sâmbătă, 24 mai 2014

Bistrița are unul dintre cele mai bune albume de prezentare a orașului

Este un truism să afirmi că România este frumoasă, că are locuri minunate, că multe din localitățile sale sunt veritabile atracții turistice. Cu toate acestea, încă nu stăm foarte bine la capitolul promovare, la capitolul marketing turistic. Aici vecinii noștri, ca să nu mergem mai departe, ne pot da oricând lecții. Se constată însă că în ultimii ani, grație accesării fondurilor europene, multe din localități reușesc să iasă din anonimat datorită unor proiecte de promovare turistică. La acest capitol, Bistrița excelează.


Albumul ”Bistrița - Istorie, Oameni și Cultură”


Am vizitat Bistrița la sfârșitul lunii aprilie și fascinat de frumusețea orașului vechi, de bogăția de obiective turistice și de farmecul aparte pe care-l degajă acest oraș despre care nu știam aproape nimic, am scris un amplu articol intitulat ”Bistrița: ce să vezi într-o zi”. Am fost plăcut surprins să constat că articolul a avut un număr record de vizualizări. La doar 24 de ore de la publicare, avea peste 800 de vizualizări, situându-se pe locul 6 într-un top al celor mai vizualizate articole de pe blog. Era o performanță deosebită, de-a lungul timpului, doar articolul ”Comoara din Zalău” s-a mai bucurat de o asemenea ascensiune. Nu-mi închipuiam niciodată că peste alte câteva zile, articolul despre Bistrița să se situeze pe primul loc în clasamentul de care vă vorbeam. Și de atunci, numărul vizualizărilor continuă să crească. La momentul redactării acestei postări, articolul cu pricina avea peste 4600 de vizualizări.

Topul celor mai vizualizate articole (8.05.2014)
Articolul ”Bistrița: ce să vezi într-o zi” este cel mai vizualizat articol (24.05.2014)

M-am întrebat de multe ori cărui fapt i se datorează acest ”succes”. Fără falsă modestie, cred că este un articol bun. Îmi place să cred însă, că am scris și articole mai bune care nu au avut un asemenea succes la public. Cred mai degrabă că articolul a atins o coardă sensibilă, a revigorat sentimentele de mândrie locală a bistrițenilor. A celor de acasă care și-au redescoperit orașul și a celor plecați în lumea largă care sunt nostalgici după locul lor de suflet. Indiferent care au fost adevăratele motive pentru ascensiunea spectaculoasă a articolului, m-am bucurat că am reușit să surprind aspecte ale unuia dintre cele mai frumoase orașe ale Transilvaniei.

Nu mică mi-a fost mirarea când am primit un e-mail din partea doamnei Mihaela Suster din cadrul Serviciului Managementul Proiectelor din Primăria municipiului Bistrița, prin care mă anunța că voi primi Albumul ”Bistrița - Istorie, Oameni și Cultură”. Peste câteva zile, am primit acasă prin curier acest album. M-am bucurat să constat că nu este un album oarecare, nici din punct de vedere al dimensiunilor și nici al conținutului. Este un album special, în care realizatorii lui au pus mult suflet. Și pentru mine va fi un album special, întrucât am avut onoarea ca însăși primarul municipiului Bistrița, domnul Ovidiu Teodor Crețu să-mi facă o dedicație pe prima pagină a albumului!


Albumul ”Bistrița - Istorie, Oameni și Cultură”
Preocupat fiind de zona de travel, am văzut multe materiale de promovare turistică a unor localități sau obiective, însă până acum nu am văzut un album mai frumos decât acesta. Având un format mare (29 cm X 33 cm), copertă cartonată și husă de protecție, cu peste 180 de pagini, albumul concentrează în paginile sale tot ce are Bistrița mai bun. A fost editat în anul 2011, în cadrul proiectului ”Promovarea turistică a Cetății Medievale Bistrița”, finanțat din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 5 - Dezvoltarea durabilă și promovarea turismului, Domeniul major de intervenție 5.3 - Promovarea potențialului turistic și crearea infrastructurii necesare, în scopul creșterii atractivității României ca destinație turistică. Proiectul implementat între anii 2010 - 2011, a cărei valoare s-a ridicat la aproape un milion de lei și-a propus printre altele crearea unui brand turistic din Cetatea Medievală Bistrița. Conform informațiilor primite de la doamna Mihaela Suster, printre rezultatele proiectului se numără crearea unui brand turistic al Municipiului Bistrița, crearea a cinci trasee turistice (rondul cetății, traseul colecțiilor, traseul pasajelor, traseul școlii, traseul călugărilor), realizarea unui website de promovare realizarea unei hărți turistice 3D, sau realizarea de materiale de promovare (ghidul turistic Siebenbürgen, Albumul Bistrița, harta turistică, panouri turistice și filmul de promovare al Bistriței). Fără să cunosc cum arată aceste materiale de promovare, cel puțin prin prisma Albumului, cred că obiectivele proiectului, care constau în special în creșterea numărului de turiști, s-au realizat.






Revenind la Albumul ”Bistrița - Istorie, Oameni și Cultură” (în germană Bistritz - Geschichte Menschen und Kultur și în engleză  Bistrița - History People and Culture)  se remarcă de la început faptul că nu s-a făcut rabat de la calitate. Fiind redactat în limbile română, germană și engleză și având pe copertă un logo ce cuprinde într-o formă stilizată două din cele  mai importante atracții turistice ale orașului, vorbim aici de ansamblul Sugălete și de Biserica Evanghelică, albumul surprinde prin bogăția de imagini de foarte bună calitate și prin textul simplu, aerisit în care este redactat. 







În primul rând este un album, care presupune imagini sugestive a principalelor atracții ale orașului. Fiecare capitol este însoțit de o imagine sugestivă în deschidere, dar și de imagini spectaculoase în interiorul paginilor. Este de remarcat abundența detaliilor de arhitectură cu care este decorat albumul, ca să nu mai vorbim de grafica excelentă, realizată într-o manieră profesionistă. Dincolo însă de imagini, albumul este însoțit de explicațiile de rigoare, scrise de istoricul de artă Vasile Duda având ca referenți științifici specialiști ai Muzeului Județean Bistrița-Năsăud și profesori universitari din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.





Albumul este structurat pe 11 capitole după cum urmează:
1. Bistrița, Poarta Transilvaniei - Natură și legendă
2. Timpuri străvechi - Bistrița înainte de Bistrița
3. Nosa, Bistritz, Bizstritsz, Bistrița - Oameni și locuri
4. Civitatis Bistriciensis - Autonomie urbană și simboluri medievale
5. Burgul de piatră - Breslele și stilul gotic
6. Rațiune și artă - Stilul Renașterii
7. Spirit și pasiune - Stilul Baroc
8. Provocarea modernității - Urbanism și confort - La Belle Epoque
9. Regalitate și tradiție - Stilul neoromânesc
10. Proletariatul și cultura de masă - Comunism și proletcultism
11. Entuziasm și inovație - Competiție și libertate culturală 

O simplă lectură a indexului este de ajuns pentru a-ţi forma o idee despre album. Acesta reprezintă o istorie vizuală a orașului, din cele mai vechi timpuri, trecând prin Evul Mediu și până astăzi. Este o istorie ilustrată a modului în care a evoluat orașul din punct de vedere urbanistic. Sintetic și cuprinzător.






Acum, după ce am vizitat orașul și i-am admirat frumusețile, răsfoind paginile albumului am avut impresia că îmi sunt familiare acele locuri descrise, că mă regăsesc în fiecare poză. Desigur, sunt și unele detalii pe care în scurta mea vizită prin vechea cetate medievală nu le-am observat. Și cu siguranță mai sunt altele ce nu au avut loc nici în paginile albumului și pe care localnicii le știu. Credeam că am reușit să văd totul într-un oraș spectaculos, însă abia acum îmi dau seama că va mai trebui să revin la Bistrița. O voi face cu mare plăcere.

Mulțumesc Bistrița! Mulțumesc domnule primar!







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...