Avem în țară orașe frumoase, cu mare potențial turistic,
pe care le tranzităm în grabă, fără a avea răgazul necesar de a le explora în
tihnă. Pentru mine, Bistrița este un astfel de exemplu. Am tranzitat orașul, situat pe cursul râului omonim, de câteva ori în drum spre Moldova și de fiecare
dată am fost fermecat de frumusețea orașului, chiar dacă practic nu m-am abătut
de la principalul bulevard ce trece prin oraș. Ocazia s-a ivit acum câteva
zile, când am însoțit elevii la un concurs de matematică. Dincolo de
îndatoririle pe care le aveam în calitate de profesor însoțitor, am avut câteva
ore la dispoziție pentru a vizita centrul vechi al orașului. Desigur, nu am
putut vizita toate obiectivele turistice, însă mi-am putut face o părere despre
acest oraș fermecător.
Istoria
Bistrița (Bistritz sau Nösen – în
germană, Nîsner-Bistritz - în dialectul
săsesc sau Beszterce - în maghiară), este unul din cele șapte burguri medievale colonizate de sași, care alături de
Sibiu, Cluj, Brașov, Mediaș, Sebeș și Sighișoara au dat Transilvaniei numele
german de Siebenbürgen sau Septem Castra în latină. Situată într-un cadru natural de excepție, într-o depresiune largă
înconjurată de dealuri domoale și de munți înalți ce domină peisajul, Bistrița
s-a dezvoltat mai ales datorită rutelor de tranzit către Moldova și comerțului
înfloritor cu moldovenii. De aici și denumirea de ”Poartă a Transilvaniei”
acordată orașului. Dezvoltarea economică și contextul istoric în care
locuitorii orașului s-au alăturat Casei D’Anjou care revendica tronul Ungariei, împotriva nobililor maghiari, a făcut ca
pe la 1352 orașul să primească din partea lui Ludovic de Anjou (1326-1382) –
rege al Ungariei între 1342-1382 și al Poloniei între 1370-1382, dreptul de a
ține târg. Cu această ocazie orașul a primit stema care reprezenta un struț cu
o coroană pe cap, un coif de cavaler și un scut care avea pe el crinii Casei D’Anjou. Atât
struțul cât și crinii sunt elemente heraldice ale Casei D’Anjou, Bistrița fiind
singurul oraș din Transilvania (și din România de altfel) care avea elementele
unei dinastii atât de cunoscute. Struțul era considerat în perioada medievală
una dintre cele mai puternice păsări, singura capabilă să învingă un cal.
|
Stema medievală a orașului |
Potcoava de argint pe care struțul o poartă în cioc, este posibil să fi
însemnat bogăție și noroc. Struțul este singurul element care apare constant în
heraldica orașului de la 1300 și până astăzi, excepție făcând perioada
comunistă. Acest lucru este dovedit de basorelieful ce se găsește pe un stâlp
al Bisericii Evanghelice, pe blazonul de pe Turnul Lemnarilor, păstrat azi la
muzeu sau de piatra funerară a ultimului primar sas al orașului Karl Sanchen.
Pe actuala stemă a orașului, elaborată în 1993-1994, struțul (fără coroană și
scut) apare alături de statuia lui Andrei Mureșanu sau de imaginea stilizată a
Turnului Dogarilor.
Ce să vezi în centrul vechi
Ca să vizitezi centrul istoric
al Bistriței, ai nevoie de câteva ore. Practic, centrul este delimitat de
Bulevardul Republicii spre nord-vest și cursul râului Bistrița la sud-est,
respectiv de strada Alexandru Odobescu la sud-vest și străzile Bistricioarei și
Constantin Roman Vivu la nord-est. De forma unui patrulater, acest perimetru se
suprapune peste vechiul burg medieval, fortificat undeva prin secolul al
XIII-lea. La 1465 orașul fortificat avea 18 turnuri și bastioane apărate de
meșteșugarii organizați în bresle. Fiecare breslă avea în grijă un turn, dintre
acestea doar Turnul Dogarilor și un fragment de zid au rămas în picioare. În
interiorul acestui patrulater se găsesc majoritatea obiectivelor turistice și
istorice importante, doar câteva rămânând în afara perimetrului.
|
Bistrița medievală- machetă la Muzeul Județean |
Un tur al centrului
istoric poate începe din Piața Unirii. Aici într-un mic parc din care nu
lipsesc ouăle pictate – dovadă a influențelor bucovinene, se află statuia domnitorului
Principatelor Române, Alexandru Ioan Cuza (1859-1866). Alături se află ”cel mai
vechi monument al Bistriței”, așa cum apare pe o inscripție, datând din anii
1270-1280. Este vorba despre o superbă biserică în stil gotic timpuriu, fostă
Biserică Minorită azi Biserica Ortodoxă ”Coroana”. Ca să ajungă la forma
actuală, biserica a trecut prin trei faze: cea pre-gotică din 1270-1280, cea de
extindere din 1530 și faza de reconstruire din 1768 când s-au construit
capitelurile, contraforții și bolțile în stil baroc. Biserica a fost cumpărată
de comunitatea românilor greco-catolici din Bistrița de la călugării minoriți
în 1893. Devine biserică ortodoxă din 1948. Pe latura sudică, pe unul dintre
contraforți se găsește un cadran solar.
|
Parcul din Piața Unirii |
|
Statuia domnitorului Alexandru Ioan Cuza |
|
Biserica ortodoxă Coroana - fostă biserică Minorită |
Tot pe acea latură, biserica se
învecinează cu ”Panteonul Bistriței” – un ansamblu monumental compus dintr-un
Mausoleu din marmură neagră pe care se găsesc câteva inscripții: ”veșnică
pomenire celor 6014 creștini uciși de tătari în 1241 în Bistrița”; ”ctitorilor
bisericii 1268-2008, enoriașilor, preoților și călugărilor slujitori”; ”într-u
pomenirea eroilor știuți și neștiuți din Bistrița Năsăud” respectiv ”Ardealul
cu capitala la Bistrița l-am recucerit și nu-l dau nimănui – Petru Rareș către
Bistrițeni”. În jurul obeliscului se află 7 cruci din marmură albă și 14 pietre
inscripționate cu numele unor mari personalități religioase și laice ale
orașului.
|
Cadran Solar |
|
Panteonul Bistriței |
Urmând latura de nord-est
a orașului medieval, drumul duce pe lângă Cimitirul Evanghelic (care are site!) unde, pe pietrele funerare se află înscrisă istoria orașului. Poate cea mai
interesantă piatră funerară este cea de la mormântul ultimului primar sas al
Bistriței, Karl Sanchen.
|
Istorie scrisă în piatră în Cimitirul Evanghelic |
Nu departe de aici, se desfășoară de-a lungul râului
Bistrița, Parcul Municipal al orașului. Parcul este complet reabilitat, are alei
pietruite și pistă de biciclete. La umbra arborilor seculari, dintre care
merită amintiți ca și curiozitate arborele de lalea sau arborele pagodelor
Gingo-Biloba, iarba proaspăt tunsă de un verde crud dă o senzație de bine.
În dreptul Casei de Cultură ”George Coșbuc” – aflată în plin proces de
reabilitare, se află un superb lac traversat de un pod de lemn. Un automat
permite cumpărarea de mâncare pentru rațe. Alături se află un foișor și statuia
poetului George Coșbuc.
|
Alei și piste de biciclete în Parcul Municipal |
|
O dimineață de primăvară în parc |
|
Feerie de Primăvară |
|
Arborele de Gingo Biloba |
În colțul sud-vestic al parcului, vizitatorul va da de
singurul turn rămas în picioare din vechea fortificație a orașului. Este vorba
de Turnul Dogarilor care adăpostește o impresionantă colecție de păpuși și
măști. Turnul a scăpat de la demolarea impusă de autoritățile de la Viena în
anul 1863 și a funcționat ca și spital sau loc de detenție a prostituatelor
care erau puse în lanțuri înainte de a fi țintuite la ”stâlpul infamiei” din
Piața Centrală (păstrat azi în interiorul Bisericii Evanghelice).
|
Turnul Dogarilor și un fragment de incintă |
|
Turnul Dogarilor adăpostește o colecție de măști |
De la Turnul Dogarilor,
lasă-te purtat pe vechile străzi ce pe alocuri mai au farmecul de odinioară.
Toate duc spre centrul cetății, unde veghează de 450 de ani cea mai impunătoare
biserică, simbolul orașului: Biserica Evanghelică. Piața Centrală, complet pietonală
se desfășoară pe o suprafață apreciabilă. Este delimitată de clădiri cu fațade
superbe. Alături de impunătoarea biserică, se află statuia poetului și
revoluționarului Andrei Mureșanu (1816 – 1863) născut la Bistrița. Cel
considerat a fi ”poetul revoluției de la 1848” este autorul poeziei ”Un
răsunet” – actualele versuri ale imnului de stat al României. Lângă statuie pe un catarg uriaș flutură
steagul României. Până și rondoul cu flori din fața Bisericii Evanghelice are
florile aranjate în culorile naționale. Așa se explică că la intrare în oraș,
dinspre Beclean apare inscripția ”Bistrița, orașul imnului național”.
|
spre Piața centrală |
|
Biserica Evanghelică - simbolul orașului |
|
Andrei Mureșanu, autorul versurilor Imnului Național, s-a născut la Bistița |
Însă, pe departe, cel mai
impozant monument și atracția principală a orașului, rămâne Biserica
Evanghelică, care în 2013 a aniversat 450
de ani de existență. Biserica este cea mai reprezentativă pentru trecerea de la
stilul gotic la cel al Renașterii. Are formă de tip hală, specifică bisericilor
medievale de tip gotic. De-a lungul vremii biserica a suferit mai multe
modificări, forma actuală i se datorează în mare măsură arhitectului Petrus
Italus din Lugano care a încheiat lucrările de renovare în 1563. Până la
incendiul din 1857 când este distrus acoperișul, biserica nu mai are parte de
schimbări majore. Ultima renovare a avut loc în anul 1926 și a fost executată
după planurile arhitectului Hermann Phleps din Danzig. Fațada dinspre vest,
care permite intrarea în biserică are un portal impunător pe a cărui
frontispiciu sunt inscripții în germană. Ușile masive de lemn au ceva aparte,
la fel ca și mânerele clanțelor. Vreau să intru și sunt întâmpinat de un domn
amabil; are un accent care îi trădează naţia. Este bucuros să mă conducă
în turn, asta după ce achit taxa de 10 lei. Îmi spun în sinea mea că e un preț
cam mare, însă curiozitatea de a vedea orașul de sus îmi dă imboldul necesar de
a lua biletul. Sunt surprins când, după ce trecem dincolo de poartă, mă conduce
spre stânga până la un ascensor modern. Nu știam că biserica dispune de lift.
Mă lămurește că a fost instalat acum doi ani, după ce scările de lemn au fost
distruse de incendiul din 2008. Îmi amintesc vag că s-a dat la știri vestea
legată de incendiul turnului. Pe 11 iunie 2008, incendiul a izbucnit cuprinzând
schela de lemn cu care era îmbrăcat turnul, acesta fiind în plin proces de
renovare. În mai puțin de o jumătate de oră, acoperișul turnului și trei dintre
cele patru turnuri mici, care atestau dreptul de judecată al orașului s-au
prăbușit. Pompierii au asistat neputincioși, scările lor nu ajungeau până la această înălțime. Pagubele au fost uriașe, estimate la un milion de euro.
|
Turnul Bisericii Evanghelice, refăcut după incendiul din 2008 |
|
Fațada de vest a Bisericii Evanghelice |
|
Frontonul portalului principal |
Cu ajutorul liftului,
ajungem repede la etajul patru, la înălțimea de 38,4 metri. Întregul turn are 75 de metri, fiind printre cele mai înalte din România. Pe întreaga
înălțime ne însoțește o scară în spirală din metal, care continuă să urce și
dincolo de platforma la care ne duce liftul. Amabil, ghidul mă avertizează să
nu mă sperie clopotul care bate din jumătate în jumătate de oră. Ieșim afară
pe platformă. Aerul tare al înălțimii mă lovește în față, însă panorama ce mi
se înfățișează este una spectaculoasă. Uit de toate și mă las cuprins de o mare
bucurie, aceea pe care o simt mereu când văd un oraș de sus. Începe să-mi placă
”sportul acesta”. Îmi amintesc involuntar de ascensiunea periculoasă din turnul
bisericii Sfântul Mihail din Cluj și de cea în deplină siguranță din turnul Pummerin
a Catedralei Stephansdom din Viena. Îmi amintesc apoi de turnurile din Toscana sau de turnul din
Sighișoara, fiecare panoramă e diferită și parcă la fel de frumoasă. De aici,
din turnul Bisericii Evanghelice din Bistrița, orașul se vede superb. Se
distinge clar zona fostului oraș fortificat, clădirile din jurul bisericii sunt
și cele mai frumoase. Printre ele, ca o perlă, ”strălucește” ansamblul
Șugălete. Ghidul îmi explică faptul că după ce cobor, cu același bilet pot
merge să vizitez Casa cu Lei și Turnul Dogarilor. Apoi se scuză și coboară, nu
înainte de a-mi explica cum să cobor. Rămas singur mă bucur de priveliște.
Apoi, când în sfârșit mă satur de priveliște, cobor. E simplu, ca în orice lift. Apeși
butonul ”0” și în mai puțin de un minut ești jos.
Aici ghidul mă ia din nou
în primire. La nedumerirea mea legată de un bolovan, ca o bornă, mă lămurește
că este vorba de ”stâlpul infamiei” – de el erau legate femeile ușoare și
expuse în văzut tuturor. Apoi, mă conduce prin nava mare a bisericii către
altar. Vrea neapărat să-mi arate stema veche a orașului, într-un basorelief pe
piciorul unui stâlp din partea stângă, în zona altarului. E un cap de struț ce
ține în gură o potcoavă. Are armură și blazonul familiei de Anjou. Acum
înțeleg ce e cu mascotele din fibră de sticlă din oraș ce înfățișează struți.
Mai vrea să-mi arate ceva și mă duce dincolo de cordonul ce oprește turiștii să
se apropie de altar. E vorba de ușa sacristiei, din intarsii de lemn. Fiecare
culoare este dată de esența altui lemn. Fotografiez ușa, altarul și lespedea de
piatră de jos ce pare a fi lespedea de mormânt a unui cavaler. Lespedea e
înconjurată de un mic gard de fier forjat. Revin în zona în care turiștii au
acces pentru ca ghidul să-mi arate un perete de pe fațada nordică, unde sub
tencuială a fost descoperită o pictură. Se pare că înainte biserica avea
pictură interioară. Sunt lăsat din nou singur și admir stranele breslelor.
Fiecare breslă avea strana ei, se vede după blazoanele sculptate în lemn. De-a
lungul navei principale, pe cele două laterale atârnă steagurile colorate ale
breslelor. Privirea urcă spre tavan, unde arcele de boltă formează un desen
interesant, frumos. Navele laterale au la etaj galerii, însă sunt închise
turiștilor din cauza că sunt în renovare. Pe jos este o podea de lemn
stratificat, mi se explică că au loc aici concerte de orgă sau concerte
simfonice și sunt aduse scaune, care se așează bine pe acestă podea. Dau să ies din biserică și
văd o serie de panouri informative în limbile română, germană, engleză și
maghiară. Toate poartă logoul stilizat al proiectului ”Bistrița. Poarta
Transilvaniei” și inscripția ”Biserica Evanghelică din Bistrița 450 de ani”. Pe
ele este istoria vizuală a bisericii, inclusiv momentul incendiului din 2008. Desigur, biserica ascunde nenumărate povești și legende. Despre una, extrem de interesantă, despre piatra unui cavaler ce se află în zidul exterior al bisericii, a scris Mihaela Kloos-Ilea pe blogul povești săsești.
|
Piatra funerară a uni cavaler (?) |
|
Strana și altarul |
|
Orga bisericii |
|
Altarul Bisericii Evanghelice |
|
Biserica Evanghelică - privire spre vest |
|
Tavanul Bisericii Evanghelice |
La ieșire urmez sfatul
ghidului și merg să văd una dintre cele mai frumoase case din Bistrița: Casa cu
Lei. Se află la câțiva pași de Piața centrală, pe strada Nicolae Titulescu. Casa
a fost construită în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și a fost
ridicată de unul din membri breslei măcelarilor. Clădirea se evidențiază prin
câteva elemente arhitectonice deosebite cum ar fi ancadramentele ferestrelor
sau emblema stilizată ce reprezintă doi lei (de aici denumirea actuală a
clădirii) care încadrează o figură a unui cap de bour. Clădirea este introdusă
în circuitul cultural și turistic, aici funcționând ”Centrul de Artă
Tradițională”. Strada este de asemenea una dintre cele mai frumoase, curba lină
pe care o face înspre piață, oferă o imagine spectaculoasă asupra șirului de
clădiri.
|
Casa cu Lei |
|
Basorelief pe fațada Casei cu lei |
Revin în Piața centrală și
caut Punctul de Informare Turistică. Este situat chiar în Ansamblul Șugălete.
Intru și o domnișoară amabilă cu accent moldovenesc îmi arată pliantele și
hărțile ce se distribuie gratuit. Mai sunt o serie de cărți sau broșuri însă la
un preț destul de piperat. Până și souvenir-urile (magneți de frigider, struți în
miniatură, lumânările parfumate sau tricourile cu stema orașului) sunt scumpe.
Pe pereți câteva hărți ce reproduc alte hărți de epocă ale orașului. Într-un
colț este amenajat o mică expoziție etnografică săsească. Lăzi de zestre,
șterguri cu motive florale, costume populare și tablouri, toate mărturie a unor
vremuri demult apuse ce au rămas poate doar în amintirea sașilor plecați spre o
lume mai bună. Unii nu-și uită originile și se întorc ”acasă”. Sunt impresionat
de povestea unui bărbat care a ținut morțiș să se cunune ”acasă” la Bistrița,
făcând o nuntă tradițională săsească. Albumul de nuntă, cu fotografii personale
l-a donat bisericii și este expus aici. Remarc de asemenea faptul că
nevăzătorilor le sunt oferite informații turistice prin intermediul unei
broșuri ”scrise” în limbajul Braille.
|
Punct de Informare Turistică în Bistrița |
|
Colţ etnografic amenajat în cadrul Punctului de Informare Turistică |
După ce vizitez punctul de
informare turistică, mă las purtat pe sub arcadele gotice ale celui mai frumos
ansamblu civil cu bolți din România. Ansamblul Șugălete, format dintr-un șir de
13 case cu arhitectură gotică cu portic datând din secolele XV-XVI. Sunt
considerate a fi cele mai tipice construcții renascentiste din Transilvania.
Trecând pe sub cele 20 de bolți în ogive gotice, sprijinite de 21 de pilaștri,
ai impresia că ai făcut un salt înapoi în timp. Doar vitrinele modernelor
magazine deschise aici te readuc la realitate. Sunt atât de frumoase, încât nu
mă pot abține să nu le fotografiez din toate unghiurile. Pe vremuri aici poposeau
carele comercianților din întreaga Europă însuflețind comerțul burgului
medieval. Întregul complex este o realizare arhitectonică remarcabilă cu un rol
funcțional bine determinat. La o privire atentă vei da de detalii interesante
cum ar fi un blazon sau denumirea pieței cu stema orașului.
|
Pe sub arcadele ansamblului Sugălete |
|
Parterul Ansamblului Sugălete este ocupat de magazine |
Dau un ocol bisericii și
mă las apoi sedus de pietonalul ”Liviu Rebreanu”. Chiar în capătul străzii
dinspre piață se află Casa Ioan Zidarul care are o istorie zbuciumată. Această
clădire marchează trecerea de la arhitectura gotică la cea renascentistă.
Datează din a doua jumătate a secolului XV-lea când în oraș are loc un amplu
proces de urbanizare. Casa a aparținut în 1520 familiei înstărite a lui Andreas
Beuchel, care avea studii la Universitatea din Cracovia. Întrucât Andreas
Beuchel s-a situat în tabăra lui Petru Rareș domnul Moldovei, nu este bine
văzut de bistrițeni așa că este nevoit să fugă. Judele Thomas Werner îi promite
iertare dacă se întoarce în oraș, însă este arestat și executat public în Piața
Centrală în anul 1531. Imobilul este preluat de oraș și este vândut umanistului
Cristian Pomarius, pentru ca ulterior să fie revendicat și câștigat de urmașii
lui Andreas Beuchel. În 1538 casa ajunge prin vânzare în posesia lui Johannes
Murator (Ioan Zidarul) – constructor arhitect care s-a refugiat din Moldova lui
Petru Rareș după ce zidurile bisericii din Suceava realizate de el se prăbușesc
înainte de vreme. Căutat de oamenii domnitorului moldovean, fuge la Sibiu iar
autoritățile orașului îi confiscă casa. Aceasta va fi obținută din nou de Ioan
Zidarul în 1556 printr-un proces judecat la Presburg de însuși împăratul
Ferdinand. În 1918, casa a intrat prin cumpărare în posesia primului proprietar
român Dumitru Budușan. Deportat la canal, casa a fost confiscată de comuniști. După
război a fost sediul trupelor sovietice în 1946, iar din 1974 aici funcționează
Restaurantul Central. Parcă blestemată de soartă, casa a fost câștigată în urma
unui amplu proces între statul român și moștenitorii proprietarilor interbelici,
familia medicului Octavian Roșca. Pentru a nu știu câta oară, casa este ”de
vânzare” – dacă e să te iei după bannerul mare atârnat la balcon.
|
Casa Ioan Zidarul este de vânzare |
Pietonalul ”Liviu Rebreanu”
este artera cea mai circulată din oraș, aici la orele amiezii terasele sunt
pline de tineri. Șirul de case care păstrează încă farmecul de secol XIX, pomii
plin de verdeață, ghivecele mari de lemn cu arbori ornamentali montate de
primărie, felinarele rustice și mascota struțului amplasată strategic, creează
din acest pietonal unul din cele mai frumoase de la noi din țară. Ici colo,
șirul lung de case este întrerupt de câte un pasaj – străduță îngustă ce face
legătura cu alte străzi paralele, aflate dincolo de cvartalul de case. Bistrița
este renumită pentru pasajele sale, de aici denumirea de ”Oraș al pasajelor” –
ce o individualizează față de alte orașe medievale. Din păcate, unele sunt
insalubre, adevărate gropi de gunoi. Una dintre clădiri îmi atrage atenția. O
plăcuță inscripționată în română, engleză și germană afirmă că ”aici a înnoptat Jonathan Harker, personajul
principal al celebrului roman ”Dracula” al scriitorului Bram Stoker în drumul
său spre castelul Contelui Vampir, situat în pasul Tihuța”. Clădirea este
fostul Hotel ”Coroana de Aur.
|
La plimbare pe strada Liviu Rebreanu |
|
Cel mai bun loc de relaxare din oraș |
|
Fostul Hotel Coroana de Aur |
Ajung din nou în Piața
Unirii și o iau înapoi, spre vest pe strada Dornei. Același stil de case cu cel
mult un nivel, cu fațade colorate și porți mari de lemn. Încep să ”colecționez”
porți bistrițene, pe cardul aparatului de fotografiat. Sunt frumoase, aș putea
face o expoziție cu ele. Mă îndrept spre un alt punct de atracție turistică a
orașului. E vorba despre Casa Argintarului, ce datează de la începutul
secolului al XVI-lea. A fost locuința unui mare meșter bijutier, care i-a
înfrumusețat fațada (între anii 1560-1563) cu superbe ancadramente de piatră în
stilul Renașterii, executate de vestitul arhitect elvețian Petrus Italus.
Privirea este atrasă involuntar de portalul monumental cu deschidere
semicirculară flancat de doi pilaștri canelați cu capiteluri ionice. O replică
a portalului apare în fereastra din stânga. Celelalte ferestre au o altă formă,
acest aspect cred că dă farmec clădirii. Denumirea de ”Casa Argintarului” vine
de la un detaliu de arhitectură. Fereastra din dreapta parterului are în
timpanele ancadramentului două basoreliefuri reprezentând potire, indiciu că acest
imobil ar fi aparținut unui meșter argintar.
|
Cele două tipuri de ferestre ale Casei Argintarului |
|
Casa Argintarului - fațada |
|
Casa Argintarului - Portalul |
Pe strada Gheorghe Șincai,
aflată în continuarea străzii Dornei, dau de Biserica Romano-Catolică ”Sfânta
Treime”. Lipită de biserică se află ”Casa Icoanei” clădire în stil baroc de la
sfârșitul secolului al XVIII-lea, cunoscută sub acest nume datorită reliefului
din piatră colorată reprezentând-o pe Maica Domnului cu Pruncul, o replică
sculptată în mediul catolic al Transilvaniei după modelul icoanei miraculoase
de la Mănăstirea Nicula. Sculptura realizată în spiritul, iconoclasmului
ortodox de rit bizantin, a fost cunoscută în secolul XVIII-a sub denumirea de
Maria Miraculoasă de la Cluj așa cum
arată inscripția în latină ”Vera efigies
Beatissimae Virg Maria Claudiopolitanae”. Ce-mi place în Bistrița este
faptul că inscripțiile sunt bilingve dacă nu chiar trilingve, semn al
toleranței și a respectului reciproc. De altfel, ca și multe alte așezări
urbane din Transilvania, aspectul multi-confesional și multilingvistic este
pregnant. Biserica alăturată este o expresie a barocului vienez fiind
construită între anii 1781-1787. Însăși împărăteasa Maria Tereza a donat suma
de 7000 de florini necesară pentru terminarea construcției.
|
Biserica Romano-catolică - interior |
|
Biserica Romano-Catolică din Bistrița |
|
Icoana în relief a Maicii Domnului cu Pruncul |
Ce să vezi în restul orașului
Sinagoga și monumentul de comemorare a Holocaustului
În afara perimetrului
fostului burg medieval, în care se găsesc toate obiectivele descrise anterior,
mai sunt câteva locuri de văzut neapărat dacă te afli în Bistrița. În primul
rând, la est de Piața Unirii, într-un cochet parc se află un monument ce
amintește de Holocaust. Este monumentul din marmură ce evocă amintirea celor ”7000 de copii, femei, bărbați evrei
deportați din județul Bistrița-Năsăud, schingiuiți și uciși în crematoriile din
Birkenau-Auschwitz sau în lagărele
similare; precum și în amintirea miilor de români duși în același fel de
sclavie și la moarte de către fasciști și hitleriști”. Monumentul are la
bază un rondou de flori sub forma stelei lui David, simbolul evreilor. Un
basorelief ilustrează cea mai mare crimă colectivă din istoria umanității.
Amplasarea monumentului aici, este justificată de existența la doar câțiva zeci
de metri a Sinagogii din Bistrița. Edificiu grandios, în stil eclectic a fost
construit în anul 1856 pentru puternica comunitate de atunci. După război și
emigrarea evreilor în masă înspre Israel, Sinagoga a ajuns în stadiu de ruină,
însă a fost salvată miraculos prin programul ”Cultura 2000” finanțat de Uniunea
Europeană. Proiectul a transformat interiorul în sală de spectacole de muzică
clasică și teatru.
|
Sinagoga din Bistrița |
|
Monument de comemorare a victimelor Holocaustului și Sinagoga din Bistrița |
Muzeul Județean Bistrița-Năsăud
De cealaltă parte a
parcului se găsește Complexul Muzeal Bistrița Năsăud care adăpostește o
impresionantă secție de istorie. Printre exponatele de aici se află stema veche
a orașului, capul de struț încoronat și cu potcoava în gură, în armură și cu
însemnele heraldice ale Casei de Anjou. De asemenea secția de etnografie, una
din cele mai frumoase, descrie prin exponatele de aici meșteșugurile specifice
zonei dar și portul popular românesc și săsesc. Micul muzeu etnografic în aer
liber conține o șură unde sunt expuse obiecte nelipsite din nicio gospodărie,
două case tradiționale țărănești și o minunată biserică de lemn. Pentru moment
ai impresia că te afli într-un sat idilic din zona Năsăudului, nicidecum în
centrul orașului Bistrița.
|
Una din sălile secției de istorie a Muzeului Județean Bistrița-Năsăud |
|
Casă veche în curtea Muzeului Județean |
|
Interior săsesc în cadrul secției de etnografie |
Casa memorială Andrei Mureșanu
Departe de orașul medieval, pe strada ce-i poartă numele, printre construcții de tip nou, din era comunistă, se află o casă ce a scăpat neatinsă. Este casa marelui om politic Andrei Mureșanu (1816-1863), autorul versurilor poeziei ”Un răsunet” - care pe muzica anonimă a unui vechi cântec religios, a devenit imn revoluționar. A fost printre conducătorii Revoluției de la 1848, participând în delegația Brașovului la Adunarea de la Blaj din mai 1848. După o altă Revoluție, cea din 1989, versurile scrise de Andrei Mureșanu au devenit versurile actualului imn național ”Deșteaptă-te române”. Din păcate, nu am putut vizita casa memorială, aceasta fiind închisă în momentul în care am ajuns eu acolo.
|
Casa memorială Andrei Mureșanu |
Bistrița este altfel!
Orașul Pasajelor
Sunt câteva caracteristici care individualizează Bistrița față de
celelalte burguri medievale din Transilvania. În primul rând, străzile
centrului vechi sunt unite prin Pasaje, acestea în număr de 20 facilitând
accesul la diverse locații din oraș. Sunt pline de farmec, înguste cât să poată
trece un om călare, unele boltite altele deschise, toate parcă ar fi desprinse
dintr-o altă lume. Este adevărat că unele sunt în stare avansată de degradare,
nepăsarea și lipsa de reacție a autorităților locale transformându-le în
adevărate gropi de gunoi. Altele, recent reabilitate arată spectaculos. Soluții
au fost găsite, prin accesarea fondurilor europene grație proiectului
”Regenerarea urbană a centrului istoric Bistrița. Axa Coroanei, Axa Artelor,Axa Breslelor”. Odată finalizat
proiectul, pasajele istorice vor fi integrate în trei trasee turistice ce vor
avea darul de a atrage noi turiști.
|
Pasaje din Bistrița |
Străzi pline de farmec
În al doilea rând, Bistrița istorică, spre deosebire de alte orașe, a
suferit foarte puține modificări din punct de vedere arhitectonic. Străzile sunt pline de farmec, cu multă verdeață, cu case vechi. Predomină
stilurile medievale în special cel gotic. Detalii surprinzătoare de arhitectură (o galerie foto poate fi vizualizatăi aici) găsești la tot pasul, fie este vorba despre porți masive de lemn cu mânere sau
clanțe de fier forjat, fie este vorba de lampadare montate pe fațadele
clădirilor sau de basoreliefuri cu însemne heraldice. În Bistrița, în ciuda
modernizării spațiului urban, nu vezi acele intervenții brutale din alte orașe.
În căutarea propriei identități
Ar mai fi de spus faptul că încercarea autorităților locale din ultimii
ani, de a găsi o identitate proprie a orașului, ancorată în tradițiile istorice
este lăudabilă. Așa se explică faptul că orașul este împânzit de machete de
fibră de sticlă reprezentând struți cu potcoave în gură, aluzie la vechea stemă
a orașului. Sau datorită influențelor evidente venite din zona Bucovinei, de
sărbătorile pascale Bistrița a fost împodobită cu ouă uriașe, pictate cu
simbolurile orașului sau cu peisaje magnifice, amplasate în principalele piețe.
|
Ouă pictate |
|
Mascota orașului Bistrița |
Iată suficiente motive de a vă opri, fie și preț de câteva ore, pentru a
vizita unul dintre cele mai frumoase orașe din Transilvania.
Felicitari, Mirel! Esti un reporter desavarsit!
RăspundețiȘtergereMultumesc frumos! Poate reporter e prea mult spus...Da, imi place sa descriu locurile prin care am fost, si in Bistrita chiar am avut ce vedea.
ȘtergereE drept că această descriere a Bistriței s-a făcut în urmă cu aproape 5 ani, dar nu pot decât să vă felicit pentru un mod de prezentare deosebit, care se potrivește unui ghid turistic, dar mai ales cuiva care a făcut studii în acest domeniu. Sunt foarte curios asupra izvoarelor istorice care v-au stat la dispoziție, deoarece unele informații din acest domeniu ar trebui să fie probate de izvoare istorice autentice. Presupun că, mai ales datele istorice sunt preluate dintr-un ghid ce v-a fost pus la dispoziție la Centrul de informare turistică din ansamblul Sugălete. Aș dori să-mi confirmați sau să infirmați această presupunere, deoarece chiar în aceste zile am citit unele afirmații asemănătoare, dacă nu chiar identice, care conțin neconcordanțe față de realitatea istorică. Nu sunt istoric, dar m-am documentat în această privință, folosind mai multe izvoare, tocmai pentru a fi sigur că informațiile sunt conforme cu realitatea. Mulțumesc anticipat pentru răsuns. Kantor Bela.
ȘtergereFelicitari pentru munca si pricepere. Toata stima, mult succes incontinuare!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru acest articol. Sunt multi bistriteni, prea multi, care nu stiu in ce oras frumos traiesc!
RăspundețiȘtergereOul si strutul sunt doua chitsch-uri care nu au ce cauta in ansamlul arhitectural si nici in cel deambient mediu.Oribil !
RăspundețiȘtergereVă respect punctul de vedere stimate ”Anonim” și chiar înclin să vă dau dreptate. Or fi aceste reprezentări chitsch-uri cum le spuneți dumneavoastră, însă cred că merită subliniat faptul că municipalitatea a reușit să facă o poveste, care poate aduce turiști.
ȘtergereSuperb!!!Abia astept sa ajung in Bistrita! :) Multumim
RăspundețiȘtergereSăptămâna viitoare ajung şi eu în Bistriţa (şi apoi şi la Zalău), aşa că articolul, foarte documentat, îmi este de un real folos.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergerefoarte frumos redactat, in Mai ajung cu familia la Bistrita, multumim.
RăspundețiȘtergerefoarte frumos descris, voi vizita.
RăspundețiȘtergere