Parafrazând un citat celebru, azi se poate spune că ”dacă
nu ești pe facebook, nu exiști”. Populara
rețea de socializare a ajuns să fie principalul mod de promovare a oricărui
proiect în on-line. Dacă pentru ”tendințele” lunii aprilie ne-am oprit la acele
proiecte de travel ce promovează un oraș, o regiune sau chiar toată țara, de
data aceasta ne-am oprit la Transilvania.
Am ales 5 astfel de proiecte în spatele cărora se află
povești interesante. Mulțumim tuturor celor care au avut amabilitatea să
răspundă solicitărilor noastre.
De pe
pagina de facebook a proiectului ghiduri-turistice.info,
aflăm că acesta nu este o agenție de turism, nici un tour-operator, nici măcar
o revistă de travel. Este un proiect care a luat viață din pasiunea pentru călătorii. Totul a pornit, așa cum
mărturisește George Damian – unul din inițiatorii proiectului ”din pasiunea mea şi a amicului meu
Florin, doi oameni fascinaţi de natură, de peisaje, de istorie, de cultură, de
trecut şi de nou, de locuri interesante, de tradiţii şi de viaţa diferită, atât
din România, cât şi din afara graniţelor ei, iar în momentul de faţă suntem câţiva
prieteni, pe care ne leagă pe lângă o frumoasă prietenie şi acest proiect:
ghiduri-turistice.info. Andreea, Anca, Mădălina, Roxana şi Alex sunt prietenii
noştri care contribuie necondiţionat la tot ce e legat de proiect: conţinut,
fotografii, informaţii, suport tehnic etc.”
Pagina de facebook Ghiduri Turistice |
Rodul
muncii lor se vede: site-ul proiectului are o interfață
prietenoasă, aerisită, meniurile sunt intuitive și facilitează accesul
vizitatorului spre conținutul postat. Conținutul
extrem de bogat, despre peste 500 de locuri interesante din toate colțurile
lumii, este organizat astfel: Orașele
lumii, Concediu la Mare, Vacanțe la Munte, Vacanțe Exotice, Busola Călătorului
și Descoperă România. Fiecare secțiune conține zeci de povești, scrise de
colaboratorii proiectului care se transformă într-un veritabil ”ghid” al
locului respectiv. Așa cum a fost construit, ”proiectul
ghiduri-turistice.info îşi doreşte să informeze corect turistul român despre un
anumit loc, să-i uşureze concediul cu sfaturi, ponturi şi sugestii primite de
la cei care au vitizat deja un anumit loc, să-l ajute să găsească cea mai
convenabilă variantă de a ajunge într-un anumit loc, să aleagă cele mai bune
condiţii, la cele mai mici preţuri, să ştie ce să viziteze când merge într-un
loc nou, la ce să se aştepte de la un anumit loc etc. Iar toate aceste lucruri
sunt posibile doar cu ajutorul comunităţii care s-a construit în jurul ideei
noastre”. O comunitate numeroasă ce numără nu mai puțin de 300 de pasionați
de turism.
Site-ul ghiduri-turistice.info |
Dovada
clară că pagina de facebook a proiectului este cea mai bună metodă de
marketing, sunt cei peste 90.000 de oameni pasionați de călătorii. Nu sunt
neglijate nici celelalte canale de promovare, existând conexiuni cu Twitter,
Google+, Pinterest (Galerii foto), SlideShare (prezentări power-point), Tumblr,
Flick sau Youtube. Numai pe Youtube se găsesc peste 20 de filmulețe grupate pe
categorii. Cele mai interesante mi s-au părut cele trei filmulețe din categoria
”Descoperă 10 locuri pitorești din România în 2 minute”.
Un
proiect adiacent dezvoltat de echipa ghiduri-turistice.info, este acela
intitulat ”Povești de pe Mapamond”. Prima ediție s-a desfășurat la Timișoara
(fieful echipei) pe 19 aprilie 2013, când cei prezenți au ascultat povești din
Capri, Japonia, Elveția și Africa. Reușita primei ediții i-a îndemnat pe
organizatori să continue, astfel că pe 14 mai 2013 s-a povestit despre Belgia,
Jamaica și Statele Unite ale Americii. Deja a fost lansată invitația pentru a
treia ediție a ”Poveștilor de pe Mapamond”, ce va avea loc peste doar câteva
zile, pe 19 iunie 2013. Cei prezenți vor auzi povești de călătorie din
Lisabona, Barcelona, Bali și Malaezia.
Proiectul
”Povești săsești” este un proiect de suflet a doamnei Mihaela Ilea-Kloos,
româncă stabilită în Germania, la Munchen. ”Poveștile” au apărut, așa cum
mărturisește autoarea ”din
respect pentru cultura și etnia tatălui meu”. Locuind în Germania, are o
șansă extraordinară de a întâlni sași plecați din România, astfel că poate să
redea povestea completă a unui popor extrem de valoros prin cultură, tradiții
și patrimoniu. ”Dacă nu
aș fi plecat din România, nu aș fi ajuns să scriu niciodată aceste articole.
Pentru mine, blogul e și expresia dorului și iubirii mele pentru acasă. Un mod
de a fi aproape, chiar dacă ești departe, de a fi deodată în două spații și în
mai multe timpuri” – spune administratoarea paginii de facebook și a blogului povestisasesti.com
Pagina de facebook Povești Săsești |
Proiectul poate fi privit ca un puzzle, ca o încercare de
recuperare a trecutului, ce poate aduce în atenția noastră cultura și istoria
unui popor care și-a lăsat amprenta asupra arhitecturii, culturii și modului de
a fi al ardelenilor. Este și o luptă cu timpul - media de vârstă a sașilor
plecați din Transilvania este undeva la 60-70 de ani – administratoarea paginii
simțind presiunea acestuia. Din punctul ei de vedere ”sașii sunt o punte invizibilă, de
drag și dor între România și celelalte spații, nu doar germane. Însă această
legătură devine firesc, mai vagă cu fiecare generație”.
Blogul povestisasesti.com, un demers unic și, aș îndrăzni
să spun necesar. A adunat într-un timp scurt oameni foarte implicați în tot ce
apare pe site, și care dau curs invitației lansate de doamna Mihaela de a scrie
împreună povestea sașilor din Transilvania. Blogul are următoarele categorii: ”În Germania pe urmele sașilor”,
În Transilvania pe urmele sașilor”, ”Bucătăria sașilor”, ”Oaspeți în camera
din față”, ”Portul tradițional săsesc”, ”Povești inedite și traduceri”,
”Povești româno-săsești”, ”Raftul cu cărți”, ”Rânduiala ca la sași”, ”România
în cărți poștale vechi” respectiv ”Sărbători și obiceiuri”.
site-ul povestisasesti.com |
Nu
este de mirare că pagina de facebook a strâns peste 1100 de fani, dornici să
afle cât mai multe despre sașii transilvăneni. Galeriile foto ale diverselor
localități locuite cândva de sași, informațiile prețioase despre tradițiile și
cultura acestora toate se regăsesc pe pagina de facebook dar și pe blog. Există
și câteva intenții de viitor, printre acestea numărându-se și nevoia de a scrie despre bisericile
fortificate din Transilvania, unele aflate în stadiul de ruine sau de a aduce
în atenția colectivă edificii și povești total necunoscute.
Tot
din Timișoara vine și proiectul ”Ascuns prin Transilvania” care a fost inițiat
de Bogdan Bumbăcilă, din pasiune pentru istoria Transilvaniei și a Banatului.
Așa cum mărturisește administratorul acesteia ”pagina
a fost inițiată în urma observației că pe internet circulă destul de multă
informație istorică, însă nu în limba română, ci mai mult în limbile maghiară
și germană”. Ce aduce nou acest proiect? Faptul că imaginilor vechi din
trecut (cărți poștale, fotografii, gravuri) le este atașată câte o mică
”poveste” ce îndeamnă la nostalgie și melancolie. Se pare că aceasta este o
rețetă de succes, din moment ce pagina de facebook a reușit să adune peste 2600
de like-uri.
Pagina de facebook Ascuns prin Transilvania |
Oricine
citește ”povestea” ce însoțește imaginea, devine curios, vrea să știe mai multe
despre locul respectiv, despre personajele respective. Este un mod inedit de a
promova turistic un loc, un castel, o curie sau o reședință nobiliară. ”Desigur,
încerc ca pagina să stârnească și un anumit interes pentru o zonă, prin prisma
unui castel sau a unei povești sau a unor forme de relief spectaculoase care se
găsesc acolo, astfel încât cei curioși să dorească să viziteze locul. Îmi mai
doresc ca mulți dintre cei interesați, nevorbitori de maghiară să poată citi
măcar o fracțiune de informație în limba română și ca românii interesați de
istoria adevărată a Transilvaniei să înțeleagă că Transilvania s-a format și
s-a dezvoltat așa cum este astăzi doar în urma colaborării și conviețuirii cu
sașii și maghiarii care și ei au locuit aici de secole… ” – mărturisește administratorul paginii.
Trebuie precizat faptul că întregul proiect este unul
non-profit, însă se investește multă pasiune și mult timp dedicat documentării
pentru fiecare din articolele publicate. Tocmai de aceea, cred că acest proiect
este unul ce trebuie apreciat.
Pasionații
de istorie și arhitectură (printre care mă număr și eu) au remarcat pe cea mai
populară rețea de socializare din România, prezența unei pagini interesante,
dedicată în exclusivitate unuia dintre cele mai frumoase orașe din partea de
vest a țării: Aradul.
Pe
facebook doar de la începutul anului 2013, pagina a reușit să strângă aproape
600 de fani. O cifră impresionantă, dacă realizezi că în spatele acestui
proiect se află…un adolescent de doar 15 ani! Eugen Rogojan, este așa cum se
autocaracterizează ”un pasionat
de istorie locală și nebun după arhitectura orașului”. Blogul de Istorie și Arhitectură Arădeană și pagina de facebook ce-l însoțește, a luat ființă din
dorința de a promova istoria bogată și poveștile orașului Arad.
Pagina de facebook BIAA |
Blog de Istorie și Artă Arădeană |
Proiectul
este, așa cum mărturisește și Eugen, un mijloc de promovare a orașului, ce
ajută la consolidarea acestuia în lupta pentru titlul de ”Capitală Culturală
Europeană” în anul 2021. Printre planurile de viitor, Eugen ar vrea să treacă
blogul pe o platformă ”.ro” dar și să colaboreze cu alte persoane pasionate de
istoria și arhitectura orașului lor.
Din zona comercială vine proiectul ”Admirabil.net” în spatele căruia se află zălăuanul Tiberiu Pop.
Sub
genericul ”orașul se prezintă” – avem de a face cu un proiect de anvergură
menit să devină cartea de vizită a orașului. ”Disponibil
în șapte limbi, română, engleză, franceză, maghiară, germană, italiană și
spaniolă, proiectul prezintă într-o manieră inedită, deosebit de modernă și
atractivă, peisajul citadin transilvan cu valorile sale istorice,
arhitecturale, culturale, economice și sociale” – se arată în filmul de prezentare
al proiectului.
Pagina de facebook Admirabil.Net |
Imagine din Zalău: Platoul de marmură din fața Prefecturii |
Imagine din Cluj-Napoca: Piața Avram Iancu |
Imagine din Oradea: vedere din turnul Primăriei |
Vrând
să văd ce poate oferi platforma, am ales orașul Zalău. La prima vedere,
aplicația seamănă cu ceea ce oferă Google Street View, însă din punctul meu de
vedere, platforma dezvoltată de Admirabil.net este mult mai puternică prin
facilitățile oferite. Poți să intri și în interiorul spațiilor (acestea sunt
predefinite), saltul de la un loc la altul se realizează intuitiv, prin
intermediul unor ”porți” ce apar pe ecran. Direcția de navigare, dar și zoom-ul
asupra unui obiectiv sunt controlabile din mouse. Pentru obiectivele importante,
se oferă și informații de tip text. Meniul are și facilitatea de a arăta în
permanență poziția pe hartă, dar punctul forte este funcția 3D oferită de
platformă. Desigur, ai nevoie de ochelari speciali, însă imaginile pe care le
vezi sunt incredibile. Dacă nu te descurci, ai la dispoziție un Help Screen foarte detaliat.
Help Screen -ul platformei Admirabil.net |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu