În perioada 22-24
martie 2013 s-a desfășurat la Cluj-Napoca cea de a VIII-a ediție a Târgului deTurism ”Touristica”. Ediția de vară din acest an vine
la doar o săptămână de la Târgul de Turism al României (TTR) ce s-a desfășurat la Romexpo între 14-17 martie.
Locația aleasă
pentru ”Touristica” este aceeași de câțiva ani și anume spațiul generos din
cadrul complexului Polus Center. Dincolo
de standurile prin care diverse agenții de turism sau chiar orașe își
promovează ofertele, organizatorii au pregătit și o serie de evenimente conexe.
Târgul a debutat, vineri 22 martie 2013 ora 14, cu un Travel MeetUp intitulat ”Travelling 2.0” organizat la Diesel Café, Polus Center. Aici, bloggeri și agenți de turism au discutat despre ce
înseamnă travellingul în 2.0, care sunt cele mai bune oferte sau cum se face o
fotografie de vacanță. Invitați speciali au fost Mădălin Măncilă de la Happy
Tour și Alin Burcea de la Paralela 45. A avut loc și un workshop de fotografie
de călătorie susținut de către fotograful oficial al târgului Lucian Zaharie.
Ediția din acest
an nu mi s-a părut a fi foarte generoasă din punct de vedere al numărului de
expozanți. Au lipsit nume grele din industria turistică, poate de vină este
timpul prea strâns între TTR și Touristica sau faptul că luna martie vine și cu
alte târguri, unul la fel de important fiind Transylvania Tourism Fair de la Brașov
(19-31 martie 2013). Poate fi și o
suprasaturație în zona Clujului, ”Touristica” venind după Târgul de Vacanțe din
perioada 8-10 martie de la Expo Transilvania. Cu toate acestea, a fost un târg
interesant cel puțin prin prisma expozanților și a ofertelor.
Este de remarcat
în primul rând participarea unor agenții de turism autohtone. Aș enumera fără
pretenția de a le aminti pe toate Select
Travel, Filadefia Turism, Z Tour, Christian Tour, City Travels, Ave Tour, TUI
Travel Center, Madison Travel etc. Fiecare agenție a încercat să surprindă
potențialii clienți cu oferte care de care mai interesante. Destinațiile de
acum clasice, Turcia, Grecia, Bulgaria, Spania sau Ungaria au fost printre cele
mai căutate, majoritatea agențiilor oferind posibilități de plecare direct din
Cluj. Nici destinațiile exotice nu au lipsit din oferte: Cuba, Mexic,
Thailanda, Republica Dominicană, Insulele Seychelles regăsindu-se în ofertele
agențiilor.
Pe de altă parte,
au fost prezente la târg o serie de orașe sau chiar comune, care derulează
proiecte Regio cu finanțare europeană și au prevăzut în buget cheltuieli
privind participarea la târgurile de profil. Orașe precum Zalău, Orăștie,
Săliștea de Sus, Arad sau comune ca Drânceni (Vaslui), Tupilați (Neamț),
Aroneanu (Iași) au încercat să atragă potențialii turiști prin oferte
interesante susținute de materiale de promovare diverse: de la flyere și broșuri
la mape, pixuri personalizate, hărți turistice și chiar CD-uri de
prezentare. De fapt, aceste localități
au oferit cu generozitate cele mai atractive materiale de promovare, dovadă că
au fost prevăzute mari sume de bani în acest scop. Calitatea materialelor de
promovare a fost una foarte bună, grafica unora dintre materiale fiind una de
excepție.
Nu au lipsit de
la târg firme conexe industriei de turism cum ar fi: producătorii de accesorii
și aparate foto, producătorii de geamantane sau portbagaje auto dar și firme
care promovează turismul activ (scufundări, rafting, kayaking sau speoturism).
Am remarcat de
asemenea numărul mare de standuri ale Ungariei. Este remarcabil cum știu
vecinii noștri să-și promoveze stațiunile sau obiectivele turistice. Prin
pliante în limbile engleză dar și română (sic!) sunt promovate zone turistice
cum ar fi: Câmpia Maghiară de Sud, zona Balaton, Pusta și Lacul Tisa sau
orașele Budapesta, Gyula, Debrecen, Hajdúszoboszló ori Miskolc. La fiecare
stand existau vorbitori de limba română ceea ce a facilitat interacțiunea cu
vizitatorii. Am remarcat prezența unui stand al Aeroportului Internațional Budapesta,
stand care atrage turiștii cu bomboane având inscripția ”bud” sau cu pliante în
limba română cu informații despre serviciile oferite de aeroport și orarul
curselor. Alături, un stand al unui producător de vin din zona Budapesta te
îmbie cu vin de ...căpșuni. Prețul unei butelii este de 34 lei iar degustarea
este... gratis.
Desigur, chiar
dacă pot fi acuzat de subiectivism, cel mai bine m-am simțit la standul
Municipiului Zalău. Un banner imens, cu imaginea devenită deja emblematică a
Porții Praetoria din cadrul Complexului Areheologic Porolissum și siluetele
unui dac și a unui roman, atrag atenția. Participarea municipiului Zalău are
loc în cadrul proiectului ”Promovarea Festivalului Roman Zalău Porolissum – instrument de promovare a siturilor arheologice locale”, proiect finanțat prin Fondul European de Dezvoltare
Regională. Oferta de promovare a inclus cărți poștale cu imagini ale castrului
roman, insigne, brelocuri, pixuri personalizate și flyere. Însă ceea ce a atras
atenția tuturor celor prezenți au fost demonstrațiile de luptă ale trupelor de
reenactment Cohors III Campestris Civium Romanorum Milliaria și Lupii Daciei aparținând
Asociației ”Amicii Muzeului” din Zalău dar și dansurile Nimfelor Daciei sau ale
Ansamblului ”Columna”.
Am stat de vorbă
cu expertul în turism Bogdan Stanciu,
editorul revistei electronice Cluj.Travel, unul dintre partenerii Târgului,
despre modul în care este percepută ediția din acest an a târgului Touristica.
Foto-Travel: ”Ce părere
ai despre această ediție a tărgului Touristica?”
Bogdan Stanciu: ”Este o
ediție a târgului destul de compactă, ca să nu zic mică, dar e bine că se
organizează. Standurile sunt bine organizate. Am remarcat absența unui stand al
Austriei care de obicei venea la târg, acest lucru ar trebui să-i pună pe
gânduri pe organizatori. Mi-a plăcut prezența destul de puternică, ca de
obicei, a Ungariei care încearcă să ofere alternative la tradiționalul
Hajdúszoboszló. Dintre prezențele românești nu mi-a atras nimic în mod
deosebit atenția în afară de standurile promovate prin Regio.”
Foto-Travel: ”Cum a fost evenimentul de
la deschiderea târgului, Travel MeetUp?”
Bogdan Stanciu: ”Destul de
util, domnul Burcea de la Paralela 45, unul din greii industriei turistice
spunea că probabil într-un an-doi va ajunge și la Cluj comunicare agențiilor
prin intermediul bloggerilor, ceea ce se întâmplă deja la București.”
Foto-Travel: ”Comparativ cu edițiile anterioare, cum ți se pare Touristica din acest
an?”
Bogdan Stanciu: ”Față de
ediția de toamnă a anului trecut este un progres, iar față de ediția din
primăvară a anului trecut este la același nivel”
Ediția de toamnă a târgului de turism ”Touristica” se va desfășura între 22-24 noiembrie 2013.
Despre târgul
Touristica s-a scris mult în aceste zile. Cele mai interesante articole sunt:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu