duminică, 19 mai 2013

Photo Romania Festival eclipsat de Noaptea Muzeelor




Clujul a devenit în ultima perioadă un oraș tot mai hotărât să câștige nominalizarea pentru statutul de Capitală Culturală Europeană. Dovadă stau mulțimea de evenimente culturale ce au loc aici, cu o frecvență la care cu greu îi poți face față.  



Mult așteptatul eveniment cultural ”PhotoRomania Festival” ce a fost intens mediatizat pe rețelele de socializare dar și pe site-ul dedicat, nu pare să fi avut efectul scontat, după două zile de la debut. Programat a se desfășura în perioada 16-26 mai 2013 la Cluj-Napoca, cel mai mare festival de gen din ultimii ani, și-a propus să surprindă cu o serie de expoziții inedite, worksop-uri și concursuri.





Personal am așteptat cu nerăbdare festivalul și chiar am făcut eforturi să ajung la Cluj în aceste zile, însă, cel puțin din punctul meu de vedere, festivalul nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor. Probabil nici ziua în care am ajuns la Cluj nu a fost cea mai fericită, aceasta suprapunându-se cu un alt mare eveniment – Noapte Muzeelor.

Am fost dezamăgit să constat că accesul la expoziția care din punctul meu de vedere reprezintă capul de afiș al festivalului – cea a lui Espen Rasmusen intitulată Transit – nu ne-a fost permis pe motiv că se lucrează la amenajarea expozițiilor pentru evenimentul Noaptea Muzeelor. Pe poarta Muzeului de Artă al Transilvaniei, acolo unde se află expoziția, era un lacăt greu, deși programul afișat arăta clar că ar fi trebuit să fie deschis. Nu înțeleg de ce o expoziție nu poate fi vizitată pe motiv că se amenejează alta. Este adevărat că și Noaptea Muzeelor reprezintă un eveniment major, dar nu cred că cele două evenimente ar fi trebuit să interfereze.

banner cu expoziția Transit - pe poarta Muzeului de Artă

Muzeul de Artă al Transilvaniei

Pe de altă parte, mult trâmbițata deschidere a terasei Boema, unul din locurile vizitate în trecut îndeosebi de studenți, nu pare să-și fi regăsit publicul fidel de altădată. În primul rând, spațiul este un șantier, mai este mult de lucru până la terminarea lucrărilor. Chiar dacă este la modă să organizezi expoziții în spații neconvenționale, aici există riscul producerii unor accidente. Am văzut cu ochii mei cum schela metalică ce delimita zona de șantier de restul curții interioare, s-a răsturnat pe o masă din grădina de vară la o simplă bătaie de vânt. Noroc că la acea masă nu se afla nimeni în acel moment.


afișul tărgului vintage


Grădina Boema - un șantier



Tot în curtea grădinii Boema a avut loc a cincea ediție a Târgului Photo Vintage, organizat de Erke – Asociația Pictografilor din Ardeal. Ca eveniment conex unui festival de o asemenea anvergură, cum ar lăsa impresia că este Photo Romania Festival, târgul a fost de fapt...expunerea a patru tarabe cu aparate foto vechi. Nu neg valoarea aparatelor mai ales pentru colecționari, am văzut diverse tipuri de aparate foto care în ciuda vechimii și ”demodării” lor, funcționau perfect, însă atmosfera nu a prea fost de târg. Chiar dacă pe afiș scria că se vând și fotografii, eu unul nu le-am văzut.







Poate că pentru un localnic, care cunoaște orașul, locațiile diverselor evenimente și expoziții sunt ușor de găsit, însă cineva care vine din alt oraș special pentru festival, ar fi avut nevoie de sprijin în acest sens. În Piața Unirii, principala piață a orașului ar fi trebuit să se distribuie pliante care să te îndrume spre locațiile unde au loc evenimentele, sau cel puțin pe bennerele amplasate aici ar fi trebuit să fie trecută adresa locațiilor.

Sper ca debutul ezitant al festivalului să nu-i știrbească din prestigiu. Sunt expoziții și ateliere valoroase care merită toată atenția publicului. Un program complet al manifestărilor poate fi consultat aici

2 comentarii:

  1. Aceeasi impresie am avut-o si eu vineri cand m-am dus in Piata Unirii si n-am vazut nimic. Unele locatii le-am gasit greu sau dupa terminarea evenimentelor pentru ca nu erau specificate adresele exacte.
    Dar dincolo de aceste aspecte, la evenimentele la care am participat am fost placut impresionata.
    Muzeul foto e interesant organizat, poti gasi istoria pe scurt a evolutiei fotografiei. Am inteles ca se va mai extinde.
    Expozitia Transit iti permite accesul la viata refugiatilor din diverse zone ale lumii (si iti reaminteste ce norocos esti ca ai un aparat foto la gat si calatoresti unde vrei si cand vrei). Iar Espen Rasmusen e un fotograf si un om deosebit.
    Workshop-ul "Fotografia si legislatia romana" a fost sustinut de 2 fotografi sufletisti, bine informati si dispusi sa impartaseasca informatia cu semenii lor. Toti fotografii ar fi bine sa fie informati cu privire la drepturile si obligatiile lor, la modul in care isi pot proteja munca.
    Eu apreciez munca uriasa care sta in spatele acestor evenimente.
    Si toti cei care se simt fotografi sau macar atrasi de acest domeniu au de castigat daca participa la aceste evenimente si isi bucura ochiul, inima si au ocazia sa cunoasca oameni minunati.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc Gini pentru comentariu. Stiu cata munca se afla in spatele unui proiect de o asemenea anvergura. Nu am vrut sa desconsider munca din spatele proiectului, insa acestea au fost impresiile mele. Asa am perceput eu Festivalul, de la care aveam asteptari mai mari. Stiu ca "de vina" a fost celalalt eveniment, Noaptea Muzeelor si sunt convins ca urmeaza evenimente de exceptie. Regret doar ca nu am cum sa particip la ele.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...