În orice comunitate sau pentru orice grup etnic, cimitirele
reprezintă adevărate pagini de istorie. Istorie scrisă în piatră. Pe pietrele
funerare sunt trecute de regulă numele oamenilor și anii între care aceștia au
trăit. Istoricii și nu numai, pot obține informații prețioase despre istoria
unei familii, a unei comunități. Pe de altă parte, la cimitirele vechi se pot
observa cum a evoluat cultura și civilizația comunității respective din punct
de vedere al ritualului de înmormântare, al artei și arhitecturii pietrelor
funerare. Fără îndoială, cimitirele oferă informații nealterate de ideologii
sau curente de opinie. Doar timpul nemilos își lasă amprenta asupra pietrelor
și monumentelor funerare. Din alt punct de vedere, starea unui cimitir spune
mult despre comunitatea respectivă, despre modul în care aceasta se raportează
la trecut. În general comunitățile acordă o atenție specială cimitirului, acolo
încă se mai păstrează legătura invizibilă dintre strămoșii plecați de mult în
lumea celor drepți și cei rămași să ducă mai departe tradițiile, obiceiurile și
istoria.
Printre cele mai vechi și mai exotice cimitire se numără cele
evreiești. Exotismul unui cimitir evreiesc nu rezultă neapărat din faptul că
aici nu vei găsi cruci ca în majoritatea cimitirelor creștine (excepție fac
comunitățile reformate și uneori cele protestante) ci mai degrabă din
inscripțiile de pe pietrele funerare. Alfabetul ebraic este unul exotic, puțin
cunoscut celor mai mulți dintre noi. Asta pentru că pe de o parte caracterele
nu sunt latine iar pe de altă parte pentru că se folosesc doar consoane,
vocalele fiind deduse din context. Unde mai pui faptul că scrierea și implicit
citirea se face de la dreapta spre stânga. Desigur, sunt câteva excepții. Acolo
unde evreii au fost asimilați în marea masă a populației în mijlocul căreia au
trăit, pe pietrele funerare apar și inscripții în limba respectivă. Un alt
aspect pentru care cimitirele evreiești sunt considerate a fi printre cele mai
vechi, este faptul că aici s-au folosit doar materiale rezistente în timp. Nu
există monumente funerare din lemn sau alte materiale mai puțin rezistente, ci
numai din piatră. Că nici piatra nu este veșnică o dovedește faptul că unele
pietre funerare sunt rupte sau că scrisul nu mai este lizibil.
Pietre funerare în cimitirul evreiesc din Zalău |
Cimitirele evreiești reflectă exact starea în care se află
comunitatea respectivă. Acolo unde acesta este puternică și prosperă,
cimitirele arată relativ bine, sunt întreținute. Însă acolo unde timpul și
vremurile au contribuit la disiparea comunității, cimitirele arată jalnic, sunt
neîngrijite, năpădite de buruieni, uitate de toți. În Zalău ca în întregul
județ Sălaj de altfel (vorbim de actualul județ Sălaj constituit în mare parte
pe zone din fostele județe Someș și Sălaj), care a avut în ultimii 70 de ani o
comunitate evreiască redusă până aproape de dispariție, cimitirele evreiești nu
arată tocmai bine. O vizită în cimitirul evreiesc din Zalău are darul de a te
aduce la realitate. Acesta are nevoie urgentă de intervenție, astfel ceea ce a
mai rămas din el se va pierde definitiv odată cu toată moștenirea evreiască.
Poate mulți zălăuani nu știu, dar în Cartierul Traian, mai sus de fosta școală
specială nr.13, unde azi funcționează o secție a Universității Tehnice din
Cluj-Napoca, se află un cimitir evreiesc, vechi de secole. Cimitirul este
despărțit de fosta școală specială de un drum și este oarecum mascat vederii
datorită vegetației ce a crescut acolo unde ar fi trebuit să fie gardul.
Localizarea cimitirului evreiesc din Zalău - zona cu morminte |
Cimitirul evreiesc din Zalău, localizare pe hărțile Google - zona fară morminte |
Cum arată un cimitir
evreiesc?
De când am știut de
existența lui, mi-am dorit să-l văd. A fost al doilea cimitir evreiesc pe care
l-am văzut după cel din Jibou. Cred că am fost atras în primul rând de
exotismul acestuia, de faptul că reprezintă o pagină din istoria zbuciumată a
acestui oraș. Prima dată când mi-am făcut timp să-l văd a fost prin luna
martie. Știam localizarea aproximativă, nu mi-a fost foarte greu să-l găsesc.
Poarta, simplă de sârmă avea un lacăt mare. Am un respect pentru morții
oricărei comunități așa că în ciuda tentației de a sări poarta, m-am oprit la
timp. Mi se părea o impietate să pătrunzi așa, pe furiș, într-un loc considerat
sacru de evrei. Am luat-o agale pe lângă gard, sau mă rog, ceea ce ar trebui să
fie gard. Mai mult un șir lung de vegetație crescută la întâmplare. Pe alocuri
se văd stâlpii de beton și rândurile de sârmă ghimpată. Brusc în gând îmi apare
imaginea șirurilor nesfârșite de sârmă ghimpată de la Auschwitz. Oare de ce și
dincolo de lumea asta evreii trebuie păziți cu garduri de sârmă ghimpată? Caut
un loc prin care să trec dincolo în cimitir, dar nu am curaj. Când sunt pe
punctul de a abandona, norocul îmi surâde și dau de un domn trecut de prima
tinerețe care tocmai vrea să intre în cimitir. Îl ajung din urmă și-l întreb
dacă pot să intru. Înțeleg că este cel care îngrijește cimitirul, îl cheamă
Feri. Mă lasă să intru ba mai mult acceptă să fac și câteva poze. Spune că
merge la grădina de zarzavaturi pe care și-a amenajat-o dincolo de morminte.
Poarta de intrare în cimitir |
Piatră funerară răsturnată |
Intru sfios, ca într-un templu. Văd primele pietre funerare
ce stau culcate, gârbovite de timp. Unele sunt rupte și zac răsturnate pe jos.
Altele, puține ce-i drept, arată bine, se țin încă în picioare. Încerc să aflu
mai multe de la domnul Feri însă are de lucru și nu are timp de povești. Mă las
pierdut printre pietre și încep să le fotografiez pe cele care mi se par mai
interesante. Îmi dau seama de faptul că gestul meu e inutil, nu am timpul fizic
de a le cartografia pe toate și nu înțeleg nimic din ce scrie pe ele. Sau
aproape nimic, căci sunt și unele pietre pe care pe lângă caracterele specifice
limbii ebraice apare și un text scris în maghiară. Este dovada cea mai clară că
mulți dintre evreii zălăuani ce au trăit până înainte de primul război mondial
erau maghiarizați, asimilați culturii maghiare predominantă în spațiul urban.
Nu se poate spune că Feri
sau cei de dinaintea lui nu au avut grijă de cimitir. A făcut ce a putut, în
condițiile în care comunitatea a fost ca și inexistentă. E un miracol că
cimitirul a supraviețuit. Însă nu poți să nu constați faptul că este într-o
stare jalnică. Sunt zone în care nici măcar nu poți să te apropii de pietre,
asta din cauza bălăriilor și a vegetației ce aproape le-au înăbușit. Cel mai
rău arată ceea ce cred că ar trebui să fie fie o capelă mortuară, fie un
monument. Asta judecând după gardul de fier forjat ce se zărește printre
copacii ce au odrăslit acolo. Mai dau un ocol, și ajung sus pe coastă de unde
se văd straturile lui Feri. Dincolo de un nuc bătrân pare să nu mai fie
morminte, judecând după faptul că nu se mai văd pietre funerare. Feri își vede
de straturile lui, iar eu plec amărât de starea în care se află cimitirul. Aș
vrea să pot face ceva dar nu știu ce anume.
O nouă vizită
Aveam să revin în cimitir
la diferență de aproape două luni. De data aceasta însoțit de Dan Has –
președintele comunității evreilor din Sălaj. Da, comunitatea evreilor din
Sălaj, așa mică cum este, a supraviețuit și s-a transformat din obște afiliată
la comunitățile din județele vecine, într-o comunitate de sine stătătoare. Dan
Has își pune pe cap o kipa albastră cu însemnele Federației.
Nu poate intra în cimitir, pe pământ evreiesc, fără să poarte un semn care
amintește de originea sa evreiască. Are cheia de la lacăt însă nu este nevoie
de ea căci în cimitir este Feri împreună cu cineva. Tocmai au terminat de
strâns iarba cosită dintre pietre. Se vede că au lucrat din greu, denivelarea
terenului și vegetația le-a dat mult de furcă. Au fost rugați să facă curat
pentru vizita importantă a rabinului Londrei care va veni aici să verifice dacă
pe terenul liber din perimetrul cimitirului nu sunt morminte evreiești.
Dan Has - președintele comunității evreilor din Sălaj |
De cum intrăm în cimitir,
Dan se duce undeva în stânga, aproape de gard și încearcă să descifreze ce
scrie pe câteva pietre. Își caută bunicul, își caută strămoșii. ”Aici
trebuie să fie, am fost cu mama și mi-a arătat unde sunt îngropați” –
spune el. Mângăie cu degetele câteva pietre de la dreapta la stânga, buchisind
literele. Și pentru el e greu să citească inscripțiile în idiș. Urcăm apoi
cărarea trecând pe lângă pietre rupte sau răsturnate. Unele sunt îngropate pe
jumătate, acoperite de mușchi și de iarbă. Oricât încearcă să descifreze ce
scrie, nu poate, aproape că nu se mai distinge nimic. O piatră funerară ceva
mai nouă, judecând după marmura neagră din care e confecționată, este ”ruptă în
bucăți”. Nu este distrusă dar este demontată. Soclul stă înfipt în pământ, iar
sprijinit de el stă piatra principală, cu inscripția. Cine să fi avut interesul
să o demonteze?
Fosta cameră mortuară a
ajuns o groapă de gunoi
Dăm roată unei zone pe
care am remarcat-o și data trecută. Dan mă lămurește că este vorba de ceea ce a
mai rămas din fosta capelă – cameră mortuară. Este locul în care se depozita
decedatul care conform legii iudaice trebuia îngropat până la apusul soarelui
în ziua în care a murit. Însă conform legii statului de adopție, morții
trebuiau îngropați doar a treia zi. Așa s-a ajuns la un compromis în sensul că
evreul decedat era adus și ”îngropat” aici în capelă după legea iudaică și apoi
peste două zile era coborât în pământ, în locul de veci după legea țării de
adopție. Se pare că acest obicei a fost ulterior preluat și de creștini mai
ales la orașe, unde mortul este dus la capelă și privegheat acolo până la
înmormântare. Nu pot să mă apropii de capelă, este o ruină năpădită de buruieni
și arbuști crescuți direct peste ea. O parte din cardul de fier forjat
lipsește, a fost furat de căutătorii de fier vechi. O gaură din care emană un
miros puternic de animal mort se cască între arbuști. Lângă ceea ce era odată
capela, stau aruncate bucăți de pietre funerare. Cine mai știe de unde sunt,
cui aparțin? Lângă gard, zac gunoaie menajere. Se pare că au fost aruncate
peste gard, de cineva care numai om nu poate fi numit.
Fosta Capelă, acum în ruine |
Evreii zălăuani, victime
ale Holocaustului
Dincolo de capelă, o
piatră atrage atenția. Are lipită o lespede de marmură albă, semn că a fost
adăugată ulterior. Se poate citi în limba maghiară: ”ALBERT IGNAC
Martir halált halt AUSCHWITZBAN 1944-ben”.
Deasupra, pe piatra originară, din jos de caracterele ebraice, scrie tot în
ungurește ”ALBERT IGNACNE WEISZ HERMINA 1889-1941”. Se pare că
Hermina soția lui Albert Ignacne a murit în 1941 și a fost îngropată aici, iar
soțul ei a murit la Auschwitz în 1944. Cine știe în ce zări i-a fost risipită
cenușa. Aici, la Zalău doar o lespede de marmură albă îi amintește numele. Mai
sunt câteva astfel de morminte, pe care urmașii celor pierduți în Holocaust au
ținut să amintească posterității numele lor. Poate că după modelul de la Jibou,
aici ar trebui ridicat un monument de comemorare a celor uciși în Holocaust.
Piatră funerară cu o inscripție ce amintește de Holocaust |
Ultimul evreu îngropat în
cimitirul din Zalău
Undeva în partea de sus a
cimitirului, o piatră funerară este pe jumătate răsturnată și îngropată. Pe ea
se poate citi însă în limba română ”Aici odihnește Băican Aurelia
N.1928 – D.1995”. Are o piatră funerară simplă pe care textul în limba
română alternează cu cel în ebraică. Judecând după anul morții se pare că a
fost ultimul evreu care a fost înmormântat aici. Dan Has spune că mama lui a
fost la acea înmormântare.
Soarta cimitirului evreiesc
din Zalău
Acum că mica comunitate a
evreilor din Sălaj s-a reconstituit la inițiativa lui Dan Has și cu sprijinul
Federației Comunităților Evreiești din România, se arată vremuri mai bune și
pentru cimitirul din Zalău. O prioritate absolută este securizarea acestuia
prin construirea unui gard de beton care să-l protejeze de animale sau
răufăcători. Actualul gard, nu oferă nicio protecție în acest sens. Apoi, prin
acțiuni de voluntariat s-ar putea îndrepta pietrele funerare, ar putea fi
scoase la lumină acele morminte năpădite de buruieni și arbuști care au crescut
la întâmplare. O cartografiere a mormintelor și cuprinderea lor într-o bază de
date disponibilă online, ar fi un demers realizabil. Pe de altă parte, capela
ar putea fi adusă la starea inițială și ar putea deservi comunitatea din Zalău.
Apoi, în paralel, pe suprafața rămasă liberă de morminte, ar putea fi
construită o sinagogă. Acest proiect este unul perfect realizabil, deja FCER
și-a dat acordul de principiu. Am fost cu Dan Has și am văzut acea zonă. Acum e
acoperită de iarbă până în brâu, dar peste câțiva ani aici s-ar putea înălța
sinagoga mult visată. O sinagogă care va avea și două săli în care tinerii vor
studia Talmul Tora. Credeți că e un vis frumos? Da este, însă unul perfect realizabil!
Dan Has privind cu încredere în viitor |
Acest articol a fost publicat şi pe blogul Comunităţii Evreilor din Sălaj, şi este dedicat comemorării împlinirii a 70 de ani de la deportarea evreilor din Transilvania de Nord.
UPDATE: 27.06.2014 - articolul a fost preluat de cotidianul Magazin Sălăjean
UPDATE: 27.06.2014 - articolul a fost preluat de cotidianul Magazin Sălăjean
Interesanta tema, dar m-a impresionat si stilul. Felicitari, Mirel! Ca de fiecare data, sensibilitatea unui matematician in domeniul lingvistic sau literar isi spune cuvantul. Stii ca si la Rus exista un cimitir al evreilor, numit neaos "Dambu' jidovilor"? N-am calcat acolo de ani buni (a se intelege vreo 20!), dar banuiesc ca e mult mai dramatica situatia decat in ceea ce ai prezentat tu... Cu siguranta acelor morti nimeni nu le-a aprins o lumanare de mult, de prea mult timp... Felicitari, din nou!
RăspundețiȘtergereMulțumesc! M-ai făcut curios cu ”Dâmbu' Jidovilor". Poate ajung vara aceasta pe acolo...
ȘtergereEvidenţă de cimitir în mod deştept
RăspundețiȘtergereSoluţii uşoare şi rapide pentru evidenţa cimitirelor
http://www.evidentacimitir.com