În competiția din
acest an pentru titlul de The Best City To Visit Travel, inițiată de cunoscutul travel
blogger Anil Polat, ce se desfășoară pe site-ul FoxnoMad.com, două orașe
românești au ajuns până sus în finală. Este vorba despre Bucuresti - capitala
Romaniei și de Sibiu – singurul oraș din România care a avut statut de Capitală
Culturală Europeană în 2007.
București - capitala României |
Sibiu - Capitala Culturală Europeană în 2007 |
Este pentru prima oară în istoria de 4 ani a competiției când două orașe românești ajung atât de sus. De ce este importantă competiția? Înainte de toate pentru simplul motiv că România are imperios nevoie de vizibilitate pe plan extern și mai ales în mediile turistice. Orașul care câștigă competiția este vizitat de către Anil Polat iar apoi prin vizibilitatea în online de care se bucură bloggerul, orașul devine cunoscut în întreaga lume.
Competiția se desfășoara
în sistem eliminatoriu, pe baza voturilor exprimate de către vizitatorii
site-ului. Orașele românești au beneficiat de poziții interesante pe tabloul
principal al competiției, care au evitat întâlnirea directă dintre acestea. La început, competiția părea destul de anostă, se părea că cele două orașe
românești nu vor avea probleme. Însă, pe măsură ce treceau dintr-o etapă în
alta au început să se înmulțească voturile iar competiția a devenit mai
strânsă. Sibiul a trecut la pas de orașe mult mai
titrate din punct de vedere turistic: Shanghai (China), Barcelona (Spania),
Florenta (Italia), Paris (Franta), Dublin (Irlanda), Buenos Aires (Argentina).
A reușit să ajungă până în finală, o performanță unică pentru un oraș românesc.
Aparent, Bucureștiul
a avut parte de adversari mai slabi decât Sibiul. A trecut rând pe rând de
Aswan (Egipt), Roma (Italia), Cape Town (Africa de sud), Edinburg (Scoția). În
semifinală a înfruntat Granada (Spania). Încă din etapa anterioară se prefigura
o mobilizare a spaniolilor, judecând după numărul mare de voturi obținute de
orașul iberic în confruntarea cu Lisabona. Și românii s-au mobilizat exemplar.
Pe rețelele de socializare și în blogosfera de travel fiecare a încercat să
facă câte ceva pentru a se ajunge la o confruntare 100 % românescă în finală. Granada
a condus Bucureștiul la un moment dat cu peste 400 de voturi, însă
treptat, treptat a fost recuperată diferența, ba mai mult Bucureștiul a reușit
să devanseze orașul spaniol cu peste 900 de voturi.
Orice s-ar spune, în
finala din acest an a competiției The Best City To Visit Travel Tournament, se
vor confrunta pentru prima dată în istoria acesteia, două orașe din aceeași
țară. Poate părea ciudat, pot exista suspiciuni dar, conform regulilor jocului,
merge mai departe cine primește cele mai multe voturi și atât. Nu contează cât
de bine situat este orașul respectiv din punct de vedere turistic, nu contează
nimic decât voturile primite. Și de data aceasta, printr-o mobilizare generală
a bloggerilor și în mod special a bloggerilor de travel, s-a ajuns la o finală
românească.
Acum că euforia a
trecut, taberele bloggerilor români se reașează. Va fi o competiție dură între București și Sibiu. Aparent, Sibiul pornește cu un ușor avantaj psihologic dat de numărul mai mare de voturi obținut față de București în fiecare etapă. Pe de altă parte, personal cred că mulți din cei care au votat Sibiul au ales să voteze și Bucureștiul, pentru a avea o finală românească. Asta nu înseamnă că cei din București nu se vor implica. Greul în această campanie a fost dus de bloggerii de travel și se știe, cei mai mulți sunt din București. Este greu de prevăzut ce deznodământ va avea această competiție, dar ceea ce contează în acest moment este că ”trofeul” rămâne în România.
