miercuri, 28 iunie 2023

Carte - album despre Biserica de lemn din Bozna

Sălajul are cele mai multe biserici de lemn, multe dintre ele fiind declarate monumente istorice. În ultimii ani, bisericile de lemn sălăjene, unele multiseculare, își trăiesc  o ”a doua tinerețe”, dacă termenul este adecvat. Asta grație existenței unor Oameni (cu ”O” mare) care s-au dedicat punerii sub protecție a acelor edificii pe care Timpul și Vremurile și-au lăsat amprenta. Și cum Oamenii au nevoie de o ”umbrelă” prin care să acționeze legal, a apărut ”Ambulanța pentru Monumente”. Da, ați citit bine, și monumentele istorice au nevoie de ”ambulanță”, au nevoie să fie resuscitate, readuse la viață. În Sălaj acționează de câțiva ani buni, ”Ambulanța pentru Monumente Sălaj” care are la activ câteva intervenții de urgență asupra monumentelor sălăjene. Iar în acest context, Voluntarii (scris cu ”V” mare) sunt ”sarea și piperul” unei intervenții. Despre un astfel de voluntar, dar de ”la distanță”, vreau să scriu în cele ce urmează.


Nu am fost la Bozna atunci când biserica de lemn cu hramul ”Sfinții Apostoli Petru și Pavel” a fost renovată prin acțiunea ”Ambulanței pentru Monumente Sălaj”. Dar am fost de față la alte intervenții și pot spune că emoțiile te copleșesc când vezi tineri voluntari, veniți din toate colțurile țării pentru a da o mână de ajutor comunității locale. Ce sentiment trebuie să fie acela în care știi că ai bătut cu mâna ta fie și o șindrilă pe acoperișul bisericii? 

Până acum, nu am crezut că e posibil să ajuți de la distanță. Mă rog, materialele de presă ce fie promovează o acțiune a Ambulanței, fie publică diferite documentare, nu se pun. Chiar dacă uneori ajută și ele. Însă ceea ce a reușit să facă doamna Carmen Dora Steinhagen din București, este cu adevărat extraordinar! Căci cum poți numi altfel gestul de a realiza o carte - album cu propriile versuri, inspirate din acțiunea voluntarilor Ambulanței? 



Când am auzit, în urma unei discuții telefonice, că este în curs de editare o carte legată de acțiunea ”Ambulanței pentru Monumente Sălaj”, am știut că poate fi un eveniment. Cu atât mai mult cu cât, o carte nu se scrie la comandă, mai ales o carte de versuri. Cartea-album ”Bozna. Altar de rugă” conține în cele 28 de pagini, 13 poezii, câteva gânduri exprimate de voluntari și multe fotografii. 

Pe coperta cărții, autorul, doamna Carmen Dora Steinhagen, se confesează: ”Tu, cel care vei citi gândurile mele puse în aceste cuvinte și vei privi apoi imaginile din localitatea Bozna, cu bisericuța de lemn și punerea ei în siguranță de către Ambulanța pentru Monumente Sălaj, să știi că acest album ”Bozna altar de rugă”, este strigătul meu de bucurie, dar este și șoapta mea de smerenie, simplă și curată. Și vei mai ști că este profund respect și recunoștință în fața acelora care au pus în siguranță bisericuța, astfel ca oamenii locului, boznenii, să se poată ruga din nou în lăcașul în care s-au creștinat ei, părinții și bunicii lor.” Minunate cuvinte venite din partea cuiva care practic nu are nicio tangență cu localitatea Bozna sau cu Sălajul. 

Iar poeziile, inspirate din acțiunea de punere în siguranță a bisericii din Bozna sunt pline de har. Adică citindu-le vei vedea că sunt scrise cu sufletul, și nu poți scrie cu sufletul dacă nu ai har! Și numai cine are har, care este dat de Dumnezeu, își poate deșira sufletul în versuri...

”Glasul negru mi-a spus / să mă opresc și m-am oprit. / - Nu este pentru tine! / Ți-a furat aripile / am mai auzit în depărtare.// - Aripile mele albastre? / Nu te cred! / Îmi picuri minciuni în ureche, / ca să te poți fandosi / în ochii leproșilor... // Glasul alb nu a schițat /nici o ridicare de pleoape. / Aplecat peste sine / se ruga / ca un murmur / neîncetat de ape. // Și atunci ți-am văzut mâinile, / cu degete lungi / atât de frumoase, / cum ciopleau lemnul sfânt / și m-am trezit dintr-o dată / Doamne, / iar visul s-a prefăcut în gând”  (poezia ”Vis”)


Visul de a fi voluntar ”online” cum îi place să spună, s-a transformat pentru doamna Carmen Dora Steinhagen în gândul de a ajuta cumva, chiar de la distanță. Și a reușit cum nu se poate mai bine, prin această carte-album. O carte omagiu, o carte document.

Ba mai mult, impresionată de efortul voluntarilor, doamna Carmen Dora Steinhagen a realizat un filmuleț, un scurt montaj, cu imagini din timpul intervenției de la Bozna.

Am stat de vorbă cu autoarea cărții ”Bozna altar de rugă”. Am aflat că este dublu licențiată, în litere la Universitatea din București și în economie la Universitatea Creștină ”Dimitrie Cantemir”. Și chiar dacă activează în sistemul bancar, rămâne umanistă prin vocație. Experiența legată de acțiunea Ambulanței de la Bozna, din perioada august 2021 - mai 2022, a avut darul de a o inspira pe doamna Carmen Dora Steinhagen. Așa se face că a publicat volumul de versuri ”Urme și Semne”, volum distins cu premiul ”Octavia Moșescu” din cadrul festivalului Internațional de Creație Literară ”Titel Constantinescu”, ediția a XVI-a, Rîmnicu Sărat. De asemenea, a obținut Premiul I la secțiunea ”bilete de papagal” din cadrul Festivalului Internațional de Literatură ”Tudor Arghezi” Târgu-Jiu, ediția a XLIII-a. 


Și, cum nu se poate mai fericită coincidență, zilele acestea, pe adresa și cu efortul exclusiv al părintelui paroh din Bozna, au mai sosit încă 150 de cărți-album ”Bozna altar de rugă”, cărți ce vor fi împărțite, de hramul bisericii ”Sfinții Apostoli Petru și Pavel” - sărbătoare ce e trecută cu roșu în calendar în dreptul zilei de 29 iunie și care va fi marcată printr-o slujbă specială, duminică 2 iulie 2023. Cum vor reacționa sătenii? Ce vor spune ținând în mâinile lor muncite, arse de soare, această carte? Cu siguranță, printre cei pomeniți la Sfânta Liturghie se va afla și numele doamnei Carmen Dora Steinhagen. Și, cu siguranță, numele ei va fi șoptit în rugăciune de bunicile ce vor veni la biserică.

”Eram și unealtă și rugă de crin, / Eram și lemn sfânt și Icoană de mir, / Eram toate astea, sus, lângă inima turnului / Ce bătea pentru mine întreit în iubire” (din poezia ”Turnul unei biserici”)






 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...