Comuna Beltiug (Krasznabéltek în maghiară sau Bildegg în germană) este situată în județul
Satu Mare în zona de confluență a Câmpiei Crasnei cu Dealurile Codrului, fiind
traversată de râul Crasna, la o distanță de aproximativ 35 de kilometri de
municipiul Satu Mare, pe drumul european E 81 ce leagă Satu Mare de Cluj. Cum intri în localitate, te surprinde indicatorul inedit sub forma unui butoi ce anunță că pătrunzi în zona viticolă Beltiug. Aici, s-a desfășurat în perioada 17-18 august 2013, prima ediție a Festivalului Viei și Vinului.
|
Programul festivalului |
Din punct de vedere istoric, localitatea
este atestată din 1216, dar vechimea ei este mult mai mare. Sunt două
istorisiri, ca să nu le spunem legende, referitoare la denumirea localității.
Prima dintre ele, spune că prin 1412, Ákos, fiul regelui Béla al IV-lea al
Ungariei ar fi ajuns prin aceste locuri în drum spre Carei și ar fi cerut să
fie servit cu apă din râul Crasna. Cum nimeni nu avea niciun vas și văzând
dovleci pe câmp a cerut să se taie un dovleac și după ce este curățat de miez
să i se aducă apă. În scriptele sale, locul apare ca ”Béltök”, acesta evoluând
ulterior sub mai multe forme până a ajuns la denumirea actuală Beltiug. O altă legendă, susține că în
timpul unei bătălii a regelui Ladislau I al Ungariei cu pecenegii, acesta și-a
tras sufletul la marginea localității, unde soldații i-au adus un dovleac
umplut cu vin. De aici s-ar trage denumirea localității (în limba maghiară Béltek – ”bél” = interior, conținut, ”tek” – varianta
lui ”tök” = dovleac).
Istoria Beltiugului este strâns legată de
cea a localității vecine, Ardud. Biserica romano-catolică din Beltiug este cea
mai veche construcție, fiind construită în anul 1481 pe vremea când zona era
sub stăpânirea lui Bartolomeu Dragfi – voievodul Ardealului sub conducerea lui
Matia Corvin. Atât biserica din Beltiug cât și cea din Ardud sunt construite în
aceeași perioadă, au același stil arhitectonic și același maistru. În secolul
XVII Beltiugul și Ardudul intră în posesia familiei Rákoczi. Localitatea are de
suferit între 1703 și 1711 când Francisc Rákoczi al II-lea a luptat cu
austriecii. Rákoczi pierde războiul și în urma păcii de la Satu Mare este
nevoit să se refugieze mai întâi în Franța și apoi în Turcia. Beltiugul și
Ardudul ajung în posesia contelui Károlyi Sándor. În 1724 contele Károlyi colonizează zona cu șvabi, populație germanică de pe Dunăre. Majoritatea
șvabilor au emigrat în Germania și Austria, în anii comunismului, Astăzi, localitatea
are un pronunțat caracter multietnic și multiconfesional, aici coexistând
pașnic români, maghiari, șvabi și țigani.
Din punct de vedere turistic, zona atrage
prin cele două biserici de la Beltiug și Ardud dar și prin cetatea Ardud
(despre care am scris aici). Tot la Ardud, se găsește monumentul închinat
poetului maghiar Petőfi
Sándor (1823-1849). Se spune
că în capela cetății din Ardud s-ar fi
căsătorit cu Szendrey Júlia. Dar dincolo de turismul cultural-istoric,
zona are și un potențial turistic vini-viticol. Există indicii că vița de vie
este cultivată în zonă încă de acum 1000 de ani, însă viticultura modernă a
apărut în urmă cu 300 de ani, introdusă de contele Károlyi Sándor. Existau
peste 400 de hectare cultivate cu viță de vie. Făcând un salt în timp de 250 de
ani, după cel de-al doilea război mondial, au mai rămas 200 de hectare
cultivate. Odată cu instalarea comunismului și plecarea masivă a șvabilor,
viticultura din zona Beltiugului moare treptat, viile și pivnițele sunt
părăsite. După Revoluția din 1989, o parte din șvabi s-au reîntors, iar
viticultura a redevenit o afacere profitabilă.
