În aceste zile se
desfășoară la Iaz, comuna Plopiș, cea de a V-a ediție a Taberei de pictură pe sticlă
”Icoana din sufletul meu. Tradiție și
originalitate”. Timp de 10 zile, în perioada 17-26 iulie 2014, 15 copiii de
vârste diferite se află la Iaz, cazați în incinta Muzeului de Artă Populară
”Ligia Alexandra Bodea”. Nu este o tabără obișnuită așa cum s-ar crede la prima
vedere, deși nu lipsește nimic din ingredientele unei experiențe de vacanță. La
Iaz, în decorul dat de cele două case tradiționale românești, înconjurați de
sute de obiecte ce alcătuiesc una dintre cele mai mari colecții etnografice din
țară, copiii aflați în tabără, sunt îndrumați de Ligia Alexandra Bodea și de
profesoara acesteia doamna Tripe Vidican Floare să descopere tainele pictării
icoanelor pe sticlă.
|
Ligia Alexandra Bodea alături de eleva ei, Olar Alexandra, clasa a III-a, din Zalău |
Succesul edițiilor anterioare și solicitările din partea
copiilor, care-și doresc să revină an de an la Iaz, i-au determinat pe
organizatori, Asociația Alexandra Etno Iaz, Centrul de Cultură și Artă al
Județului Sălaj și Școala Gimnazială Plopiș să organizeze și ediția din acest
an. Nu este ușor, să te ocupi de 15 copii, cu vârste cuprinse între 8 și 16 ani
proveniți din medii sociale și culturale diferite. Nu este deloc ușor să-i
cazezi, să le oferi trei mese pe zi, să le pregătești un program distractiv
dincolo de orele de pictură, să-I însoțești în excursii, drumeții. Și mai cu
seamă să încerci să-I educi, să-I determini să se obișnuiască cu rigorile unui
program de lucru intens în vacanța de vară, când colegii lor de școală ”pierd
vremea” pe acasă sau pe la bunici. Acesta este, din punctul meu de vedere
marele merit al Taberei de pictură pe sticlă, pe care Ligia Alexandra Bode,
ajutată de părinții ei, se încăpățânează să o organizeze an de an.
Totul a început în urmă cu câțiva ani, prin 2009. Ligia a
fost mereu fermecată de icoanele pe sticlă, muzeul înființat de ea având printre
exponate câteva zeci de astfel de bijuterii de artă populară. Nu s-a mulțumit
doar să le colecționeze, a încercat și a reușit să deprindă meșteșugul realizării
acestora. Meșteșug care nu i se potrivește oricui. A picta icoane pe sticlă,
presupune dincolo de tehnica specială folosită, o apropiere de Dumnezeu, o experiență
spirituală personală greu de descris în cuvinte. Nu este ca și cum ai picta un
peisaj sau orice altceva, unde îți trebuie doar un model și inspirație. Aici
este vorba de altceva, modelul nu este unul real, palpabil ci mai degrabă unul
imaginar. O icoană trebuie ”să o vezi” înainte de a trasa pe sticlă prima linie
sau de a pune prima pată de culoare. Tocmai de aceea cine realizează icoane pe
sticlă trebuie să pună mult suflet dincolo de munca depusă.
|
Icoanele pe sticlă pictate de Ligia de-a lungul anilor |
Am stat de vorbă cu Ligia într-o zi de duminică, de
sărbătoarea Sfântului Ilie. Înconjurată de sutele de icoane realizate cu multă
migală de ea, de-a lungul acestor ani, îmbrăcată într-un frumos costum popular,
Ligia povestește începuturile unei pasiuni: ”printre
obiectele pe care le colecționam în muzeu, erau și icoanele pe sticlă, cred că
avem un numărmare, câteva sute. Multe dintre ele erau deteriorate. Mie îmi
plăceau foarte mult, întotdeauna m-a fascinat pictura pe sticlă, mi se părea
ceva foarte interesant și mai greu accesibilă. Am spus că trebuie să încerc să
pictez pe sticlă, așa am început când eram în clasa a VIII-a. La ora de desen,
profesoara ne-a întrebat dacă nu vrem să pictăm pe sticlă. Eu am fost prima
care a ridicat mâna. Am pictat o iconiță așa cum am știut eu, am venit cu ea
acasă unde părinții mei au fost încântați. Am mai făcut vreo două icoane, apoi
m-am oprit. M-am dus la liceu și la ora de desen, doamna profesoară ne-a
îndemnat din nou să pictăm pe sticlă. A fost momentul în care mi-am zis că
trebuie să mă apuc de pictură pe sticlă, că trebuie să încerc.”