Așa cum spuneam, suntem la a V-a ediție a competiției lansate de Anil Polat. Competiția din 2009 a avut doar 16 orașe pe grila de start și a fost câștigată de orașul Sydnei (Australia) la doar un vot diferență în fața orașul Negril (Jamaica). În 2010 au fost 56 de orașe din care 32 au ajuns pe tabloul principal. Finala ”s-a jucat” între Zermatt (Elveția) și Istanbul (Turcia). S-a impus orașul elvețian cu 58 de voturi contra 47 de voturi. În 2011 au fost 64 de orașe pe tabloul principal al competiției ce a fost câștigată de Porto (Portugalia) ce s-a impus cu 24 la 8 în fața capitalei Cehiei Praga. Ediția din 2012 a pornit cu 76 de orașe din care 64 au ajuns pe tabloul principal. A fost anul în care competiția a însemnat implicarea agențiilor de turism, grație cărora Sarajevo (Bosnia și Herțegovina) a câștigat detașat în fața celor din Guimaraes (Portugalia) cu 9402 - 4809.
Nu pot să nu remarc faptul că din 2010, în fiecare an, în finală a ajuns un oraș care a avut statul de Capitală Culturală Europeană (CCE): Istanbul, Portom, Guimaraes și Sibiu. Doar Porto a reușit să câștige competiția dintre fostele CCE.
imagini din București |
imagini din Sibiu |
Așa cum spuneam, suntem la a V-a ediție a competiției lansate de Anil Polat. Competiția din 2009 a avut doar 16 orașe pe grila de start și a fost câștigată de orașul Sydnei (Australia) la doar un vot diferență în fața orașul Negril (Jamaica). În 2010 au fost 56 de orașe din care 32 au ajuns pe tabloul principal. Finala ”s-a jucat” între Zermatt (Elveția) și Istanbul (Turcia). S-a impus orașul elvețian cu 58 de voturi contra 47 de voturi. În 2011 au fost 64 de orașe pe tabloul principal al competiției ce a fost câștigată de Porto (Portugalia) ce s-a impus cu 24 la 8 în fața capitalei Cehiei Praga. Ediția din 2012 a pornit cu 76 de orașe din care 64 au ajuns pe tabloul principal. A fost anul în care competiția a însemnat implicarea agențiilor de turism, grație cărora Sarajevo (Bosnia și Herțegovina) a câștigat detașat în fața celor din Guimaraes (Portugalia) cu 9402 - 4809.
Nu pot să nu remarc faptul că din 2010, în fiecare an, în finală a ajuns un oraș care a avut statul de Capitală Culturală Europeană (CCE): Istanbul, Portom, Guimaraes și Sibiu. Doar Porto a reușit să câștige competiția dintre fostele CCE.
Dar cine sunt cei care au propus pentru ediția din acest an a competiției, cele două orașe românești?
Bucureștiul a fost propus de către Earl Derek un cunoscut călător și blogger ce se autodefinește ca fiind un ”veșnic călător”. Din 2009 călătorește continuu, până în prezent având la activ 83 de țări vizitate. Administrează site-ul WanderingEarl.com nominalizat printre primele 25 de bloguri ale anului 2012 de către publicația Time Magazine și printre primele 13 bloguri de travel ale anului 2013 de către jurnalistul Christopher Elliot. Pentru anul 2013 are în plan efectuarea unei călătorii în România și Republica Moldova: ”Wandering Earl Tour”. A călătorit în România în 2011, când a vizitat București, Brașov, Sighișoara, Sibiu, Târgoviște.
Sibiul a fost propus în competiție de către bucureșteanul Adrian Banu, un cunoscut fotograf și blogger de travel. Este administratorul site-ului de limbă engleză Traveldestinationsearch.com . Adrian a mai încercat să înscrie în competiția lui Anil Polat de anul trecut un obiectiv turistic românesc. Este vorba despre Bran, care din păcate nu a reușit să treacă de turul preliminar, fiind eliminat de Veneția. Experiența de anul trecut l-a ajutat să adopte în acest an o strategie care a dus Sibiul până sus, în finală.
Bucureștiul a fost propus de către Earl Derek un cunoscut călător și blogger ce se autodefinește ca fiind un ”veșnic călător”. Din 2009 călătorește continuu, până în prezent având la activ 83 de țări vizitate. Administrează site-ul WanderingEarl.com nominalizat printre primele 25 de bloguri ale anului 2012 de către publicația Time Magazine și printre primele 13 bloguri de travel ale anului 2013 de către jurnalistul Christopher Elliot. Pentru anul 2013 are în plan efectuarea unei călătorii în România și Republica Moldova: ”Wandering Earl Tour”. A călătorit în România în 2011, când a vizitat București, Brașov, Sighișoara, Sibiu, Târgoviște.
Sibiul a fost propus în competiție de către bucureșteanul Adrian Banu, un cunoscut fotograf și blogger de travel. Este administratorul site-ului de limbă engleză Traveldestinationsearch.com . Adrian a mai încercat să înscrie în competiția lui Anil Polat de anul trecut un obiectiv turistic românesc. Este vorba despre Bran, care din păcate nu a reușit să treacă de turul preliminar, fiind eliminat de Veneția. Experiența de anul trecut l-a ajutat să adopte în acest an o strategie care a dus Sibiul până sus, în finală.
Adrian a acceptat
provocarea lansată de Foto-Travel de a răspunde la o serie de întrebări, pe
care le redăm în continuare.
Foto-Travel: ”Cum ți-a venit ideea de a propune Sibiul in competitia The Best City To Visit
Travel Tournament?”
Adrian Banu: ”România are o mulţime de locuri frumoase care merită
descoperite şi vizitate (şi aici nu vorbesc doar despre oraşe, ci şi despre
sate vechi dar bine păstrate şi pline de istorie precum cele din Transilvania,
Bucovina sau Maramureş, despre rezervaţiile naturale din Delta Dunării, sau
despre peisajele minunate de la Cazanele Dunării), însă, după părerea mea,
acestea sunt prea puţin promovate. Am observat că nu numai turiştii străini
ştiu puţine despre România şi sunt de-a dreptul uimiţi când descoperă
frumuseţile acestei ţări şi dau aici ca exemplu un articol scris de Matthew
Kepnes, unul dintre cei mai cunoscuţi bloggeri de travel din lume, dar sunt şi mulţi Români care ştiu prea puţine
despre aceste locuri. Coincidenţa face, însă, ca împreună cu soţia mea să fi
vizitat Sibiul chiar înainte cu o săptămână de startul competiţiei găzduite de Anil Polat şi, cum impresiile din
călătorie erau proaspete în mintea mea, am considerat potrivită această ocazie
pentru a pune umărul la promovarea Sibiului prin intermediul unui blog cu un
trafic de foarte bună calitate, aşa cum este foxnomad.com.”
Foto-Travel: ”De ce Sibiul și nu un alt oraș?”
Adrian Banu: ”Pentru că oraşe mai mari precum Bucureşti, Braşov,
Constanţa sau Iaşi (deşi toate au farmecul şi frumuseţile lor, iar pentru asta
merita oricând mai multă atenţie) au parte, în general, de mai multă expunere,
mai ales datorită resurselor financiare mai mari de care dispun şi, de aici, a
numărului mai mare de turişti care merg acolo şi apoi povestesc ce au văzut
familiilor lor, prietenilor, cunostinţelor etc., ridicând astfel awareness-ul
despre aceste oraşe. În schimb,
dacă veţi căuta pe internet informaţii despre Sibiu (şi aici vorbesc mai ales
despre rezultate ale căutărilor – site-uri, pagini web – în limba Engleză), nu
veţi afla atât de multe, comparativ cu o căutare despre Bucureşti sau Braşov,
de exemplu. Tocmai faptul că Sibiul ar putea fi mai bine promovat către turiştii
vorbitori de limba engleză m-a determinat să nominalizez acest oraş într-o competiţie
a cărei audienţă este vorbitoare de limba engleză, dar şi una bine targetată,
în acelaşi timp. Cât despre
motivele pentru care Sibiul ar trebui votat ca The Best City To Travel în 2013,
gândiţi-vă numai la faptul că a fost Capitala Culturală Europenă în 2007,
gândiţi-vă la străzile şi clădirile medievale minunat conservate (nu multe
oraşe din lume se pot lăuda cu aşa ceva), la atmosfera relaxată din oraş (toţi
locuitorii metropolelor aglomerate tânjesc dupa aşa ceva, cel puţin o dată pe
săptămână şi asta o spun din proprie experienţă), la oamenii deosebit de ospitalieri,
la preparatele culinare tradiţionale unice, la evenimentele şi spectacolele
care umplu străzile oraşului în aproape fiecare week-end de vară.”
Foto-Travel: ”Cum ți s-a părut
competiția din acest an?”
Adrian Banu: ”Ca şi în ediţiile
anterioare, competiţia a devenit mai strânsă pe parcursul ultimelor etape, aşa
cum ai observat şi tu. Oamenii s-au mobilizat şi şi-au votat favoritele mai
mult, pe măsură ce au constatat că acestea au mai multe şanse să ajungă mai
aproape de ultima rundă. Spre bucuria mea (şi nu numai a mea) comunitatea
bloggerilor din România s-a mobilizat exemplar până acum şi le-a arătat
oamenilor de ce oraşele Româneşti din această competiţie – Sibiu şi Bucureşti –
merită voturile lor şi, mai ales, de ce aceste oraşe au nevoie de promovare. Vreau
să-i felicit cu această ocazie pe toţi bloggerii şi oamenii din social media
autohtonă care au participat la campanie şi au adunat atât de multe voturi
pentru Sibiu şi Bucureşti – cred că este o realizare fantastică şi, după
părerea mea, fără apelurile la mobilizare lansate de Cezar Dumitru sau fără entuziasmul comunităţii bloggerilor din Sibiu
care au fost foarte activi în a promova această campanie, niciun oraş Românesc
nu ar fi ajuns acum in finală.”
Foto-Travel: ”Ai lansat un apel de
sustinere a Sibiului pe reţelele de socializare. Cum au reactionat romanii? Te
asteptai la mai mult?”
Adrian Banu: ”Reacţia a fost una
foarte bună, după părerea mea – şi aici aş putea să dau ca exemplu hashtag-ul
#SibiuForBestCity2013 pe care l-am creat special cu această ocazie şi care a
fost destul de rapid adoptat pe reţeaua de socializare Twitter.
Aşa
cum am spus şi mai devreme, însă, finala care urmează nu ar fi fost posibilă
fără susţinerea decisivă din partea comunităţii online Româneşti, iar asta mă
face să fiu şi mai mândru că sunt Român.”
Foto-Travel: ”De ce este atât de
importantă această competiţie? Ce ar avea de câştigat Sibiul dacă ar ieşi învingător?”
Adrian Banu: ”Audienţa site-ului
care organizează competiţia, dar mai ales expunerea media impresionantă de care
are parte un câştigător al unei astfel de competiţii – puteţi căuta pe internet
şi veţi afla ce a însemnat pentru Sarajevo să câştige ediţia de anul trecut, de
exemplu – ar putea fi doar cele mai evidente câştiguri pentru Sibiu, dacă ar ieşi
învingător. O mai
bună promovare externă nu poate face decât bine unui obiectiv turistic, aşa cum
spuneai şi tu mai devreme, iar unei foste Capitale Europene a Culturii, aşa cum
este Sibiu, cred că i-ar prinde extraordinar de bine să câştige aprecierea
comunităţii online la acest nivel. Se
ştie că în ziua de azi oamenii îşi bazează deciziile de cumpărare din ce în ce
mai mult pe informaţiile pe care le găsesc online – tocmai pentru că acesta a
devenit mediul în care poţi găsi cele mai multe, mai variate si mai obiective
informaţii – iar comunitatea locală din Sibiu, precum şi industria turismului
de aici ar putea beneficia enorm de pe urma unui rezultat favorabil în finala
acestui turneu. Cine are urechi de auzit, să audă!”
Foto-Travel: ”Sunt convins că după experienţa din acest an, vei continua să propui oraşe româneşti în competiţia
lui Anil Polat. Te-ai gândit la vreunul pentru editia de anul viitor?”
Adrian Banu: ”Părerea mea este că
toate oraşele Româneşti care au ceva de oferit turiştilor merită să fie
nominalizate, aşa că îi invit pe toţi Românii să-şi nominalizeze favoritele în
ediţiile viitoare, pentru că, din păcate, nu i-am văzut pe mulţi să o facă până
acum. Nu vă costă nimic să nominalizaţi sau să susţineţi un oraş favorit; mai
mult, cred că ar trebui să apreciem mai mult valorile noastre naţionale şi să învăţăm
să le promovăm prin forţe proprii, aşa cum alţii o fac demult. Cât despre opţinunea
mea pentru anul viitor, aş prefera să rămână o surpriză.”
Foto-Travel: ”Avem o finală 100 % românească. Faptul că ai propus Sibiul te
obligă să mergi în continuare pe mâna lui. Totusi, cum se împacă bucureşteanul
Adrian Banu cu faptul că se luptă cu oraşul său?”
Adrian Banu: ”Este, într-adevar, o situatie usor delicată pentru mine, având în vedere ca sunt
bucureştean, dar aşa cum spuneai şi tu, am pornit acest drum cu un favorit, aşa
că voi continua să susţin Sibiul până la finalul competiţiei. Îmi place
Bucureştiul - si am oferit câteva motive pentru asta în contribuţia mea de anul
trecut la proiectul I Heart My City de pe National Geographic - însă de data aceasta am ales să susţin Sibiul pentru toate motivele
pe care le-am enumerat mai devreme. Nu uitaţi să votaţi oraşul favorit şi fie
ca cel mai bun să câştige! Iar dacă votaţi Sibiu, folosiţi hashtag-ul
#SibiuForBestCity2013 atunci când postaţi despre asta pe Twitter si Facebook.”
Foarte fain, felicitari pentru interviu. Si multumim Adrian fiindca ai nominalizat Sibiul. (eu am adoptat mai tarziu aceasta "lupta")
RăspundețiȘtergereDesi locuiesc in Bucuresti, si eu tot Sibiu am votat in aceasta finala.
Multumesc Elena pentru aprecieri. Adrian ne demonstreaza cam ce ar trebui facut pentru a promova pe plan extern un oras fascinant ca Sibiul. Merita din plin sa fie votat!
Ștergere@Mirel Multumesc mult pentru interviu. O scurta precizare, daca imi permiti: nu sunt atat de cunoscut ca fotograf (desi imi doresc sa ajung candva :) ) si nici chiar ca travel blogger. Sunt doar un tip care face asta din pasiune si sunt fericit ca am avut ocazia sa-mi aduc mica mea contributie la aceasta finala. Cat despre strategia care a dus Sibiul in finala, ea nu-mi apartine; as putea spune, cel mult ca am aprins scanteia prin nominalizarea orasului si apoi am ajutat la intretinerea ei, postand articole, tweet-uri, facebook shares etc. Oricum, multumesc foarte mult pentru aprecieri :)
RăspundețiȘtergere@Elena Multumesc si eu foarte mult pentru suportul tau. Nu conteaza cand ai intrat in lupta, important este ca ai facut-o. Efortul fiecaruia a contat. Ma bucur sa aud ca suntem in aceeasi barca :) Hai Sibiu!
Si eu trebuie sa-ti multumesc Adrian pentru oportunitatea pe care mi-ai dat-o. Este minunat modul in care te-ai implicat pentru promovarea Sibiului si al Romaniei in spatiul online.
Ștergere