marți, 18 iunie 2013

La Mulți Ani...Cluj.Travel

În urmă cu câțiva ani nu-mi imaginam că voi ajunge să dețin un blog pe care să scriu cu regularitate. Nu aveam curajul să pun pe hârtie – pardon, pe ecranul calculatorului, ceea ce gândeam. Dar iată că s-a întâmplat, de mai bine de un an blogul Foto-Travel este o prezență activă în blogosfera de travel din România. Nu am veleități de scriitor, nu sunt jurnalist, nu am studii de specialitate și nici nu vreau să mă substitui unei categorii socio-profesionale față de care am toată admirația.

Desigur, am început timid, nesigur de ceea ce vreau, cu greșelile inerente oricărui început. Însă, am avut șansa să întâlnesc în online oameni de valoare, care m-au încurajat să continui ceea ce fac. Unul dintre aceștia este Bogdan Stanciu, editorul site-ului Cluj.Travel – după umila mea părere, unul dintre cele mai bune proiecte editoriale pe zona de travel.
Logo-ul revistei electronice Cluj.Travel


Contactul cu Cluj.Travel s-a produs în noiembrie 2011 când în urma unei campanii a Blogosferei de Turism s-a realizat un top al celor mai populare destinații turistice. În urma acestei campanii am întocmit un clasament neoficial al celor mai populare destinații după părerea celor participanți la campanie. Topul, sau cel puțin ideea, se pare că a fost pe placul editorului proiectului Cluj.Travel care l-a și preluat. M-am trezit cu un mesaj pe facebook, prin care un anume Bogdan Stanciu îmi cerea acordul să publice topul realizat de mine. Ca un ziarist ce se respectă, Bogdan nu numai că mi-a cerut acordul ci a și postat un link spre blogul meu. A fost primul contact. M-am întrebat, desigur cine este Bogdan Stanciu. Aveam să aflu că este absolvent al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, fiind licențiat în jurnalism print, radio și TV. Activează în presa scrisă încă de la terminarea liceului, fiind redactor la Adevărul de Cluj (1995), Mesagerul Transilvan (1995-1997) și Evenimentul Zilei (1997-2000) pentru ca ulterior să devină editor la Transilvania Jurnal (2000-2004), editor-coordonator la Clujeanul,  Ziarul Clujeanul (2003-2004) sau Evenimentul Zilei – ediția de Transilvania (2004-2008). Între 2008-2011 a fost redactor-șef regional adjunct pentru Adevărul, Adevărul de Seară și adevărul.ro. Din 2012 coordonează și supervizează activitatea editorială a revistei de călătorii online Cluj.Travel.

Bogdan Stanciu în studioul Transilvania L!VE 

Am început să citesc cu interes articolele publicate pe Cluj.Travel. Din primul moment, mi-a plăcut abordarea simplă a subiectelor, varietatea acestora, stilul aparte în care erau scrise și mai ales...titlurile ”de impact”. Mi-am dorit să devin colaborator al proiectului și am avut curajul să-l abordez în acest sens pe Bogdan. După câteva tatonări, am acceptat să scriu primul articol pentru Cluj.Travel: ”Greu de scris și de pronunțat dar ușor de vizitat: Nyiregyháza”. Am primit chiar și o rubrică intitulată ”La doi pași de noi” unde am postat de atunci încă 7 articole în care prezint destinații turistice din Ungaria. Încurajat de Bogdan am abordat și alt gen de articole de la destinații turistice de top la articole de promovare a Zalăului și Sălajului. În total am publicat 24 de articole de travel, unele dintre acestea bucurându-se de un real succes la public.

Primul articol pe care l-am publicat pe Cluj.Travel

Revista online Cluj.Travel împlinește un an de existență. Este puțin dacă te gândești strict la intervalul de timp, care în percepția fiecăruia dintre noi trece foarte repede. Este mult dacă te gândești doar la numărul impresionant de articole publicate: peste 400. Un simplu calcul arată că media este de peste un articol pe zi și acest lucru este de apreciat având în vedere că este vorba de un domeniu de nișă, puțin abordat de către mass-media. Cluj.Travel nu este un blog – acestea au fost de altfel și prima replică pe care mi-a dat-o Bogdan. Este un proiect media, care își asumă rigorile jurnalistice și la care colaborează ziariști și fotografi experimentați. Conținutul site-ului este dedicat în primul rând turiștilor, dar și industriei turistice.” 

Sub sloganul ”Cluj.Travel te călătorește”  și folosind un logo ce îmbină ingenios cele șase culori aflate pe steagurile națiunilor care au construit Clujul (română, maghiară și germană), proiectul editorial demarat de Bogdan Stanciu în urmă cu un an, a reușit să se impună în media online din România. Dezvoltat pe platforma wordpress, conținutul este bine structurat, existând de la început rubrici bine definite ce dau personalitate site-ului. În topul paginii se află rubrica ”Top Articole” unde sunt postate periodic cele mai importante dintre acestea. Rubrica ”Nu ratați / recomandările Cluj.Travel” poate fi considerată una dintre cele mai importante, aici cei interesați găsind recomandările redacției în materie de travel. ”Focus / Cluj-Napoca” și ”Actualitate / Subiecte la zi” sunt rubricile care definesc stilul jurnalistic al proiectului, aici se vede cel mai bine diferența dintre acest proiect editorial și celelalte proiecte dezvoltate în jurul conceptului de blog. Mie personal îmi plac rubricile ”În județ / Clujul nu este doar Cluj-Napoca” și ”În România / Dar mai ales în Transilvania” – articolele publicate aici sunt sarea și piperul proiectului editorial. Nu sunt de neglijat nici rubricile ”În afară”, ”La doi pași de noi”, ”Jurnal de călătorie” sau ”Mari călătorii” care fiecare, completează profilul editorial al proiectului. O rubrică mai nouă, dar care aduce un plus de savoare întregului proiect, este cea dedicată literaturii de călătorie.

”Redacția” – dacă se poate numi așa, încropită în jurul coordonatorului și editorului Bogdan Stanciu este formată din Florentina Tătar – redactor la Ziua de Cluj și PR Executive la Asociația Cluj-Napoca – Capitală Culturală Europeană; Laura Laurențiu – PR Manager la Vitrina Advertising Cluj-Napoca, responsabilă cu rubrica ce recomandă filme de călătorii; Bianca Tănăselia – blogger de travel și responsabila rubricii ”Booking cu Bianca” și subsemnatul, Mirel Matyas. Colaboratorii foto ai proiectului sunt Vakarcs Lorand, Eugen Olariu și Călin Ilea. Proiectul Cluj.Travel are și o interfață în limba engleză, realizată cu sprijinul traducătoarei Loredana Leonte.

versiunea în limba engleză a revistei electronice Cluj.Travel

Proiectul editorial Cluj.Travel s-a bucurat de atenția specialiștilor din industria de turism. Astfel, acesta a fost distins în 2012, cu premiul al II-lea al categoriei ”I Like Transilvania de Nord” a Galei Multiplicatorilor de Valori Europene, eveniment organizat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest. De asemenea, în 2013 revista de călătorii online Cluj.Travel este distinsă cu premiul al II-lea la categoria „Publishing” la eTravel Awards 2013, eveniment național organizat în cadrul eTravel Conference.

editorul Bogdan Stanciu la decernarea premiului  ”I Like Transilvania de Nord” 

Proiectul Cluj.Travel se bucură potrivit Google Analytics de 10.000 de cititori unici pe lună. Cele mai citite articole publicate sunt:
articolul ”Un turist american la Cluj, în 1884”


Pe Facebook, cele mai populare articole sunt:

Articolul ”Ați fost vreodată în Sălaj?”



pagina de facebook Cluj.Travel

Ce-mi place la Cluj.Travel și la colaborarea cu Bogdan Stanciu? Înainte de toate, stilul direct, neprotocolar în care discutăm despre proiectele editoriale. Parcă am fi într-o redacție, virtuală desigur. Trebuie să știți că Bogdan nu publică orice și ceea ce publică este trecut prin filtrul analizei. Experiența de jurnalist își spune cuvântul. Îmi plac titlurile articolelor, sunt de impact - doar de două ori, titlurile propuse de mine pentru articole au fost păstrate. Apoi îmi place ideea în sine, de a scrie despre un spațiu cu care mă identific. Mă refer aici la Transilvania, la Cluj-Napoca – orașul meu natal și la împrejurimile acestuia. Îmi place că revista online Cluj.Travel are un stil aparte, iar tematica abordată este diversă.


La ceas aniversar, am stat de vorbă cu editorul Cluj.Travel, Bogdan Stanciu, care a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări:

Foto-Travel: Bogdan, cum ai ajuns să implementezi acest proiect?
Bogdan Stanciu: Lucrez în presă de 18 ani și sunt pasionat de călătorii de tot atâta vreme (cel puțin). Am plecat din presa mainstream în momentul în care la ziarul unde lucram nu s-au mai plătit salariile la timp. Opțiunile în presa clujeană fiind la vremea aceea foarte limitate, am luat decizia de a îmbina meseria cu cea mai mare pasiune. Domeniul www.cluj.travel îl cumpărasem în urma cu un an, când am văzut ca e liber, dar nu știam în momentul respectiv ce voi face cu el. În urma unei discuții cu un coleg din presă s-a cristalizat ideea unui site online de călătorii, dar nu un blog, ci un proiect media, care să respecte regulile jurnalismului. Partea cea mai grea a fost să conving o persoană dispusă să investească în acest proiect. În momentul în care am găsit-o, am pornit la drum.

Foto-Travel: De ce un proiect pe internet, în defavoarea unei publicații scrise?
Bogdan Stanciu: Din cauza costurilor: o revistă de travel tipărită nu poate apărea decât în condiții grafice excelente, iar costurile pe care le presupune un tiraj decent în astfel de condiții sunt prohibitive, dacă nu ai în spate un trust media sau un investitor foarte puternic și decis.
Foto-Travel: Ce aduce nou proiectul editorial Cluj.Travel?
Bogdan Stanciu: Cred că este singurul proiect media online în zona de travel din România, restul sunt bloguri - unele dintre ele extrem de interesante și valoroase de altfel, sau diverse încropeli cu pretenții de presă, dar care în realitate servesc interese de PR sau chiar publicitate mascată.

Foto-Travel: Care moment al proiectului îl consideri definitoriu pentru evoluția acestuia?
Bogdan Stanciu: Când va ajunge pe profit :)

Foto-Travel: Cu siguranță au fost și momente dificile. Poți să amintești un astfel de moment?
Bogdan Stanciu: Nu neapărat dificile, dar enervante. De exemplu, de săptămâna trecută, cabinetul doamnei ministru Grapini nu răspunde la o întrebare banală, și astfel ține blocat un text care cred că ar fi interesant. Dar există dezinteres sau rea voință și în zona privată. De exemplu, cei de la Hampton by Hilton Cluj au evitat să îmi permită să fotografiez hotelul pe interior, sugerându-mi să primesc poze de la ei. Or, asta deja e PR.

Foto-Travel: Cum vezi evoluția Cluj.Travel în următorul an?
Bogdan Stanciu: Sper că iși va dubla numărul de unici pe lună, că va ajunge la PageRank 5 și la suficiente venituri cât să permită dezvoltarea redacției și publicarea unei variante în limba maghiară.

3 comentarii:

  1. Felicitari pentru articol; a fost o idee buna ca ati prezentat si "redactia"; Domnule Matyas, chiar daca nu faceti parte din categoria socio-profesionala pentru care aveti toata admiratia, eu cred ca exista cativa jurnalisti care ar avea ce invata de la dvs.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...