vineri, 4 noiembrie 2022

Fiat Lux: cu #STEMtuziasm despre cursul organizat de TenarisSilcotub

Atunci când Dumnezeu a făcut lumea aceasta, primele Cuvinte rostite au fost: "Să fie Lumină!" ("Fiat Lux" în limba latină). De atunci lumina a fost definită în fel și chip, abordată din punct de vedere științific, din punct de vedere filozofic sau teologic. Însă una dintre cele mai frumoase comparații care s-au putut face au fost acelea prin care Dascălul a fost asemuit cu cel ce aduce lumină, cel ce luminează.


Dacă dascălul este comparat cu o lumânare ce arde consumându-se pe sine doar pentru a-i lumina pe alții, înseamnă că el este sursa "luminii". Păstrând comparația, așa cum uneori lumânările au nevoie să fie întreținute, curațate, pentru ca să nu fumege sau pentru ca lumina să nu scadă în intensitate, tot așa și dascălii au nevoie să treacă prin diferite formări pentru ca entuziasmul lor să nu scadă.
Am avut ocazia să fiu invitat să particip la un training organizat și finanțat de compania TenarisSilcotub, alături de colegi de-ai mei de la Colegiul Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian" Zalău (Mariana Banto, Crina Dehelean, Stăncuța Lazăr, Marius Ortelecan) dar și de la alte școli și licee din județ. Experiența pozitivă a altor cursuri organizate de Tenaris Silcotub, la care am participat în urmă cu ceva ani, m-au făcut să spun "prezent". Astfel, pe parcusul zilelor de vineri și sâmbătă (4-5 noiembrie 2022) am fost în postura de cursanți ai Tenaris University. O postură, recunosc, oarecum dificilă. Cum adică, nu mai sunt eu profesorul? Nu mai conduc eu secvența de învățare? Cum să stau EU în bancă? Căci oricât de bine ar suna teoria cu "activități centrate pe elev", mereu cădem în postura de profesor tradițional. Trebuie ca cineva, periodic, să te scoată din "cutie". Iar dacă ai norocul, așa cum am avut noi, să ai ca traineri oameni cu experiență și devotați misiunii de a încerca o schimbare de paradigmă în modul de abordare a lecțiilor, atunci trecerea de la "profesor" la "elev" e mai ușoară.
I-am avut la "catedră" pe Natalia Ielciu - expert educațional, de numele căreia se leagă programul "Școală după școală" derulat în județul Sălaj; Mariana Pintea - profesor de fizică la Colegiul Național "Andrei Mureșanu" din Dej și autor alături de alți profesori ai ghidului metodologic pentru clasa a IX-a la fizică, elaborat pe baza proiectului "Fizica Altfel" derulat de CEAE (Centru de Evaluare și Analize Educaționale); și nu în ultimul rând Iulia Tuduce - studentă în anul III la matematică, în cadrul Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca.
"Lecțiile altfel" la care am participat activ alături de ceilalți colegi s-au axat pe concepte cum ar fi STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) sau IBL (Inquiry Based Learning - Învățarea bazată pe descoperire). Fie și pentru două zile ne-am pus în postura profesorului constructivist, care-și concepe demersul didactic având la bază metoda predării prin investigație. Atelierele, discuțiile, jocurile de rol și mai cu seamă schimbul de idei avute cu alți profesori, au meritat pe deplin. Desigur, urmează să transpunem în lecțiile reale aceste metode...
Personal mă declar satisfăcut de această experiență educațională. Țin să le mulțumesc trainer-ilor noștri pentru efortul depus. Îi mulțumesc și doamnei Codruta Lapadat care a făcut oficiile de gazdă. Și, sper ca #STEMtuziasmul acumulat în aceste două zile să dureze!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...