În
timp ce creștinii din toată lumea, indiferent de confesiune, se pregătesc de
marea sărbătoare a Nașterii Domnului - Crăciunul, evreii au și ei o sărbătoare
ce se suprapune în acest an aproape perfect peste cea a Crăciunului. Este vorba
de Hanuka, o sărbătoare a luminii, o sărbătoare veselă în calendarul religios
iudaic. Întotdeauna am fost atras de cultura și tradițiile minorităților, fie
ele etnice sau religioase. Nu putem conviețui pașnic împreună, decât dacă ne
cunoaștem tradițiile, obiceiurile, sărbătorile. Și dacă învățăm să le
respectăm. Tocmai de aceea, am acceptat cu mare plăcere invitația de a
participa alături de prietenii mei evrei la sărbătoarea Hanuka, desfășurată la
Șimleu Silvaniei.
Reînființarea unei comunități
Am
scris chiar și aici pe blog despre evreii din Sălaj, despre cimitirele
evreiești (un articol despre cimitirul din Jibou), despre efortul lor de a se constitui într-o comunitate. Poate puțini
știu că termenul de ”comunitate” este folosit pentru a desemna forma lor de
organizare juridică. Tocmai de aceea, organizația reprezentativă la nivelul
întregii țări se numește Federația Comunităților Evreilor din România
(F.C.E.R.). Vorbim de evreii care sunt adepți ai cultului mozaic, căci există
și la evrei, ca de altfel la toate etniile, diferite ramuri, diferite forme de
exprimare religioasă.
Monument din cimitirul evreiesc Jibou, ridicat în memoria evreilor deportați din Sălaj |
În județul Sălaj a existat înainte de cel de-al Doilea Război Mondial o
comunitate evreiască puternică și prosperă. Conform recensământului din 1930,
în Sălajul istoric (județ ce se întindea până la granița cu Ungaria) trăiau
343.347 de locuitori dintre care 3,9% erau evrei. În mediul urban, dintre cei peste 31.8300 de locuitori 13,4% erau evrei.
Conform aceluiași recensământ în fostul județ Someș (a cărui teritoriu se
regăsește azi în județele Sălaj, Maramureș, Cluj și Bistrița Năsăud) trăiau
219.335 locuitori dintre care 20,1% se declarau evrei.
Din păcate, Holocaustul a atins și acest colț
de țară, e suficient să amintim de ghetoul de la Cehei (lângă Șimleu Silvaniei)
– unul dintre cele mai brutale din Transilvania de Nord. Holocaustul și valul
de emigrări din anii comunismului, aproape că au desființat o comunitate,
altădată numeroasă. Puținii evrei care au rămas, au fost afiliați comunităților
din Oradea, Satu Mare sau Cluj.
Cimitirul evreiesc din Zalău |
Acum, în 2014 când se comemorează 70 de ani de
la ghetoizarea evreilor și transportul acestora cu ”trenurile morții” spre
lagărele de exterminare nazistă, în Sălaj renaște din propria-i cenușă o
comunitate evreiască. O comunitate, care este cea mai mică din țară, dar care
însă are planuri mari. O comunitate care dorește să-și ia viitorul în propriile
mâini pentru ca tinerii să nu-și uite rădăcinile, să nu-și uite tradițiile și
cultura iudaică. Totul a fost posibil datorită perseverenței președintelui
tinerei comunități, domnul Dan Has. A fost suficient de insistent astfel încât
a convins F.C.E.R să re-înființeze după mai bine de 70 de ani comunitatea de la
Zalău - Sălaj.
Calendarul Evreiesc
Recunosc, nu cunosc semnificația tuturor
sărbătorilor evreiești. Nici nu am cum, fiind de altă religie și etnie. Însă,
așa cum am mai spus, nu poți cunoaște un grup etnic, o minoritate fără să-i
cunoști și să-i respecți tradițiile, sărbătorile. Calendarul religios iudaic
este diferit de al celor mai mulți dintre noi. La fel și cel civil. Este un
calendar lunisolar - care se bazează atât pe ciclurile lunii cât și pe cele ale
soarelui. Contrastează cu calendarul gregorian (cel pe care-l folosim noi) care
este doar solar dar și de cel musulman care este doar lunar.
Chiar dacă, din rațiuni economice este folosit
calendarul civil internațional, evreii au un calendar aparte al lor, la fel ca
și alte popoare. Calendarul evreiesc (Luah) are 12 luni numite astfel: Tișrei
(30 zile), Heșvan (29 zile), Kislev (30 zile), Tevet (29 zile),
Șvat (30 zile), Adar (29 zile), Nisan (30 zile), Iyar (29 zile), Sivan (30
zile), Tamuz (29 zile), Av (30 zile) și Elul (29 zile).
Anul Nou
evreiesc (numit Roș Hașana) a fost în acest an pe 25-26 septembrie 2014. Suntem
în al 5775 -lea an, socotit după tradiția ebraică de la crearea primului om, a
lui Adam. De la sfârșitul lunii septembrie, până la finalul anului 2014, marile
sărbători evreiești au fost: Roș Hașana - Anul Nou Evreiesc (26-26 septembrie),
Iom Kipur - ziua Ispășirii (4 octombrie), Sucot - sărbătoarea corturilor (9-15
octombrie) și Hanuka - sărbătoarea luminilor (17-24 decembrie). În anul
calendaristic 2015, cele mai importante sărbători evreiești sunt: Purim (5
martie), Pesah - Paștele evreiesc (4-11 aprilie) și Șavuot (24-25 mai). Un
calendar evreiesc având corespondent în calendarul gregorian poate fi
vizualizat aici.
calendare evreiești (luah) |
Hanuka -
Sărbătoarea Luminilor
Înainte de a
prezenta modul în care evreii sărbătoresc Hanuka, se impune o scurtă
introducere istorică. În secolele II-I î.Hr. Iudeea era sub ocupația
eleno-siriană a dinastiei seleucizilor. Asupritorii vroiau să-i determine pe
evrei să renunțe la religia lor, mergând până acolo încât au pângărit Templul
Sfânt de la Ierusalim. Se întâmpla pe vremea regelui seleucid Antiohus Epifanes
al IV-lea. Evreii s-au răsculat la îndemnul preotului Matitiahu din Modiin,
care împreună cu cei cinci fii ai săi, mavabeii, a dat în anul 167 î.Hr.
semnalul răscoalei. Macabeii au adunat în jur de 6000 de răsculați care au
reușit imposibilul, să învingă armatele lui Antiohus Epifanes.
O Menorah și o Hanukia |
Când Iehuda
Macabeul, conducătorul revoltei, recucerește Iarusalimul, el începe să purifice
Templul. În timpul acțiunilor de curățire a Templului, macabeii descoperă
într-un ungher, un singur vas cu untdelemn pur, sigilat, care a scăpat de
profanare. Uleiul din vas ajungea doar pentru o zi. Aici intervine Dumnezeu
care printr-o minune, face ca uleiul din candele să ajungă pentru opt zile,
timp suficient pentru ca între timp să fie prelucrată o cantitate de ulei
necesară pentru a păstra aprinsă candela din Templu.
Macabeii - pictură de Wojciech Stattler, Muzeul de Artă din Cracovia. Sursa foto: wikipedia.com |
Minunea de
Hanuka, de aici și denumirea de Sărbătoare a Luminilor (Hag ha-Urim) este perpetuată
peste secole de evrei, printr-un ritual ce durează 8 zile și în care, în
fiecare dintre aceste zile se aprind, progresiv, câte o lumânare. De Hanuka se
folosește o menora (menorah =
sfeșnic cu 6 brațe, devenit simbol al iudaismului) specială, numită hanukie.
Hanukia are 8 brațe, câte patru de fiecare parte, plus brațul din mijloc în
care se așează lumânarea cu care se aprind celelalte opt lumânări numite shamash.
Hanukia - menora de Hanuka |
Hanuka în
Sălaj
Sărbătoarea
de Hanuka 5775 are o dublă semnificație pentru evreii sălăjeni. Asta pentru că
pe de o parte este reamintit miracolul de Hanuka, minunea Dumnezeiască care a
făcut ca lumina din Templu să nu se stingă. Pe de altă parte, păstrând
proporțiile desigur, un nou miracol s-a produs. Comunitatea Evreilor din Zalău
- Sălaj a fost reînființată.
Elemente de arhitectură iudaică în Sinagoga din Șimleu Silvaniei |
Evenimentul
a fost marcat la Șimleu Silvaniei, acolo unde există singura Sinagogă din
județ. În data de 18 decembrie 2014, în prezența membrilor comunității evreilor
din Sălaj, Satu Mare, Oradea și București, a oficialităților locale din Șimleu
Silvaniei și Zalău, domnul dr. Aurel Vainer - președinte al F.C.E.R și deputat
în Parlamentul României, a înmânat în mod solemn o hanukia ca
simbol al renaşterii comunităţii sălăjene. ”Vivat,
Crescet, Flores - Să trăiască, să crească și să înflorească comunitatea
evreilor din Sălaj” - a fost
urarea președintelui F.C.E.R pentru sălăjeni.
Dan Has - președintele comunității evreilor din Sălaj și dr. Aurel Vainer - președintele FCER |
Hanukia - cadoul președintelui FCER pentru comunitatea din Sălaj |
La eveniment
au participat domnul Septimiu Ţurcaş - primarul orașului Șimleu Silvaniei,
domnul Radu Căpîlnașiu - primarul Municipiului Zalău, domnul Daniel Stejerean -
directorul Muzeului Memorial al Holocaustului din Transilvania de Nord, rabinii
Zvika Kfir (rabin de Brașov, Timișoara și Sălaj) și Shraia Kav (rabin de
Transilvania). Alături de ei, evrei și ne-evrei au asistat la momentul solemn
al aprinderii candelelor de Hanuka, urmat de cel al împărțirii darurilor pentru
copii. Nu au lipsit cântecele și dansul, manifestări specifice sărbătorilor
evreiești sau masa festivă la care au fost invitați toți cei prezenți.
Dan Has și rabinul Transilvaniei Shraia Kav |
Dan Has alături de rabinul Zvika Kfir |
Primarul orașului Șimleu Silvanei |
Radu Căpîlnașiu - primarul municipiului Zalău |
Trebuie
menționat faptul că majoritatea sărbătorilor evreiești (cu excepția celei de
Iom Kipur) sunt sărbători vesele, așa că nu trebuie să vă mirați dacă veți
vedea evrei cântând și dansând de bucurie. De data aceasta bucuria evreilor
sălăjeni este mare, au pentru prima dată după 70 de ani o comunitate cu
drepturi depline.
copii aprind lumânările de Hanuka |
Cadouri de Hanuka pentru copii |
Tuturor evreilor care sărbătoresc Hanuka, blogul Foto-Travel le urează:
Hag Hanuka
Sameah!
Alte articole despre evreii sălăjeni:
- Cimitirul evreiesc din Jibou
- Evreii din Sălaj
- Cimitirul evreiesc din Zalău
- Instalarea plăcuțelor stolperstein la Porț
- Despre Holocaust cu Daniel Stejerean
- Eveniment internațional de comemorare a Holocaustului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu