sâmbătă, 11 aprilie 2015

Săptămâna ”Școala Altfel”: de la Zalău la Bușteni

Săptămâna de dinaintea vacanței de primăvară a elevilor, cunoscută de câțiva ani sub denumirea ”Școala Altfel” este deopotrivă adorată de elevi (nu de către toți) sau hulită de către unii profesori. Asta pentru că în ciuda caracterului ei evident non-formal, am ajuns ca în câțiva ani să o transformăm în ceva obișnuit, deci formal. Nu mi-am propus să fac o analiză amănunțită a ceea ce se întâmplă în școlile din România în această perioadă, deși cineva ar trebui să o facă. Mai degrabă vreau să insist pe un aspect evident: săptămâna ”Școala Altfel” este o adevărată gură de oxigen pentru turismul autohton.




În perioada 6-10 aprilie 2015 în toate școlile din România s-a desfășurat programul implementat de Ministerul Educației Naționale (pentru că denumirea acestuia se schimbă mereu și uneori nu mai știi cum se numește exact, am să-i spun simplu așa) intitulat ”Școala Altfel - să știi mai multe, să fii mai bun!”. Așa cum rezultă din documentele oficiale ale ministerului, ”în această săptămână nu se organizează cursuri ci sunt organizate activități educative extracurriculare și extrașcolare în conformitate cu un orar special. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preșcolari / elevilor și a cadrelor didactice în activități care să răspundă intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor preșcolari / elevilor, să pună în valoare talentele și capacitățile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul național, și să stimuleze participarea lor la acțiuni variate, în contexte nonformale.”

Ce se întâmplă concret în fiecare unitate școlară depinde de organizarea internă a acesteia. Fiecare școală și-a conceput un orar propriu, care să răspundă cât mai bine nevoilor elevilor. Nu am să intru nici aici în detaliu, nu cunosc modul de organizare al fiecărei școli. Pot să spun doar că în școala unde lucrez eu, Colegiul Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” din Zalău, au fost organizate o mulțime de activități ”altfel” decât cele obișnuite. De la ore ”altfel” în care s-a pus accentul pe acele aspecte care nu pot fi abordate în mod curent la clasă, la excursii tematice organizate în afara localității sau la activități specifice diverselor proiecte educative aflate în derulare.

Lecție interdisciplinară la Colegiul Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” Zalău
Expoziția de postere cu tema Eclipsa de Soare 
Ceea ce mi se pare cu totul remarcabil, din punct de vedere al revigorării turismului local - prin asta înțelegând desigur vizite la muzee, instituții culturale sau alte obiective turistice - este faptul că cel puțin o dată pe an, tinerii au posibilitatea de a vizita un muzeu. Sunt elevi, în special cei de liceu, care nu se duc să vadă un muzeu, o expoziție sau un spectacol. Desigur, sfera lor de interes nu se intersectează cu sfera activităților denumite generic activități culturale, de vină fiind poate și gadget-urile nelipsite din dotarea fiecărui elev din zilele noastre. Prin programul ”Școala Altfel” au ocazia, fie și o dată pe an, de a ajunge într-u cadru organizat într-un muzeu, de exemplu. Sunt de acord cu cei care vor spune că este important și cu ce rămâi după o astfel de vizită, nu este suficient să vezi un muzeu, trebuie să și rezonezi cu atmosfera de acolo. Îmi vine în minte acea imagine care circulă pe internet, cu un grup de elevi care stau într-un muzeu, lângă o celebră pictură și în loc să o admire se joacă pe telefoanele mobile. 

La Zalău, Muzeul Județean de Istorie și Artă ”a fost luat cu asalt” la propriu, de către elevii sălăjeni sau de către cei veniți din alte județe. Cele două secții ale muzeului, secția de istorie ”Vasile Lucăcel” și cea de artă de la Galeria ”Ioan Sima” abia au făcut față cererii. Vizitatorii au avut și ce vedea, căci în ecuația ”școala altfel” un rol important ăl au și instituțiile culturale prin oferta cu care vin în fața elevilor. La Zalău, există unul dintre cele mai frumoase și bine dotate muzee de istorie din țară. Reabilitată total în urmă cu un an, secția de istorie ”Vasile Lucăcel” aduce în fața celor ce-i trec pragul un altfel de spațiu muzeal, în care locul exponatelor clasice, fără viață, este luat de conceptul de ”living history”. Am avut ocazia să vizitez și eu muzeul împreună cu un grup de elevi din județul Maramureș. Am văzut pe viu reacția lor la prezentarea făcută de unul dintre profesioniștii muzeului, dr. Dan Băcueț-Crișan - transformat alături de ceilalți colegi în ghizi. Dincolo de comentariile specifice vârstei, elevii au fost impresionați de felul în care arată muzeul. La fel de entuziastă a fost și doamna profesoară Brânduș Claudia de la Școala Gimnazială Satulung din județul Maramureș, care avea totuși o obiecție legată de perioada de derulare a proiectului, de faptul că în Săptămâna Mare elevii și profesorii sunt ”pe drumuri” și că uneori vremea nu este favorabilă. Ghidul nostru, dr.Dan Băcueț-Crișan a explicat în ce a constat munca din acestă săptămână: ”am avut tot felul de grupuri, de la grădiniță până la liceu. Pentru noi e o încântare că oamenii vin la muzeu. Sunt elevi care vin a doua sau a treia oară, au fost și individual, au fost și cu părinții și acum vin și cu clasa. Chiar dacă suntem specialiști pe un domeniu, ne adaptăm limbajul la nivelul de percepție al elevilor.”

Școala Altfel la Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău


Și Galeria de Artă ”Ioan Sima” a fost vizitată de către grupuri de elevi. Aici cei mici dar și cei mari au fost întâmpinați de mirifica lume a fluturilor și a insectelor, expoziția ”Bijuteriile Naturii. Fluturi și gândaci” deschisă in memoriam Tákacs Adalbert, reușind să le trezească interesul. 

Expoziția ”Bijuteriile Naturii. Fluturi și Gândaci” la Galeria de Artă ”Ioan Sima” din Zalău


Tot în această săptămână, am finalizat activitățile proiectului educațional interdisciplinar ”Experimentul Eratostene și Eclipsa de Soare” pe care l-am derulat la școală împreună cu un grup de profesori format din doamnele Pop Maria, Banto Mariana, Dumitraș Ramona, Hossu Cristina și Matyas Zinia. Am considerat că elevii care s-au implicat în proiect, cei care au realizat experimentul prin care au determinat circumferința Pământului, dar și cei care au realizat postere sau fotografii având ca temă eclipsa parțială de soare din 20 martie 2015, merită să fie premiați. 

Premierea elevilor participanți la proiectul ”Experimentul Eratostene”


Poate vă veți întreba care e legătura dintre Săptămâna ”Școala Altfel”, Zalău și Bușteni, așa cum apare în titlul acestui material. Trebuie spus că școala mea, prin proiectele educaționale pe care le-am coordonat (proiectul ”Pi Day / Ziua Numărului PI” și proiectul ”Experimentul Eratostene”), a fost implicată într-un proiect internațional eTwinning intitulat ”The Harmony of Nature - The Harmony of Light”. Coordonatoarea acestuia, doamna profesoară Iuliana Ciubuc de la Școala Sanatorială Bușteni, structură a Colegiului ”Ion Kalinderu”, m-a invitat la una dintre activitățile proiectului. Am răspuns cu drag invitației, mai ales că vroiam să văd cum se desfășoară Săptămâna ”Școala Altfel” în alt județ. 

Invitație la activitățile de la Bușteni
Programul activităților de la Bușteni
Pe drum, ca un împătimit turist și fotograf, m-am oprit și la Cetatea Rupea. Aceasta, complet reabilitată printr-un amplu proiect REGIO, a fost de asemenea intens vizitată de către grupuri de elevi din toată țara. Din spusele doamnei de la casa de bilete, în primele trei zile din această săptămână, peste 1000 de elevi au vizitat cetatea. 

Cetatea Rupea a fost vizitată de peste 1000 de elevi în ”Școala Altfel”

În fine, la Bușteni am avut plăcuta surpriză să văd cum se derulează activitățile din Săptămâna ”Școala Altfel” în cadrul Centrului de Vizitare ”Alexandru Beldie” al Administrației Parcului Național Bucegi - Sit Natura 2000. Clădire multifuncțională modernă, ridicată de la zero pe un teren nefolosit de lângă Hotel Silva și telecabina Bușteni, complexul își propune să fie un punct de informare al turistului care vrea să viziteze situl ”Natura 2000” din care face parte și Parcul Național Bugeci. Dotat cu două săli multimedia, sală expozițională dar și alte săli dedicate diverselor activități, Centrul de Vizitare ”Alexandru Beldie” a fost foarte solicitat de grupuri mai mari sau mai mici de elevi. La un moment dat, un grup de elevi mai mari vizionau un documentar despre Munții Bucegi, în timp ce altul se afla într-una din sălile de conferințe unde aveau o activitate interactivă cu profesorul lor iar un al treilea grup de elevi de gimnaziu erau în sala mare unde desenau pe lemn sau pe hârtie motive pascale. Într-un colț solista de muzică folk Carmen Ciocolata-Silva (nume de scenă) întreținea atmosfera cu cântece în care proslăvea Muntele. Toate acestea în timp ce jandarmii montani aveau un stand expozițional cu aparatura și tehnica din dotare, iar colegii mei, profesori la Școala Sanatorială Bușteni încercau să amenajeze expoziția internațională cu lucrări ale elevilor. Ce mai, o activitate intensă în Joia Mare. Mi-am dat seama că este important să-i scoți pe copii sau pe elevi din sala de clasă, să-i duci să vadă diverse instituții cum este și acest Centru de Vizitare, să faci educație ecologică și artistică în același timp, să le vorbești despre cum trebuie respectat Muntele dacă vrei să-ți dezvăluie frumusețile acestuia.

Centrul de Vizitare ”Alexandru Beldie” din Bușteni
Jandarmii Montani își prezintă echipamentul
Elevi la Centrul de Vizitare ”Alexandru Beldie”
Echipamente din dotarea Jandarmilor Montani
solista de muzică folk Carmen Ciocolata-Silva
Activitatea pentru care m-am deplasat la Bușteni, ducând cu mine și postere ale elevilor mei, a fost una inedită atât prin formatul ei cât și prin modul de organizare. Chiar dacă uneori aveai impresia că sunt prea multe grupuri de elevi, care fiecare avea programul lui bine stabilit și prin asta se crea o oarecare stare de aparentă dezordine, treptat am putut constata că totul este bine organizat. Angajații centrului, în frunte cu domnul director inginer biolog Colțoiu Alexandru, au alergat toată ziua aranjând diverse spații pentru ca elevii să se simtă bine. În spațiul generos al sălii mari de la parter, a fost amenajată expoziția internațională ce avut ca teme ”Universul prim mintea copiilor”, ”Ziua internațională a numărului PI” și ”Lumina și Viața”. Am fost plăcut surprins să văd lucrări excepționale realizate de către elevii școlilor participante la proiect. 

Lucrări realizate de elevi
Expoziție internațională cu lucrări ale elevilor realizate în cadrul proiectului

Una din activitățile importante ale întâlnirii de la Bușteni a fost FlashMeeting-ul realizat prin Skype cu parteneri din țară și din străinătate. În ciuda faptului că Centrul de Vizitare ”Alexandru Beldie” este unul modern, dotat cu aparatură de ultimă generație, are o problemă cu semnalul de wireless, astfel încât am fost nevoiți să ne refugiem în spațiile administrative ale clădirii. Aici, pe două lapto-uri, au avut loc scurte sesiuni informative cu profesori și școli din străinătate dar și din România. Au participat la FlashMeeting școli din Lituania, Guyana Franceză, Insulele Reunion, Ukraina, Tunisia, India și evident, România (Bușteni, Slobozia, Ploiești, Mioveni, București și Zalău). Cei doi profesori Guzu Dan Adrian (limba engleză și limba rusă) și Sârbu Mihaela (limba franceză) au conversat cu școlile partenere, iar elevii au făcut schimb de impresii. La activitate a participat și domnul inspector Tudor Iancu de la Inspectoratul Școlar Județean Prahova. 

Profesorii Dan Guzu și Iuliana Ciubuc discută pe Skype cu parteneri din alte țări
Doamnele profesoare Sârbu Mihaela și Iuliana Ciubuc
FlashMeeting între elevi și profesori din România și din alte țări

Am fost încântat să-i văd pe elevii de clasa a IV-a de la Colegiul Național ”Jean Monet” din Ploiești coordonați de doamna învățătoare Oprea Carmen Iolanda, cum pictează modele de Paște pentru expoziția ce va rămâne în Centrul de Vizitare ”Alexandru Beldie” până în iunie 2015. M-a surprins faptul că elevii erau extrem de atenți la solicitările doamnei învățătoare, chiar dacă unii erau însoțiți de părinți.

Clasa doamnei învățătoare Oprea Carmen Iolanda de la Ploiești
Elevii doamnei ănvățătoare Oprea Carmen Iolanda, mândri de lucrările lor
Consider că activitățile proiectului ”The Harmony of Natura - The Harmony of Light” derulate în cadrul programului ”Școala Altfel” au fost reușite, că obiectivele propuse au fost atinse. Mă bucur că am reușit să cunosc modul în care se derulează acest proiect în alte școli și că am avut ocazia să împărtășesc din activitățile pe care le realizez la școală cu elevii mei. oricine se mai îndoiește de utilitatea programului ”Școala Altfel - Să știi mai multe, să fii mai bun!” ar trebui să participe la o activitate similară cu cea la care am participat eu. 

Despre ceea ce s-a întâmplat la Bușteni, puteți citi două articole aici și aici

2 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Va multumesc mult, domnule profesor Mirel Matyas, atat pentru onoarea de a participa la activitatile noastre , cat si pentru materialul prezentat . Va mai asteptam cu drag!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...