Concepte ca marketing turistic sau promovare turistică,
încep să fie implementate și în România. Am învățat destul de greu că oricâtă
valoare intrinsecă, oricâtă frumusețe este înmagazinată într-un loc, într-un
potențial obiectiv turistic, dacă acesta nu este scos din anonimat și nu este
promovat, este ca și cum n-ar exista. Potențialii turiști poate nici măcar nu
știu de existența sa. Una dintre multiplele fațete ale promovării turistice o
reprezintă clasicele pliante de promovare. Dincolo de granițele țării, aproape că nu este
obiectiv turistic sau muzeu care să nu-ți dea la pachet cu biletul de intrare
un pliant informativ sau o broșură. Chiar dacă acestea se vând separat, sunt la îndemâna
celor interesați, la un preț modic. Oricât de atent ai fi la detalii, în graba
de a vizita acel obiectiv, pierzi din vedere anumite amănunte, sau povești ce
se țes în jurul acestuia. De aceea, un pliant bine realizat poate suplini
această lipsă de atenție.
coperta broșurii de promovare a Cetății Rășnov. |
Pentru cunoscători, cetatea Rășnov nu mai are nevoie de
nicio prezentare. Situată pe o coamă de deal, la sudul orașului Rășnov (în
germană Rosenau, în maghiară Rosznyó) la 15 kilometri de Brașov pe drumul național
73 (DN 73) ce leagă Brașovul de Pitești. Aflată oarecum în umbra mult mai
celebrului Castel Bran, aflat la câțiva kilometri, Cetatea Râșnov a trecut
recent printr-un amplu proces de reabilitare și de punere în valoare a potențialului
său turistic. Primele mențiuni documentare legate de cetate datează din
1335 când cu ocazia unei noi năvăliri a tătarilor în Țara Bârsei, întreg ținut a
fost pustiit cu excepția cetăților de pe Tâmpa și a celei de la Râșnov. Nu vom insista acum mai mult asupra
istoricului și a descrierii cetății, revenind într-un alt articol asupra
acesteia.
Cetatea Rășnov |
Noua broșură
”Cetatea Râșnov – scurtă istorie ilustrată”, este una specială, unică. Asta
pentru că nu este doar o simplă broșură de prezentare cum s-ar crede la prima
vedere, deși nu este neglijat nici acest aspect. Este unică pentru că dincolo
de ținuta grafică și de designul foarte bun, are o componentă prea puțin
valorificată la noi: aceea de reconstituire istorică. Artist specialist în ilustrații și reconstituire istorică, singurul din țară și printre puținii din Europa, Radu
Olteanu a reușit să ilustreze broșura cu imagini extrem de realiste ale unor
ostași ce au luptat în apărarea cetății Rășnov.
Astfel în
paginile 5-6 ale broșurii, apar imaginile unui darabonț sas de pe la 1570 dotat cu muschetă, sabie și veșminte de
postav negru; a unui pedestraș secui
(aprox.1650) – angajat ca mercenar de sași; a unui mercenar austriac aflat în serviciul lui Gabriel Báthory în 1612 și a unui meșteșugar
sas. În pagina 9 a broșurii apare imaginea lăncier occidental în armură,
angajat ca mercenar în războaiele din Transilvania în perioada 1600-1620 iar în
pagina 12 găsim imaginile a doi combatanți: un războnic curuț (kuruc – nume dat răsculaților maghiari conduși de Francisc
Rákóczi al II-lea) și un lobonț -
soldat austriac din armata habsburgică.
ilustrații și reconstituiri de Radu Olteanu |
”Reconstituirile de soldați sași, secui și
mercenari din armatele ardelene din epoca Principatului sunt o premieră la noi
în țară. Pentru reconstituirea lor am beneficiat de ajutorul tânărului istoric
medievist Ladó Árpád-Gellért” – mărturisește Radu Olteanu.
Dincolo de aceste
reconstituiri în premieră, realizate de Radu Olteanu, un alt element face ca
broșura să fie una de excepție. Paginile 7-8 sunt ilustrate în întregime cu
imaginea superbă a Cetății Rășnov. Cel care a vizitat o dată cetatea, știe că
nu așa arată ea acum, că scurgerea implacabilă a secolelor și-au spus cuvântul.
Imaginea prezentată în broșură arată cetatea Râșnov în toată splendoarea sa,
așa cum arăta ea în vremurile de glorie. Reconstituirea cetății este de
asemenea o premieră, fiind cea mai completă și mai corectă reconstituire făcută
până acum.
Cetatea Rășnov, reconstituire de Radu Olteanu |
Pentru a realiza
aceste reconstituiri, Radu Olteanu a beneficiat de sprijinul unor specialiști
în domeniu. Textul a fost scris în colaborare cu Andrei Pogăciaș - doctor în
istorie, cunoscut mai ales datorită serialului pentru televiziune ”Prin
Transilvania cu dr.Maxxy” (realizat de ghid video turistic). La baza textului au
stat cercetările domnului Andrei Adrian Rusu, cercetător științific la
Institutul de Arheologie și Istoria Artei
din Cluj-Napoca. Pozele istorice au fost furnizate de Nicolae Pepene,
actualul director al Muzeului Județean Brașov.
Broșura a fost
editată de Editura Art Historia, ce-i aparține de asemenea lui Radu Oltean. De
numele lui se leagă o mulțime de hărți istorice ce se găsesc în comerț dar și
monumentala lucrare ”Dacia.Războaiele cu
romanii. Vol I - Sarmisegetusa”. Așa cum recunoaște autorul, ”Dacia este cea mai complexă lucrare pe care
am făcut-o”. O recenzie a lucrării este realizată de Ciprian Plăiașu în
historia.ro.
În timpul liber, când nu așterne pe
planșetă reproduceri istorice, administrează un blog de istorie extrem de bine
documentat și ilustrat. Pe blog, cei interesați pot găsi numeroase hărți sau planșe istorice, realizate și editate de Radu Oltean, ce se pot constitui în veritabile materiale didactice, pe care profesorii de istorie le-ar putea folosi la ore.
Războinici medievali - planșă realizată de Radu Oltean |
Cluj - reconstituire de Radu Oltean |
Broșura ”Cetatea Rășnov – scurtă istorie ilustrată”
poate constitui un bun mijloc de promovare a cetăţii. Exemplul cetății Râșnov ar trebui să fie urmat și
de alte obiective turistice. Acestea ar trebui să profite de faptul că îl avem
în țară pe Radu Olteanu, singururl artist specializat pe reconstituire
istorică. Nu-i aşa că după ce răsfoiești broșura îți dorești să vezi pe viu
cetatea?
Pentru a înțelege mai bine ce presupune meseria de ilustrator și cea de reconstituire istorică, l-am rugat pe domnul Radu Oltean să ne răspundă la câteva întrebări:
Foto-Travel: De unde acestă
pasiune, de a da viață personajelor istorice?
Radu Oltean: Greu de dat un
răspuns coerent. E o pasiune, e ceva dincolo de explicații logice. Mă
fascinează trecutul dar mai cu seamă încercarea de a redescoperi acest trecut
prin cercetare, asemeni unui Sherlock Holmes al istoriei. Înțelegerea istoriei
e un edificiu greu de construit. Cel puțin pentru mine e o combinație a mai
multor factori, de acumulări permanente, de maturizare. Merg mult pe teren,
citesc enorm, vorbesc cu istorici și arheologi, vizitez muzee, studiez istoria
armamentului, a arhitecturii, a costumului...Încerc să descopăr în lumea
prezentă fragmente de viață care au supraviețuit trecutului, precum fosilele
vii din paleontologie.
Foto-Travel: Sunteți artist
specializat pe reconstituire istorică. Ce înseamnă asta?
Radu Oltean: Înseamnă transpunerea în informație grafică,
vizuală, a istoriei. Așa cum au traspus-o în cuvinte și texte istoricii și
arheologii, asa încerc eu să fac grafic. Este drept că eu mă folosesc de
cercetările savanților. Însă nu de puține ori am făcut eu însumi cercetare, făcând
în premieră conexiuni, interpretări și descoperiri, contribuind la o
reconstituire mai corectă decât dacă aș fi folosit sursele scrise de alții.
Este o meserie care îmbină arta ilustrației cu cea de istoric. Ca ilustrator
încerc să dau viata într-un mod cât mai credibil și plastic personajelor sau
monumentelor desenate. Sunt foarte atent la atitudinea personajelor, la
perspectiva construcțiilor, la textura zidurilor sau armurilor, la
purtarea firească a unei spade sau a unei sulițe. Am desenat nenumărați cai, în
atitudini dinamice sau statice, am ilustrat nave antice, pe fluvii sau mări, am
desenat ploi sau incendii, scene de viață pașnică sau mult mai des, de război.
Toate aceste scene ascund o documentare temeinica, deseori fiecare detaliu
fiind atent studiat, de la cel mai mic nasture pana la forma sau lungimea părului,
a zăbalei calului, a lățimii unui crenel, a formei unui acoperiș. Toate acestea
au fost îndelung studiate, deseori documentarea pentru o ilustrație durând mai
mult decât desenul propriu-zis.
Foto-Travel: Cum se vinde în
România arta în general și cea de reconstituire istorică în special?
Radu Oltean: Prost și foarte
prost. Cultura în general se vinde prost, comparativ cu majoritatea țărilor
europene. Cu un public restrâns, în doar câteva orașe, nu e de mirare că
această meserie-pasiune nu are o tradiție în România, asa cum are în Anglia,
Germania, Italia, Rusia, Polonia (și chiar Bulgaria) unde tradiția ilustrațiilor
istorice de popularizare există încă din secolul al 19-lea. La noi, singurii
care au încercat ceva de acest gen, cărturarul Gheorghe Asachi și pictorul
Costin Petrescu, autorul frescei de la Ateneul Român sunt cazuri izolate, iar
ceea ce au făcut nu se poate numi cercetare ci doar o ilustrare a propagandei
istorice românești. Pe scurt, ilustrația în general și ce istorică în
particular nu se vinde în România iar eu supraviețuiesc fiind propriul mei
editor dar și colaborând cu edituri din străinătate.
Foto-Travel:De unde ideea de
a realiza și tipări o broșură pentru Cetatea Rășnov? De ce acest obiectiv și nu
oricare altul?
Radu Oltean: Am ales Râșnovul
deoarce aveam o veche colaborare cu acest monument și există un trafic turistic
suficient de mare încât să motiveze publicarea unui asemenea material. În plus
aveam deja stransă de mai mult timp o bogată bibliografie. Deși cele mai importante
păreri sunt cele formulate de arheologul Adrian Andrei Rusu, după cercetările
de după 2010..
Foto-Travel: Ce va urma după
Rășnov?
Radu Oltean: Nu vă spun
încă... Deși nu ar trebui să mă tem de concurență. Dar orișicât.. O să mă
concentrez pe câteva monumente importante, iconice ale României, precum, iată
vă spun, curtea domnească de la Târgoviște... Căci până acum m-am concentrat
mai mult pe Ardeal. De zeci de ani, turiștii și școlarii vin acolo și în afară
de Turnul Chindiei văd o grămadă fără formă de ziduri de cărămidă... Nimeni nu
înțelege nimic. Eu vreau să pun puțină ordine în aspectul vechi al acestor case
domnești.
Foto-Travel: Credeți că
astfel de broșuri, de materiale de promovare pot atrage turiști?
Radu Oltean: Nu știu dacă
atrag în mod special. Vreau ca o dată ajunși la monument, oamenii să priceapă
un pic ce văd și să nu plece obosiți sa bea o bere, zicând cu năduf: „Eh,
pietre arse de soare..” sau să își imagineze, fantezist, că pe acolo umblau
cavaleri și domnite precum în filmele hollywoodiene. Încerc să le ofer o
direcție de gândire și să îi ajut să își imagineze ceva corect și coerent legat
de istoria, deseori zbuciumată, a acestor monumente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu