joi, 27 iulie 2023

Lansare de carte: Mircea Groza - ”Zămuri, supe, zupe și năcreli”

Azi, 27 iulie 2023, în ziua de deschidere a Librăriei Cărturești din centrul comercial Zalău Value Center, arheologul culinar Mircea Groza și-a lansat prima carte ”Zămuri, supe, zupe și năcreli”. Nu au fost puțini cei care au dorit fie să cumpere cartea, fie să-i fie alături autorului, într-un moment important al carierei sale editoriale. Căci, așa cum a anunțat public, după această carte vor mai urma cel puțin încă două.


Am vrut și eu să-i fiu alături, la fel ca mulți alți prieteni ori cunoscuți. Și pentru că am venit special pentru acest eveniment, n-am avut timp să savurez, în tihnă, faptul că s-a deschis și la Zalău o librărie din lanțul Cărturești. Am să o fac altădată. Însă, fie și în grabă, am remarcat că spațiul era plin de tineri. Înseamnă că nu suntem cu totul pierduți, dacă tinerii se înghesuie într-o librărie. Nici nu mai contează ce gen de carte citesc...

Dar să revenim la evenimentul principal, acela al lansării cărții lui Mircea Groza. M-am bucurat să văd lume bună, cam aceeași cu care te întâlnești la mai toate evenimentele culturale din Zalău. Și m-am bucurat să le revăd pe ”socăcițele” din Marin, îmbrăcate în superbele lor costume populare. Nu s-au lăsat intimidate de mall și au tras câteva chiuituri spre deliciul celor prezenți.



Evenimentul a fost moderat de jurnalistul Adrian Lungu, din ce în ce mai solicitat pentru a prezenta evenimente culturale ori educaționale. Asta pentru că o face foarte bine. Și, chiar dacă, așa cum singur a recunoscut ”a fost luat ca dintr-un blid cu zamă”, s-a descurcat de minune. Au vorbit pe rând, doamna Corina Bejinariu - manager al Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău, domnul Cosmin Dragomir - editorul cărții și proprietarul editurii GastroArt și, firesc, domnul Mircea Groza - arheolog culinar.



Corina Bejinariu: ”Am făcut o echipă bună și rezultatul se poate vedea în acest volum. Sunt extrem de bucuroasă că Mircea a reușit în acest demers. Trebuie spus că nu este o carte de bucate, nu este o carte de rețete, este o carte de povești culinare până la urmă. Acesta este farmecul lor și acesta este diferența, ce-i dă savoare lui Mircea.” Trebuie precizat faptul că între Mircea Groza și Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău a existat de-a lungul anilor o foarte bună colaborare, pe partea de ”arheologie culinară”, dar și pe partea de proiecte ce au avut ca scop promovarea artei culinare sălăjene.



Cosmin Dragomir, editorul cărții a fost invitat să spună câteva cuvinte: ”Avem în această carte 182 din cele 400 de rețete de ciorbe, de supe sau zămuri. Eu nu știu câte zămuri sunt în Vrancea, acolo de unde vin eu. Pentru că din păcate Mircea Groza este doar unul și din fericire pentru voi, este sălăjean. Mai avem nevoie de încă 40, pentru fiecare județ, încât să facem acea hartă națională. Îmi pare rău să spun, dar nimeni nu s-a ocupat de povestea acesta, iar conform sociologilor, mâncarea este un element, este o marcă identitară a României.”


A urmat momentul culminant, acela în care autorul cărții, Mircea Groza, a fost invitat să se adreseze celor prezenți. Vizibil emoționat, a mulțumit celor de față. E mare lucru să reușești să aduni la Zalău, în fața unei librării, atâția oameni. Și credeți-mă au fost mulți. 

Mircea Groza: ”Mă bucur sincer că sunteți în număr așa de mare. M-am emoționat teribil când le-am văzut pe doamnele de la Marin și mi-am zis că dacă nu o să pot vorbi, am să le rog să tragă o ptiuitură. Am făcut cartea de drag, de drag pentru tot ceea ce există în satul sălăjean. Lucrez de 3-4 ani la cartea asta, dar în paralel am reușit aproape să le termin și pe următoarele două.”




Oricine a răsfoit cartea lui Mircea Groza, va observa că limbajul folosit nu este cel uzual ci abundă în arhaisme și regionalisme. Iar textul este scris în ”sălăjeană” (dacă-mi este permis termenul) care e un fel de dialect al ”limbii ardelenești”. Însă, sunt convins că ardelenii vor înțelege și vor savura poveștile socăcițelor. 

Referitor la acest aspect, autorul a ținut să precizeze: ”Și eu, și Cosmin am fost întrebați de nenumărate ori de ce sunt scrise așa. Le răspund tuturor: pentru că așa le-am primit, așa vreau să le transmit mai departe, pentru că nimeni n-a făcut-o niciodată sub forma asta. E bucuria mea! Sper să fie și bucuria voastră!”

Bineînțeles că nu am putut pleca de la eveniment înainte să aud o chiuitură, așa, ca la Marin. Ascultați aici: ”Dragu-mi undea-am vinitu / Ce bine ne-am întâlnitu /  Dragu-mi inde-am intratu / Cu cine ne-am adunatu / Uiuu iu, iuu, uuu”



Una peste alta, a fost un eveniment tare fain, apreciat e către cei prezenți. Un singur lucru aș avea de obiectat, să-mi fie cu iertare. Unde au fost reprezentanții Primăriei Municipiului Zalău? Unde au fost reprezentanții Consiliului Județean Sălaj? Oare ceea ce face Mircea Groza, nu se numește promovare a orașului, a județului? Ok, înțeleg, e vremea concediilor. Dar un reprezentant al autorităților locale, ori județene a fost de față? I-am remarcat însă pe reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară ”Țara Silvaniei” dar și pe cei ai Centrului Național de Informare și promovare Turistică Zalău. 

Am plecat, lăsându-l pe Mircea Groza să continue să dea autografe. E momentul lui de bucurie, de satisfacție a împlinirii muncii de mai bine de 3 ani. Felicitări, maestre!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...