De când cu proiectul fotografic ”Hoinar prin Sălaj”, am ajuns să mă intereseze dincolo de peisajele superbe de pe dealurile sălăjene și aceste bijuterii ale artei populare străvechi, cum sunt bisericile de lemn. Pe cea din Bulgari am descoperit-o recent, doar în acestă vară, când am luat drumul satelor de pe Valea Sălajului. Localitatea Bulgari, a cărei toponimie ar merita un studiu aparte, se află la mai puțin de 25 de km de reședința județului, pe drumul 108D ce leagă Zalăul de Cehu Silvaniei. Satul are forma literei ”L” având casele înșirate de-a lungul șoselei Zalău-Cehu Silvaniei dar și de-a lungul drumului județean 17 ce duce prin Domnin și Bârsa spre drumul național 108A de pe Valea Someșului. Biserica de lemn cu hramul ”Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” se află aproape de ieșirea din sat înspre Domnin, pe o coamă de deal, într-o curbă. Este oarecum ascunsă privirii de vegetația abundentă, însă turla semeață se înalță deasupra.
Răstignire veche de 134 de ani
Ca mai toate bisericile de lemn și acesta se află în mijlocul vechiului cimitir al satului. Odată ce te apropii de biserică, urcând cărarea printre morminte și pruni, apar primele surprize. Există două răstigniri de lemn, prima chiar la intrarea în cimitir iar cea de a doua ceva mai sus, aproape de biserică. Amândouă par a fi foarte vechi, dacă e să judecăm după starea precară în care se află ”Christos-ul” de tablă răstignit sau lemnul crucii. Într-adevăr, prima este din anul 1936. Scrie clar sus pe tabla ce acoperă crucea cu acea boltă circulară, prin decupare în tablă pe părțile laterale: ”ANUL” pe o parte și ”936” în cealaltă parte. Cifra miilor nu se mai vede dar se poate deduce. Mai jos, pe o tablă abia se mai citește textul ”REPARATĂ ÎN ANUL 1968”.
Răstignirea din 1936 |
Detaliu al răstignirii din 1936 |
Răstignire din 1882 |
Cea mai veche biserică de lemn din Sălaj
Biserica e foarte veche, asta e prima mea impresie. O inscripție cu vopsea roșie de pe peretele nordic arată vechimea bisericii: ”BISERICA EDIFICATĂ LA 1547”. Se vede că e o inscripție ”nouă” însă din câte am înțeles tradiția orală duce vechimea bisericii până în acel an. Nu există nicio altă sursă scrisă care să ateste vechimea bisericii, dar toate sursele consultate duc spre acel an.
Inscripția ”modernă” are și ea o vechime considerabilă. A fost scrisă de ”Gustin cel Mare” așa cum era numit Augustin Onaciu - tâmplarul satului și curator la biserică. Iată cum îl descrie astăzi stră-nepotul său, Mirel Onaciu. ”Gustin cel Mare era tâmplarul satului, făcea care din lemn, butoaie, uși, ferestre și alte obiecte din lemn. A trăit între 1895 și 1987. Era și curator la biserică. Bunicul meu Ioan Onaciu nu-și mai amintește anul în care tatăl lui a scris acel text.”
Inscripția adăugată de Gustin cel Mare |
Cruce cu motivul ”Sămânța Vieții” |
Altarul semicircular - o raritate arhitecturală a bisericilor de lemn |
Pe partea sudică, biserica are o prispă cu umerași și stâlpi ciopliți. Se pare că acesta a fost adăugată ulterior, probabil atunci când s-a înnoit acoperișul. De altfel, o inscripție destul de clară, în limba română, scrisă cu caractere chirilice dă anul în care a fost schimbată șindrila. Pentru transliterarea inscripției, am apelat la doamna dr. Ana Dumitran - muzeograf și specialist în iconografie veche la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia. Iată ce spune textul inscripției: ”Cându o șindilit, a(nul) 1783, Lazaru Meșter”.
Inscripție pe peretele sudic |
La mai bine de 30 de ani de atunci, șindrila nu arată prea bine. E plină de licheni, iar sus spre turn e găurită în câteva locuri. Am mai văzut asta și la alte biserici, în special turlele sunt găurite. Unii zic că de vină sunt ciocănitorile sau alte păsări. Ridicându-mi privirea peste rândurile de șindrilă înnegrite de vreme, dau de turla sveltă ce ține sus crucea. Turnul clopotniță este construit peste naos și are un foișor deschis pe două arcade.
Povestea clopotelor
Turnul adăpostește două clopote. Am vrut să urc să le văd, părintele Emil Nechita conducându-mă până în podul bisericii. Însă încercarea mi-a fost zădărnicită de lipsa ”fușteilor” la scara improvizată dintr-o bârnă lată de lemn. Era prea riscant să urc, așa că am renunțat. Vroiam să văd ce scrie pe cele două clopote și dacă se confirmă povestea.
Poveste spusă de domnul Goste Alexandru din Deleni dar originar din Bulgari, pe care l-am întâlnit într-una din ieșirile mele pe teren. Dacă e adevărat ce susține, bunicul său (culmea, tot la ”Gustin cel Mare” tatăl lui Ioan Onaciu ajungem) l-ar fi adus în raniță de pe front...Puțin probabil datorită greutății acestuia.
Pe de altă parte, Ioan Onaciu susține că ”clopotul cel mare l-o adus tata de la Sibiu. Avea relații acolo și el l-o adus.” Pentru siguranță, am apelat tot la Mirel Onaciu care întrebându-l pe tatăl și pe bunicul său mi-a spus: ”Gustin cel Mare a făcut armata la Sibiu, acolo și-a făcut cunoștințe. A plecat la Sibiu după clopot voluntar, în nume propriu. A fost plătit din banii sătenilor prin colectă. L-a adus cu trenu până la Cehu Silvaniei și de acolo cu carul. Clopotul cel mic exista deja, bunicul nu mai știe de când sau cine l-a cumpărat.”
Turla bisericii și clopotele |
De vorbă cu baciu Ionică
L-am vizitat pe baciu Ionică, unul dintre cei mai în vârstă oameni din sat. Speram să aflu câte ceva despre biserică. M-a ajutat de domnul Victor Oșan tatăl prietenului meu Sorin Oșan din Sălățig. L-am găsit pe Ioan Onaciu, baciu Ionică, stând de vorbă cu un vecin. A acceptat cu mare drag să ne povestească ce știe el despre biserică.
Ioan Onaciu și Victor Oșan |
Ioan Onaciu - baciu Ionică |
Cu oarecare mândrie ce i se citește în ochi, baciu Ionică mărturisește: ”Șindrila de pe ea e tătă făcută de mine din lemn de stejar. O fost amu-s 30 ori 40 de ani de atunci. Unul din Mineu, un ungur, o vinit și o învălit-o. Io am fost cantor la beserică, am învățat cantoratul de la doi frați Iosif și Marian.”
Nu am putut pleca de la baciu Ionică, până acesta nu ne-a recitat din memorie două poezii, ambele scrise de dumnealui. Simple, frumoase, pline de cuvinte înțelepte. Dar cum nu se referă la biserica din Bulgari, nu o să le reproducem aici.
Monumentul litic și geometria sacră
Poate cea mai mare surpriză pe care am avut-o aici, la biserica de lemn din Bulgari, a fost descoperirea unui monument litic interesant, inedit chiar. La capătul pridvorului de pe latura sudică, acolo de unde începe altarul semicircular, dau cu ochii de o piatră ce părea că stă rezemată de unul dintre stâlpii pridvorului. Ceea ce mi-a atras atenția din prima a fost cele două flori cu șase petale, înscrise în cercuri concentrice.
Sămânța Vieții - pe monumentul funerar din Bulgari |
În principiu, desenul este, în ciuda complexității, unul simplu de realizat. Ai nevoie doar de un compas. Trasezi un cerc, nu contează deloc care e raza acestuia, deschiderea compasului. Odată trasat cercul, fără a modifica deschiderea compasului, se alege un punct al cercului și cu vârful compasului acolo se mai trasează încă un cerc. Evident, cele două cercuri cu aceeași rază se intersectează în două puncte. De acum, de fiecare dată, cu vârful compasului într-un punct de intersecție, se trasează cerc după cerc. După șapte astfel de cercuri (cercul inițial și încă șase trasate așa cum s-a precizat), în interiorul primului cerc se obține acea floare cu șase petale, a cărui vârfuri formează un hexagon regulat. Nu vom insista pe proprietățile geometrice ale desenului (deși ar fi interesant) nici pe aspectele mistice (aici chiar nu mă pricep). Dacă însă se continuă desenul după aceeași regulă descrisă mai sus, până se ajunge la 19 cercuri, se obține un desen mai complex, cu ”sămânța vieții” multiplicată astfel că se ajunge la 30 de petale. Ei, acest desen complex dar deosebit de frumos, poartă numele de ”floarea vieții”.
Cert este faptul că acest desen, poate fi întâlnit pe mai toate bisericile de lemn din Sălaj. De regulă este scrijelit simplu sau stilizat, pe ancadramentul ușilor de intrare. O singură dată l-am găsit pe o cruce - în curtea bisericii de lemn din Romita, județul Sălaj. Iată că de data acesta, simbolul apare de două ori pe un monument litic, misterios, interesant.
Monumentul litic de la Bulgari este atipic pentru ceea ce ar fi trebuit să fie un monument funerar creștin. Spun creștin pentru că așa e logic, având în vedere poziția lui. Asta dacă nu cumva a fost adus din altă parte. Nu este foarte înalt, are abia 68 de centimetri de la sol. Este format din două discuri cu un diametru de 29 de centimetri, între care e intercalat un paralelipiped dreptunghic cu lungimea de 31 de centimetri. E realizat dintr-un singur bloc de piatră, grosimea acesteia variind între 8 și 14 centimetri. Pe cele două discuri, sunt desenate două flori (am precizat că se numesc ”sămânța vieții”) cercul principal - cel care este multiplicat de 7 ori - are 14 centimetri în diametru. Apoi, întregul desen este înscris în alte trei cercuri concentrice cu diametrele de 15 cm, 16,5 cm și respectiv 18 cm. Cine știe care au fost dimensiunile reale ale pietrei atunci când meșterul a realizat acest monument, poate de-a lungul secolelor piatra s-a erodat. Cert este că și acum, monumentul arată foarte bine.
Am apelat și la cunoștințele scriitorului orădean György Tőzser, cel care a descoperit ”codul lui Brâncuși” și celebra ”Melancolia. II” a lui Albrecht Dürer. Iată părerea domnului ing.György Tőzser despre acest simbol: ”Datarea precisă e aproape imposibilă. Cei care au construit piramidele, sigur cunoșteau simbolul. Și pentru că i se atribuie o sumedenie de semnificații, nu există o concepție unitară asupra a ceea ce vrea să spună. De la principiul feminin / receptacul până la izvor al fecundității, razele soarelui etc și explicațiile asociate hexagonului stelat, gama-i extrem de vastă. părerea mea e că-n zorii geometriei, cu milenii înainte de Pitagora, construcția asta geometrică se cunoștea. Logica spune că-n acest caz știa prea bine și Zamolxis. Analogiile pe care le-au născocit misticii, ocultiștii, teologii sunt nenumărate.”
Pe monument am găsit o inscripție aparent indescifrabilă. Forma literelor duce spre alfabetul slavon. Prin intermediul unui prieten, am apelat din nou la doamna dr. Ana Dumitran, muzeograf la Muzeul ”Unirii” din Alba-Iulia. Am aflat cu surprindere că inscripția este în limba română însă grafia este cea chirilică. Iată ce scrie pe monument: ”Aici odihnește Anastasie 1707”.
Inscripția în limba română, cu caractere chirilice ”Aici odihnește Anastasie 1707” |
Bătrânii satului susțin că au auzit la rândul lor de la bunici că acolo e îngropat un călugăr sau un preot. Greu de spus cine a fost acel Anastasie și dacă într-adevăr acolo este mormântul său. Cine știe, poate piatra a fost găsită undeva în hotarul satului și adusă acolo de cineva care a remarcat că este mai deosebită. Sau poate e adevărată varianta vehiculată de domnul Ilie Tudorel Baia Mare, fotograf amator și pasionat de istorie locală. Teoria susținută de acesta duce spre filiera celtică, monumentul de la Bulgari neputând fi scos din arealul în care s-au descoperit multe ”cruci celtice” (ne referim la bazinul Someșului, în zona Năpradea sau Benesat). Acest ”ogdon celtic” - cum îl numește domnul Ilie Tudorel ar fi existat acolo pe dealul unde ulterior, sătenii ar fi ridicat biserica.
Oricum, pentru a afla adevărul, specialiștii ar trebui să cerceteze amănunțit acest artefact.
Poziția monumentului litic de la Bulgari |
”Sămânța Vieții” pe o cruce de lemn. În partea superioară se vede un model format din 3 petale... |
Surprizele picturii interioare
Secretele din jurul acestei biserici nu se opresc însă aici. Pictura interioară oferă alte surprize. Pentru a vedea pictura bisericii, despre care aveam informații că este interesantă, am revenit la Bulgari și prin intermediul domnului Oșan l-am căutat pe preotul paroh Emil Nechita. Amabil, părintele ne-a condus la biserică direct prin curtea casei parohiale. Ajunși în fața ușii, a dat de o parte pânzele de păianjen - ”semn că nimeni n-a intrat aici”. Ușa veche de lemn s-a lăsat cu greu deschisă pentru că dușumelele erau umflate. Nu de umezeală ci mai degrabă din cauza faptului că fundamentul bisericii de mișcă. Practic, nimeni n-a intervenit aici de zeci de ani, așa că nu trebuie să mire pe nimeni că biserica se degradează pe zi ce trece.
Preotul paroh (ortodox) Emil Nechita |
Scena ”Judecata de Apoi” |
Învierea Domnului |
Pilda celor 10 fecioare |
Sfântul Nechita |
Sfântul Spiridon |
Stema imperială habsburgică în pictura bisericii din Bulgari |
Portalul ce separă pronaosul de naos |
Foarte probabil, perioada la care face referire însemnul heraldic de la Bulgari e cea a domniei lui Iosif al II-lea (1765-1790), foarte iubit de românii ardeleni. Se știe că ”bunul împărat” a vizitat Transilvania în mai multe rânduri, în anii 1773, 1783, 1786. Sunt dovezi că a trecut în Maramureș venind din părțile Năsăudului. Nu sunt dovezi că a trecut și prin Bulgari, însă pictorul a ținut să-și exprime recunoștința și supunerea.
Tot pe portalul ce duce spre naos, apar pe stâlpii laterali reprezentarea sfinților apostoli Patru și Pavel. Trecând în naos, pictura este mult mai deteriorată. Intemperiile, lipsa geamurilor, tavanul boltit spart și colonia de lilieci ce-și au cuib în podul bisericii au contribuit toate la deteriorarea rapidă a picturii. Pictura e una obișnuită pentru bisericile de lemn din Sălaj, sunt registre cu scene biblice separate de frize cu motive florale.
Hristor între apostoli |
Bolta naosului este puternic deteriorată |
Patimile lui Hristos. Simon este îmbrăcat în hainde de secol XVIII |
Vedere din naos înspre pronaos |
vedere din altar înspre naos |
Motive astrale în pictura de pe bolta altarului |
Masa altarului |
fereastră spre sud |
”Sămânța Vieții” pe ceea ce se poate numi ”cheia de boltă” |
În loc de concluzii
Nicio altă biserică de lemn din Sălaj nu m-a fascinat atât de tare ca aceasta. Sunt câteva elemente care o fac să fie specială: vechimea, elementele inedite din cadrul picturii, monumentul litic etc. Sper ca prin umilul meu material să readuc în discuție soarta bisericilor de lemn din Sălaj, încă prea puțin cercetate. Specialiștii vor găsi cu siguranță și alte elemente interesante, iar cei care au putere decizională vor găsi poate soluții pentru salvarea acestui patrimoniu.
Vreau să aduc mulțumiri următoarelor persoane care m-au ajutat cu informații pentru documentarea acestui articol:
- doamnei dr. Ana Dumitran, muzeograf la Muzeul național al Unirii din Alba Iulia;
- fraților Marina și Mirel Onaci, nepoți ai lui baciu Ionică; Schița bisericii din fotografia de copertă e realizată de Marina Onaciu;
- domnului Ioan Onaciu - baciu Ionică, unul dintre cei mai bătrâni săteni;
- părintelui Emil Nechita, preot paroh în Bulgari;
- domnului ing.György Tőzser, scriitor din Oradea;
- domnului Ilie Tudorel, artist fotograf;
- domnului Victor Oșan din Sălățig;
Bibliografie:
1. www.monumenteromania.ro
2. Ioan Godea, Ioana Cristache-Panait - Monumente istorice bisericești din Eparhia Oradiei - Biserici de lemn. Oradea, 1978;
3. Silvia Marin-Barutcieff - Aproapele de departe, străinul de aproape: între Iosif al II-lea ca pater familias și maghiari ca alteritate nocturnă. teme iconografice într-o biserică transilvană din secolul al XVIII-lea”, ANNALES UNIVERSITATIS APULENSIS Seria Historica 15/II, editura Mega 2011;
4. Ileana petrean-Păușan, Gheorghe Chende-Roman, Ioan Ghiurco - Bisericile de lemn din Sălaj, Editura Silvania, Zalău, 2008
Exceptional! o ducumentare complexa, si detailata ! Felicitari Mirel!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru initiativa si studiul realizat, domnule Mirel Matyas! Ar putea sa le fie rusine istoricilor si specialistilor, care, pana in prezent, au ignorat[ acest monument de o importanta exceptionala pentru maiestria mesterilor care au construit biserici din lemn in epoca medievala. Iata ca a trebuit sa vina un matematician sa-i trezeasca. Ca cea mai veche biserica din lemn de pe plaiurile salajene, ar merita mai multa atentie.
RăspundețiȘtergereUn subiect deosebit, de oarecare tristete si bucurie in acelasi timp, un articol captivant! Foarte frumos!
RăspundețiȘtergereMari felicitari pentru munca de cercetare depusa, dar si pentru munca de a scrie articolul. Fara asta aceste lucruri interesante ar fi ramase necunoscute.
RăspundețiȘtergereAm auzit de multe ori despre convertirea fortata a greco-catolicilor (cei care au adus cultura occidentala in Romania) la ortodoxism, dar e prima data cand citesc cum a avut loc asta practic. Multumesc! In legatura cu asta nu pot sa nu-mi pun intrebarea care se naste iminent: de ce au luptat comunistii cu atata ardoare contra greco-catolicismului (de altfel parintii spirituali ai Marii Uniri)? Si atunci de ce comunistilor care sunt ATEI, le-a convenit totusi ortodoxismul? E o enigma...
RăspundețiȘtergere