Unul dintre promotorii relansării
viticulturii din zona Beltiug, este Johann Brutler. Reîntors în locul în care
s-a născut, după ce în 1982 a emigrat în Germania, și-a propus nici mai mult,
nici mai puțin decât reînvierea viticulturii din zonă. Și a reușit! A pus pe
roate o afacere de familie, înființând Casa de vinuri Nachbil. Totul a început cu un jumătate de hectar
și încet, încet s-a ajuns la 25 de hectare. Cei doi oenologi ai cramei, Johann
și Edgar Brutler (tată și fiu) au avut curajul de a investi într-o afacere care
atunci, prin anii 90 nu era foarte dezvoltată în România. În anul 2002 achiziționează
pivnița Károlyi pe care o renovează, dându-i strălucirea de odinioară.
Denumirea cramei și a mărcii sub care sunt comercializate vinurile Nachbil,
provine de la denumirea zonei unde este cultivată vița de vie. Nachbil înseamnă
”după dealuri”. Soiurilor autohtone li s-a adăugat Syrah, Riesling de Rin,
Cabernet Sauvignon, și Sauvignon Blanc dar și Blaufrankisch sau Grunspitz.
Producția de vin a început în 1999, iar prima sticlă a fost îmbuteliată în 2004.
Având multă muncă în spate, pasiune și cultul lucrului bine făcut, Nachbil a
devenit un brand cunoscut în țară dar și peste hotare. A participat la
numeroase evenimente de profil, în țară sau peste hotare (Viena, Berlin). Poate
cea mai importantă prezență fiind accea de la sediul Parlamentului European de
la Strasbourg (februarie 2010), când vinurile produse la Beltiug au fost
prezentate eurodeputaților.
|
Johann Brutler - președintele Asociației Podgorenilor Sf. Orban Beltiug |
|
Crama Nachbil Beltiug |
Johann Brutler este și președintele
Asociației Podgorenilor ”Sfântul Orban” din Beltiug, care promovează viticultura axată pe naturalețe, pe produsele adevărate
făcute acasă. Chiar dacă au pus bazele unei afaceri, unii ar spune chiar de
succes, nu se produce industial. Un alt producător local, care a pus pe piciare
o afacere, continuând tradiția de sute de ani a familiei, este Laszlo Hetei. În
2005, inspirat de succesul consăteanului său, Johann Brutler, replantează cu
soiuri nobile via îmbătrânită și își extinde treptat parcelele cultivate.
Deține una din cele 370 de pivnițe în Dealul Hagau, unicat în România în sensul că aproape fiecare
familie din sat avea o pivniță pe deal, acolo era de fapt un sat în miniatură.
În 2012, a deschis chiar la șoseaua principală, o sală de degustare și un magazin
în care sunt comercializate vinurile familiei. Mai multe informații despre
crama Familia Hetei, se pot obține de pe site-ul propriu.
|
Sala de degustări a Familiei Hetei |
|
Terasă pentru degustări la Familia Hetei |
Cu o astfel de tradiție a cultivării viței
de vie, a apărut, firesc un Festival al Viei și Vinului. În acest an s-a
organizat prima ediție, fiind depuse eforturi consistente atât din partea
Asociației podgorenilor dar și a autorităților locale. A fost asfaltat drumul
ce leagă Biserica ortodoxă de Piață dar și întreaga suprafață a Pieței, acolo
fiind locul unde s-a desfășurat festivalul. Vrând să aflu mai multe despre
festival, l-am sunat zilele trecute pe domnul Brutler, care a avut amabilitatea
să-mi explice drumul de la idee la punerea ei în practică. Johann Brutler: ”Ideile bune sunt furate. Deși aveam
intenția de a organiza un festival al vinului, n-am îndrăznit să-l organizăm
mai devreme din lipsa fondurilor. Ne așteptăm să vină lumea nu neapărat pentru
programul artistic, ci pentru vin. Suntem conștienți că nu există formată o
cultură a vinului de calitate, de aceea încercăm să atragem publicul prin
muzică și prin gastronomie tradițională șvăbească”.
