luni, 18 aprilie 2022

Răstigniri sălăjene (4): răstignirea pictată din Gârbou

Lucrez de câțiva ani la proiectul fotografic ”Răstigniri sălăjene”. Intenție este de a inventaria și fotografia răstignirile și troițele de lemn răsfirate prin satele județului Sălaj. Am văzut și fotografiat unele răstigniri extrem de interesante, mai ales prin simbolistica reprezentată pe lemnul crucii. De cele mai multe ori, brațul vertical e decorat cu simboluri ce fac trimitere la patimile Mântuitorului. Simbolurile sunt sculptate direct pe lemn, iar în unele situații aceste simboluri sunt ulterior pictate. Printre sutele de răstigniri fotografiate, una se distinge, făcând parcă notă discordantă cu toate celelalte. Este vorba despre o răstignire, amplasată în hotar, undeva între localitățile Fabrica și Gârbou, din comuna Gârbou.


Ce are special această răstignire? La prima vedere nimic deosebit. În partea superioară, Christos e reprezentat din tablă vopsită, fizionomia feței distingându-se foarte bine. Tabla sub formă de semicerc ce acoperă răstignirea, e decorată, la fel ca multe alte răstigniri, cu câte trei clopoței de fiecare parte. Pe interior, Soarele, Luna și câteva stele apar desenate.  

Și totuși, ceva face ca această răstignire să fie una specială. Ei bine, ceea ce o individualizează și este posibil să o facă unică la nivel de Sălaj, este pictura de pe lemnul crucii. 

Pe trei dintre fețele  brațului vertical al crucii, până aproape de tabla pe care apar, probabil cele două femei mironosițe, se disting scene pictate. Par a fi reprezentări din Noul Testament, mai exact scene din viața Mântuitorului. 

Pe partea frontală, cea dinspre drum, sunt patru scene din ciclul patimilor, delimitate de desene cu motive florale. Cea mai lizibilă scenă este cea din partea de sus, unde Isus este pironit pe cruce. 


Pe una dintre laterale, cea din stânga, sunt trei registre cu scene din viața lui Isus. La bază se distinge scena Nașterii Mântuitorului. Mai sus, în al doilea registru, e Botezul Domnului. Duhul Sfânt, în chip de porumbel se distinge clar, la fel ca și fața personajelor - Ioan Botezătorul și Isus. În scena reprezentată în registrul superior, pare a fi Înălțarea Domnului. Sunt marcate astfel trei mari momente din viața lui Isus, trei mari sărbători creștine: Crăciunul, Boboteaza și Înălțarea.




Pe cealaltă latură a lemnului vertical, cea din dreapta, scenele reprezentate sunt mai mult simbolice. La bază, un porumbel alb stă pe vrej de floare. Apoi sunt cei ”30 de arginți” - prețul vânzării lui Isus de către Iuda. Monedele sunt reprezentate, la fel ca pe multe alte răstigniri, sunt forma a trei rânduri de cercuri ce se suprapun. Dacă numeri efectiv cercurile, sunt numai 25 (7 în stânga, 10 în mijloc și 8 în dreapta) însă deasupra scrie într-un romb alb, ce poate semnifica o foaie de hârtie, numărul 30. În partea superioară, deasupra banilor, se disting uneltele ”torturii”: ciocanul cu care au fost bătute cuiele ce L-au pironit pe Isus, scara cu 7 trepte și în loc de suliță (așa cum apare pe alte răstigniri) avem ceea ce poate fi trestia cu care a fost biciuit. Sau, acest ultim element să fie o mână? Dar de ce are doar patru ”degete”? 

Și pasărea (porumbel ?) ce apare sub cei 30 de arginți, stând pe un vrej înflorit, e o reprezentare interesantă. Nu poate fi decât o reprezentare zoomorfă a sufletului. 





Toate aceste reprezentări iconografice sunt pictate pe tablă, care este prinsă în cuie de lemnul crucii. Nu se cunoaște autorul picturii și nici anul în care a fost realizată aceasta. După toate probabilitățile, tablele pictate sunt mai noi decât lemnul crucii. 

Oricum, această răstignire este inedită. Nu cunoaștem o altă reprezentare similară, cel puțin în județul Sălaj. Poate tocmai de aceea s-ar impune ca reprezentanți ai comunității locale să încerce să o conserve. Răstignirea poate deveni un reper pe harta turistică a zonei.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...