luni, 25 martie 2013

Târgul de Turism Touristica


În perioada 22-24 martie 2013 s-a desfășurat la Cluj-Napoca cea de a VIII-a ediție a Târgului deTurism ”Touristica”. Ediția de vară din acest an vine la doar o săptămână de la Târgul de Turism al României (TTR) ce s-a desfășurat la Romexpo între 14-17 martie.




Locația aleasă pentru ”Touristica” este aceeași de câțiva ani și anume spațiul generos din cadrul complexului Polus Center.  Dincolo de standurile prin care diverse agenții de turism sau chiar orașe își promovează ofertele, organizatorii au pregătit și o serie de evenimente conexe. Târgul a debutat, vineri 22 martie 2013 ora 14, cu un Travel MeetUp intitulat ”Travelling 2.0” organizat la Diesel Café, Polus Center. Aici, bloggeri și agenți de turism au discutat despre ce înseamnă travellingul în 2.0, care sunt cele mai bune oferte sau cum se face o fotografie de vacanță. Invitați speciali au fost Mădălin Măncilă de la Happy Tour și Alin Burcea de la Paralela 45. A avut loc și un workshop de fotografie de călătorie susținut de către fotograful oficial al târgului Lucian Zaharie.


Ediția din acest an nu mi s-a părut a fi foarte generoasă din punct de vedere al numărului de expozanți. Au lipsit nume grele din industria turistică, poate de vină este timpul prea strâns între TTR și Touristica sau faptul că luna martie vine și cu alte târguri, unul la fel de important fiind Transylvania Tourism Fair de la Brașov (19-31 martie 2013).  Poate fi și o suprasaturație în zona Clujului, ”Touristica” venind după Târgul de Vacanțe din perioada 8-10 martie de la Expo Transilvania. Cu toate acestea, a fost un târg interesant cel puțin prin prisma expozanților și a ofertelor.


Este de remarcat în primul rând participarea unor agenții de turism autohtone. Aș enumera fără pretenția de a le aminti pe toate  Select Travel, Filadefia Turism, Z Tour, Christian Tour, City Travels, Ave Tour, TUI Travel Center, Madison Travel etc. Fiecare agenție a încercat să surprindă potențialii clienți cu oferte care de care mai interesante. Destinațiile de acum clasice, Turcia, Grecia, Bulgaria, Spania sau Ungaria au fost printre cele mai căutate, majoritatea agențiilor oferind posibilități de plecare direct din Cluj. Nici destinațiile exotice nu au lipsit din oferte: Cuba, Mexic, Thailanda, Republica Dominicană, Insulele Seychelles regăsindu-se în ofertele agențiilor.






Pe de altă parte, au fost prezente la târg o serie de orașe sau chiar comune, care derulează proiecte Regio cu finanțare europeană și au prevăzut în buget cheltuieli privind participarea la târgurile de profil. Orașe precum Zalău, Orăștie, Săliștea de Sus, Arad  sau comune ca Drânceni (Vaslui), Tupilați (Neamț), Aroneanu (Iași) au încercat să atragă potențialii turiști prin oferte interesante susținute de materiale de promovare diverse: de la flyere și broșuri la mape, pixuri personalizate, hărți turistice și chiar CD-uri de prezentare.  De fapt, aceste localități au oferit cu generozitate cele mai atractive materiale de promovare, dovadă că au fost prevăzute mari sume de bani în acest scop. Calitatea materialelor de promovare a fost una foarte bună, grafica unora dintre materiale fiind una de excepție.







Nu au lipsit de la târg firme conexe industriei de turism cum ar fi: producătorii de accesorii și aparate foto, producătorii de geamantane sau portbagaje auto dar și firme care promovează turismul activ (scufundări, rafting, kayaking sau speoturism).



Am remarcat de asemenea numărul mare de standuri ale Ungariei. Este remarcabil cum știu vecinii noștri să-și promoveze stațiunile sau obiectivele turistice. Prin pliante în limbile engleză dar și română (sic!) sunt promovate zone turistice cum ar fi: Câmpia Maghiară de Sud, zona Balaton, Pusta și Lacul Tisa sau orașele Budapesta, Gyula, Debrecen, Hajdúszoboszló ori Miskolc. La fiecare stand existau vorbitori de limba română ceea ce a facilitat interacțiunea cu vizitatorii. Am remarcat prezența unui stand al Aeroportului Internațional Budapesta, stand care atrage turiștii cu bomboane având inscripția ”bud” sau cu pliante în limba română cu informații despre serviciile oferite de aeroport și orarul curselor. Alături, un stand al unui producător de vin din zona Budapesta te îmbie cu vin de ...căpșuni. Prețul unei butelii este de 34 lei iar degustarea este... gratis.




Desigur, chiar dacă pot fi acuzat de subiectivism, cel mai bine m-am simțit la standul Municipiului Zalău. Un banner imens, cu imaginea devenită deja emblematică a Porții Praetoria din cadrul Complexului Areheologic Porolissum și siluetele unui dac și a unui roman, atrag atenția. Participarea municipiului Zalău are loc în cadrul proiectului ”Promovarea Festivalului Roman Zalău Porolissum – instrument de promovare a siturilor arheologice locale”, proiect finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Oferta de promovare a inclus cărți poștale cu imagini ale castrului roman, insigne, brelocuri, pixuri personalizate și flyere. Însă ceea ce a atras atenția tuturor celor prezenți au fost demonstrațiile de luptă ale trupelor de reenactment Cohors III Campestris Civium Romanorum Milliaria și Lupii Daciei aparținând Asociației ”Amicii Muzeului” din Zalău dar și dansurile Nimfelor Daciei sau ale Ansamblului ”Columna”.






Am stat de vorbă cu expertul în turism Bogdan Stanciu, editorul revistei electronice Cluj.Travel, unul dintre partenerii Târgului, despre modul în care este percepută ediția din acest an a târgului Touristica.



Foto-Travel: ”Ce părere ai despre această ediție a tărgului Touristica?”
Bogdan Stanciu: ”Este o ediție a târgului destul de compactă, ca să nu zic mică, dar e bine că se organizează. Standurile sunt bine organizate. Am remarcat absența unui stand al Austriei care de obicei venea la târg, acest lucru ar trebui să-i pună pe gânduri pe organizatori. Mi-a plăcut prezența destul de puternică, ca de obicei, a Ungariei care încearcă să ofere alternative la tradiționalul Hajdúszoboszló. Dintre prezențele românești nu mi-a atras nimic în mod deosebit atenția în afară de standurile promovate prin Regio.”

Foto-Travel: ”Cum a fost evenimentul de la deschiderea târgului, Travel MeetUp?”
Bogdan Stanciu: ”Destul de util, domnul Burcea de la Paralela 45, unul din greii industriei turistice spunea că probabil într-un an-doi va ajunge și la Cluj comunicare agențiilor prin intermediul bloggerilor, ceea ce se întâmplă deja la București.”

Foto-Travel: ”Comparativ cu edițiile anterioare, cum ți se pare Touristica din acest an?”
Bogdan Stanciu: ”Față de ediția de toamnă a anului trecut este un progres, iar față de ediția din primăvară a anului trecut este la același nivel”

Ediția de toamnă a târgului de turism ”Touristica” se va desfășura între 22-24 noiembrie 2013.



Despre târgul Touristica s-a scris mult în aceste zile. Cele mai interesante articole sunt:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...