperișurile roșii,
balcoanele cu flori, turlele bisericilor, toate creau o imagine superbă. Dar
imagine cea mai frumoasă era de pe terasa unuia dintre turnuri, cel pe care se
afla arborat un imens steag al provinciei Valencia. Pe celălalt turn era
arborat drapelul spaniol. Este impresionant să vezi cât de patrioți sunt
valencienii. Am profitat de faptul că eram doar noi acolo sus pe terasa
turnului și am făcut o mulțime de poze folosind trepiedul din dotare. La
plecare am remarcat o placă comemorativă care amintea că la 28 iulie 1808 eroii
războiului de independență au intrat triumfal în oraș pe această poartă.
|
turnurile văzute din spate |
|
orașul văzut din Torres de Quart |
|
Valencia văzută din Torres de Quart |
De
sus, am identificat Catedrala și locul unde era Plaza de la Reina, așa că ne-am
afundat pe străzile înguste ale orașului vechi admirând în treacăt frumoasele
fațade ale clădirilor. Am ajuns la Mercado
Central – piața acoperită a orașului, o superbă construcție cu o arhitectură interesantă, ce îmbină cărămida cu fierul și sticla. Imensa hală este acoperită cu o structură metalică, iar pe părțile laterale are vitralii cu însemnele orașului. Aici găsești fructe și legume proaspete, diverse murături, preparate din carne. Atrage atenția raionul unde sunt agățate jamboane de porc. Spaniolii sunt renumiți prin modul de preparare a jambonulu (în spaniolă Jámon - se citește hamon).
|
Una din intrările în Mercado Central |
|
raionul de fructe |
|
vitralii în Mercado Central |
|
Mercado Central - vedere de ansamblu |
|
Fasolea verde și anghinarea - elemente de bază ale bucătăriei valenciene |
|
celebrul Jámon |
Vis-a-vis de Mercado Central se află o clădire cu ziduri crenelate, cu aspect de
fortăreață. Ferestrele ce reflectau imaginea clădirilor din jur și ornamentele
de piatră ale ancadramentelor, ușa de intrare în stil gotic, toate ne făceau să
credem că avea în față o clădire importantă. Așa și era, priveam unul dintre
obiectivele aflate pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO: La Lonja de la Seda. Voi scrie pe larg despre aceasta într-o altă
postare. Aici voi menționa doar că întregul edificiu este unul grandios, în cel
mai pur stil gotic. Nicăieri nu am văzut o construcție civilă, comercială, în
stil gotic, mai frumoasă ca aceasta.
|
arhitectura gotică a clădirii La Lonja de la Seda |
|
La Lonja de la Seda - scară interioară |
|
fântână în stil maur în curtea interioară |
|
elemente de arhitectură gotică |
De
la Lonja de la Seda am mers înspre
Plaza de la Reina, acolo unde se găsește Catedrala Valencia. Aici, pe o bancă
în parcul cu portocali am admirat cum cei de la primărie care se ocupă cu
curățenia orașului, scutură portocalii și culeg fructele căzute. Am observat
peste tot o grijă deosebită pe care o au locuitorii orașului față de natură,
față de spațiile verzi.
Catedrala se profila maiestuoasă în fața
noastră. Impresionează fațada barocă și turnul clopotniță de alături numit El Miquelete. Am stat
la o coadă destul de mare în fața bisericii. Lumea aștepta să intre să
viziteze Catedrala. Nu știam de ce anumiți turiști nu stăteau la coadă ci
intrau pe ușa din stânga. Până la urmă ne-am dumirit: prin dreapta se intra în
Catedrala și prin stânga se intra pentru a vedea o expoziție de machete
ce înfățișează scena Nașterii Domnului.
|
Portalul de la intrarea laterală |
|
El Miquelette - turnul clopotniță |
|
fațada barocă a Catedralei Valencia |
Am decis să vedem și noi prima dată
această expoziție. Și aici trebuia să stai la coadă, pentru că expoziția era una de-a
dreptul impresionantă. În cadrul expoziției denumită La Luz del Belén (Lumina din Betleem) machetele erau extrem de realiste, cele mai mici detalii
erau redate cu acuratețe. Mulțimea de localnici și de turiști le admira și le
fotografia.
Tema din acest an urmărește trei momente importante: Buna Vestire a îngerului, călătoria magilor și scena Nașterii. Tradiția de a amenaja scene ale Nașterii Domnului, denumite simplu Belen, începe la 1223 când Sf.Francisc din Assisi a realizat prima scenă. Din regiunea Napoli, tradiția s-a extins în Spania datorită regelul Carlos III.
|
La Luz del Belén - caravana magilor |
|
La Luz del Belén - ieslea cu pruncul Isus |
|
La Luz del Belén |
În spatele Catedralei se află Plaza de la Virgen cu o frumoasă
fântână ce-l reprezintă pe Neptun stând înconjurat de feciore cu ulcioare.
Porumbeii se odihneau pe statuetele fântânii atrași de apă.
|
Fântână în Plaza de la Virgen - detaliu |
|
Fântână în Plaza de la Virgen |
După
ce am vizitat și Catedrala (voi scrie în detaliu într-o postare ulterioară) am
mers spre hotel dar nu înainte de a ne opri și de a vedea Estacio del Nord - Gara Valencia. Așa cum am văzut și la Porto, în
Portugalia, gara este una specială. Dacă la Porto am admirat azulejos – faianță
colorată ce redă diverse scene, aici am admirat fațada deosebită a gării. Este
reprezentat steagul valencian într-un romb având de o parte și de alta două litere L înconjurate de portocale. Atât rombul cât și literele sunt încoronate. Gara a fost
inaugurată în anul 1917 și este construită în stilul modernist al
Secesionismului Vienez. Într-o sală de așteptare, aveai impresia că te-ai
întors în secolul XIX, sunt redate diverse scene folosind tehnica azulejos.
Sunt opera pictorului valencian Gregorio Muñoz Dueñas. Vestibulul este decorat
cu capitelurile tapetate cu un mozaic de faianță și cu vitralii
|
Gara din Valencia |
|
Gara Valencia - interior |
|
Azulejos în Gara Valencia |
În
gară, am mâncat la restaurant, pentru prima dată felul de mâncare tradițional
valencian: paella. Ne-am bucurat să fim serviți de o româncă, care ne-a
explicat cum se prepară paella și care ne-a făcut un discount la nota de plată.
Restaurantul este frumos decorat cu diverse picturi realizate din faianță. Am
admirat și trenurile moderne garate în stație precum și sistemul modern de
acces pe peroane, exact ca la metrou.
|
Paella - bucătărie tipic valenciană |
|
salată de ton |
|
restaurantul din gara Valencia |
|
trenuri moderne în Gara Valencia |
Lângă
Estacio del Nord se află o construcție impresionantă: Rotonda – celebra arenă care se găsește peste tot în Spania și unde
se dau luptele cu taurii. Aflăm cu stupoare că este închisă și că nu se mai
organizează lupte cu tauri, acest ”sport sângeros” fiind interzis în oraș.
Totuși am vizitat Muzeo Taurino - Muzeul
Taurilor, unde se păstrează vie amintirea luptelor. Am admirat o mulțime de
costume purtate de toreadori și picadori, diverse arme și chiar un taur
împăiat. Pereții muzeului sunt tapetați cu poze și articole de ziar ori cu sute
de afișe ale coridelor de altădată. Exista și un soft pe calculator prin care
se explica denumirea diverselor piese componente ale costumului de toreador.
|
Rotonda |
|
statuia toreadorului |
|
intrarea la Museo Taurino |
|
Museo Taurino - imagini de arhivă |
|
costum de toreador |
Vis-a-vis
de gară am avut ocazia să admirăm o piață medievală – Mercado Medieval. Aici erau expuse diverse produse specifice:
obiecte din fier forjat, săpunuri cu diverse esențe, evantaie, bijuterii și
obiecte de îmbrăcăminte ori de marochinărie. Deosebit de ingenioase erau
diversele obiecte și animale construite din lemn. Un pictor realiza caricaturi
iar alături era un campionat de șah la partidele căruia pensionarii erau foarte
concentrați.
|
Mercado Medieval |
|
competiție de șah în Mercado Medieval |
|
figurine realizate din lemn |
|
săpunuri create manual |
Următorul
obiectiv vizitat a fost Palatul Marchizului
De Don Aqua, transformat în muzeu. Niciodată nu am văzut un portal din
alabastru atât de bogat ornamentat și atât de frumos realizat. În muzeu am
admirat diverse obiecte de mobilier din secolele trecute, statuete, obiecte de
porțelan, tablouri ale clasicilor spanioli. La etaj este amenajan Muzeul
Ceramicii, unde impresionează salonul chinezesc. În multe dintre exponate se poate
vedea influența maură. Scenele create din faianță sunt impresionante și foarte
frumoase. Dar cel mai mult ne-a plăcut o bucătărie tipic valenciană, în care
predomină faianța decorativă. După ce am plecat de la muzeu, în drum spre
metrou, am descoperit că nu mai am portofelul. După spaima pe care am tras-o
(aveam acte și bani) mi-am amintit că s-ar putea să fi rămas la muzeu. Ne-am
întors și am constatat că doamna de la ghișeu văzuse unde am pus portofelul
când ne-a dat rucsacii. După câteva întrebări legate de forma portofelului, mi
l-a restituit.
|
Palatul Marchizului De Don Aqua |
|
fațada din alabastru |
|
fațada Palatului Marchizului De Don Aqua - detaliu |
În continuare am vizitat Muzeul Artelor
Frumoase. Intrarea la muzeu era liberă pe baza VLC. Am văzut
două expoziții temporare: Primitivos
1450-1550 - o superbă colecție de
pictură portugheză dedicată Crăciunului și Tiempo
de Navidad – o colecție de gravură pe aceeași temă. În prima colecție mi-a
plăcut opera lui S.Tiago, Infernul (1510-1520) sau picturile lui Jorge Alfonso,
Gregorio Lopez, Frei Carlos sau Garcia Fernandez. Demn de reținut colecția de 8
tablouri a lui Gregorio Lopez reprezentând momente din viața Fecioarei Maria.
În cea de a doua colecție temporară m-a impresionat tabloul de mari dimensiuni
a lui Maestro de Pereira – Adoration of
the Magi, foarte realistic realizat. Aveai impresia că personajele sunt
vii.
|
Muzeul Artelor Frumoase |
|
Diego Velázquez - autoportret |
În zona cu expoziții permanente am văzut
sala Sorolla, dedicată maestrului Joaquin Sorolla Bastida, pictor născut la
Valencia în 1863 și care a murit în 1923. Peisajele sale sau portretele sunt
superbe. Am mai văzut colecții de tapiserii, pictură cu natură moartă realizată
de Jose Felipe Parra Piquer. Muzeul se poate lăuda și cu câteva capodopere: un
autoportret al lui Diego Velázquez, câteva tablouri ale lui Francisco de Goia y
Lucientes, tablou de Jose de Ribera sau Antonio Van Dyk. Am mai văzut o superbă
curte interioara cu o fântână în mijloc, flacată de patru palmieri și de patru
bolte cu flori. Clădirea care adăpostește muzeul a aparținut ambasadorului Vich’s Courtyard și
este reprezentativă pentru arhitectura valenciană.
|
Muzeul Artelor Frumoase - curtea interioară |
|
Muzeul Artelor Frumoase - curtea interioară |
De la muzeu am mers să căutăm celelalte
două obiective pe care ni le-am propus să le vizităm: Torres de Serano
și clădirea Almudin. La Torres de Serano
nu am plătit, aveam gratuitate pe baza VLC dar a trebuit să luăm tichete
dintr-un loc, de la casa de bilete, pe care să le arătăm unui alt domn care era
la intrare. Turnurile seamănă izbitor de mult cu Torres del Quart, văzute
dimineață. Același stil de turnuri impunătoare, crenelate, legate între ele și
care lasă loc la fel ca un arc să intri în cetate. Cetate care nu mai există demult,
de fapt turnurile erau una din intrările în orașul vechi, zidurile orașului
fiind complet distruse. Și pe aceste turnuri este arborat drapelul valencian,
în dungi orizontale galbene și portocalii și cu o bandă verticală albastră
lângă catarg. Am asistat la apusul soarelui, a fost un spectacol superb, de
aici de la înălțimea turnurilor.
|
Torres de Serano |
|
Torres de Serano - vedere din spate |
|
orașul văzut din Torres de Serano |
|
Apus de soare în Valencia, văzut din Torres de Serano |
|
Valencia văzută în amurg din Torres de Serano |
|
Torres de Serano - scară interioară |
În căutarea clădirii Almudin am putut vedea spectacolul Valenciei noaptea. Străzile
înguste ale orașului vechi sunt superb luminate de lampioane mari rotunde cu
suport de fier forjat montate pe zidurile clădirilor. Fiecare oraș are stilul
său de iluminat public, acesta din Valencia este superb, nu mă săturam să fac
poze. Clădirea Almudin este o hală imensă în stil gotic, din perioada medievală care mai
păstrează picturi murale reprezentând scene legate de activități comerciale sau imagini ale sfinților patroni ai meșterilor care lucrau acolo. Sunt deosebit de frumoase. În secolele XV-XVI era folosită ca depozit de cereale. Acum, spațiul este destinat unei
expoziții de artă contemporană. Sunt o serie de sculpturi în lemn, marmură sau
piatră foarte asemănătoare cu operele lui Brâncuși.
|
Clădirea Almudin - expoziție de artă modernă |
|
Almudin - pictură murală |
|
inscripții pe pereții clădirii Almudin |
|
Stema Valenciei - clădirea Almudin |
Se
înserase deja, așa că ne-am grăbit spre metrou. Am admirat pentru prima dată
Valencia noaptea. Luminile feerice de pe mall-ul Il Corte Ingles, felinarele ce
luminau străduțele pustii la acea oră, toate creau o atmosferă romantică. Am mers
acasă la hotel cu metroul din stația Colon, cel mai aglomerat loc al orașului.
|
Mall-ul Il Corte Ingles luminat feeric |
|
Valencia noaptea |
|
Plaza de La Virgen - noaptea |
|
stradă din Valencia, noaptea |
A fost o zi plină, în care am
vizitat foarte multe obiective. Ne pregăteam pentru ultima zi a anului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu