În urmă cu câțiva ani
nu-mi imaginam că voi ajunge să dețin un blog pe care să scriu cu regularitate.
Nu aveam curajul să pun pe hârtie – pardon, pe ecranul calculatorului, ceea ce
gândeam. Dar iată că s-a întâmplat, de mai bine de un an blogul Foto-Travel
este o prezență activă în blogosfera de travel din România. Nu am veleități de
scriitor, nu sunt jurnalist, nu am studii de specialitate și nici nu vreau să mă
substitui unei categorii socio-profesionale față de care am toată admirația.
Desigur, am început
timid, nesigur de ceea ce vreau, cu greșelile inerente oricărui început. Însă,
am avut șansa să întâlnesc în online oameni de valoare, care m-au încurajat să
continui ceea ce fac. Unul dintre aceștia este Bogdan Stanciu, editorul
site-ului Cluj.Travel – după umila mea părere, unul dintre cele mai bune
proiecte editoriale pe zona de travel.
Logo-ul revistei electronice Cluj.Travel |
Contactul cu
Cluj.Travel s-a produs în noiembrie 2011 când în urma unei campanii a
Blogosferei de Turism s-a realizat un top al celor mai populare destinații
turistice. În urma acestei campanii am întocmit un clasament neoficial al
celor mai populare destinații după părerea celor participanți la campanie.
Topul, sau cel puțin ideea, se pare că a fost pe placul editorului proiectului
Cluj.Travel care l-a și preluat. M-am trezit cu un mesaj pe facebook, prin care
un anume Bogdan Stanciu îmi cerea acordul să publice topul realizat de mine. Ca
un ziarist ce se respectă, Bogdan nu numai că mi-a cerut acordul ci a și postat
un link spre blogul meu. A fost primul contact. M-am întrebat, desigur cine
este Bogdan Stanciu. Aveam să aflu că este absolvent al Facultății de Științe
Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității
”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, fiind licențiat în jurnalism print, radio și TV.
Activează în presa scrisă încă de la terminarea liceului, fiind redactor la
Adevărul de Cluj (1995), Mesagerul Transilvan (1995-1997) și Evenimentul Zilei (1997-2000)
pentru ca ulterior să devină editor la Transilvania Jurnal (2000-2004), editor-coordonator
la Clujeanul, Ziarul Clujeanul (2003-2004)
sau Evenimentul Zilei – ediția de Transilvania (2004-2008). Între 2008-2011 a
fost redactor-șef regional adjunct pentru Adevărul, Adevărul de Seară și
adevărul.ro. Din 2012 coordonează și supervizează activitatea editorială a
revistei de călătorii online Cluj.Travel.
Bogdan Stanciu în studioul Transilvania L!VE |
Am început să citesc
cu interes articolele publicate pe Cluj.Travel. Din primul moment, mi-a plăcut
abordarea simplă a subiectelor, varietatea acestora, stilul aparte în care erau
scrise și mai ales...titlurile ”de impact”. Mi-am dorit să devin colaborator al
proiectului și am avut curajul să-l abordez în acest sens pe Bogdan. După
câteva tatonări, am acceptat să scriu primul articol pentru Cluj.Travel: ”Greu de scris și de pronunțat dar ușor de
vizitat: Nyiregyháza”. Am
primit chiar și o rubrică intitulată ”La
doi pași de noi” unde am postat de atunci încă 7 articole în care prezint
destinații turistice din Ungaria. Încurajat de Bogdan am abordat și alt gen de
articole de la destinații turistice de top la articole de promovare a Zalăului
și Sălajului. În total am publicat 24 de articole de travel, unele dintre
acestea bucurându-se de un real succes la public.
Primul articol pe care l-am publicat pe Cluj.Travel |
Revista online
Cluj.Travel împlinește un an de existență. Este puțin dacă te gândești strict
la intervalul de timp, care în percepția fiecăruia dintre noi trece foarte
repede. Este mult dacă te gândești doar la numărul impresionant de articole
publicate: peste 400. Un simplu calcul arată că media este de peste un articol
pe zi și acest lucru este de apreciat având în vedere că este vorba de un
domeniu de nișă, puțin abordat de către mass-media. Cluj.Travel nu este un blog
– acestea au fost de altfel și prima replică pe care mi-a dat-o Bogdan. Este ”un proiect media, care își asumă
rigorile jurnalistice și la care colaborează ziariști și fotografi
experimentați. Conținutul site-ului este dedicat în primul rând turiștilor, dar
și industriei turistice.”
Sub sloganul ”Cluj.Travel te
călătorește” și folosind un logo ce
îmbină ingenios cele șase culori aflate pe steagurile națiunilor care au
construit Clujul (română, maghiară și germană), proiectul editorial demarat de
Bogdan Stanciu în urmă cu un an, a reușit să se impună în media online din
România. Dezvoltat pe platforma wordpress, conținutul este bine structurat,
existând de la început rubrici bine definite ce dau personalitate site-ului. În
topul paginii se află rubrica ”Top
Articole” unde sunt postate periodic cele mai importante dintre acestea.
Rubrica ”Nu ratați / recomandările
Cluj.Travel” poate fi considerată una dintre cele mai importante, aici cei
interesați găsind recomandările redacției în materie de travel. ”Focus / Cluj-Napoca” și ”Actualitate / Subiecte la zi” sunt rubricile
care definesc stilul jurnalistic al proiectului, aici se vede cel mai bine
diferența dintre acest proiect editorial și celelalte proiecte dezvoltate în
jurul conceptului de blog. Mie personal îmi plac rubricile ”În județ / Clujul nu este doar Cluj-Napoca” și ”În România / Dar mai ales în Transilvania” –
articolele publicate aici sunt sarea și piperul proiectului editorial. Nu sunt
de neglijat nici rubricile ”În afară”,
”La doi pași de noi”, ”Jurnal de călătorie” sau ”Mari călătorii” care fiecare, completează profilul editorial al
proiectului. O rubrică mai nouă, dar care aduce un plus de savoare întregului
proiect, este cea dedicată literaturii de călătorie.
”Redacția”
– dacă se poate numi așa, încropită în jurul coordonatorului și editorului
Bogdan Stanciu este formată din Florentina Tătar – redactor la Ziua de Cluj și
PR Executive la Asociația Cluj-Napoca – Capitală Culturală Europeană; Laura
Laurențiu – PR Manager la Vitrina Advertising Cluj-Napoca, responsabilă cu
rubrica ce recomandă filme de călătorii; Bianca Tănăselia – blogger de travel și responsabila rubricii
”Booking cu Bianca” și subsemnatul, Mirel Matyas. Colaboratorii foto ai proiectului sunt
Vakarcs Lorand, Eugen Olariu și Călin Ilea. Proiectul Cluj.Travel are și o interfață în limba
engleză, realizată cu sprijinul traducătoarei Loredana Leonte.
versiunea în limba engleză a revistei electronice Cluj.Travel |
Proiectul
editorial Cluj.Travel s-a bucurat de atenția specialiștilor din industria de
turism. Astfel, acesta a fost distins în 2012, cu premiul al II-lea al
categoriei ”I Like Transilvania de Nord” a Galei Multiplicatorilor de Valori
Europene, eveniment organizat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest. De
asemenea, în 2013 revista de călătorii online Cluj.Travel este distinsă cu
premiul al II-lea la categoria „Publishing” la eTravel Awards 2013, eveniment
național organizat în cadrul eTravel Conference.
editorul Bogdan Stanciu la decernarea premiului ”I Like Transilvania de Nord” |
Proiectul Cluj.Travel
se bucură potrivit Google Analytics de 10.000 de cititori unici pe lună. Cele
mai citite articole publicate sunt:
- Un American la Cluj, în 1884 (8.600 de vizualizări)
- Zece locuri din Transilvania care au uimit lumea (8.000 de vizualizări)
- Traseul caselor celebre din Cluj-Napoca (5.900 de vizualizări)
articolul ”Un turist american la Cluj, în 1884” |
Pe Facebook, cele mai
populare articole sunt:
- Ați fost vreodată în Sălaj (cu 982 de interacțiuni) - articol scris de mine;
- Cluj: mic dicționar pentru bucureșteanul grăbit (772 de interacțiuni)
- BBC: Hoia-Baciu, printre cele mai ”bântuite” cinci păduri din lume (631 de interacțiuni)
Articolul ”Ați fost vreodată în Sălaj?” |
pagina de facebook Cluj.Travel |
Ce-mi place la
Cluj.Travel și la colaborarea cu Bogdan Stanciu? Înainte de toate, stilul
direct, neprotocolar în care discutăm despre proiectele editoriale. Parcă am fi
într-o redacție, virtuală desigur. Trebuie să știți că Bogdan nu publică orice
și ceea ce publică este trecut prin filtrul analizei. Experiența de jurnalist
își spune cuvântul. Îmi plac titlurile articolelor, sunt de impact - doar de două ori, titlurile propuse de mine pentru articole au fost păstrate. Apoi îmi place ideea în sine, de a scrie despre un spațiu
cu care mă identific. Mă refer aici la Transilvania, la Cluj-Napoca – orașul
meu natal și la împrejurimile acestuia. Îmi place că revista online Cluj.Travel
are un stil aparte, iar tematica abordată este diversă.
La ceas aniversar, am
stat de vorbă cu editorul Cluj.Travel, Bogdan Stanciu, care a avut amabilitatea
să ne răspundă la câteva întrebări:
Foto-Travel: Bogdan, cum
ai ajuns să implementezi acest proiect?
Bogdan Stanciu: Lucrez
în presă de 18 ani și sunt pasionat de călătorii de tot atâta vreme (cel puțin).
Am plecat din presa mainstream în momentul în care la ziarul unde lucram nu
s-au mai plătit salariile la timp. Opțiunile în presa clujeană fiind la vremea
aceea foarte limitate, am luat decizia de a îmbina meseria cu cea mai mare
pasiune. Domeniul www.cluj.travel îl cumpărasem în urma cu un an, când am văzut ca e
liber, dar nu știam în momentul respectiv ce voi face cu el. În urma unei
discuții cu un coleg din presă s-a cristalizat ideea unui site online de călătorii,
dar nu un blog, ci un proiect media, care să respecte regulile jurnalismului.
Partea cea mai grea a fost să conving o persoană dispusă să investească în
acest proiect. În momentul în care am găsit-o, am pornit la drum.
Foto-Travel: De ce un
proiect pe internet, în defavoarea unei publicații scrise?
Bogdan Stanciu: Din
cauza costurilor: o revistă de travel tipărită nu poate apărea decât în condiții
grafice excelente, iar costurile pe care le presupune un tiraj decent în astfel
de condiții sunt prohibitive, dacă nu ai în spate un trust media sau un
investitor foarte puternic și decis.
Foto-Travel: Ce aduce
nou proiectul editorial Cluj.Travel?
Bogdan Stanciu: Cred că
este singurul proiect media online în zona de travel din România, restul sunt
bloguri - unele dintre ele extrem de interesante și valoroase de altfel, sau
diverse încropeli cu pretenții de presă, dar care în realitate servesc interese
de PR sau chiar publicitate mascată.
Foto-Travel: Care
moment al proiectului îl consideri definitoriu pentru evoluția acestuia?
Bogdan Stanciu: Când
va ajunge pe profit :)
Foto-Travel: Cu
siguranță au fost și momente dificile. Poți să amintești un astfel de moment?
Bogdan Stanciu: Nu
neapărat dificile, dar enervante. De exemplu, de săptămâna trecută, cabinetul
doamnei ministru Grapini nu răspunde la o întrebare banală, și astfel ține
blocat un text care cred că ar fi interesant. Dar există dezinteres sau rea
voință și în zona privată. De exemplu, cei de la Hampton by Hilton Cluj au
evitat să îmi permită să fotografiez hotelul pe interior, sugerându-mi să
primesc poze de la ei. Or, asta deja e PR.
Foto-Travel: Cum vezi
evoluția Cluj.Travel în următorul an?
Bogdan Stanciu: Sper că
iși va dubla numărul de unici pe lună, că va ajunge la PageRank 5 și la
suficiente venituri cât să permită dezvoltarea redacției și publicarea unei
variante în limba maghiară.
Felicitari pentru articol; a fost o idee buna ca ati prezentat si "redactia"; Domnule Matyas, chiar daca nu faceti parte din categoria socio-profesionala pentru care aveti toata admiratia, eu cred ca exista cativa jurnalisti care ar avea ce invata de la dvs.
RăspundețiȘtergereMultumesc! Comparatia ma flateaza dar ma si obliga.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere