joi, 26 decembrie 2013

Un cadou surpriză de Crăciun

Crăciunul este aproape sinonim cu dragostea de a dărui. Cine nu se așteaptă să găsească sub bradul împodobit un cadou, fie el cât de mic? De cele mai multe ori anticipăm că vom primi un cadou, suntem siguri că cei dragi s-au gândit la noi și în acest an, la fel cum nici noi nu i-am uitat. Dar dacă primești un cadou surpriză la care nu te-ai fi așteptat? Bucuria este cu atât mai mare!




Un astfel de cadou surpriză, care m-a bucurat foarte mult, am primit chiar în ajunul Crăciunului. Nu l-am găsit sub brad, a venit prin poștă. Am fost surprins când am primit plicul mare maroniu, expediat de doamna Mihaela Kloos-Ilea. Îmi suna cunoscut, dar nu îmi aminteam exact în ce context am auzit acest nume. Am deschis cu o oarecare emoție plicul și ce să vezi? O cutie de plastic și un plic. Nerăbdător ca orice om care primește un dar neașteptat, am deschis cutia în care am găsit împachetată cu grijă, o...turtă dulce. Nu este una oarecare ci o turtă dulce ce reprezintă cu fidelitate sigla unui cunoscut blog: ”Povești Săsești”. Da, acum îmi amintesc de mesajul primit pe facebook prin care mi se cerea adresa...nu m-am gândit că voi primi un cadou atât de dulce.

Mesajul din felicitare m-a emoționat de asemenea. Frumos gestul doamnei Mihaela Kloos-Ilea, de a dărui colaboratorilor blogului său, un dar de Crăciun. Și nu orice dar, cunoscut faptul că turta dulce sub diversele ei forme, face parte din cultura sașilor ardeleni, cultură ce a rămas în Transilvania împrumutată de celelalte etnii. Ce desert poate fi mai bun în prag de sărbători decât o figurină din turtă dulce cu aromă fină de scorțișoară și miere care îți dezmiardă simțurile și-ți aduce aminte de copilărie?



Blogul Povești Săsești, despre care Foto-Travel a scris în luna iunie a acestui an la rubrica ”tendințe în social media”. Atunci descoperisem un blog fascinant, care relata în cuvinte simple, ce veneau din suflet, povești despre o comunitate transilvăneană ce se împuținează pe zi ce trece, dar care încearcă să renască prin amintiri, prin povești, prin prezentarea locurilor, a obiceiurilor și tradițiilor sale. De atunci, blogul a evoluat mult. La fel și cunoștințele mele despre comunitatea sașilor ardeleni. Am avut ocazia să văd la Zalău o inedită și necesară expoziție intitulată ”Rânduiala Săsească” în care prin piesele de etnografie expuse, mi-am putut da seama că atuurile acestei comunități au fost rigoarea, ordinea și rânduiala. Apoi, în noiembrie când am vizitat Sibiul, mereu surprinzător, am prins ultimele zile ale expoziției temporare ”Moștenirea Săsească” găzduită de Muzeul de Etnografie Universală ”Franz Binder”, parte a Complexului Muzeal Astra. Indiscutabil, cultura, arta, arhitectura și etnografia transilvană ar fi mai sărace fără moștenirea săsească. Și tocmai despre această moștenire, scrie doamna Mihaela Kloos-Ilea cu atâta pasiune. 

Ceea ce am scris în urmă cu câteva luni despre proiectul Povești Săsești rămâne de actualitate: Proiectul poate fi privit ca un puzzle, ca o încercare de recuperare a trecutului, ce poate aduce în atenția noastră cultura și istoria unui popor care și-a lăsat amprenta asupra arhitecturii, culturii și modului de a fi al ardelenilor. Este și o luptă cu timpul - media de vârstă a sașilor plecați din Transilvania este undeva la 60-70 de ani – administratoarea paginii simțind presiunea acestuia. Din punctul ei de vedere ”sașii sunt o punte invizibilă, de drag și dor între România și celelalte spații, nu doar germane. Însă această legătură devine firesc, mai vagă cu fiecare generație”.

Fermecat de acuratețea cu care a fost realizată figurina ce reprezintă logo-ul proiectului ”Povești Săsești” am căutat pe internet date despre producător. Am aflat că aceste minunate turte dulci sunt realizate de către doamna Ildiko. Vizitând pagina de Facebook a acesteia, veți descoperi o lume minunată, o lume de poveste, a figurinelor din turtă dulce. Ce poate fi mai frumos de atât?



Mulțumesc Mihaela Kloos-Ilea pentru cadou! Mulțumesc pentru oportunitatea de a cunoaște prin intermediul blogului povestisasesti.com crâmpeie din cultura unei comunități de care țara aceasta are atâta nevoie. Sper într-o colaborare fructuoasă și pe viitor!

Frohe Weihnachten!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...