vineri, 14 iunie 2013

Tendințe în Social Media - mai 2013

Parafrazând un citat celebru, azi se poate spune că ”dacă nu ești pe facebook, nu exiști”. Populara rețea de socializare a ajuns să fie principalul mod de promovare a oricărui proiect în on-line. Dacă pentru ”tendințele” lunii aprilie ne-am oprit la acele proiecte de travel ce promovează un oraș, o regiune sau chiar toată țara, de data aceasta ne-am oprit la Transilvania. 

Am ales 5 astfel de proiecte în spatele cărora se află povești interesante. Mulțumim tuturor celor care au avut amabilitatea să răspundă solicitărilor noastre. 





De pe pagina de facebook a proiectului ghiduri-turistice.info, aflăm că acesta nu este o agenție de turism, nici un tour-operator, nici măcar o revistă de travel. Este un proiect care a luat viață din pasiunea pentru călătorii. Totul a pornit, așa cum mărturisește George Damian – unul din inițiatorii proiectului ”din pasiunea mea şi a amicului meu Florin, doi oameni fascinaţi de natură, de peisaje, de istorie, de cultură, de trecut şi de nou, de locuri interesante, de tradiţii şi de viaţa diferită, atât din România, cât şi din afara graniţelor ei, iar în momentul de faţă suntem câţiva prieteni, pe care ne leagă pe lângă o frumoasă prietenie şi acest proiect: ghiduri-turistice.info. Andreea, Anca, Mădălina, Roxana şi Alex sunt prietenii noştri care contribuie necondiţionat la tot ce e legat de proiect: conţinut, fotografii, informaţii, suport tehnic etc.”

Pagina de facebook Ghiduri Turistice
Rodul muncii lor se vede: site-ul proiectului are o interfață prietenoasă, aerisită, meniurile sunt intuitive și facilitează accesul vizitatorului spre conținutul postat.  Conținutul extrem de bogat, despre peste 500 de locuri interesante din toate colțurile lumii, este organizat astfel: Orașele lumii, Concediu la Mare, Vacanțe la Munte, Vacanțe Exotice, Busola Călătorului și Descoperă România. Fiecare secțiune conține zeci de povești, scrise de colaboratorii proiectului care se transformă într-un veritabil ”ghid” al locului respectiv. Așa cum a fost construit, ”proiectul ghiduri-turistice.info îşi doreşte să informeze corect turistul român despre un anumit loc, să-i uşureze concediul cu sfaturi, ponturi şi sugestii primite de la cei care au vitizat deja un anumit loc, să-l ajute să găsească cea mai convenabilă variantă de a ajunge într-un anumit loc, să aleagă cele mai bune condiţii, la cele mai mici preţuri, să ştie ce să viziteze când merge într-un loc nou, la ce să se aştepte de la un anumit loc etc. Iar toate aceste lucruri sunt posibile doar cu ajutorul comunităţii care s-a construit în jurul ideei noastre”. O comunitate numeroasă ce numără nu mai puțin de 300 de pasionați de turism.

Site-ul ghiduri-turistice.info
Dovada clară că pagina de facebook a proiectului este cea mai bună metodă de marketing, sunt cei peste 90.000 de oameni pasionați de călătorii. Nu sunt neglijate nici celelalte canale de promovare, existând conexiuni cu Twitter, Google+, Pinterest (Galerii foto), SlideShare (prezentări power-point), Tumblr, Flick sau Youtube. Numai pe Youtube se găsesc peste 20 de filmulețe grupate pe categorii. Cele mai interesante mi s-au părut cele trei filmulețe din categoria ”Descoperă 10 locuri pitorești din România în 2 minute”.

Un proiect adiacent dezvoltat de echipa ghiduri-turistice.info, este acela intitulat ”Povești de pe Mapamond”. Prima ediție s-a desfășurat la Timișoara (fieful echipei) pe 19 aprilie 2013, când cei prezenți au ascultat povești din Capri, Japonia, Elveția și Africa. Reușita primei ediții i-a îndemnat pe organizatori să continue, astfel că pe 14 mai 2013 s-a povestit despre Belgia, Jamaica și Statele Unite ale Americii. Deja a fost lansată invitația pentru a treia ediție a ”Poveștilor de pe Mapamond”, ce va avea loc peste doar câteva zile, pe 19 iunie 2013. Cei prezenți vor auzi povești de călătorie din Lisabona, Barcelona, Bali și Malaezia.   



Proiectul ”Povești săsești” este un proiect de suflet a doamnei Mihaela Ilea-Kloos, româncă stabilită în Germania, la Munchen. ”Poveștile” au apărut, așa cum mărturisește autoarea ”din respect pentru cultura și etnia tatălui meu”. Locuind în Germania, are o șansă extraordinară de a întâlni sași plecați din România, astfel că poate să redea povestea completă a unui popor extrem de valoros prin cultură, tradiții și patrimoniu.  ”Dacă nu aș fi plecat din România, nu aș fi ajuns să scriu niciodată aceste articole. Pentru mine, blogul e și expresia dorului și iubirii mele pentru acasă. Un mod de a fi aproape, chiar dacă ești departe, de a fi deodată în două spații și în mai multe timpuri” – spune administratoarea paginii de facebook și a blogului povestisasesti.com

Pagina de facebook Povești Săsești

Proiectul poate fi privit ca un puzzle, ca o încercare de recuperare a trecutului, ce poate aduce în atenția noastră cultura și istoria unui popor care și-a lăsat amprenta asupra arhitecturii, culturii și modului de a fi al ardelenilor. Este și o luptă cu timpul - media de vârstă a sașilor plecați din Transilvania este undeva la 60-70 de ani – administratoarea paginii simțind presiunea acestuia. Din punctul ei de vedere ”sașii sunt o punte invizibilă, de drag și dor între România și celelalte spații, nu doar germane. Însă această legătură devine firesc, mai vagă cu fiecare generație”.

Blogul povestisasesti.com, un demers unic și, aș îndrăzni să spun necesar. A adunat într-un timp scurt oameni foarte implicați în tot ce apare pe site, și care dau curs invitației lansate de doamna Mihaela de a scrie împreună povestea sașilor din Transilvania. Blogul are următoarele categorii: ”În Germania pe urmele sașilor”, În Transilvania pe urmele sașilor”, ”Bucătăria sașilor”, ”Oaspeți în camera din față”, ”Portul tradițional săsesc”, ”Povești inedite și traduceri”, ”Povești româno-săsești”, ”Raftul cu cărți”, ”Rânduiala ca la sași”, ”România în cărți poștale vechi” respectiv ”Sărbători și obiceiuri”.

site-ul povestisasesti.com 

Nu este de mirare că pagina de facebook a strâns peste 1100 de fani, dornici să afle cât mai multe despre sașii transilvăneni. Galeriile foto ale diverselor localități locuite cândva de sași, informațiile prețioase despre tradițiile și cultura acestora toate se regăsesc pe pagina de facebook dar și pe blog. Există și câteva intenții de viitor, printre acestea numărându-se  și nevoia de a scrie despre bisericile fortificate din Transilvania, unele aflate în stadiul de ruine sau de a aduce în atenția colectivă edificii și povești total necunoscute.



Tot din Timișoara vine și proiectul ”Ascuns prin Transilvania” care a fost inițiat de Bogdan Bumbăcilă, din pasiune pentru istoria Transilvaniei și a Banatului. Așa cum mărturisește administratorul acesteia ”pagina a fost inițiată în urma observației că pe internet circulă destul de multă informație istorică, însă nu în limba română, ci mai mult în limbile maghiară și germană”. Ce aduce nou acest proiect? Faptul că imaginilor vechi din trecut (cărți poștale, fotografii, gravuri) le este atașată câte o mică ”poveste” ce îndeamnă la nostalgie și melancolie. Se pare că aceasta este o rețetă de succes, din moment ce pagina de facebook a reușit să adune peste 2600 de like-uri.


Pagina de facebook Ascuns prin Transilvania

Oricine citește ”povestea” ce însoțește imaginea, devine curios, vrea să știe mai multe despre locul respectiv, despre personajele respective. Este un mod inedit de a promova turistic un loc, un castel, o curie sau o reședință nobiliară. ”Desigur, încerc ca pagina să stârnească și un anumit interes pentru o zonă, prin prisma unui castel sau a unei povești sau a unor forme de relief spectaculoase care se găsesc acolo, astfel încât cei curioși să dorească să viziteze locul. Îmi mai doresc ca mulți dintre cei interesați, nevorbitori de maghiară să poată citi măcar o fracțiune de informație în limba română și ca românii interesați de istoria adevărată a Transilvaniei să înțeleagă că Transilvania s-a format și s-a dezvoltat așa cum este astăzi doar în urma colaborării și conviețuirii cu sașii și maghiarii care și ei au locuit aici de secole… ” – mărturisește administratorul paginii.

Trebuie precizat faptul că întregul proiect este unul non-profit, însă se investește multă pasiune și mult timp dedicat documentării pentru fiecare din articolele publicate. Tocmai de aceea, cred că acest proiect este unul ce trebuie apreciat.


Pasionații de istorie și arhitectură (printre care mă număr și eu) au remarcat pe cea mai populară rețea de socializare din România, prezența unei pagini interesante, dedicată în exclusivitate unuia dintre cele mai frumoase orașe din partea de vest a țării: Aradul.


Pe facebook doar de la începutul anului 2013, pagina a reușit să strângă aproape 600 de fani. O cifră impresionantă, dacă realizezi că în spatele acestui proiect se află…un adolescent de doar 15 ani! Eugen Rogojan, este așa cum se autocaracterizează ”un pasionat de istorie locală și nebun după arhitectura orașului”. Blogul de Istorie și Arhitectură Arădeană și pagina de facebook ce-l însoțește, a luat ființă din dorința de a promova istoria bogată și poveștile orașului Arad. 

Pagina de facebook BIAA

Aflat la vârsta la care el însuși învață, Eugen nu se sfiește să-i învețe pe alții cum să privească clădirile pe lângă care trec. ” Unul din obiectivele pe care mi le-am fixat încă de când am pornit la drum a fost acela de a deschide ochii tuturor celor care locuiesc sau trec prin Arad cu privire la frumuseţea arhitecturii clădirilor şi importanţa Aradului în istorie. Aradul a jucat roluri importante de-a lungul istoriei. De pildă, aici s-a hotărât Marea Unire de la 1 Decembrie 1918. Corifeii Marii Uniri erau arădeni! Un alt obiectiv este acela de a îi învăţa pe arădeni istoria locului în care trăiesc, istoria clădirilor pe lângă care trec zi de zi fără să ridice privirea pentru a pe admira frumuseţea, povestea celor care au construit sau au locuit în acele clădiri.”

Blog de Istorie și Artă Arădeană
Proiectul este, așa cum mărturisește și Eugen, un mijloc de promovare a orașului, ce ajută la consolidarea acestuia în lupta pentru titlul de ”Capitală Culturală Europeană” în anul 2021. Printre planurile de viitor, Eugen ar vrea să treacă blogul pe o platformă ”.ro” dar și să colaboreze cu alte persoane pasionate de istoria și arhitectura orașului lor.



Din zona comercială vine proiectul ”Admirabil.net” în spatele căruia se află zălăuanul Tiberiu Pop.

Sub genericul ”orașul se prezintă” – avem de a face cu un proiect de anvergură menit să devină cartea de vizită a orașului. ”Disponibil în șapte limbi, română, engleză, franceză, maghiară, germană, italiană și spaniolă, proiectul prezintă într-o manieră inedită, deosebit de modernă și atractivă, peisajul citadin transilvan cu valorile sale istorice, arhitecturale, culturale, economice și sociale” – se arată în filmul de prezentare al proiectului.

Pagina de facebook Admirabil.Net
Avem de a face cu un mediu de promovare, sub forma unei platforme multimedia ce are marele avantaj că reușește să folosească spațiul virtual ca mediu de informare. Platforma Admirabil.Net este disponibilă pentru trei orașe: Zalău, Cluj-Napoca și Oradea. Pentru fiecare există o adresă directă: zalau.admirabil.net, cluj.admirabil.net sau oradea.admirabil.net.   Utilizatorul care se ”plimbă virtual” prin cele trei orașe, își pot alege câmpul vizual asupra căruia are o perspectivă de 360 de grade atât în plan orizontal cât și în plan vertical.



Imagine din Zalău: Platoul de marmură din fața Prefecturii

Imagine din Cluj-Napoca: Piața Avram Iancu

Imagine din Oradea: vedere din turnul Primăriei

Vrând să văd ce poate oferi platforma, am ales orașul Zalău. La prima vedere, aplicația seamănă cu ceea ce oferă Google Street View, însă din punctul meu de vedere, platforma dezvoltată de Admirabil.net este mult mai puternică prin facilitățile oferite. Poți să intri și în interiorul spațiilor (acestea sunt predefinite), saltul de la un loc la altul se realizează intuitiv, prin intermediul unor ”porți” ce apar pe ecran. Direcția de navigare, dar și zoom-ul asupra unui obiectiv sunt controlabile din mouse. Pentru obiectivele importante, se oferă și informații de tip text. Meniul are și facilitatea de a arăta în permanență poziția pe hartă, dar punctul forte este funcția 3D oferită de platformă. Desigur, ai nevoie de ochelari speciali, însă imaginile pe care le vezi sunt incredibile. Dacă nu te descurci, ai la dispoziție un Help Screen foarte detaliat.

Help Screen -ul platformei Admirabil.net
Singura problemă a platformei, este aceea că lucrează cu imagini realizate la un moment dat și, din acest punct de vedere necesită updatarea acestora. În rest, este un instrument util celor care vor să călătorească virtual sau să-și formeze o imagine asupra a ceea ce urmează să viziteze. Desigur, ideal ar fi ca platforma să cuprindă mai multe orașe, însă primul pas a fost făcut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...