miercuri, 28 martie 2012

Patrimoniul UNESCO (1) - Voroneț

Biserica Mănăstirii Voroneț este fără îndoială cea mai celebră, cea mai popularizată și cea mai vizitată dintre toate bisericile pictate din Bucovina. Este atât de celebră mai ales peste hotare încât aproape că este sinonimă cu brandul de țară al României și asta poate faimosului ”albastru de Voroneț”.

Se găsește în județul Suceava, în localitatea cu același nume, la 35 de km de Suceava și la 4 km de Gura Humorului. Având Hramul ”Sfântul Mare Mucenic Gheorghe – purtătorul de biruință”, datează din 1448 și este ctitoria lui Ștefan cel Mare (1433-1504), domnul Moldovei.

Legenda “originii” bisericii îl leagă pe domnul Moldovei de cuviosul părinte Daniil, primul stareț al mănăstirii, sihastru și duhovnic vestit. Aici exista un schit de lemn, unde, conform tradiției, a trăit Daniil Sihastru. cercetările recente artă că daniil a fost o personalitate istorică reală. Printre pietrele funerare de la Voroneț se află și o lespede cu inscriția ”Acest mormânt este al părintelui nostru David, ca schimnic Daniil”. În locul vechiului schit de lemn, Ştefan vodă a ridicat actuala biserică, cu hramul Sfântul Gheorghe. Pisania bisericii arată că lucrările de construcţie au durat mai puţin de patru luni, de la 26 mai până la 14 septembrie 1488. Viata monahală s-a întrerupt in anul 1785 dupa anexarea Bucovinei la Imperiul Habsburgic și s-a reluat în anul 1991, de data aceasta cu obște de călugărițe.

Voroneț - ziduri masive de piatră înconjoară mănăstirea
Voroneț - sub streașina largă, pictura a fost protejată
Din anul 1993, Biserica Voroneț, alături de alte 6 biserici pictate (Arbore, Humor, Moldovița, Pătrăuți, Probota și Suceava) este înscrisă pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO. În 2010 a fost inclusă pe listă și Mănăstirea Sucevița.

Am avut ocazia să văd Voronețul în iunie 2011. Intenționam de mult să fac un periplu prin Bucovina, ”un colț de rai” așa cum îmi place mie să o numesc. Deși de acasă ”aranjasem” o cazare în Gura Humorului, când am sosit, nemulțumit fiind de condițiile oferite am decis să mergem în Voroneț la una din nenumăratele pensiuni. Am ales, poate și din cauza numelui, Pensiunea Legenda Voronețului. Alegerea s-a dovedit a fi bună, condițiile de cazare fiind excepționale, gazdele extrem de amabile, iar prețul...pe măsură. Am ajuns seara târziu, oboseala și-a spus cuvântul, așa că am lăsat vizitarea mănăstririi pentru a doua zi. Într-o dimineață superbă, cum numai în Bucovina poți să vezi, am plecat devreme să vizităm celebra biserică, să-i descoperim legenda. Parcarea din fața acesteia încă nu se umpluse de tarabe, era doar un singur autocar cu turiști.

Voroneț - ”albastrul de Voroneț”
De la intrare impresionează zidurile masive și foarte înalte, de piatră, care înconjoară mănăstirea. Intrarea se face pe o poartă imensă, pe sub un turn de apărare. Dincolo de poartă, sunt magazine care vând diverse obiecte de cult dar și souvenir-uri. Ne atrag atenția ouăle încondeiate, un alt simbol al Bucovinei. Sunt de o frumusețe rară. Sunt pliante, cărți, CD-ri cu muzică psaltică, cu diverse predici dar și produse multimedia. Am fost surprins să descopăr obiecte de cult, identice cu cele achiziționate din Bazarul din Istanbul. Ce ironie a sorții: de la Istanbul (sau Constantinopol), dintr-o țară islamică, să fie aduse icoane ale Maicii Domnului și ale Mântuitorului, aici la ctitoria lui Ștefan cel Mare.

Voroneț - Scena Judecății de Apoi
Voroneț - Judecata de Apoi, detaliu
Trecem de turn și biserica ni se înfățișează în toată splendoarea ei. este de o frumusețe greu de descris în cuvinte, iar albastrul...este divin. Ne bucurăm de faptul că nu sunt mulți turiști și de vremea frumoasă de afară. Dăm roată bisericii, admirăm pictura de pe peretele sudic, destul de bine conservată dar ne întristăm să constatăm că pe peretele nordin nu se mai vede aproape nimic. Doar sus, sub streșinile largi s-a mai păstrat ceva. Vremurile, ploaia, vântul, nepăsarea toate și-au dat mâna să distrugă celebra pictură. Și au reușit.

Revenim la peretele estic. Aici, conform tradiției este zugrăvită scena Judecății de Apoi. Medităm asupra cărei părți a balanței agățate de tronul ceresc ne aflăm. Nu ne pricepem la simbolistica picturii, venim de dincolo de ziduri, dar frumusețea acesteia ne impresionează.

Specific la pictura exterioară a bisericii este faptul că autorii introduc în compoziție și motive folclorice. Astfel, arhanghelii suflă din buciume.

Voroneț - motive geometrice
În interior, pictura bisericii este la fel de frumoasă. Aici se găsește ”Cina cea de taină”, ”împărtășirea apostolilor”, ”ciclul patimilor” dar și tabloul votiv al domnitorului Ștefan cel Mare. Impresionează de asemenea jilțurile și stranele din secolul XVI, printre acestea aflându-se și un jilț domnesc, o adevărată capodoperă a artei lemnului. De asemenea, motivele geometrice desenate pe pereiți sunt minunate.

Revenim la lumina zilei și descoper cu satisfacție ancadramentele ferestrelor. Întotdeauna am avut o predilecție pentru fotografierea ferestrelor. La cele de la Voroneț se vede stilul gotic combinat cu cel moldovenesc.

Voroneț - fereastră în stil gotic
Voroneț - ancadrament de fereastră

Voronețul a însemnat pentru mine, deși l-am descoperit foarte târziu, o adevărată revelație atât din punct de vedere arhitectural, al picturii exterioare dar mai ales din punct de vedere al regăsirii liniștii sufletești după care tânjim cu toții.