|
Ligia la biroul ei de lucru |
Iar momentul a fost unul fericit. În vara anului 2009, Ligia
a început să frecventeze cursul de pictură pe sticlă al doamnei profesoare
Tripe Vidican Floare, de la Oradea. Prima icoană realizată sub îndrumarea
doamnei profesoare a fost ”Cina cea de
Taină”. O are și acum și ocupă un loc central printre celelalte zeci de
icoane. Apoi au urmat altele, și altele, în prezent aproape doi dintre pereții
camerei Ligiei sunt tapetați cu icoane pe sticlă realizate de ea. Coloritul
acestora, scenele biblice reprezentate atrag atenția, crează un moment vizual
plăcut. Impresionează cele 9 icoane care au fundalul identic, diferențiindu-se
doar prin compoziția tabloului principal. Este vorba de un ”prăznicar”, un ciclu de icoane reprezentând cele 12 Praznice
Împărătești. Pe peretele din camera Ligiei sunt deja realizate 9 astfel de
icoane. În curând va completa seria.
Ligia nu s-a mulțumit doar să deprindă taina acestui
meșteșug. A vrut mai mult. A vrut ca și alți copii să aibă șansa de a experimenta
pictura pe sticlă, de a învăța tainele ei. ”Am
început să pictez și am zis - eu trebuie
să împărtășesc și copiilor acest meșteșug, peste ani și ani, aici să fie o
tradiție. Așa s-a născut ideea de tabără, iar anul acesta suntem, cu ajutorul
bunului Dumnezeu, la a V-a ediție.”
Am vrut să văd cu ochii mei cum se desfășoară o lecție de
pictură pe sticlă. Afară, în curtea din spatele casei, într-un foișor la o masă
lungă de lemn, 12 dintre copiii din tabăra de la Iaz lucrează de zor. Ceilalți
sunt acasă cu familiile lor, dar de mâine vor fi din nou toți. Este duminică
după-amiază, într-o zi de sărbătoare. Lucrul copiilor este unul profund
spiritual, ei pictează icoane pe sticlă. La umbra foișorului, fiecare își vede
de lucrul său, urmărind cu coada ochiului ce face celălalt și mereu atenți la
explicațiile profesoarei. Doamna profesoară Tripe Vidican Floare se plimbă de
la unul la altul și pe un ton puternic, așa cum îi stă bine unui dascăl,
împarte în stânga și în dreapta sfaturi. Uneori o face tăios, cu un ton
dojenitor, atunci când observă că elevul nu respectă regulile. Alteori are
cuvinte de laudă pentru cineva care a făcut ce I s-a spus.
|
Ligia Alexandra Bodea și Lupou Georgiana, clasa a VII-a, Plopiș |
|
Ciordaș Cosmina, clasa a VII-a, Marca |
|
Major Ágota, clasa a VII-a, Nușfalău |
|
Criste Oana, clasa a V-a, Belgia |
Copiii sunt în
stadiul în care ”aplică lumina”,
trasează acele linii albe pe lângă contur, care ulterior vor da senzația de
pictură realistă. Cum tehnica picturii pe sticlă este ”în oglindă”, se pictează
pe suprafața care va fi spatele icoanei, elevii uită că ”lumina cade întotdeauna din stânga și de sus” însă ei trebuie să
traseze aceste linii albe ”în dreapta și
sus”. Unii, care sunt novici, uită acest amănunt esențial. Când vede acest
defect, profesoara reia explicațiile ”în
desen, în realitate, da aveți dreptate. Lumina e pe materie, adică pe iarbă, pe
copac. Pe maramă. Dar eu trebuie să o pun dedesubt în desen”.
|
Pop Denisa, clasa a IV-a, Șimleu Silvaniei - alături de Ligia Alexandra Bode |
|
Ligia și cea mai mică dintre cursante - Neaga Nicole, clasa a II-a, Valcău de Jos |
Abia termină
explicația și un alt elev ridică mâna, semn că are ceva de întrebat. ”Hai să văd ce-ai făcut. Ai curățat? Uite,
toată haina lui Cristos este albă. Cum crezi că o poți curăța?” i se
adresează dojenitor lui Sergiu Lupou, singurul băiat din această serie. Sergiu
se apucă să curețe liniile trasate
în plus. Știe că dacă nu ține ritmul, lucrarea lui nu va fi gata la timp,
deodată cu a celorlați copiii. Ca la orice oră, fie ea în sala de clasă,
fie aici în aer liber, profesorul trebuie să fie mereu atent la nevoile
elevilor, să-și distribuie atenția în mod egal. Să-I dojenească atunci când
aceștia greșesc dar și să le asculte ofurile, să țină cont de nevoile
fiecăruia.
|
Lupou Sergiu, clasa a VIII-a, Plopiș |
|
profesoara Tripe Vidican Floare și Ciordaș Cosmina, clasa a VII-a , Marca |
Încerc să stau de vorbă cu copiii. Sunt absorbiți de ceea ce
fac și atenți la explicațiile profesoarei, așa că răspund scurt la întrebările
mele. Toți spun că le place ceea ce fac, chiar dacă e prima dată sau sunt le
cea de a treia experiență de acest fel. Neaga Nicole din Valcău de Jos e cea
mai mică dintre toți. Este în clasa a II-a și este pentru prima dată în tabără.
Îi place ceea ce face și se străduiește să țină cont de indicațiile doamnei
profesoare. Stă alături de copiii mai mici, cei din gimnaziu. Tabăra are în acest an și un caracter internațional, dacă se poate spune așa. Asta pentru că două dintre eleve studiază în Franța, respectiv în Belgia, fiind plecate cu părinții lor acolo. Acum fetele sunt în țară, în vacanță. Ca la școală sunt
două grupe: ”grupa mică” și ”grupa mare” fiecare cu modele potrivite vârstei și
experienței. Cei care au mai fost în tabără, au modele ceva mai complexe.
|
Ghile Alexandra, clasa a III-a, Franța |
|
Pop Denisa, clasa a IV-a, Șimleu Silvaniei |
Printre explicațiile oferite cu generozitate elevilor săi,
apuc să leg o discuție cu doamna profesoară. O întreb cum se descurcă cu atâția
copii. Răspunde direct, fără să stea pe gânduri: ”E greu mai ales când lucrezi cu toate categoriile de vârstă. Îmi
iubesc meseria, sunt profesor având specialitatea desen. Am lucrat în
învățământ până în 2004-2005. În 1993 am
ocupat timp de un an de zile funcția de inspector de specialitate la ISJ Bihor,
apoi din 1994 am lucrat ca director la Palatul Copiilor Oradea, unde am predat
din nou specialitate.” Mă
interesează să aflu contextul în care a început să picteze icoane pe sticlă. ”Icoane am făcut forțată de împrejurări.
Copiii care erau în grupă la mine, la cercul de pictură, nu mergea la colegul
meu. El era un bun meșteșugar, un foarte bun meșteșugar, făcea icoane de când
exista Palatul. Eu îi îndrumam pe elevi să meargă în grupa lui, fiind prea
mulți la mine. Nu mergeau. Atunci ca să le fac elevilor pe plac am început și
eu să pictez icoane pe sticlă.” Duc
discuția mai departe întrebând-o pe doamna profesoară cum a ajuns să o cunoască
pe Ligia. ”Ea m-a cunoscut pe mine. Am
avut printre eleve o preoteasă din satele de prin zonă și prin intermediul ei
am ajuns să lucrez cu Ligia. Am învățat-o pe ea și iată am ajuns să organizăm
acestă tabără.”
|
eleva Sabou Flavia, clasa a IV-a, Valcău de Jos - atentă la explicațiile profesoarei |
În tot acest timp, n-a încetat să dialogheze și cu elevii.
Cu o energie demnă de invidiat trecea de la unul la altul și făcea observații
sau chiar le lăuda munca. Și-a propus ca astăzi să termine de pus luminile și
știe că trebuie să respecte planificarea. Chiar și cineva experimentat are
nevoie de câteva zile bune pentru a realiza o icoană pe sticlă. Copiii, unii
dintre ei începători, n-au cum să aibă același ritm de lucru. Va trebui ca
împreună cu Ligia să lucreze după ce aceștia se odihnesc, să corecteze
greșelile. Până sâmbătă când va avea loc ceremonia de sfințire a icoanelor,
totul trebuie să fie perfect. Nu vreau să stric atmosfera de lucru, însă
trebuie să aflu răspunsul la întrebarea dacă sunt și copii talentați. Doamna
profesoară Tripe Vidican Floare: ”Da, în seriile astea cinci, am găsit cel
puțin 5 copii buni și foarte buni. Dacă veneau în continuare...” Se
oprește din conversația cu mine și se îndreaptă spre una dintre elevele care pe
tot timpul prezenței mele printre ei n-a scos niciun cuvânt, lucra în
continuu. Neaga Ionela este din Marca și
este elevă în clasa a IX-a. Vine de trei ani la Tabăra de Pictură. ”La ea e vorba de pasiune, e vorba de
ambiție. Este ambițioasă la superlativ, dar este vorba și de mână . Poate concura
oricând și oriunde dacă se cronometrează la un concurs. Oricând și oriunde.”
– spune cu mândrie doamna profesoară.
|
Neaga Ionela, una dintre cele mai talentate eleve din tabără |
|
Neaga Ionela, clasa a IX-a, Marca |
Apoi continuă: ”Mai nou se remarcă Károla. Dacă va vrea să facă bijuterie, poate
oricând să meargă la acest domeniu, aşa răbdare are. László Károla este din Nuşfalău, şi este cea mai mare
dintre toţi, fiind elevă în clasa a X-a. A venit cu prietena sa Major Ágota, tot din Nușfalău, cu un an mai mică decât ea. Chiar dacă
fetele sunt de etnie maghiară nu au nicio problemă în a socializa cu ceilalți
copii. Este o altă calitate a Taberei de Pictură de la Iaz, aceea că reușește
să dovedească faptul că arta trece dincolo de granițele confesionale sau
etnice.
|
László Károla lucrând de zor la pictura pe care o are de realizat |
|
László Károla, clasa a X-a, Nușfalău |
Îi las pe copii să lucreze și revin cu
Ligia în camera cu icoanele pictate de ea. Trebuie spus că activitatea artistică
a Ligiei nu este o necunoscută. Alături de icoane, se găsesc în camera ei,
diverse diplome care atestă recunoașterea muncii depuse sau participarea la
diverse evenimente și târguri etnografice sau ale meșterilor populari. A primit
diplome din partea Consiliului Județean Sălaj pentru participarea la Satul
Sălăjean; din partea Asociației Naționale a Caselor de Cultură a Sindicatelor
din România pentru participarea la Festivalul Național Multicultural ”De
dragoste, de neam, de țară” (2010); din partea Complexului Muzeal Astra Sibiu
pentru conservarea și valorificarea tradițiilor culturale din cadrul
Festivalului Național al Tradițiilor Populare (2011). A expus icoanele
realizate de ea cu ocazia diverselor evenimente culturale, însă cel mai
important eveniment la care a participat a fost cel de la Palatul Parlamentului
din luna aprilie a acestui an.
În perioada 14-27
aprilie 2014, în ajunul Paștelui, Ligia Alexandra Bodea a expus icoane pe
sticlă, costume populare și obiecte tradiționale sub genericul ”Icoana din
inima mea”. Pentru organizarea expoziției și-au dat concursul Camera
Deputaților prin doamna deputat prof.univ.dr Sonia Drăghici și domnul deputat
Iuliu Nosa, Consiliul Județean Sălaj prin președintele acestuia domnul Tiberiu
Marc și Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj prin directorul acestuia,
domnul Daniel Săuca. Vernisajul expoziției care s-a bucurat de un real succes a
avut loc în prezența doamnei Ana Pascu – etnolog la Muzeul Național al
Țăranului Român.
|
Ligia alături de exponatele sale la Palatul Parlamentului. Sursa foto: colecția personală Ligia Alexandra Bodea |
|
Ligia la Palatul Parlamentului Sursa foto: colecția personală Ligia Alexandra Bodea |
Ligia povestește:
”întâmplător, a venit în vizită la muzeu
o doamnă deputat de Bihor, profesor universitar la Facultatea de Medicină din
Oradea. Impresionată de cee ce a văzut mi-a adresat întrebarea: Nu vrei să
expui la București, la Palatul Parlamentului? Am acceptat cu plăcere, iar de
Paște, în acest an am realizat expoziția. Au fost prezenți miniștri, deputați,
directorul Muzeului Țăranului Român, inclusiv premierul României domnul Victor
Ponta. A fost o experiență interesantă, nu ai ocazia de multe ori să expui la
Palatul Parlamentului. Senatorii și deputații sălăjeni au fost încântați să le
spună colegilor că sunt din zona lor.”
Revenim cu
discuția la Tabăra de pictură de la Iaz. Inevitabil o întreb cum au fost
edițiile anterioare. ”La prima ediţie au
fost doar copii din localitate şi din satele învecinate. Atunci nu au fost
cazaţi la noi, mergeau acasă. În al doilea an le-am oferit spațiu de cazare și
mesele principale. De atunci în fiecare an, timp de 10 zile sunt cazați aici.
Zilnic avem program de pictură și excursii. Duminica mergem împreună la
mănăstire.” Este deja târziu, am
văzut icoanele, am văzut cum lucrează copiii. Este impresionant cum o idee a
reușit să prindă și să se dezvolte atât de frumos.
|
Ligia în mijlocul elevilor din ”grupa mare”: Lupou Sergiu, Neaga Ionela, Ciordaș Cosmina, Lupou Georgiana, Major Ágota, László Károla |
|
Doamna profesoară Tripe Vidican Floare alături de elevii ei |
Nu pot să plec fără
să pun întrebarea care îmi stăruia în minte încă de când am venit. Ce-ți
trebuie ca să pictezi icoane pe sticlă? Ligia răspunde simplu și direct: ”În primul rând îți trebuie să ai o liniște
și o pace sufletească. Trebuie să ai o anumită stare când pictezi, nu poți să
pictezi oricând. Îți trebuie răbdare, har, precizie și cu ajutorul lui Dumnezeu
se poate. Pictura pe sticlă este Evanghelia în imagini”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu