luni, 20 ianuarie 2014

Noua broșură de promovare a Sibiului lansată la Stuttgart și Viena

Săptămâna care a trecut, în Germania și în Austria s-a vorbit ”de bine” despre România. Așa cum se știe, România a fost prezentă la cele două târguri internaționale de turism ce s-au desfășurat în perioada 11-19 ianuarie la Stuttgart (Caravan Motor Turism Stuttgart) respectiv în perioada 16-19 ianuarie la Viena (Ferien Messe Wien für Urlaub, Reisen und Freizeit). Port stindardul României la aceste târguri a fost ...cine altfel decât orașul Sibiu. Nu trebuie să ne mire faptul că în ce privește promovarea turistică, Sibiul stă cel mai bine dintre toate orașele și regiunile României. Experiența Capitalei Culturale Europene din 2007, managementul profesionist al administrației locale, deschiderea europeană spre ceea ce înseamnă cu adevărat promovare, sunt tot atâtea ”povești de succes”.

Coperta broșurii de promovare a Sibiului



Pe de altă parte Sibiul și împrejurimile sunt foarte bine văzute în mediile turistice germane. Este de înțeles, moștenirea sașilor care au colonizat sudul Transilvaniei acum aproape nouă secole, este încă vie. Chiar dacă după Revoluția din 1989, cei mai mulți dintre sași aleg să părăsească țara, ei nu au uitat de unde au plecat și prin viu grai sau în ultimii 2-3 ani prin rețelele de socializare sau prin unele site-uri au continuat să promoveze regiunea. Fără îndoială, știm mai multe despre istoria și cultura sașilor transilvăneni și datorită blogului Povești Săsești, administrat de doamna Mihaela Kloos-Ilea. Domnia sa nu a rămas doar la stadiul de ”depănat povești” ci s-a implicat în diverse proiecte culturale cum ar fi: ”Manualul școlar pentru disciplina opțională Patrimoniul Cultural – județul Brașov” (ce poate fi descărcat de aici) – unde a contribuit la scrierea capitolelor despre cultura sașilor, sau  noua broșură de promovare a Sibiului ”Sibiul  - Hermannstadt tânăr din 1191” – textul fiind scris integral de doamna Mihaela Kloos-Ilea.   

Așadar, la târgurile de la Stuttgart și Viena, Sibiul s-a prezentat cu materiale de promovare noi. Printre acestea, se află și brășura ”Sibiu – Hermannstadt tânăr din 1191” disponibilă în limbile română, germană și engleză. Varianta în limba română a broșurii este disponibilă și on-line aici. În cele 75 de pagini ale broșurii, imaginile superbe care surprind atât elementele de patrimoniu, de arhitectură pentru care Sibiul este atât de cunoscut cât și aspecte ale cotidianului sunt însoțite de un text cursiv, scris într-un stil neacademic, simplu și seducător. Desigur, imaginile spun totul despre un oraș frumos, cosmopolit, plin de farmec, ce arată pe alocuri ca acum câteva sute de ani dar care este atât de viu și de vibrant. Dar chiar dacă imaginile ar lipsi cu desăvârșire și ar rămâne doar textul scris de doamna Mihaela Kloos-Ilea, după lectura acestuia, chiar dacă n-ai fi auzit niciodată de Sibiu, sunt convins că ți-ai dori să-l vizitezi.

Cuprinsul broșurii
Ori cât de valoros ar fi conținutul unei publicații, primul contact al cititorilor este cu coperta acesteia. De aceea, cred că este important să ai o copertă care să atragă, să incite, să te facă să vezi cu alți ochi Sibiul. Se pare că designerii au reușit acest lucru, nici că se putea o copertă mai reușită. Doamna de pe bicicletă care-ți zâmbește de pe copertă este Diana Ribana - designer vestimentar și bloggeriță.  După cuvântul de deschidere al primarului Klaus Iohannis, broșura începe cu o întrebare: ”De ce să iubești Sibiul” (paginile 6-7) din care rețin răspunsul ”pentru că aici confortul de acasă este în echilibru perfect cu exuberanța vieții cosmopolite contemporane și cu farmecul străzilor medievale”. Nu-i așa că deja vă doriți să vizitați orașul? Cum ar putea începe cea mai bună prezentare a orașului decât cu Turnul Sfatului (paginile 8-11) ”simbol bătrân și svelt […] un axis mundi care înscrie de secole viața sibienilor”. Turistul care va avea curajul să urce până sus, la platforma de deasupra ceasului, va avea o panoramă superbă a orașului. Un alt obiectiv de neratat pentru orice turist ce ajunge în Piața Mică, este ”Podul Minciunilor” (paginile 12-13) construit în 1859 fiind atunci primul pod de acest fel din România și al doilea din Europa. Merită să citești legendele ce s-au născut aici, în poate cel mai romantic loc al orașului.

Broșura continuă firesc, cu Bisericile Sibiului (paginile 14-21) – acele nestemate care prin diversitatea lor dau farmec unui oraș multietnic și multiconfesional. Rând pe rând sunt prezentate Catedrala evanghelică a cărei orgă a fost în 1914 cea mai mare din sud-estul Europei, Catedrala Mitropolitană Ortodoxă ce seamănă izbitor cu Sfânta Sofia din Istanbul, Biserica Romano-catolică ce se integrează armonios în peisajul clădirilor vechi, dar și celelalte biserici de diferite confesiuni. Paginile 22-25 ale broșurii sunt dedicate vestiților meșteșugari care și-au lăsat amprenta peste tot în oraș. Interesant este stâlpul de lemn cu piroane și cu tot felul de obiecte împlântate în el, lângă casa Calfelor. Cu siguranță nu știați faptul că aici la Sibiu, Casa Calfelor este primul sediu din afara țărilor unde calfele sunt încă active (Germania, Austria, Franța și Elveția) și care oferă adăpost acestora. Prezentarea Sibiului continuă cu Piața Mare (paginile 26-27) ”locul primitor și dinamic unde indiferent de anontimp mereu se întâmplă ceva”, Palatul Brukenthal (paginile 28-31) care adăpostește unul dintre cele mai frumoase muzee din România. Nu este uitat nici Colegiul Național ”Samuel von Brukenthal” (paginile 32-33) prestigioasă înstituție de învățământ liceal ce activează într-un palat baroc.  

Broșura de promovare a Sibiului, varianta în limba germană. Sursa foto: www.imaginetact.ro
Ce-mi place la broșura ”Sibiu – Hermannstadt tânăr din 1191” este faptul că nu se limitează la enumerarea strictă a clădirilor, a locurilor cu potențial turistic așa cum fac majoritatea broșurilor și pliantelor de promovare. Aici sunt inserate din când în când pagini despre acele locuri care te îndeamnă: Descoperă Sibiul ca un localnic. Paginile 34-35 în care este prezentat târgul de produse ecologice Vinerea Verde ce are loc în Piața Huet. Rolul oricărui material de promovare este acela de a vinde un produs, de atrage atenția spre ceva. Așa este și cu acestă broșură, te îndeamnă să descoperi Sibiul: Casa Luxemburg (paginile 36-37) sau Baia Neptun (paginile 38-39). 

Dar ceea ce dă farmec aparte orașului este moștenirea sa medievală. Sibiul Medieval (paginile 40-43) este vizibil în fortificațiile orașului, în farmecul străduțelor din orașul vechi, în arhitectura clădirilor. Cum broșura se adresează în special turiștilor din țările Europei de vest unde turismul are o importantă latură ecologică, fiind promovate intens trasee turistice ce pot fi parcurse cu bicicleta, din broșură de prezentare a Sibiului nu putea lipsi Sibiul Verde (paginile 44-51). Este amintit Parcul Sub Arini și Parcul Dumbrava Sibiului unde pe cei mici îi așteaptă o grădină zoologică – prima din România amenajată în 1929, iar pe părinți sau bunici îi așteaptă cel mai frumos muzeu în aer liber din țară ”Muzeul Civilizației Populare Tradiționale ASTRA” - și cea mai mare expoziție etnografică în aer liber din Europa.

Sibiul este și un important centru cultural. Nu mai puțin de 12 pagini (paginile 52-63) sub genericul Sibiul Cultural sunt alocate manifestărilor culturale care atrag an de an un număr important de turiști fie că vorbim de Sibiu Jazz festival, Festivalul Internațional de Film (TIFF) de la Sibiu, Festivalul Internațional de Teatru, Festivalul Medieval ”Cetăți Transilvane”, ASTRA Film Festival sau renumitul Târg de Crăciun. Nu sunt uitate instituțiile culturale teatrale: Teatrul Național ”Radu Stanca”, Teatrul de Balet sau Teatrul pentru copii și tineret Gong.

Și dacă cel ce a răsfoit broșura are de gând să viziteze Sibiul, atunci are nevoie de o serie de informații utile de genul ”cum ajung”, ”care sunt centrele de informare turistică”, ”unde stau” sau ”unde mănânc”. Toate acestea se găsesc în ultima parte a broșurii (paginile 64-75). O listă vastă de hoteluri, pensiuni, vile sau hosteluri cu adrese și numere de telefon completează o broșură ce cu siguranță va fi bine primită de turiștii români și străini.

Trebuie amintit faptul că această broșură este produsă de Casa de Cultură a Municipiului Sibiu și se distribuie gratuit. Textul îi aparține în întregime doamnei Mihaela Kloos-Ilea iar traducerea în limba germană doamnei Isolde Huber. Designul este realizat de firma Imagine Tact din Cluj-Napoca iar imaginile din broșură poartă semnătura următorilor fotografi: Silvana Armat, Sebastian Marcovici, Dan Șușa, Dragoș Asaftei, Daniel Bălțat, Scott Eastman, Paul Albu și Marian Bozdoc. Am vrut să știm mai multe amănunte din culisele realizării acestei broșuri, dar și modul în care a fost ea primită la Târgul Internațional CMT Stuttgart. Nimeni nu ne putea lămuri mai bine decât autorul textului, doamna Mihaela Kloos-Ilea care a avut șansă să viziteze Târgul de la Stuttgart și a avut amabilitatea de a ne răspunde la câteva întrebări.

Foto-Travel: Cum ați ajuns să fiți contactată pentru a realiza textul acestei broșuri?
Mihaela Kloos-Ilea: Trăim în lumea în care oricine poate fi contactat foarte ușor de către oricine, deci colaborarea cu Primăria Sibiu a început surprinzător, cu un simplu mesaj pe Facebook. Venea de la șeful serviciului de promovare și dezvoltare în cultură și turism, care îmi spunea că blogul meu este apreciat și citit de către ghizii Sibiului, că le place foarte mult felul în care scriu și îmi explicau pe scurt noul lor proiect, cel al broșurii de promovare a Sibiului pentru 2014. Își doreau neaparat pe cineva care privește din exterior, empatic cu experiența unui turist, dar în același timp un bun cunoscător al locului, descriere în care mă încadrez. Sunt născută în apropiere, vizitez Sibiul des de când mă știu, componența multietnică a orașului se regăsește în familia mea și în tot ce scriu pe blog, iar faptul că locuiesc acum în Germania îmi permite să știu preferințele turistice ale acestui public.   

Foto-Travel: Sunteți la a doua colaborare de acest gen, după Manual pentru Patrimoniul Cultural. A contat acea primă colaborare? Sau materialele despre cultura și civilizația sașilor de pe blogul Povești Săsești?
Mihaela Kloos-Ilea: Nu știu dacă a contat neapărat colaborarea la manual, oricum m-au contactat datorită articolelor pe care le public pe blog și felului în care scriu. Broșura reflectă aerul cosmopolit, multicultural al orașului, de unde istoria și farmecul său actual. A contat ce scriu pe povești săsești, dar mai ales cum scriu, pentru că se dorea un text apropiat de cititor, de turist, care să valorifice patrimoniul cultural și încărcătura istorică a Sibiului, asta într-un limbaj accesibil, captivant, pozitiv, prietenos. Broșurile turistice sunt de multe ori formale, cu accent doar pe funcționalitate și oferă adesea prezentări sumare, cronologice și anoste. Broșura Sibiului este nu doar un ghid util, ci o carte care dezvăluie din farmecul locului și te îndeamnă să descoperi mai mult, pentru că spune istoria ca pe o poveste.

