miercuri, 9 noiembrie 2022

A.P.I. modelează succesul

La Colegiul Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” Zalău, se desfășoară, din anul 2020, proiectul ”Punți peste generații” prin care foști absolvenți ai școlii care s-au realizat în domeniul lor de activitate și care pot fi considerați modele de urmat de către tânăra generație. Până la urmă ce exemplu mai bun poți să dai elevilor, decât exemplul unor foști absolvenți? Ce poate fi mai credibil decât poveștile de succes ale unora care au fost elevi în aceeași școală. Și, din acest punct ce vedere, A.P.I. are cu ce se lăuda. Prima activitate post-pandemică, s-a intitulat ”A.P.I. modelează succesul” și l-a avut ca protagonist pe domnul profesor Man Adrian, profesor asociat al Universității din Regensburg (Germania).



Pe domnul profesor Man Adrian l-am cunoscut, întâmplător, grație unui curs organizat de compania TenarisSilcotub la care am participat la finele săptămânii trecute. Când am aflat că este absolvent al Colegiului Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” mi-am dorit să-l aduc la școală să să se întâlnească cu elevii și cu profesorii. Deși pașii ni s-au intersectat pe coridoarele școlii, în perioada 1998-2001, nu ne-am cunoscut, nu i-am fost profesor. A fost elev într-o clasă de profil tehnic, dirigintă fiindu-i doamna profesoară Nițu Rodica. Din câte mărturisește el, la 20 de ani distanță, a fost un elev nonconformist căruia nu-i plăceau normele. Vă sună cunoscut? Câți elevi din zilele noastre nu reușesc să se încadreze în rigorile unui sistem de învățământ, despre care trebuie să recunoaștem, este unul rigid? Asta nu l-a împiedicat nici pe el, așa cum nu trebuie să-i împiedice nici pe elevii actualelor generații, să se afirme, să se realizeze. 

Când am aflat că este și absolvent a două facultăți, una de fizică urmată în cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și alta de matematică urmată în cadrul Universității din București (universitățile românești din top 1000), am știut că am de a face cu cineva care are multă experiență în sistemul românesc de învățământ. Iar când, ulterior, am aflat că este profesor asociat la Universitatea din Regensburg (Germania) am simțit că trebuie să-l conving să vină în fostul lui liceu pentru o întâlnire cu elevii din fostul lui liceu.



Într-o lume dezordonată, tinerii au nevoie mai mult decât oricând de modele, de repere. Au nevoie de discursuri motivaționale, au nevoie de încurajarea adulților, a celor care au experimentat deja ”greșelile vieții”. Proiectul    derulat din anul 2020 și coordonat de doamna profesoară Zinia Matyas, și-”Punți peste generații”a propus să aducă în fața elevilor ”modele” de succes. Acest proiect se vrea a fi altfel. Un proiect în care nu mai contează ”hârtiile” pe care dascălii le adună la dosar, ci accentul se pune pe satisfacerea nevoilor educabililor, adică a elevilor. Una dintre nevoile identificate o reprezintă găsirea ”modelului de urmat”. Este adevărat, societatea actuală, prin vectorii ei – marketing agresiv, mass-media ce cu greu mai poate discerne știrea adevărată, lumea show-bizz-ului sau așa zisele rețele de socializare oferă ”modele” la tot pasul. Sunt, de cele mai multe ori seducătoare și sugerează că poți ajunge rapid în vârful piramidei sociale. Ceea ce, evident, nu este adevărat.



Mă bucur că domnul profesor Man Adrian a acceptat provocarea noastră! A venit în fostul lui liceu, în care s-au schimbat multe în ultimii 20 de ani. A pășit cu nostalgie pe coridoarele școlii, i-am urmărit gesturile prin care era atent la spațiile de învățământ pe care cu greu le mai recunoștea în actuala lor configurație. Și, până să ajungem în cabinetul de matematică ”Ioan Mocan” mi-a vorbit laudativ la adresa foștilor lui profesori. Cât de important este ca peste ani, foștii elevi, trecuți prin experiența Vieții să-și amintească de cei care l-au îndrumat!

Elevii din clasele a XII-a A, a XII-a E și a XII-a H, care i-au urmărit discursul, au fost extrem de atenți la cele spuse de domnul profesor. Am luat și eu loc în bancă, la fel ca și jurnalistul Adrian Lungu - cel care mereu este prezent la activitățile școlii, și l-am ascultat cu mare interes pe domnul profesor. Recunosc, deși am avut tangență cu sisteme de învățământ din țări ca Ungaria, Portugalia, Italia sau Turcia, sistemul de învățământ din Germania mi-era cu totul și cu totul străin. Poate și bariera lingvistică e de vină. 

Se pune întrebarea firească: are sens o astfel de comparație, între sistemul de învățământ de la noi și altul, dintr-o altă țară? Personal, cred că da! Și cred că tinerii trebuie să cunoască realitatea, așa cum este ea. Nimeni nu spune că sistemul nostru nu este performant, la nivel de elite cel puțin. La fel cum tot atât de adevărat este că avem mari lacune în a transpune în practică cunoștințele teoretice. Ce dovadă mai concludentă vrem decât rezultatele ”catastrofale” ale elevilor noștri la testele PISA? Da, știu, nu-i obișnuim pe elevi cu astfel de evaluări standardizate și nu știu cât este de bine că procedăm așa. Desigur, o astfel de dezbatere, nu are puterea de a schimba ceva în sistemul românesc de învățământ. Nici nu ne-am propus un astfel de demers. Însă, într-o Uniune Europeană în care mobilitatea forței de muncă este mare, la fel ca și mobilitatea tineretului studios, cred că astfel de discuții au sens. Fie și prin perspectiva că în acești tineri există potențialul ca peste ani să se schimbe și sistemul nostru. 



Mi-a plăcut mult modul nonconformist prin care domnul profesor Man Adrian a condus ”lecția”. De asemenea, modul în care și-a pregătit discursul și mai ales modul în care a știut să interacționeze cu elevii. Iar aceștia s-au lăsat antrenați în discuție. 

Ceea ce mă bucură însă cel mai tare, este faptul că în presa locală s-a auzit din nou, de bine, de școala mea. Nu suntem noi, cei de la A.P.I: cei mai buni, știm asta. Însă ne străduim, zi de zi, să le oferim elevilor noștri repere în această lume debusolată, haotică. Și asta este meritul colegilor mei, profesori. Și nu în ultimul rând, este meritul elevilor noștri! 

Despre activitatea ”A.P.I. modelează succesul” puteți citi următoarele materiale:





























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...