miercuri, 6 ianuarie 2016

Retrospectiva fotografică 2015: Fotografia panoramică

Pentru mine, una din revelațiile anului 2015 în materie de fotografie, este aceea că utilizând un DSLR poți realiza mai multe cadre care apoi pot fi asamblate folosind Photoshop-ul într-o fotografie panoramică. Uneori ai avea nevoie de o deschidere mai mare a obiectivului pentru a surprinde mai mult din ceea ce vezi în fața ochilor. Soluția la îndemâna oricui o constituie realizarea de fotografii panoramice. Sunt și mai spectaculoase și reușesc să surprindă mai mult din ceea ce ai în câmpul vizual. Iată un clasament al celor mai reușite panorame realizate în diferite locații în a doua jumătate a anului trecut.






De când am descoperit fotografia panoramică am reușit să scot câteva zeci de panorame destul de bune. Desigur, trebuie să ai prezența de spirit și să fii în locul potrivit. Cum atât în călătoriile mele externe cât și în hoinărelile sălăjene am avut ocazia să fiu undeva sus, la înălțime, am experimentat fotografia panoramică. Iată așadar clasamentul celor mai reușite 10 panorame pe care le-am realizat. Toate au dimensiunea reală de 60 x 30 cm - astfel că pot fi cu ușurință înrămate și de ce nu, pot face obiectul unei expoziții.

1. Apus de Soare pe dealuri
Poate cea mai spectaculoasă panoramă pe care am realizat-o în 2015 a fost acest apus de soare surprins de undeva de pe dealurile Sălajului. Eram pe o vale aproape de Verveghiu, prin octombrie, la cules de scai vânăt (plantă medicinală). Mai fusesem în acel loc în vară când lanurile de floarea soarelui erau în toată splendoarea lor. De data aceasta, acel nor cu aspect ciudat de sub care soarele reușea să trimită câte o rază, m-a făcut să declanșez aparatul de fotografiat.



2. Lanuri de floarea soarelui
Și această panoramă este realizată din aproximativ același loc. De pe drumul 108 D ce leagă Zalău de Cehu Silvaniei, în dreptul localității Dobrin se deschide o vale pe partea cealaltă. Aici am văzut cele mai frumoase lanuri de floarea soarelui. De data aceasta am ajuns acolo pentru o ședință foto în lanul de floarea soarelui. Sub soarele dogorâtor al verii am avut inspirația să urc pe un deal, de unde am avut o panoramă spectaculoasă asupra întregii văi. 




3. De pe Măgura Moigradului
Măgura Moigradului, acel deal împădurit care practic răsare de nicăieri, m-a fascinat întotdeauna. Mi-am dorit mereu să-l urc, ceea ce s-a și întâmplat în câteva rânduri. Ultima ascensiune a avut loc în iulie, cu ocazia festivalului de reconstituire istorică Porolissum Fest. În fiecare an, cercetătorii Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău organizează o drumeție în zona Moigrad-Porolissum. De data acesta am urcat pe Măgura Moigradului și n-am ratat ocazia de a realiza acestă panoramă.



4. Apus de soare la Zalău
În acestă toamnă, undeva prin noiembrie, am avut parte de un apus de soare spectaculos, colorat, neobișnuit pentru sfârșitul toamnei. A fost surprins chiar de la mine din cartier, de pe dealul Orhegy.



5. Dunărea la Esztergom
Una dintre cele mai frumoase destinații turistice a Ungariei este fără îndoială Cotul Dunării. Aproape de frontiera cu Slovacia, Dunărea face câteva meandre, reușind să creeze peisaje mirifice. Dacă te urci undeva la înălțime, ai parte de panorame amețitoare. Aflat în Esztergom am urcat pe cupola Basilicii. Așa a fost realizată acestă panoramă a unei părți a orașului Esztergom. Dincolo de Dunăre este Slovacia.



6. Grădina Zmeilor
Grădina Zmeilor - rezervația peisagistică din localitatea Gâlgău Almașului, poate figura în topul destinațiilor turistice sălăjene. Frumusețea ireală a stâncilor ce se înalță din păduricea ce le înconjoară, este bine pusă în evidență de sus de la liziera pădurii. Grădina este frumoasă în orice anotimp, iar vara culoarea stâncilor contrastează cu verdele pădurii.



7. Zalăul de Luminație
Pe 1 noiembrie, când este Luminația, cimitirele devin scăldate în lumina sutelor și miilor de lumânări aprinse în memoria celor care nu mai sunt printre noi. Am avut inspirația să urc în cimitirul reformat din Zalău, acolo de unde ai o panoramă spectaculoasă cu o parte a orașului. Parcă luminile Zalăului de aici își dau întâlnire cu luminile Zalăului de dincolo...



8. Dealul Văratecului
Unul dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am vizitat în acest an, este localitatea Hinchiriș situată pe o vale între dealurile ce mărginesc depresiunea Beiușului. Aici, la poalele Munților Codru Moma, am urcat pe Dealul Văratecului de unde am realizat acestă panoramă.



9. Meseșul sub prima zăpadă
Într-o iarnă ce se pare că nu va fi prea bogată în zăpadă, primii fulgi care au venit devreme, la început de noiembrie, au cernit crestele Meseșului. Panorama este surprinsă de pe dealul Aghireșului, de lângă centura ocolitoare a municipiului Zalău.



10. Zalăul văzut de pe Orhegy
Ascensiunea pe dealul Orhegy ce separă cartierele Livada Meseș și Sărmaș a fost o revelație pentru mine. Avem de multe ori tendința de a subaprecia locurile de lângă noi, le preferăm întotdeauna pe cele mai îndepărtate. Nu-mi imaginam niciodată că orașul meu poate fi atât de frumos privit de sus, de pe deal. În acestă panoramă apare o parte a cartierelor Brădet și Stadion.



Și de data acesta mi-a fost destul de greu să selectez primele 10 panorame, am decis să vă mai ofer ca bonus încă 5. Desigur, oricare dintre acestea puteau figura în Top 10. Voi ce părere aveți?

11. Grădina Zmeilor
Iată dovada că nu numai stâncile cu nume ciudate sunt spectaculoase. Chiar și dealurile împădurite reușesc să te facă să declanșezi aparatul de fotografiat.



12. Pădurea de stejari
Undeva aproape de Peștera Meziad, se află un stejar secular, monument al Naturii. Peste drum, pădurea tânără (în comparație cu stejarul cel bătrân) de stejari este la fel de frumoasă.



13. De pe dealul Periceiului
Urcând de la Pericei spre Sici, ai o panoramă spectaculoasă asupră Văii Crasnei. Iată dovada...



14. Amfiteatrul roman de la Porolissum
Nici nu știu ce e mai frumos în această panoramă: amfiteatrul roman de la Porolissum sau imaginea Munților Meseș din fundal? Oricum, zona este recunoscută ca fiind una spectaculoasă. Până și Ghidul Verde Michelin pentru România acordă zonei trei stele. 



15. Oaia
La prima vedere nu e cine știe ce...o pășune și undeva departe Zalăul. Însă pentru mine are o valoare sentimentală deosebită. Este prima panoramă realizată, cu ocazia primei escapade foto alături de ”hoinarul” Cezar Fodoca. El ”este de vină” pentru pasiunea mea față de fotografiile panoramice...




Această galerie precum și celelalte care vor urma sunt dedicate Zilei Naționale a Artei Fotografice în România care este marcată pe 11 ianuarie. Iată și celelalte episoade ale retrospectivei:



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...