Mihaela Kloos-Ilea la standul României. 
Foto-Travel: Textul unei broșuri de promovare turistică trebuie să fie scurt, concis dar atotcuprinzător. Trebuie să incite, să te facă să-ți pui întrebări. Care au fost provocările pe care le-ați avut în față?
Mihaela Kloos-Ilea: Am lucrat din start foarte bine cu echipa de la Sibiu și am înțeles conceptul broșurii actuale, care tocmai, iese cumva din tiparul consacrat al broșurilor turistice. De ce? Pentru că am inserat toată partea de istorie într-un text care spune o poveste, valorificând legendele locului, oamenii și încărcătura culturală, dar și emoțională a fiecărui obiectiv. În loc să fie o enumerare sobră a anilor și transformărilor prin care a trecut un obiectiv turistic, care își are justificarea doar până la un punct pentru un turist străin, am valorificat semnificațiile, legendele care dau un farmec aparte locului. Culorile broșurii sunt calde, în tendințe, fotografiile sunt alese astfel încât să transmită o emoție, ca de la copertă la ultima pagină să zâmbești și să îți placă într-adevăr broșura. Ideea este ca textul să fie citit ca și cum ți l-ar spune un prieten, un localnic, să îți ofere o experiență personală, apropiată de tine, turistul care descoperi pas cu pas de ce Sibiul este unic, autentic, special. De ce merită să îl îndrăgești din prima și să revii mereu. Este un material frumos, textul trebuie să te cucerească, dar să fie în acelașit timp util și dens în informații. Dificultatea a fost că trebuia să fac asta echilibrat, încadrându-mă într-un spațiu alocat fiecărui obiectiv, dar care să stârnească curiozitatea și să te îndemne să descoperi mai mult.

Foto-Travel: Ați vizitat Târgul de Turism de la Stuttgart în aceste zile. Cum s-a văzut România și Transilvania? Cum s-au prezentat ofertanții români?
Mihaela Kloos-Ilea: Standul României a fost bine organizat, dinamic și vizibil, amplasat într-un loc favorabil în spațiul expozițional. Târgul de la Stuttgart se adresează turiștilor, persoanelor fizice, nu este business to business, de aici nevoia de materiale utile, bine selecționate, pliate pe nevoile turistului german. La standul României de la Stuttgart vin nemți interesați să-și petreacă vacanța în România, mulți știu sau au vizitat deja țara, Transilvania, dar ajung și sași sau români interesați de țara lor, spre care privesc nostalgic. Expozanții trebuie să aibă în vedere că turistul neamț de la acest târg caută mai puțin hoteluri de 5 stele, ci spații de camping, drumeții în natură și este interesat de partea culturală a zonelor turistice. Este o categorie bine definită, a turistului care vine cu rulota și bicicletele și vrea să descopere România autentică, mișcându-se liber, deci are nevoie de toată infrastructura adecvată. Cred că imaginea turistică a României se îmbunătățește continuu în Germania, mai ales datorită promovării atât la târgurile de profil precum acesta, cât și spoturilor publicitare foarte prezente pe canalele germane. Sibiul, pentru că m-a interesat în mod special, își crește numărul de turiști de la an la an, iar 60% dintre aceștia sunt vorbitori de limba germană. Este important ca această imagine să fie într-adevăr confirmată de experiența turistică oferită de țara noastră atunci când turiștii ne trec pragul.  

Standul României la  CMT Stuttgart. Foto: Mihaela Kloos-Ilea
Foto-Travel: Cum a fost primită broșura ” Sibiu – Hermannstadt tânăr din 1191”?
Mihaela Kloos-Ilea: În primul rând, așa cum a fost gândită, coperta este cea care atrage prin culorile vesele, energice, pline de optimism și aerul neconvențional. Am observat cu bucurie că oamenii zâmbesc din momentul în care pun mâna pe această broșură și le transmite o stare de bine. Designul, textul, formatul broșurii atrag toate privirile, iar nemții cu care am povestit și le-am oferit personal materialul spun cel mai adesea un mare "uau, am auzit despre Sibiu, dar nu mă așteptam să fie chiar atât de frumos!" Traducerea în limba germană este impecabilă, aspect important, întotdeauna remarcat și foarte apreciat de nemți. Este o broșură care face cu ochiul persoanelor pozitive, energice, tinerilor de orice vârstă.

Foto-Travel: Ce planuri editoriale aveți în viitor?
Mihaela Kloos-Ilea: Blogul povești săsești a pornit de la ideea unei cărți, dorință care rămâne, dar alte planuri editoriale nu am, decât dacă apar pe parcurs, așa cum s-a întâmplat în mod fericit până acum. Cred că e momentul să ascult, să văd și să cunosc mai mult, va veni și timpul în care mă voi așeza la scris, iar toate poveștile mici de pe blog vor scrie probabil o poveste mai mare.




2 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...