duminică, 1 mai 2016

Răstigniri Sălăjene (3): Galerie foto

De câțiva ani, obișnuiesc ca în Săptămâna Mare sau în Săptămâna Luminată să scriu despre un subiect deopotrivă fotografic și etnografic. Este vorba despre pasiunea (sau obsesia?) mea pentru răstignirile sălăjene. Răstigniri în sensul de cruci de lemn sau din orice alt material, amplasate fie la răscruce de drumuri, fie în hotar, fie în curțile caselor, ale cimitirelor sau ale bisericilor. Nu vreau să stric tradiția nici în acest an, mai cu seamă că în ”hoinărelile” mele am găsit unele chiar interesante. Cred încă în demersul artistic și etnografic de inventariere și fotografiere a acestor răstigniri de lemn, adevărate ”bijuterii” ale arhitecturii țărănești, până nu este prea târziu și nu vor fi înlocuite cu altele ”mai trainice” de beton sau fier. Așadar, iată o nouă galerie foto cu răstigniri sălăjene.




În acest an am încercat să valorific bogatul material fotografic strâns de-a lungul anilor. Am încercat chiar să organizez o expoziție de fotografie și să editez un album. N-a fost să fie...Poate cine știe, la anul. Asta nu înseamnă că am renunțat la idee, voi continua să fotografiez crucile vechi de lemn. Mă bucur însă că în acestă primăvară, am descoperit o serie de răstigniri de care nu știam. Unele chiar sunt interesante atât ca și mod de reprezentare artistică, ca arhitectură dar și ca vechime. 

Mă voi opri doar asupra a trei exemple. Am găsit o troiță - prin extensie și troițele cred că pot fi încadrate în acestă categorie, fie și prin simplul motiv că îndeplinesc aceeași funcție ritualică -  cum nu credeam că există în județ. Străjuiește cimitirul localității Romita și datează din...1946. Are așadar 70 de ani! Inscripția cioplită în piatră cu caractere latine având forma literelor slave este: ”Crucii Tel ne închinăm Hristoase și Sfântă Învierea Ta o Lăudăm și o Mărim. Ridicatu-sa aceată Sf.troiță întru cinstirea și izbăvitoarelor patimi ale [...] nostru Iisus Hristos și ale [...].” Din cauza vechimii inscripția nu este perfect lizibilă. Chiar dacă troița a fost renovată în 1981, ar avea nevoie urgență de intervenții, acoperișul de șindrilă este într-o stare avansată de degradare.





Un alt exemplu este crucea de piatră din centrul aceluiași sat, Romita. Chiar dacă crucile de piatră nu fac neapărat obiectul cercetării mele etnografice, aceasta merită amintită pentru valoarea artistică. E o cruce de piatră de inspirație bizantină, ridicată în cinstea eroilor satului.




Și în fine, cel de-al treilea exemplu, îl reprezintă răstignirea veche de lemn din curtea bisericii (tot d elemn) din Chichișa. Cred că este cea mai veche răstignire pe care eu am văzut-o. Datează, conform inscripției, din 1929.



Pe de altă parte, anul acesta m-am concentrat și asupra detaliilor desenate pe lemnul crucii. Am găsit pe răstignirile sălăjene simboluri creștine: cei 30 de arginți cu care a fost vândut Iisus, 5 pâini și 2 pești, scara și sulița, ciocanul și piroanele, potirul sau cocoșul.

Dar iată galeria foto cu răstignirile sălăjene:


Stâna
Între Romita și Gălpâia
Gălpâia
Gălpâia - detalii pe lemnul crucii
Gălpâia
Gălpâia
Între Chendrea și Bălan
Gălpâia
Romita
Romita - detalii pe lemnul crucii

Racâș
Racâș - detalii
Racâș - detalii pe lemnul crucii
Chicișa
Chichișa - detalii pe lemnul crucii
Stâna
Stâna - detalii pe lemnul crucii
Stâna - detalii
Iaz
Plopiș
Făgetu
Făgetu
Făgetu
Făgetu








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...