Județul Sălaj este puțin cunoscut
din punct de vedere turistic, deși în ultimii ani se fac eforturi consistente
din partea autorităților locale și județene pentru a scoate județul și locurile
lui cu potențial turistic din anonimat. Sunt atâtea atuuri pentru dezvoltarea
turismului sălăjean încât articolul de față ar fi insuficient pentru a cuprinde
toate aspectele. Voi insista doar pe o componentă a
sectorului turistic, care în ultime vreme se dezvoltă vertiginos și, alături de
alte direcții de dezvoltare, poate fi unul din motoarele turistice importante.
Este vorba despre turismul religios. Chiar dacă conceptul nu este bine definit,
și încă nu există infrastructura turistică necesară, această formă de turism se
poate observa mai ales în preajma sărbătorilor mari de peste an.
|
Strâmba - mănăstirea mea de suflet, locul în care uiţi de griji, probleme... (Zinia Matyas) |
Se știe că Ardealul de Nord are câteva
repere spirituale, câteva locașuri de cult care atrag pelerinii (turiștii?) ca
un magnet, îndeosebi de Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului sau Sfântă Mărie
Mare cum i se spune în popor. Poate cel mai însemnat dintre toate este
Mănăstirea Nicula din județul Cluj, revendicată deopotrivă de ortodocși și de
greco-catolici. Zeci de mii de credincioși vin în pelerinaj aici, umplând încă
din ajunul praznicului, dealurile din jurul mănăstirii. La fel de renumite sunt
și mănăstirile de la Rohia din Maramureș (aici au poposit nume mari ale
culturii românești:Constantin Noica sau Nicolae Steinhardt) sau Bixad din
județul Satu Mare. O hartă interactivă a principalelor locuri de pelerinaj a fost publicată de Transilvania Reporter.
Județul Sălaj are câteva atuuri care pot
contribui la dezvoltarea turismului religios și monahal. În primul
rând sunt bisericile de lemn, adevărate opere de artă populare. Maramureșul este uneori supranumit pe nedrept, județul bisericilor de lemn, poate și
datorită faptului că opt dintre acestea sunt incluse pe lista Patrimoniului
Mondial UNESCO. Incontestabil, bisericile de lemn maramureșene sunt de o
frumusețe rară, însă pe teritoriul Maramureșului sunt doar 43 de biserici de
lemn. În județul Sălaj, există - conform lucrării ”Bisericile de lemn din
Sălaj” apărută la editura Silvania Zalău în 2008, avându-i ca autori pe Ileana
Petrean-Păușan, Ioan Ghiurco și regretatul Gheorghe Chende-Roman – nu mai puțin
de 68 de biserici de lemn, toate fiind considerate monumente istorice și aflate
pe Lista Monumentelor Istorice (LMI). În Sălaj au fost mult mai multe biserici
de lemn. Leontin Ghergariu, renumit om de cultură, pasionat de istorie și
etnografie, a adunat în lucrarea (în manuscris) ”Biserici de lemn din Sălaj”
din 1976, informații despre 114 biserici de lemn. Despre unele dintre ele se
știe că au fost strămutate în alte locuri, cea mai celebră fiind Biserica de
lemn din Cizer, construită de Horea și care se află acum la Parcul Etnografic
Național ”Romulus Vuia” din Cluj-Napoca.
La Ciucea, în incinta castelului Octavian Goga se află biserica de lemn
din Gălpâia. Nu voi insista aici asupra celorlalte biserici de lemn originare
din Sălaj și strămutate în alte locuri. Cert este, că raportându-ne la numărul
bisericilor de lemn, Sălajul ar trebui să se numească ”județul bisericilor de
lemn”.
|
Biserica de lemn din Ciumărna |
|
Biserica de lemn din Poarta Sălajului |
|
Biserica de lemn din Sânpetru Almașului |
Pe site-ul Consiliului Județean Sălaj, există o strategie de dezvoltare turistică, care are un capitol special dedicat
potențialul turistic al bisericilor și mănăstirilor. Sunt descrise câteva
posibile trasee turistice, cum ar fi cele de pe Valea Someșului care cuprinde
21 de biserici de lemn, traseul turistic al Văii Almașului (14 biserici de
lemn) sau cel al văii Agrijului (14 biserici de lemn). De-a lungul anilor, au
fost editate mai multe materiale de promovare a acestor opere de artă populară
(calendare, cărți poștale, pliante), însă lipsa unei strategii clare și slaba
dezvoltare a infrastructurii rutiere au făcut ca acest potențial turistic să nu
fie pe deplin exploatat.
|
Răspândirea bisericilor de lemn de pe Valea Agrijului |
|
Harta bisericilor de lemn de pe Valea Almașului |
|
Bisericile de lemn de pe Valea Someșului |
Poate că intrarea în faza de implementare a
proiectului cu finanțare europeană ”Circuitul bisericilor de lemn din
Transilvania de Nord – județul Sălaj”, prin care este prevăzut realizarea
infrastructurii turistice pentru șapte din bisericile de lemn ale Sălajului, va
reuși să dea un impuls dezvoltării turistice pe această direcție.
Un
alt potențial pentru dezvoltarea turismului ecumenic în Sălaj, îl reprezintă
existența mănăstirilor. Acestea atrag pelerini cu ocazia diverselor sărbători
religioase de peste an. Mănăstirile din Bic, Bălan, Rus, Strâmba sau Voivodeni
dar și schiturile de la Bobota, Marca sunt asaltate de pelerini. Dintre
acestea, se remarcă cele două mari mănăstiri, apreciate de credincioșii
sălăjeni dar și de cei din județele învecinate.
Mănăstirea
”Sfânta Treime” Bic, este situată la doar câțiva kilometri de Șimleu Silvaniei,
așa că turiștii ar putea opta pentru un turism cultural-religios, cunoscut
fiind faptul că orașul Șimleu Silvaniei posedă câteva obiective turistice
importante (vezi articolul aici). Mănăstirea s-a înființat în 1994, în jurul unei
biserici de lemn strămutată din localitatea Stâna, declarată monument istoric,
datând din 1720. De atunci, prin grija obștii de măicuțe de aici, îndrumate de
stareța mănăstirii Stavrofora Marina Lupou, mănăstirea Bic s-a dezvoltat
continuu. În prezent, ansamblul monahal de la Bic cuprinde pe lângă biserica de
lemn, o biserică nouă, de piatră; un altar de vară și o clopotniță; dar și un
corp de chilii care pot oferi adăpost turiștilor și pelerinilor. De hramul
mănăstirii Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul, pe 29 august, poiana
mănăstirii se dovedește a fi neîncăpătoare pentru mulțimea de credincioși.
|
Poarta de intrare în Mănăstirea Bic |
|
Altarul de vară al Mănăstirii Bic |
|
Biserica de piatră și corpul de chilii |
|
Biserica de lemn din complexul monahal Bic |
Dintre
toate mănăstirile sălăjene, evoluția cea mai fulminantă a avut-o însă,
Mănăstirea Strâmba. Situată într-un cadrul natural idilic, departe de lume, pe
un deal din partea stângă a văii Strâmba, ansamblul monahal de aici s-a
dezvoltat continuu din 1993 când a fost reactivată această veche vatră
monahală. Prin strădania obștii de călugări de aici, îndrumați de părintele
arhimandrit Grighentie Oțelea – starețul mănăstirii, au fost adăugate treptat
vechii biserici de lemn existente, un ansamblu modern constituit din: Casă monahală
cu Paraclis, Arhondaricul și Trapeza (bucătărie, cămară, sala de mese – la parter
și camere de locuit la etaj), Altarul de vară, Centrul de asistență socială
”Sfânta Maria”, Centrul cultural-misionar ”Sfântul Pahomie de la Gledin”
(bibliotecă, sală de lectură – la parter și camere de locuit la etaj). Biserica de zid,
este în faza de construcție, piatra de temelie fiind pusă în 29 august 2009 la
sărbătoarea Izvorul Tămăduirii.
|
Biserica de lemn din complexul monahal Strîmba |
Mănăstirea a devenit cunoscută în întreg
județul datorită taberelor de catehizare ce se organizează aici în fiecare vară
dar și implicării în diverse proiecte educative sau culturale. Periodic, de
aici se organizează pelerinaje la Locuri Sfinte dar și
la alte mănăstiri din țară (cel mai cunoscut pelerinaj fiind la mormântul
”Sfântului Ardealului” – Arsenie Boca de la Prislop / Hunedoara).
Am
avut ocazia să văd cu ochii mei ce înseamnă turism ecumenic, de hramul
Mănăstirii Strâmba. Zi de sărbătoare pentru toți creștinii ortodocși și
greco-catolici, Adormirea Maicii Domnului ce se prăznuiește în fiecare an pe 15
august, a adus la Strâmba mii de credincioși din Sălaj și Cluj dar și din alte
județe. Drumul recent asfaltat din Hida până în Sâmpetru facilitează accesul
rutier spre mănăstire. Mai sunt de parcurs 8 kilometri pe drum de piatră.
Dimineață, în jurul orei 9, deja era formată o coloană de mașini ce înainta
greu lăsând în spate un nor de praf. La intersecția din hotar, acolo unde
drumul se bifurcă, existând două căi de acces spre mănăstire, un echipaj al poliției
rutiere dirija circulația. Am trecut prin cătunul Păduriș, rupt de lume, cu
case puține presărate printre dealuri și după un ultim urcuș ajungi pe coama
dealului de unde se deschide o panoramă superbă asupra mănăstirii. De la paște,
de când nu am mai fost la mănăstire, a fost terminată amenajarea parcării la
liziera pădurii. Deja mai mult de jumătate era ocupată de mașini venite de
peste tot. În cealaltă parte, o altă parcare amenajată direct pe câmp.
|
Parcarea modernă s-a dovedit neîncăpătoare |
|
Zeci de mașini parcate direct pe câmp |
Înafara perimetrului mănăstirii, câțiva comercianți s-au aciuat cu tarabe
ce ofereau mici, grătare … Mă bucur în gând că au rămas în afara
perimetrului mănăstirii și sper ca pe viitor, acolo să rămână. Nu cred că este
bine să amesteci cele sfinte cu cele lumești. Mănăstirea nu trebuie să devină
bâlci, loc de picnic sau distracție. De cealaltă parte a drumului, un puști
vinde pepeni. Odată ce pătrunzi în incinta mănăstirii, un sentiment de pace, de
liniște sufletească te învăluie. În altarul de vară, slujba a început, mulți
credincioși sunt răsfirați prin livadă. Au venit cu familia și mulți stau pe
pături fie la soare, fie la umbra pomilor din livadă. Alții și-au adus scaune
pliante de acasă. Toți au venit însă pentru a participa la slujbă. Pe drumul ce
duce de la parcare spre incinta mănăstirii, lângă centrul cultural-misionar,
sunt câțiva comercianți ce vând cărți și obiecte bisericești. Aici, e o
oarecare forfotă, lumea se plimbă în sus și-n jos în căutare de suveniruri.
Cele mai apreciate sunt cruciulițele, copii ale icoanei făcătoare de minuni
”Dulcele Sărut” dar și cărțile de rugăciune.
|
Icoanele au avut cea mai mare trecere printre pelerini |
|
Obiecte de cult, expuse de comercianți |
|
Comerț cu obiecte bisericești |
În
fața crucii de beton de lângă Paraclis sunt trei clopote noi, încă sigilate. De
acolo, printr-un parc superb, plin de flori și plante ornamentale, un drum de
piatră coboară spre biserica de lemn și spre altarul de vară. În stânga un car
plin cu flori și o fântână arteziană, în dreapta mai mulți preoți răsfirați
printre pomii din parc spovedesc credincioșii care stau cuminți la rând
păstrând limita de discreție. Inedit acest mod de a spovedi afară, în aer liber
dar ținând cont de numărul mare de credincioși încerc să-i înțeleg utilitatea.
O altă coadă, lungă se formează la intrarea în biserica de lemn, acolo unde
este icoana făcătoare de minuni.
|
Clopotele noi |
|
Carul cu flori din parcul mănăstirii |
În
jurul bisericii, densitatea de credincioși crește, la fel pe măsură ce te
apropii de altarul de vară. Părintele arhimandrit Grighentie Oțelea, părintele
ieromonah Acachie Irimia ajutați de un sobor de preoți și de un grup de elevi
și studenți la teologie, țin Sfânta Liturghie. Aici, uiți de toate: de
problemele de zi cu zi, de agitația din oraș sau chiar de forfota
”credincioșilor” care se plimbă prin arealul mănăstirii. Așa cum spuneam,
majoritatea au venit special pentru slujba religioasă, însă sunt și turiști
care au venit la Strâmba din curiozitate, atrași poate de frumusețea locurilor.
Într-adevăr,
aici ai ce să vezi: ansamblul monahal arată impecabil, se vede grija deosebită
pe care viețuitorii de aici o acordă curățeniei și ordinii. Apoi este biserica
de lemn, cu hramul ”Sfântul Gheorghe” – monument istoric datând din secolul al
XVIII-lea. Biserica are opere de artă valoroase: iconostas, icoane și pictură
murală. Icoana ce reprezintă Maica Domnului cu Pruncul, numită ”Dulcele Sărut”
este poate, principalul punct de atracție al mănăstirii și imboldul
pelerinajelor de aici, fiind considerată icoană făcătoare de minuni. Parcul
dendrologic și minigrădina zoologică ce adăpostește fazani, porumbei,
iepuri și căprioare – sunt de asemenea
puncte de atracție.
Sunt
convins că pelerinii (turiștii) veniți din alte județe, în special din județul
Cluj – datorită situării mănăstirii la granița județelor Cluj și Sălaj – vor
împărtăși experiența sărbătorii Sfintei Marii petrecute în cadrul Mănăstirii
Strâmba, contribuind astfel la creșterea numărului de turiști.
Multumesc pentru placute aduceri aminte . Momentele de liniste si pace sufleteasca sunt cele mai de pret in viata asta plina de ,,amaruri si de chin".
RăspundețiȘtergereCu drag Cornel Orbai.