duminică, 1 februarie 2015

Retrospectiva fotografică a anului 2014: Fotografia alb-negru

Cu acest articol, punem punct seriei de articole prin care am realizat o retrospectivă a anului 2014, prin prisma fotografiilor pe care le-am realizat. Se obișnuiește ca la început de an nou, să aruncăm o privire retrospectivă asupra anului care s-a încheiat, să rememorăm locurile pe care le-am colindat. Prin această serie de articole, mi-am propus să realizez o altfel de retrospectivă, una în care imaginile să vorbească. Iată că am ajuns la finalul acestei retrospective, cu una din categoriile fotografice recent descoperite: fotografia alb-negru.




Atunci când mi-am luat primul aparat de fotografiat, în urmă cu 10 ani, nici nu concepeam să realizez fotografii, altfel decât color. Doar nu am investit într-un aparat bun ca să fac fotografii alb-negru ca pe vremea bunicii. Fotografiile alb-negru pe care le aveam, multe dintre ele din vremea copilăriei mi se păreau a fi prea puțin interesante. Însă, pe măsură ce a trecut timpul și am văzut chiar expoziții de fotografie alb-negru am înțeles că acest gen nu va dispărea niciodată. Asta pentru că fotografia alb-negru, are ceva aparte, ceva ce te duce cu gândul în trecut. O fotografie alb-negru reușită, nu pune accent în primul rând pe aspectul cromatic, ci mai degrabă pe compoziție. Acesta este motivul pentru care fotografia alb-negru nu se pretează la orice categorie, în orice moment. 


Recunosc, primele fotografii alb-negru le-am realizat în acest an. Cred că a fost o greșeală, nu setasem bine aparatul de fotografiat. Acasă, când am descărcat pozele prima tentație a fost să șterg acele fotografii ”greșite”...însă ceea ce vedeam era chiar frumos. Așa am început să prind gustul pentru acest gen de fotografie.  



La fel ca în cazul celorlalte articole din categoria ”Retrospectiva fotografică a anului 2014” am realizat un clasament al celor mai frumoase 10 fotografii alb-negru. De data aceasta, sunt doar 10 fotografii, așa cum spuneam încă sunt în faza în care experimentez acest gen fotografic.



1. Roata vieții
Este roata de la fântăna din curtea bunicii mele, de la Băbeni. În copilărie și în adolescență am învârtit roata de mii de ori, scoțând din adâncul pământului apa rece, proaspătă. Iar apa înseamnă viață! Acum, când apa curge la robinet, roata a ajuns să fie folosită din ce în ce mai rar. Nu mi-am imaginat ce bine se vede într-o fotografie alb-negru.




2. Roadele pământului
Această fotografie e de fapt o compoziție. În șura bunicii am găsit un coș de nuiele cu o legătură de cimbru, iar pe scara ce duce în pod, o cunună de ceapă. Le-am pus împreună în același cadru, lângă oblonul cu balamale vechi de fier, prin care în copilărie dădeam de mâncare vitelor. Iată ce a ieșit.



3. Viitor
Această copilă în costum popular, rezemată de o veche ladă de zestre, m-a făcut să declanșez instantaneu aparatul de fotografiat. Deși am varianta color, acesta mi se pare a fi mult mai sugestivă. Privirea ei pare a scrunta viitorul... Imaginea a fost surprinsă la începutul lunii decembrie, în cadrul evenimentului ”Acasă, de Crăciun” organizat de Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău.



4. Hai noroc!
Încurajat și de faptul că articolul despre ”cum se face țuica de Zalău” este unul dintre cele mai citite de pe blog, am fotografiat și în acest an întregul proces prin care fructele fermentate ajung să se transforme în licoarea atât de apreciată. Munca de un an întreg a fost încununată de acest prim pahar cu țuică de prune (pălincă sau horincă - ziceți-i cum vreți) și de urarea breinerului: Hai noroc!



5. Tractorul
Tractorul din imagine transporta borhotul spre pălincie, trecând printr-o vale. Poate dintre toate mașinile, tractorul este cel care se pretează cel mai bine la o fotografie alb-negru. 



6. Natură moartă
Iarna, o ”botă” de floarea soarelui înghețată, rămasă sprijinită de ușa de lemn a unui acaret, cu semințele ciugulite de mult de vrăbiile flămânde, este o imagine ce este în antiteză cu ideea de natură. Dacă vă gândiți la lanul de floarea soarelui în plină vară, imaginea aceasta poate părea dezolantă. O dovadă că frumusețea este trecătoare. 


7. Etnografie
Imaginea surprinde colecția etnografică a doamnei Grațiana Pop din Ciumărna (județul Sălaj). Chiar dacă este o fotografie alb-negru, se ”văd” culorile de pe costumele populare sau de pe pernele și ștergurile din planul secund.



8. Tunelul
Cei care au urmărit celelalte articole din acestă serie au observat probabil, această imagine şi în varianta color. Şirul de arcade ce par a sprijini pereţii clădirilor ce mărginesc acestă stradă din Baia Mare crează senzația unui tunel.



9. Credinţă şi muncă
O altă compoziție realizată la Băbeni, Sălaj. În lemnăria bunicii (magazie construită din lemn, folosită pe timp de vară ca și locuință) am găsit o icoană, o lampă de petrol, un set de cleme de rufe şi un durgalău (o unealtă de lemn folosită la călcarea sulurilor de pânză). Le-am pus împreună și a ieșit compoziția din imagine.



10. Luminile sărbătorilor de iarnă
Cui nu-i plac luminițele ce apar în toate localitățile în preajma sărbătorilor de iarna? Sclipitoare, colorate, ce umplu de lumină și culoare orașele și satele noastre. Însă n-aș fi crezut că o fotografie alb-negru ar putea să surprindă la fel de spectaculos un astfel de moment. Am fost ajutat și de faptul că afară ploua, astfel încât totul se reflecta în dalele de marmură ude din piața centrală a Zalăului. 




Retrospectiva fotografică 2014 mai cuprinde:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...