Blogul Foto-Travel publică un miniserial intitulat ”Toscana văzută de sus” în care sunt descrise experiențele a patru ascensiuni, în patru locuri, de unde ai o panoramă deosebită asupra Toscanei. În acest episod, despre panorama asupra capitalei regiunii, Florența.
Florența este cel mai titrat oraș al Toscanei și
printre cele mai frumoase din Italia. Leagăn al Renașterii, este locul în care
s-au născut sau au trăit o seamă de personalități cum ar fi Dante, Boccacio,
Leonardo da Vinci, Botticelli, Machiavelli, Michelangelo sau Galileo Galilei,
ca să-i amintim doar pe cele mai importante.
Centrul istoric al orașului, aflat în
patrimoniul UNESCO, este dominat de masiva catedrală a arhidiocezei
romano-catolice din Florența. Biserica Santa Maria dei Fiore sau Duomo, așa cum
este cunoscută, este de-a dreptul impunătoare. Construită timp de mai multe
generații, între anii 1296 și 1478 impresionează prim măreție, prin fațada
bogat decorată dar mai ales prin impunătorul Dom octogonal, care a rămas și
acum, cel mai mare dom construit vreodată.
În stilul bisericilor renașterii, așa cum
aveam să văd în toate orașele Toscanei, lângă nava bisericii se află turnul
clopotniță, pe care italienii îl numesc Campanile. Cel al Domului din Florența
este atribuit lui Giotto. Turnul este suplu, având profilul unui pătrat cu
latura de 14,5 metri. Este înalt de 85 de metri și are 5 niveluri. Construcția
sa a început în 1334 și a durat până în 1359. Se pare că Giotto a apucat să
construiască doar primul nivel, cu toate acestea a impus un stil arhitectural
propriu, înlocuind stilul filigranat specific goticului cu modele geometrice
realizate din marmură albă de Carara, roșie de Siena și verde de Prato.
Intrarea în turnul campanilă, se face prin
intermediul a nu mai puțin de 414 trepte. Biletul de intrare costă 10 euro și
asigură accesul în turn, pe cupolă, în Baptiseriu, în cripta Santa Reparata și
în Muzeul Opera del Duomo. Există mai multe case de bilete, una chiar la
intrare în turn. Ești avertizat încă de la intrare că ai de urcat 414 trepte și
că nu există lift.
Îți iei inima în dinți și după ce validezi biletul și treci
de porțile de siguranță, începi să urci. Involuntar numeri: 1,2,3,4,5...
continui să numeri în timp ce simți cum transpirația te năpădește. Culoarul
este strâmt, scările sunt destul de abrupte, piatra treptelor este șlefuită de
milioanele de pași care au trecut pe aici. ...99, 100, 101...îți zici în gând
că ai trecut de primul sfert și te
lipești de perete ca să-i lași pe cei care coboară să treacă. Ici, colo, prin
câte o fereastră îngustă, forțezi obiectivul aparatului de fotografiat să
focuseze imaginea de afară. Continui să urci și să gâfâi, ritmul este alert,
impus de cei din spate. Nu ai timp să te odihnești așa că urci și numeri...158,
159, 160.
În sfârșit ajungi la prima terasă. Instantaneu cauți un loc unde să
te așezi. Simți nevoia să bei apă și te feliciți că ai fost inspirat să iei
flaconul cu tine.
După ce-ți tragi sufletul te bucuri de
priveliște. Cele patru laturi ale turnului sunt prevăzute cu câte două ferestre
înalte în stil gotic, protejate cu gratii. Încă nu ai ajuns la nivelul de sus
al catedralei, dar ești desupra Baptiseriului. Florența se vede frumos de la
înălțime, te uiți la furnicarul de oameni ce mișună în jurul catedralei.
161, 162, 163...continui să urci și să
numeri. Parcă acum ritmul nu este așa de rapid, ai timp să furi câte o imagine
prin ferestrele mici. Cupola Domului nu încape în cadru. La una dintre ferestre, de gratii sunt prinse 6 lacăte. Am mai văzut prin lume ”lacăte ale
iubirii” prinse în diverse locuri, dar niciodată atât de sus. Unii spun că
primele lacăte ar fi apărut la Pécs în Ungaria prin anii 1980, alții zic că au
apărut pentru prima dată la Seul. Italienii le spun ”luchetti d’amore” și aveam să le vedem ulterior pe Ponte
Vecchio sau în alte orașe.
...198, 199, 200. Te bucuri că ai ajuns aproape de
jumătatea distanței la a doua platformă. Uiți de oboseală când vezi minunea de
la picioarele tale. Acum vezi departe, până aproape de gară. Distingi clar
cupola Capelei familiei de Medici. În cealaltă parte, distingi turiștii de pe
cupola Domului, în timp ce cei de jos, abia se mai disting. Te bucuri de
priveliște alături de turiști din întreaga lume, cei mai mulți par a fi
asiaticii. Și acest nivel seamănă cu precedentul, aceleași ferestre gotice mari
protejate de gratii. Din păcate, pereții sunt scrijeliți cu tot felul de nume.
După ce te desfeți cu priveliștea
orașului, îți aduci brusc aminte că ești abia la jumătatea distanței. Începi să
urci pe același culoar strâmt. 201, 202, 203, 204...numeri în gând în timp ce
te lași dus de valul uman care urcă. Cu umărul drept freci peretele încercând
să faci loc celor care coboară. Transpirația își face simțită prezența, este
din ce în ce mai cald iar când treptele încep să se încolăcească pe lângă
peretele central faci un ultim efort știind că te apropii de vârf. Ai uitat
numărătoarea dar îți aduci aminte de numărul treptelor: 414. Este mult și să
numeri până la 414, dar să urci atâtea trepte.
Ajungi la o terasă circulară,
destul de strâmtă unde alții ca tine gâfâie ștergându-și transpirația sau
golind sticlele de apă. Două uși destul de strâmte și scunde lasă să intre
lumina și aerul proaspăt. Auzi exclamațiile de admirație ale celor de afară.
Știi că te așteaptă cea mai spectaculoasă panoramă dar nu ai putere încă să te
ridici.
Într-un târziu, ieși pe culoarul protejat
de gratii. Ești ca într-o cușcă, ca într-un tunel dar nu îți pasă. Ceea ce vezi
dincolo de gratii îți taie respirația. Orașul Renașterii este la picioarele
tale. Acoperișurile clădirilor, se văd până departe în zare. Ici, colo, câte un
turn, câte o campanilă sau o cupolă străpunge monotonia peisajului. Alături,
catedrala este impunătoare. Cupola Domului domină câmpul vizual și este cadrul
perfect pentru cele mai reușite fotografii. Zoom-ul obiectivului te ajută să-i vezi pe turiștii care sunt deasupra Domului și care, poate, se uită și ei la tine.
Am avut ocazia să urc în mai multe turnuri, dar niciodată nu cred că am fost atât de sus și niciodată nu mi-a fost dat să văd o panoramă mai cuprinzătoare. Și aici, zidul de sprijin este mâzgălit cu tot felul de înscrisuri. Nu i-am înțeles niciodată pe cei care aleg să lase un semn al trecerii lor, murdărind monumentele. Îmi dau seama ce ignoranți sunt, câtă lipsă de respect pentru operele de artă. De una din gratii, stă prins un lacăt. Pe el scrie ”Go Travel”. Este, cred, cel mai înalt ”lacăt al iubirii”. Pe un alt perete văd o inscripție veche: anul 1803 și un nume ”Benedebbo”.
Panorama este amețitoare. De aici, îți dai seama ce mare este orașul. Centrul istoris este bine delimitat și-l recunoști după clădirile grupate în cvartale, delimitate de străzi. În depărtare se văd dealurile ce înconjoară Florența.
La coborâre ritmul este normal. Treci pe
lângă un șir nesfârșit de turiști, din toate națiile care gâfâie urcând
treptele. Acum ai timp să revezi pamorama de la fiecare platformă. Vezi un
clopot pe care nu l-ai sesizat la urcare, plin și el de mâzgălituri. Încă un
lacăt agățat de gratii, semn al trecerii unui cuplu de îndrăgostiți.
În seria ”Toscana văzută de sus” a apărut articolul:
În aceeași serie vor urma:
Florenta este unica; superbe imaginile; domnule profesor ati reusit sa urcati si in Cupola lui Brunelleschi?
RăspundețiȘtergereNu, nu am urcat in cupola. Poate data viitoare!
Ștergere