Aveam să constat, că Festivalul Viei și al
Vinului este departe de clasicele ”zile ale orașului” unde predomină atmosfera
de bâlci, cu tarabe ce vând tot felul de lucruri la clasicele grătare pe care
sfârâie micii, carnea de porc sau hamsiile. Din punctul meu de vedere, a fost
un festival atipic, ce aduce un suflu nou. Accentul se pune pe tradiții, fie
ele culinare, artistice sau pe cele ale producerii vinului de calitate.
La ora 12 fix (organizare nemțească!)
coloana oficială a parcurs pe jos traseul de la Biserica Ortodoxă la Piață,
trecând pe drumul județean E81 și pe lângă impunătoarea Biserică
romano-catolică. În frunte, trupa de majorete a Colegiului Național ”Octavian
Goga” Marghita (majoretele oficiale ale echipei naționale de rugby a României),
urmate de fanfara Blaskapelle aus Bildegg și de tineri îmbrăcați în port
tradițional maghiar și șvăbesc. Imediat în spatele fanfarei, un grup de tineri duc
cununi realizate din viță de vie. Urmează apoi oficialitățile locale în frunte
cu primarul comunei, domnul Bartok-Gurzău Ioan, cu președintele consiliului județean Satu Mare,
domnul Adrian Ștef cu deputați, consilieri locali și județeni dar și primari ai
localităților înfrățite.
|
Majoretele C.N. ”Octavian Goga” Marghita |
|
Fanfara din Beltiug |
|
Port tradițional șvăbesc |
Mi s-a părut emoționant momentul trecerii
coloanei pe lângă Biserica Romano-Catolică, când fanfara s-a oprit și au fost
trase clopotele. Apoi, defilarea a continuat până în Piață, acolo unde a fost
amenajată o scenă mare și unde producătorii de vin și-au expus marfa. Se
adunaseră deja destul de mulți săteni, curioși de ce se întâmplă în satul lor.
Fanfara a urcat pe scenă și s-a intonat imnul României și al Europei.
După
acest moment solemn, oficialitățile prezente au ținut să adreseze câteva
cuvinte participanților la eveniment. Primarul a profitat de ocazie pentru a se
lăuda cu realizările făcute pentru organizarea evenimentului; deputatul
Octavian Petric a încurcat de câteva ori Beltiugul cu Ardudul și și-a luat ”la
revedere” în română, germană și maghiară înainte ca festivalul să înceapă;
domnul președinte al Consiliului Județean Satu Mare Adrian Ștef a ținut să-i
felicite pe organizatori pentrucă au ”furat startul” și au avut ideea de a
înlocui zilele localității cu un festival; primarul localității Linden
(Germania) înfrățită cu Beltiugul a ținut să amintească de parteneriatul dintre
localități inițiat acum 12 ani prin plantarea unui tei. Nu am înțeles nimic din
mesajul reprezentantului Forumului Democrat German, acesta vorbind în germană.
M-a surprins faptul că Johann Brutler,
sufletul acestei manifestări nu era pe scenă cu oficialitățile. L-am văzut prin
public, echipat de muncă. Totuși, cineva a avut ideea de a-l chema pe scenă de
unde a transmis un scurt mesaj, ținând să precizeze că reprezintă ”partea care
lucrează” din acest festival. Un alt moment interesant a fost acela în care,
preotul ortodox și cel romano-catolic au sfințit vinul.
|
Primarul din Beltiug deschide festivalul |
|
Președintele Consiliului Județean Satu Mare vorbind participanților |
|
Johann Brutler vorbește în numele producătorilor de vin din Beltiug |
|
Sfințirea vinului și a strugurilor de către preotul ortodox și romano-catolic |
|
Sfințirea vinului |
Într-adevăr, era un dute-vino continuu între
Crama Nachbil și zona unde erau instalate cuptoarele și unde se gătea mâncarea.
Da, ați auzit bine! La festivalul Viei și Vinului, nu numai că s-a băut vin de
calitate dar s-a și mâncat bine. Organizatorii s-au gândit la un sistem
interesant: din două puncte amplasate la intarea în Piață, puteai să cumperi un
pahar de sticlă cu picior, exact ca acelea care se folosesc la degustări de vinuri.
Un pahar costă 7 lei, dar apoi puteai să-l iei acasă. Odată cu paharul primeai
o banderolă care atesta faptul că ești participant la festival, nu doar simplu
spectator. Puteai să comanzi și unul din cele cinci feluri de mâncare puse la
dispoziție, contra sumei de 15 lei, preț în care era inclus și 100 ml de vin.
Existau, așa cum spuneam cinci feluri de mâncare: meniul 1 conținea friptură de
porc la cuptor cu salată de cartofi și castraveți acriți la soare; meniul 2
avea grătar de porc cu aceeași garnitură și salată; meniurile 3 și 4 înlocuiau
carnea de porc cu cârnaț șvăbesc respectiv cu caltaboș șvăbesc (renumitul
Leberwurst) în timp ce meniul 5 oferea găluște șvăbești cu varză acră. Așadar
mâncare din belșug, pentru toate acestea fiind sacrificați 10 porci.
|
Johann Brutler ajută la servirea bucatelor |
|
Pregătind mâncarea |
|
Meniul 3: cârnaț șvăbesc cu garnitură de cartofi și castraveți acriți la soare |
|
Meniul 2: Friptură de porc la tavă cu garnitură de cartofi și castraveți acriți la soare |
Ne-am luat porția de mâncare și paharul de
vin și ne-am găsit loc la umbra unor nuci, în spatele scenei. Trebuie spus că
organizatorii s-au gândit la toate. Au instalat toalete ecologice undeva la
marginea pieței, au montat mese simple de lemn fie la umbra copacilor, fie sub
copertine, au permis accesul în Piață doar a acelora comercianți care vindeau
produse tradiționale. Am văzut țigani aurari, nelipsiții producători de Kűrtős
Kalács, un meșter sticlar. În rest, zona a fost ferită de invazia kitch-ului,
câteva tentative de instalare a tarabelor clandestine cu tot felul de chinezării fiind drastic sancționată de poliția și jandarmeria prezentă la
eveniment.
|
Produse ale meșterilor sticlari |
|
Țigani argintari |
|
Deliciosul Kűrtős Kalács |
Caracterul multicultural a fost subliniat
prin diferitele ansambluri de copii și tineri dar și de adulți care au urcat pe
rând pe scenă și au cântat sau au dansat în română, maghiară, germană sau
țigănește. De fapt, întregul eveniment a avut trei prezentatori, care vorbeau
în română, maghiară și germană.
|
Spectatorii urmăresc dansurile |
|
Dansuri maghiare |
|
Copii de pe margine participă și ei la sărbătoare |
|
Dansuri țigănești |
Evident, vedeta festivalului a fost vinul.
Casele de vinuri Nachbil și Familia Hetei dar și alți producători îmbiiau
clienții cu renumita licoare produsă pe dealurile Beltiugului. Se putea bea vin
alb sau roșu servit direct din tancurile de
aluminiu. Prețul unui dl era de 1 leu. Cine vroia putea cumpăra vin de calitate,
îmbuteliat. Am trecut pe la standurile principalilor producători din Beltiug. Primul, în partea de sus, dinspre cramă este standul casei de vinuri Nachbil. Un dovleac mare, câteva pahare pentru cei ce vor să deguste vinul și toate sortimentele produse de cramă, aranjate frumos. Doamna Brutler este amabilă și servește pe fiecare. Vinurile roșii de o parte, cele albe de cealaltă parte. Prețul vinurilor Nachbil îmbuteliate, este direct proporțional cu calitatea lor. Nu sunt vinuri ieftine dar raportul calitate preț este unul bun. Prețurile variază între 22 de lei, atât cât costă cupajul
Trio Alb, la 39 de lei pentru Risling de Rin sau 62 de lei pentru Pinot Noir din
2008 sau Syrah din 2011. Există și varianta, mai puțin elegantă de a lua vin
vărsat la flacon de plastic cu 10 lei / litru.
|
Standul Cramei Nachbil |
|
Vinuri roșii marca Nachbil |
|
Vinuri albe marca Nachbil |
Următorul stand este al casei de vinuri Familia Hetei. Aici, proprietarul Laszlo Hetei te îmbie cu vin roșu sau alb, după preferințe. Prețul vinului variază în funcție de sortiment sau de calitatea acestuia. Vinurile îmbuteliate se vând cu prețuri cuprinse între 21 de lei pentru un Rose din 2011, 28 de lei pentru cupajul Merlot-Syrah-Cabernet Sauvignon-Fetească Neagră din 2010 sau 42 de lei pentru un Chardonnay Barique din 2011. Există și aici, varianta mai ieftină, aceea de a cumpăra vin vărsat, ambalat în flacoane de plastic. Prețul este de 10 lei / litru.
|
Laszlo Hetei și vinurile sale |
|
Vinurile Familia Hetei |
Atmosfera de la festival este frumoasă. Lumea se plimbă pe la standuri, stau de vorbă cu producătorii, degustă vinul sau stau împreună cu prietenii ori familia la mese unde servesc delicioasele preparate culinare. Îmi place modul în care organizatorii au aranjat standurile. De fapt s-au folosit de copertinele de metal și de mesele de beton existente în piață, împodobindu-le cu viță de vie și ciorchini mari de struguri adevărați. Din loc în loc, butoaie goale sau unelte viticole, completează decorul. Există și un stand care vinde produse Bio.
|
Viță de vie și struguri ornează cadrul de metal al copertinelor din piață |
|
Butoaiele de lemn și stuful crează un decor minunat |
|
Standul cu produse Bio |
Între Piață și pivnițele din buza dealului, într-un spațiu delimitat câțiva călăreți echipați corespunzător, urmăresc festivalul. Caii răspund cu greu la comenzi, deranjați evident de decibelii boxelor de amplificare. Dacă cineva a avut inițiativa de a îmbina sporturile ecvestre cu vizitele la viile de pe deal, atunci această idee trebuie pe deplin exploatată.
Nu am stat prea mult la festival, am
preferat să mergem să vizităm biserica romano-catolică din localitate. Biserica
Sfântul Ladislau din Beltiug este o construcție impunătoare, ce domină zona cu
turnul ei înalt cu ceas. O biserică locală, având hramul Sfintei Fecioare a
fost amintită în documente în 1424. La jumătatea secolului al XVI-lea biserica
a devenit protestantă, odată cu toate bisericile aflate pe domeniul lui Drágffi (Drăgoșeștii au fost la origine o familie
românească din Maramureș). În 1597, edificiul a fost resfințit ca biserică catolică
cu hramul Sfântul Ladislau. Pe parcursul secolului al XVII-lea, biserica a fost
folosită de către credincioșii calvini, dar după ce Károlyi Sándor a strămutat
iobagii reformați în satul Dobra, în 1727, șvabii romano-catolici colonizați în
localitate au primit și biserica. Clădirea medievală avea sanctuar poligonal cu
o singură navă. Poarta principală este realizată în stil gotic. În secolul al
XIX-lea existau încă ancadramentele și mulurile gotice ale ferestrelor sudice.
În 1913, biserica capătă forma actuală prin extinderea realizată de Foerk Ernő. Altarul este realizat în stil neogotic, având în centru imaginea Sfântului
Ladislau, alături de statuete reprezentându-i pe Sf. Ștefan, Sf. Emeric,
Sf. Adalbert și Sf. Gerard. Vitraliile
ferestrelor laterale altarului sunt spectaculoase. În spate, la balcon există o
orgă simplă iar în spatele ei, ferestre rotunde cu vitralii.
|
Turnul Bisericii Romano-Catolice Sf. Ladislau |
|
Altarul bisericii încadrat de superbe vitralii |
|
Anvonul |
|
Orga bisericii |
|
Interiorul Bisericii Romano-Catolice Sf. Ladislau |
|
Turnul cu influențe gotice |
În drum spre locul unde am lăsat mașina,
remarcăm un butoi mare de lemn ce face reclamă Cramei Nachbil. Nu departe, este
noua sală de degustare a Familiei Hetei. Lăsăm Beltiugul, cu promisiunea de a
reveni și de a face o excursie ghidată la cramele de pe deal și de a urca la
capela din vârful dealului. Am fost un eveniment reușit, care, sunt convins că
se va dezvolta în anii care urmează. Felicitări organizatorilor și producătorilor de vin din Beltiug!
|
Dealurile cu vie și capela catolică |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu